Δέκα δισεκατομμύρια δολάρια στοιχίζει η γραφειοκρατία στην Ελλάδα, με το ποσό αυτό να αντιστοιχεί στο 4,4% του ΑΕΠ με στοιχεία 2005, σύμφωνα με την έκθεση του ΣΕΒ. Μάλιστα, το κόστος αυτό επωμίζονται οι επιχειρήσεις, και είναι δυσανάλογα υψηλό για τις μικρές και τις πολύ μικρές εταιρείες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην έκθεση του ΣΕΒ, οι τομείς με την μεγαλύτερη γραφειοκρατία είναι η αδειοδότηση επιχειρήσεων, η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, η φορολογία, η απονομή δικαιοσύνης, τα αναπτυξιακά κίνητρα και οι δημόσιες συμβάσεις.

Το απόλυτο αλαλούμ

Παράλληλα, μεταξύ 1975-2005 παρήχθησαν 171.500 ρυθμίσεις, δηλαδή, σχεδόν 20 ρυθμίσεις την ώρα! Ειδικότερα δημιουργήθηκαν 3.430 νόμοι, 20.580 προεδρικά διατάγματα, 114.905 υπουργικές αποφάσεις, 24.010 αποφάσεις περιφερειών και 8.575 αποφάσεις δημοτικών αρχών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, την 31η Μαρτίου 2013 εκκρεμούσαν 29.319 υποθέσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας, 332.809 στα Διοικητικά Πρωτοδικεία (από τις οποίες οι 82.449 αφορούν σε φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις), 37.226 υποθέσεις στο Διοικητικό Εφετείο και 30.365 υποθέσεις δημοσιονομικού ενδιαφέροντος στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μιας δημόσιας σύμβασης απαιτείται χρόνος 230 ημερών, ο 2ος μεγαλύτερος χρόνος στην ΕΕ των 27 χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος προκήρυξης και προετοιμασίας του διαγωνισμού. Ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 108 ημέρες.

Καταγράφονται καθυστερήσεις 1 – 1,5 έτους στις διαδικασίες εκκαθάρισης στις περιπτώσεις εισαγωγών αγαθών, που προορίζονται για εξαγωγή ή ενδοκοινοτική παράδοση.

Ισχύει υποχρέωση πολλαπλών υποβολών μέχρι και 72 διαφορετικών δελτίων στοιχείων για τις επιχειρήσεις του κλάδου της μεταποίησης, με επικαλυπτόμενο περιεχόμενο σε διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες.

Πληθώρα ρυθμίσεων

Η μεγάλη καθυστέρηση ως προς την έκδοση των εφαρμοστικών πράξεων αποτελεί μία ακόμη παθογένεια της ελληνικής οικονομίας που εντοπίζει ο ΣΕΒ. «Οι καθυστερήσεις είναι συχνά πολυετείς στην έκδοση των εφαρμοστικών πράξεων (προεδρικών διαταγμάτων ή υπουργικών αποφάσεων), ή αυτές δεν εκδίδονται ποτέ. Χωρίς τις εφαρμοστικές πράξεις οι νομοθετικές ρυθμίσεις μένουν ανενεργές ή εφαρμόζονται ανομοιόμορφα κατά την κρίση κάθε υπηρεσίας ή υπαλλήλου, σε συνδυασμό με την ανεπάρκεια ή αναποτελεσματικότητα των μηχανισμών του κράτους που έχουν την αρμοδιότητα επιχειρησιακής εφαρμογής των ρυθμίσεων» σημειώνεται στην έκθεση.

Ο ΣΕΒ επισημαίνει επίσης, ότι η πλειονότητα των νομοθετικών ρυθμίσεων τροποποιεί προγενέστερες ρυθμίσεις, με πλέον αντιπροσωπευτική τη φορολογική νομοθεσία, όπου παγίως ψηφίζονται νέες ρυθμίσεις τουλάχιστον μια φορά κάθε έτος.

Την ίδια στιγμή, η νέα νομοθεσία παγίως περιορίζεται στην πρόβλεψη εφαρμοστικών κανονιστικών διατάξεων (Προεδρικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις) εξειδίκευσης της νομοθεσίας, οι οποίες όμως συχνά επιτρέπουν διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας από τις υπηρεσίες εφαρμογής. Και… συνήθως εκδίδονται με καθυστέρηση ακόμη και ετών, ή δεν εκδίδονται ποτέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχει εκδοθεί μόνο το 45% των προβλεπόμενων από τους μεγάλους μεταρρυθμιστικούς νόμους της περιόδου από το 1974 μέχρι σήμερα εφαρμοστικών διατάξεων. Και βέβαια δεν παρακολουθείται και δεν αξιολογείται η εφαρμογή της νομοθεσίας ώστε να αναγνωρισθούν τυχόν αστοχίες ή προβλήματα και να γίνουν οι κατάλληλες διορθώσεις, θεσμικές ή επιχειρησιακές. Σημαντικό ακόμη πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου της απόδοσης των υπηρεσιών, σε ότι αφορά το οικονομικό αποτέλεσμα, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, και την προσωπική ευθύνη του προσωπικού στις δημόσιες υπηρεσίες στο επίπεδο χειρισμού συγκεκριμένων υποθέσεων.

Αποσπασματική η αντιμετώπιση

Σύμφωνα με το ΣΕΒ, οι αδυναμίες του δημοσίου αυτές έχουν αναγνωρισθεί, αλλά αντιμετωπίζονται αποσπασματικά και με οριζόντιες παρεμβάσεις που περιορίζονται στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των υπηρεσιών και όχι στο επίπεδο της υπηρεσιακής λειτουργίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των αδυναμιών αποτελεσματικής, με ολοκληρωμένο τρόπο, αντιμετώπισης των αδυναμιών αυτών είναι η πορεία του επιχειρησιακού προγράμματος «Διοικητικής Μεταρρύθμισης» του ΕΣΠΑ 2007-2013: η απορροφητικότητα του προγράμματος είναι η χαμηλότερη μεταξύ των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ , ενώ οι δράσεις του δεν παρακολουθούν τις παράλληλες παρεμβάσεις που γίνονται την πρόσφατη περίοδο στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας.

Διαβάστε επίσης:

ΣΕΒ: Υπερβαίνει τα 10 δισ. δολάρια το κόστος της γραφειοκρατίας, Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου 2014, 19:12

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης