1. Η ιδιαιτερότητα έργου
Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα.
Οι προκλήσεις του έργου επιγραμματικά είναι:
• Μεγάλος αριθμός Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων, προτεραιότητες : η ασφάλεια, η κατασκευή, η διαχείριση της κυκλοφορίας
• Κατασκευαστική δραστηριότητα με ταυτόχρονη ανάπτυξη σε όλο το μήκος της ΝΕΟ Κορίνθου – Πατρών, όχι τμηματικά
• Διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές
• Απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κα.)
• Πλήθος υφιστάμενων τεχνικών έργων που χρήζουν επεμβάσεων ή καθαιρέσεων
• Παράλληλη κατασκευή Σιδηροδρομικής Γραμμής (ΕΡΓΟΣΕ)
Πρόοδος εργασιών στην Κορίνθου- Πατρών
1.1. Τα μεγάλα τεχνικά της Κορίνθου Πατρών
Τα 380 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις κα.) της Κορίνθου –Πατρών πέρα από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, θα συμβάλλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά. Σημαντικά είναι όμως – αν και λιγότερο θεαματικά- τα πάνω από 400 έργα αντιστήριξης καθώς και η πυκνότητα των κόμβων.
• Σήραγγες: Στο τμήμα αυτό κατασκευάζονται 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ.
Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα.
Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους.
Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.
Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).
Σήραγγες Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα:
• Γέφυρες/ Άνω- Κάτω διαβάσεις
Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος- Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%. Οι 43 απ΄αυτές είναι μεγαλύτερες από 25μ. και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.
• Περισσότερα από 400 τεχνικά έργα αντιστήριξης
Το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο – Πάτρα κατασκευάζεται σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον. Ο αυτοκινητόδρομος «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους. Μόνο σ΄αυτό το τμήμα κατασκευάζονται πάνω από 400 τεχνικά έργα αντιστηρίξεων.
• 29 Ανισόπεδοι Κόμβοι σε 201,5 χλμ.
Ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει συνολικά 29 Ανισόπεδους Κόμβους, που τον συνδέουν με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τις παρόδιες περιοχές. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πυκνό δίκτυο κόμβων, αφού κατά μέσο όρο αντιστοιχεί ένας κόμβος σε κάθε 7 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.
• Ο υπερ- Κόμβος του Ρίου
Ο Κόμβος του Ρίου είναι ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, γιατί εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνεις. Στην τελική του μορφή ο κόμβος θα περιλαμβάνει:
• τρεις άνω διαβάσεις
• έξι κάτω διαβάσεις
• δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και
• πολλαπλές ράμπες εισόδου- εξόδου.
1.2. Οι πρώτες παραδόσεις
Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 αγγίζει το 88%. Τα μεγάλα και δύσκολα από τεχνικής απόψεως έργα όπως σήραγγες, γέφυρες και lane cover είναι πολύ προχωρημένα. Σήμερα, στην Κορίνθου –Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ’αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Στόχος είναι την Άνοιξη του 2017 να λειτουργεί ο αυτοκινητόδρομος σε όλο το μήκος του. Στο μεσοδιάστημα, η Ολυμπία Οδός ΑΕ καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε να παραδίδεται σε λειτουργία κάθε τμήμα του έργου που είναι δυνατό να λειτουργεί αυτόνομα, προκειμένου να ανακουφίζονται οι οδηγοί από την κουραστική οδήγηση σε μία λωρίδα. Έτσι, στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία :
– τα πρώτα 20χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου.
– δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210μ., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2χλμ. της Ολυμπίας Οδού.
Νωρίτερα, τον Μάιο 2016, είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150μ.
Ο επόμενος άμεσος στόχος είναι η παράδοση σε κυκλοφορία ενός ακόμα τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου, από το Κιάτο – Ξυλόκαστρο, μήκους 14χλμ.
Οι νέες εγκαταστάσεις Συντήρησης και Λειτουργίας (ΚΕΣ)
Οργανικό και αναπόσπαστο στοιχείο του αυτοκινητόδρομου είναι οι εγκαταστάσεις της εταιρίας Λειτουργίας, η κατασκευή των οποίων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2016 στην περιοχή Άνω Βλυχάδα του Δήμου Μεγάρων.
Στις εγκαταστάσεις αυτές, εκτός από τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες της εταιρείας Λειτουργίας, στεγάζονται πλέον:
– η μία από τις τέσσερις Τεχνικές Βάσεις του αυτοκινητόδρομου, αρμόδια για τις εργασίες επιθεώρησης και συντήρησης για το τμήμα από την Ελευσίνα μέχρι την Επίδαυρο,
– χώρος συνεργείου,
– χώρος στάθμευσης Μηχανημάτων Έργου και λοιπών οχημάτων εταιρικού στόλου,
– κεντρική αποθήκη και χώρος φύλαξης άλατος για τις ανάγκες της χειμερινής συντήρησης.
Τροχαία – Πυροσβεστική
Στον ίδιο χώρο κατασκευάστηκαν και λειτουργούν σύγχρονες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν το Α΄ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής καθώς και χώρος όπου προβλέπεται να εγκατασταθεί η αντίστοιχη Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Στο νέο ΚΕΣ χτυπάει και η καρδιά της Ολυμπίας Οδού, το νέο υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ), που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο.
Στο νέο ΚΔΚ, οι κάμερες διαχείρισης της κυκλοφορίας που βρίσκονται στο δρόμο προβάλλονται σε ένα τελευταίας τεχνολογίας video wall με 12 οθόνες των 60’’. Είναι εξοπλισμένο με τέσσερις θέσεις εργασίας, μία εκ των οποίων λειτουργεί ως αποκλειστικό Κέντρο Αποχιονισμού και Χειμερινής Συντήρησης, διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων και νέο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης του εξοπλισμού, που επιτρέπει απομακρυσμένα την λειτουργία των συστημάτων πυρόσβεσης, άρδευσης, οδοφωτισμού, συστημάτων ασφαλείας σηράγγων και δυναμικής σήμανσης της οδού.
Με το ΚΔΚ είναι συνδεδεμένοι οι νέοι μετεωρολογικοί σταθμοί κατά μήκος όλου του έργου, μέσω των οποίων είναι δυνατή η παροχή στοιχείων σε πρώτο χρόνο με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση επικίνδυνων καιρικών φαινομένων.