Zougla Newsroom
Φύλλο και φτερό κάνουν οι ανακριτικές αρχές όλα τα έγγραφα που έχουν κατασχεθεί από το σταθμαρχείο της Λάρισας, όχι μόνο της 28ης Φεβρουαρίου, αλλά και των προηγούμενων μηνών.
Αυτό που προκύπτει είναι ότι ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς, το βράδυ της τραγωδίας παρέλειπε να εκφωνήσει σε μηχανοδηγούς, αλλά και να γράψει στο βιβλίο κυκλοφορίας, τις σωστές γραμμές στις οποίες πρέπει να κινούνται τα τρένα.
Το ντοκουμέντο που αποκαλύπτει το zougla.gr από το συγκεκριμένο βιβλίο αποδεικνύει, ότι ενώ οι άλλοι σταθμάρχες γράφουν τις γραμμές, εκείνος τις… ξεχνά, οδηγώντας έτσι στο θάνατο 57 ανθρώπους. Ξέχασε να εκφωνήσει, αλλά και να γράψει, ότι το τρένο έπρεπε να κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου.
Στην απολογία του μάλιστα επικαλείται αυτό το έγγραφο και επιμένει ότι ο μηχανοδηγός έπρεπε να τον ρωτήσει:
«Διώχνοντας εγώ την αμαξοστοιχία από το σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, δεν έδωσα γραπτή ειδοποίηση, υποδείγματος 1001, δηλαδή γραπτό τηλεγράφημα κυκλοφορίας στο μηχανοδηγό και στον προϊστάμενο της υπ’ αριθμό 62 1C αμαξοστοιχίας, με το οποίο τον πληροφορώ για τη διπλή γραμμή ανόδου στην οποία θα κυκλοφορούσε έως τον σταθμό Νέων Πόρων που ήταν εν λειτουργία, καθώς το φωτόσημο εξόδου σε σχέση με την πορεία της αμαξοστοιχίας, δεν λειτουργούσε και ήταν κόκκινο.
»Του έδωσα τηλεγράφημα προφορικό μέσω ασυρμάτου (ΡΠ) με το οποίο τον ενημέρωνα να περάσει φωτόσημο εξόδου Λάρισας έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων, χωρίς να του αναφέρω ότι κυκλοφορεί σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο μηχανοδηγός αρχικά μου είπε “εντάξει” στο νούμερο που του διαβίβασα με τον φορητό ασύρματοι δηλαδή το νούμερο 47, το οποίο αφορούσε το προφορικό τηλεγράφημά μου, όπως αυτό είναι καταχωρημένο στο βιβλίο κυκλοφορίας, αλλά δεν μου διαβίβασε ο ίδιος, δηλαδή ο μηχανοδηγός το νούμερο του δικού του τηλεγραφήματος επιβεβαίωσης όπως όφειλε προς επιβεβαίωση.
»Το δικό μου προφορικό τηλεγράφημα προς το μηχανοδηγό της υπ’ αριθμό 62 1C αμαξοστοιχίας ήτανε το εξής: “Περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων” όπως αναγράφεται στο βιβλίο κυκλοφορίας, παραλείποντας να του αναφέρω, ότι θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου. Μετά την έλευση της υπ’ αριθμό 2597 αμαξοστοιχίας στο σταθμό της Λάρισας, δηλαδή του προαστιακού από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα, από τη γραμμή καθόδου και μέσω διαγωνίων στην τρίτη γραμμή και μέσω διαγωνίου στη γραμμή προαστιακού, γύρισα τα ηλεκτρονικά κλειδιά από παρακαμπτήριο σε κύρια γραμμή, επειδή θα έφευγε η υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχία.
»Εδώ θέλω να επισημάνω ότι τα υπ’ αριθμό 115 και 116 ηλεκτρονικά κλειδιά, ενώ μου έδειχναν στον πίνακα πως ήταν κανονικά, κατάλαβα πως ήταν αντίθετα. Ο μηχανοδηγός του προαστιακού μου το επισήμανε και τότε εγώ του είπα να κάνει πίσω την αμαξοστοιχία, ώστε να επαναφέρω τα κλειδιά στην κύρια γραμμή και στην συνέχεια να μπει στη θέση του. Μετά τη στάθμευση της υπ’ αριθμό 2597 αμαξοστοιχίας, επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια γραμμή ανόδου και καθόδου έτσι ώστε από την άνοδο να φύγει η υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχία και από την κάθοδο να περάσει η εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Όταν έδωσα το σινιάλο αναχώρησης στο μηχανοδηγό της υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχίας, ενημέρωσα το σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων και συγκεκριμένα τη σταθμάρχη Ελένη Ζαρκάδη, ότι αναχώρησε η υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχία.
»Δεν ξέρω πως έγινε και μπήκε στη γραμμή καθόδου, ούτε με ενημέρωσε σχετικά ο μηχανοδηγός της υπ’ αριθμό 62 αμαξοστοιχίας ότι κινούνταν στη γραμμή καθόδου και όχι ανόδου προς Θεσσαλονίκη, ενώ στον πίνακα έβλεπα ότι οι λυχνίες ήταν στις κύριες γραμμές χωρίς να αναβοσβήνουν, γεγονός που υποδηλώνει ότι η κίνηση του τρένου γίνεται κανονικά στην άνοδο, διότι είναι κλειδωμένες οι γραμμές από το ηλεκτρονικό σύστημα.
»Θεωρώ ότι είναι πιθανόν να μην κούμπωσε κανονικά το κλειδί, ενώ αντιθέτως η ένδειξη έδειχνε πως ήταν κανονικά στη κύρια γραμμή, γεγονός που κατά το παρελθόν είχε συμβεί λόγω βλάβης του παλαιωμένου ηλεκτρονικού συστήματος και σε άλλα κλειδιά. Δεν θεωρώ πιθανό από λάθος χειρισμό δικό μου να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο. Ο μηχανοδηγός δεν μου ανέφερε ότι από την άνοδο πήγε στην κάθοδο και έγινε ότι έγινε».
Δείτε τα ντοκουμέντα που εξασφάλισε η «Ζούγκλα» από το βιβλίο κυκλοφορίας:
«Αδειάζει» τον Σαμαρά ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων για τον πίνακα κυκλοφορίας
Ο κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας και σταθμάρχης στα Παλαιοφάρσαλα εκείνο το βράδυ, Γιώργος Ζήντρος, «αδειάζει» στην κατάθεσή του τον Βασίλη Σαμαρά υποστηρίζοντας ότι αν υπήρχε βλάβη θα φαινόταν. Οι απαντήσεις του στην ανακρίτρια δείχνουν πώς λειτουργεί ο πίνακας κυκλοφορίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν μία αμαξοστοιχία εισέρχεται είτε αναχωρεί από τον σταθμό της Λάρισας, υπάρχει φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, υπάρχει φωτεινή ένδειξη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν κάποιο σύστημα και όταν περνάει το τρένο από εκεί ανάβει αντίστοιχη κόκκινη λυχνία στον πίνακα ελέγχου. Οι λυχνίες ανάβουν διαδοχικά μέσα στο όρια της εμβέλειας του πίνακα ελέγχου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χιλιόμετρα βόρεια και 5 χιλιόμετρα νότια από το γραφείο του σταθμάρχη. Άρα όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό το αποτύπωμά του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χιλιόμετρα, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ξέρετε περίπου σε τι απόσταση βρίσκεται το κλειδί 118 από τον σταθμό Λαρίσης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκτιμώ ότι είναι γύρω στα 500 μέτρα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου μετά την αιχμή 118 πόση είναι;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκτιμώ ότι είναι περίπου στα δύο χιλιόμετρα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτή η απόσταση από τρένο που κινήθηκε όπως η αμαξοστοιχία 62, δηλαδή ανάποδα στην γραμμή καθόδου, πόσο χρόνο χρειάζεται για να διανυθεί;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Περίπου 5 λεπτά.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 από τον σταθμό της Λάρισας, για πόσο χρόνο φαινόταν η πορεία της στον ηλεκτρικό πίνακα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Περίπου 5 λεπτά.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν o σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, θα μπορούσε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίζετε εάν υπήρξε βλάβη στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου στις 28-02-2023;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν γνωρίζω, Σε κάθε περίπτωση, η όποια βλάβη μπορεί να συμβεί, δεν αφορά όλο τον πίνακα και δεν μπορούν να επηρεαστούν ταυτόχρονα όλες οι λυχνίες που αποτελούν το αποτύπωμα του τρένου.