Για τα δημόσια έργα, την πορεία των έργων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, τους αυτοκινητοδρόμους, την τιμολόγηση των διοδίων κ.α. μίλησε στους δημοσιογράφους ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.

Ακολουθεί η ενημέρωση με ερωτήσεις και απαντήσεις:

• Για τα δημόσια έργα

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το νομοσχέδιο θα βγει σε διαβούλευση στο τέλος αυτής της εβδομάδας, αύριο, αν προλάβουμε να έχουμε τη νομική επεξεργασία που χρειάζεται, αλλιώς θα βγει την άλλη εβδομάδα. Είναι έτοιμο, είναι στους δικηγόρους και γίνεται νομοτεχνική επεξεργασία.

• Για τους Αυτοκινητόδρομους

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορούμε να δώσουμε μια εικόνα με νούμερα από την εφαρμογή του νομοσχεδίου και μετά πόσο θα τρέξουν τα έργα, να έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης; Το 2015 δε βγαίνει με τους παλιούς αυτοκινητοδρόμους
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για ποια έργα λέτε; Δεν είναι όλα τα έργα το ίδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εννοώ για τους αυτοκινητόδρομους
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί, έχουν πρόβλημα; Με εξαίρεση το Μορέα στις υπόλοιπες 4 παραχωρήσεις, οι εργασίες γίνονται κανονικά. Υπάρχει στις παραχωρήσεις ένα γενικότερο πρόβλημα, δεν πρέπει να κρύβουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Τα προβλήματα είχαν να κάνουν με τα capital controls και με την πληρωμή όπως είχε προβλεφθεί, των τμημάτων που είχαν εκτελεστεί. Αυτά είχαν εγκριθεί από το Υπουργείο, υπήρχε το ταμειακό προβλήματα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, εκτιμούμε ότι μέχρι τέλος Αυγούστου, Αρχές Σεπτέμβρη, μετά τη συμφωνία αυτά θα έχουν ξεπεραστεί τελείως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κοινοπραξία που χτες σωστά συμφώνησε, κέρδισε 17 μήνες παράταση στα έργα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλοι έχουν ζητήσει παράταση για τα έργα και αυτό σημαίνει, για να έχουμε και μια αξιολόγηση, ότι η προηγούμενη αναθεώρηση που έγινε, , αλλά αν μη τι άλλο είχε ψευδή χρονοδιαγράμματα. Και είχε ψευδή χρονοδιαγράμματα γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις μετά από 9-10 χρόνια. Ο κ. Σουφλιάς είχε προβλέψει 6 μήνες. Μετά από 7 χρόνια έγινε αναθεώρηση, αυτές οι συμβατικές εκκρεμότητες συνεχίζουν να υπάρχουν. Θα σας τις δώσουμε για να καταλάβετε τι γίνεται. Είναι οι συμβατικές εκκρεμότητες που υπάρχουν από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου για τις δυο παραχωρήσεις που έγινε η συμφωνία. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και στις άλλες.
Μπορείτε να δείτε λοιπόν ότι μετά από 7, 8, 9 χρόνια, ότι έχουμε δεσμεύσεις χώρων από την αρχαιολογία σε πολύ μεγάλα κομμάτια. Δεν έχουν μεταφερθεί ακόμη τα δίκτυα των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, δεν έχουν γίνει αρκετές περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, δεν έχουν γίνει αρκετές απαλλοτριώσεις σε όλη την έκταση των έργων Όπως καταλαβαίνετε, έχουν ζητήσει οι παραχωρησιούχοι σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους χρονικές παρατάσεις. Αλλά από τη στιγμή που το Ελληνικό Δημόσιο δεν είναι εντάξει στις δικές του υποχρεώσεις, με ποιο άλλοθι θα πεις ότι δεν θα εγκρίνεις παρατάσεις στα έργα;
Εδώ λοιπόν πρέπει να υπάρχει ένα άλλο πνεύμα συνεργασίας, για το πώς ολοκληρώνονται τα έργα και να υπάρχει και αμοιβαία κατανόηση στα εμπόδια και στις δυσκολίες που υπάρχουν.

• Για τον αν θα υπάρχει συμφωνία και με τις άλλες κοινοπρακτικές εταιρείες στην τιμολόγηση των διοδίων

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επίκειται συμφωνία και με τους υπόλοιπους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι μόνο στο δικό μας χέρι. Είχαμε μια ανταπόκριση από τους δυο παραχωρησιούχους, το ανακοινώσαμε. Χρονικά μπορώ να σας πω ότι προηγήθηκαν οι συζητήσεις με τις άλλες παραχωρήσεις. Μακάρι να συμφωνήσουν, τα ίδια έχουμε πει σε όλους. Τα έχουμε ανακοινώσει δημόσια στη Βουλή τουλάχιστον τρεις φορές, εγώ προσωπικά. Σ’ αυτό το πνεύμα συνεχίζουμε και κινούμαστε.
Εμείς διεκδικούμε ότι πρέπει να υπάρχει οριζόντια μείωση των διοδίων, αυτό είναι το σημαντικό. Μέχρι να γίνει αυτό, συμφωνούμε με τους παραχωρησιούχους, επιμέρους συμφωνίες οι οποίες, καταδεικνύουν και στην στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι αυτά που προτείνουμε μπορούν να εφαρμοστούν για να έχουμε βιωσιμότητα στα έργα.

• Για την Αττική Οδό

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την Αττική Οδό θα μας πείτε κάτι που είναι εν λειτουργία;;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχήν θα δούμε αν τηρείται η σύμβαση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε αμφιβολίες δηλαδή για αν τηρείται ή όχι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να δούμε ποιά είναι τα οικονομικά στοιχεία της σύμβασης. Όταν κάνουμε τις συζητήσεις και διαπραγματεύσεις προφανώς στο τραπέζι μπαίνουν και όλα αυτά τα θέματα. Και δεν έχουμε ένα πνεύμα ούτε εχθρικό ούτε πολεμικό, ενάντια σε κανέναν επιχειρηματία.
Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να μπουν κοινοί κανόνες για όλους και να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον. Να υπάρχει αμοιβαία κατανόηση για τα προβλήματα και την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι πολίτες. Επομένως θεωρούμε ότι τα διόδια στη χώρα και στην Αττική Οδό και στις παραχωρήσεις είναι πάρα πολύ υψηλά..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την Αττική Οδό πάλι, η τελευταία αναφορά του χρηματοοικονομικού συμβούλου του Δημοσίου πότε έχει τοποθετηθεί..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το 2024.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε ήταν η τελευταία αναφορά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν θυμάμαι καλά το 2023 ή το 2024 πρέπει να παραδοθεί η Αττική Οδός Έχουμε μια κοινωνία που έχει διαμορφώσει μια άποψη ότι έχει γίνει απόσβεση της Αττικής Οδού, έχουμε έναν παραχωρησιούχο που λέει ότι δεν έχει γίνει απόσβεση της Αττικής Οδού. Εμείς λέμε ότι στη διαπραγμάτευση πρέπει οι Υπηρεσίες μας να μας πουν αν έχει γίνει ή αν δεν έχει γίνει, να μαζέψουμε όλα τα στοιχεία και να υπάρχουν, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί οι αντίστοιχες προβλέψεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχετε πλήρη εικόνα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν έχουμε πλήρη εικόνα γιατί δεν έχουμε βρει τίποτε σε σχέση με τα στοιχεία που όφειλαν οι Υπηρεσίες μας να έχουν και να παρακολουθούν το έργο. Εννοώ ότι δε γινόταν παρακολούθηση. Όταν έκλεισε το ΤΕΟ, που μπορούσε να έχει ηλεκτρονικά συστήματα να παρακολουθεί τις παραχωρήσεις. Κι όταν λέμε «παρακολουθώ» δε σημαίνει ζητώ από τους παραχωρησιούχους τα στοιχεία, μου τα δίνουν και τ’ αποδέχομαι. Σημαίνει ότι κάποιος κάνει έλεγχο.
Άρα σημαίνει ότι πρέπει να έχεις ηλεκτρονικά συστήματα online και πιστοποιημένα για όλες τις παραχωρήσεις στα διόδια.. Και για τα έργα την ίδια κατάσταση βρήκαμε. Η επίβλεψη γίνεται από τον ανεξάρτητο μηχανικό όπως ορίζεται στη σύμβαση που πληρώνει ο παραχωρησιούχος και κανείς από τη Δημόσια Υπηρεσία δεν ελέγχει αν ο ανεξάρτητος μηχανικός κάνει σωστά τη δουλειά του.

• Για την Εγνατία Οδό

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ αυτό που όφειλα να κάνω όταν ενημερώθηκα ότι υπάρχουν αρνητικοί λογαριασμοί το έκανα. Από κει και πέρα ν’ αναλάβουν τις ευθύνες τους όσοι διαχειρίστηκαν αυτούς τους αρνητικούς λογαριασμούς και δεν έκαναν καμία κίνηση. Μέχρι στιγμής είχαμε δυο αρνητικούς λογαριασμούς. Αν θυμάμαι καλά ο ένας ήταν 104 εκατομμύρια κι ο άλλος ήταν άλλα 10 με 15. Αυτοί οι αρνητικοί λογαριασμοί έχουν γίνει εδώ και αρκετά χρόνια και δεν προωθήθηκαν. Απ’ ό,τι ξέρω υπήρχε και μια δικαστική απόφαση που για τυπικούς λόγους για έναν τρίτο αρνητικό λογαριασμό, απορρίφθηκε, Επομένως κέρδισε ο εργολήπτης να μην επιστρέψει τα λεφτά που έπρεπε να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο.

• Για το Καστέλι

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Καστέλι σε τι φάση βρίσκεται; Θα κάνετε αλλαγές στο διαγωνισμό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και βέβαια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγκεκριμένα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλετε να σας πω τώρα τις αλλαγές; Θα τις δείτε. Είμαστε έτοιμοι, μένει μια συνάντηση που δεν έχει γίνει λόγω Δεκαπενταύγουστου με τον σύμβουλο που υπάρχει, ο οποίος είχε επιλεγεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Απλά του θέσαμε τους νέους όρους που θέλουμε εμείς να υπάρχουν μέσα στη σύμβαση παραχώρησης και οι αλλαγές είναι αρκετά μεγάλες. Εχουμε μια αλλαγή στη βαθμολογία της προσφοράς που θα δώσουν όσοι ενδιαφέρονται. Σχετίζεται με το κόστος του Δημοσίου στην παραχώρηση αυτή, το οποίο ανέρχεται στα 220 εκ.

• Για το Θριάσιο και το Πάτρα Πύργος

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο Θριάσιο είμαστε έτοιμοι. Θα είναι επίσης πάρα πολύ νωρίς. Μέσα Σεπτέμβρη, Οκτώβρη..
Ο Πάτρα – Πύργος πόσα κομμάτια είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν θυμάμαι καλά είναι 8. Μόλις ξεμπλοκάρει η διαπραγμάτευση, θα έχει υπογράψει και ο κ. Σταθάκης για το έργο και θα γίνει ο πρώτος διαγωνισμός Από τον Πύργο προς την Πάτρα. Κατ’ αρχάς τώρα λόγω Αυγούστου δε μπορούμε να βγάλουμε διαγωνισμούς. Απαγορεύεται, είναι και αθέμιτος ανταγωνισμός
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε μπορούμε να πούμε ότι μπορεί να ξεκινήσει η δημοπράτηση; Νοέμβριο; Δεκέμβριο; Πότε; Το Πύργος-Πάτρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιο νωρίς.
Πρέπει να τελειώσει η συμφωνία και να μπουν όλα σε μια σειρά. Ολη αυτή η διαδικασία έχει δημιουργήσει μια αναστολή σε όλα αυτά που μπορούσαμε να έχουμε κάνει το περασμένο διάστημα.

• Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης και ΣΕΣ
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετρό, γραμμή 4 και μετρό Θεσσαλονίκης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η γραμμή 4 και γενικά τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι στις προτεραιότητές μας να γίνουν. Και θα γίνουν. Θέλω να καταλάβετε τις δυσκολίες που έχουμε γιατί δεν έχουμε να κρύψουμε κάτι Στο ΣΕΣ υπάρχει πολύ μικρό κομμάτι για τις υποδομές. Δεν είναι όπως ήταν στο παρελθόν, στο ΕΣΠΑ δηλαδή, στο οποίο οι υποδομές είχαν ένα πάρα πολύ μεγάλο κομμάτι. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις φρόντισαν μέσα από μια διαχείριση κατά τη γνώμη μου να τραβάς τα μαλλιά σου, να δεσμεύσουν και τα λίγα λεφτά που έχουμε για τις υποδομές του ΣΕΣ από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο.
Και αυτό γιατί γινόταν: Διότι όταν δεν υπάρχει ένας σοβαρός στρατηγικός σχεδιασμός κι ένα σύστημα δημοσίων έργων που να ξέρεις τι σου κοστίζει τι. κινείσαι στο άγνωστο με βάρκα τη ελπίδα. Επομένως και θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής, όταν λέμε ότι τα έργα του μετρό και του σιδηροδρόμου είναι προτεραιότητά μας να γίνουν, θα γίνουν. Αυτό που ψάχνουμε να βρούμε είναι εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης Αν μπορεί λοιπόν ένα έργο να χρηματοδοτηθεί όχι από το ΣΕΣ από το πακέτο Γιουνκέρ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το πακέτο Γιουνκέρ εμπλέκει ιδιωτικά κεφάλαια γιατί έχει μόχλευση πόρων και άρα εμπλέκει ιδιωτικές εταιρείες. Άρα μιλάμε για ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις εδώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Αλλά υπάρχουν πολλές μορφές ΣΔΙΤ και παραχωρήσεως. Να το εξηγήσω, για να μη γίνει καμία παρεξήγηση. Μπορεί να έρθει ένας επενδυτής ή ένας παραχωρησιούχος να εκτελέσει το έργο και τα 30 χρόνια ή τα 20 χρόνια, τα Χ χρόνια που βγαίνει από τη μελέτη, να μην είναι χρήματα που τα πληρώνουν οι χρήστες σώνει και καλά, όπως συνέδεσαν Να συνδέσεις για παράδειγμα το διόδια με την αποπληρωμή του δρόμου.

Μπορείς να βρεις άλλες μορφές. Μπορείς να πεις ότι θα πληρώνει ένα μέρος το κράτος μετά από 5,6 χρόνια, όταν τελειώσει. Να το κάνεις σαν δημόσιο έργο με δανειοδότηση. Σε κάθε περίπτωση, θα ήθελα να πω, ότι σε σχέση με το ΣΕΣ και το ΕΣΠΑ, είναι πολύ σημαντικό να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις που κάνουμε με τα έργα που είναι κολλημένα. Είτε αφορούν τις παραχωρήσεις είτε αφορούν δημόσια έργα/ Διότι όταν έχεις κολλημένο το μετρό της Θεσσαλονίκης, όταν έχεις κολλημένο το Μορέα, όταν έχεις κολλημένα όλα τα έργα στην Παραϊόνια, τα έχουμε κληρονομιά, για πείτε μου τι προγραμματισμό θέλετε να κάνουμε. Αυτό είναι ένα μεγάλο κομμάτι του ΕΣΠΑ που αν κάνουμε συμφωνία επειδή δε θα τελειώσει το Δεκέμβρη του 2015 θα μεταφερθούν στο ΣΕΣ ή θα ελευθερωθεί κομμάτι του ΣΕΣ αν το τινάξουμε στον αέρα, κάποιο από αυτά τα έργα και τα επαναπροκηρύξουμε.

Άρα τα προβλήματα που έχουμε, αυτό θέλω να σας δώσω να καταλάβετε και σε σχέση με το σχεδιασμό, είναι προβλήματα που τα κληρονομήσαμε και που δεν είναι τόσο εύκολο να επιλυθούν. Δηλαδή δεν είναι εύκολο να επιλύσεις το θέμα του Μορέα, του μετρό της Θεσσαλονίκης, ή τα 4 έργα της Παραιόνιας και πολλά άλλα που τα βρήκαμε σε αυτή την κατάσταση.

• Για το μετρό Θεσσαλονίκης

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν διάφορες προτάσεις στο τραπέζι. Επομένως για να μην έχουμε πει ακόμη ότι προχωράμε στην επαναδημοπράτηση του έργου προφανώς υπάρχουν περιθώρια συμφωνίας. Δε θέλουμε περαιτέρω καθυστερήσεις, κρατώντας όμηρο την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Θεωρώ ότι αρχές Σεπτέμβρη θα έχει τελειώσει, θα ξέρετε δηλαδή αν έχουμε συμφωνήσει ή όχι.

• Για τις αλλαγές στις διοικήσεις των εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΟΜΕΔΙ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τις Διοικήσεις πότε θα τις αλλάξετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παρ’ ότι δε συνηθίζω να ρίχνω ευθύνες αλλού, έχουμε στείλει έγγραφα για κάποιους φορείς εδώ και δυο μήνες στη Βουλή και δεν έχουν οριστεί οι αρμόδιες Επιτροπές για να συνεδριάσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για ποιες εταιρείες μιλάτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτές που εκκρεμούν είναι για την Εγνατία και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.. Ξέρετε, δεν είναι καλό να στέλνουμε ονόματα ανθρώπων και γι’ αυτό δεν το κάναμε για όλες τις υπόλοιπες. Είμαστε έτοιμοι, για όλες τις Διοικήσεις των Οργανισμών. Αλλά όταν δε γίνονται συνεδριάσεις στη Βουλή είναι λογικό ότι δε θα στέλνουμε ονόματα..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλες τις Διοικήσεις των εποπτευόμενων εταιρειών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σχεδόν όλες, ναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε αποφασίσει ποιες δε θα αλλάξετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την ΤΡΑΙΝΟΣΕ γιατί την αλλάζετε αφού θα πουληθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για δυο λόγους: Και δε λέω μόνο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λέω για όλους τους Οργανισμούς. Ακόμη και οι διαδικασίες της ιδιωτικοποίησης που έχουν προβλεφθεί στη συμφωνία της ιδιωτικοποίησης, θα γίνουν μετά από σκληρή δουλειά και των Διοικήσεων που είναι σήμερα στους φορείς. Άρα αυτοί οι φορείς πρέπει να έχουν την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης για τις συμβάσεις και τους διαγωνισμούς που θα γίνουν.