«Κράτος-Κοινωνία-Ρομά»: Βίοι παράλληλοι και βιαίως τεμνόμενοι.
Γράφει ο Γιώργος Μιχάλακας
Ελεύθεροι αφέθηκαν από την Ελληνική Δικαιοσύνη
άπαντες οι εμπλεκόμενοι στο πολυσυζητημένο περιστατικό που συνέβη στο Πέραμα·
άπαντες πλην ενός, καθώς αυτός ο ένας είναι νεκρός.
Η απόφαση φαντάζει «Σολομώντειος»
και εκπέμπει μία σαφή προσδοκία να εκτονωθεί η ένταση και να καταλαγιάσει ο θόρυβος
που προκλήθηκε από την ανθρωποκτονία ενός 18χρονου Ρομά.
Επτά άντρες τής ομάδας «ΔΙ.ΑΣ.» άνοιξαν πυρ ομαδόν
και παραβιάζοντας τα πρωτόκολλα που ορίζει η Αστυνομική Πρακτική,
έκαναν σουρωτήρι το κλεμμένο όχημα
όπου επέβαιναν τρεις νεαροί εκφραστές τής άγουρης παραβατικότητας.
Αυτοί οι έφηβοι θα εξελίσσονταν μελλοντικώς σε εγκληματίες;
Θα εξελίσσονταν από κλέφτες αυτοκινήτου σε στυγνούς δολοφόνους;
Ποιος ξέρει;
Και κυρίως,
ποιος δικαιούται να ετυμηγορήσει καταφατικά σε αυτά τα ερωτήματα;
Ποιος δικαιούται να κάνει δίκη προθέσεων
(ακόμη κι αν δεχθούμε ότι αυτή η δίκη προθέσεων
θα συνεκέντρωνε πολλές πιθανότητες επαλήθευσης);
Ποιος δικαιούται να κάνει σκοποβολή πάνω σε τρεις παραβατικούς εφήβους;
…
Προχθές, την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου,
προέβην στη δημοσίευση πονήματος με τίτλο
«Νεοέλληνα, ποιος είναι ο “γύφτος”;»
(https://www.zougla.gr/greece/article/neoelina-pios-ine-o-giftos),
όπου ανέφερα δύο βιωματικές διδακτικές ιστορίες
ώστε να καταδείξω πως «Η Γενίκευση είναι Αρχή Φασισμού.»·
οι Ρομά ΔΕΝ είναι a priori εγκληματίες,
οι «μπαλαμοί» δεν είναι a priori αθώοι τού αίματος.
Σήμερα κλείνει η διλογία των άρθρων μου,
όπου θα καταλογιστούν σφαιρικώς οι δέουσες ευθύνες
στο Κράτος, στην Κοινωνία και στους Ρομά.
Μάλιστα, θα αναπαραγάγω -είτε αυτουσίως, είτε αποσπασματικώς-
ορισμένα από τα δεκάδες μηνύματα που μού έγραψαν πολίτες,
διότι εκφράζουν προβληματισμούς και αντιλήψεις που χρήζουν απαντήσεων.
Και βεβαίως, θα υπάρξει η εφ’ όλης τής ύλης τοποθέτηση…
…
Μήνυμα 1ο
«Αυτά τα αλληλέγγυα και ανθρωπιστικά
να πας να τα πουλήσεις σε πολίτες που μένουν κοντά σε καταυλισμούς
και έχουν πληχθεί και συνεχίζουν να πλήττονται από αυτούς.
Να αφήσεις τις εξυπνάδες και να προβληματιστείς που το Πανελλήνιο είναι εναντίον τους…
…Για την ώρα, αυτό που μπορείς να κάνεις μόνο,
είναι να αποδεχθείς ότι οι ίδιοι ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ να ενταχθούν στην Κοινωνία.
Αν το καταφέρεις, τότε μόνο κάνε τον αντιρατσιστή…».
Μήνυμα 2ο
«Οι τσιγγάνοι θα πρέπει, είτε να προσαρμοστούν, είτε να εγκαταλείψουν τη χώρα.
Δεν υπάρχει άλλη λύση.»
Μήνυμα 3ο
«Οι Ρομά θέλουν να πουλάνε ναρκωτικά, να κλέβουν και γενικά να εξαπατούν·
όχι όλοι, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτό κάνει.
Δες μέσα στις φυλακές και διάψευσέ με,
εκτός βέβαια αν και οι δικαστές είναι ρατσιστές…».
Μήνυμα 4ο
«Η ουσία, αγαπητέ, είναι πως φταίει το κράτος πρωτίστως,
που τους αφήνει να είναι “κράτος εν κράτει” πολλές φορές,
και να παρανομούν ατιμώρητοι,
με αποτέλεσμα να δημιουργούν αντιπάθειες στον κόσμο.
Δεν έχω ακούσει -για παράδειγμα- κανέναν να λέει
ότι οι Κρητικοί ή οι Μανιάτες ή οι Θεσσαλονικείς ή οι Αθηναίοι ή οι Πειραιώτες
είναι κλέφτες.
Γιατί άραγε μόνο για τους γύφτους υπάρχει αυτή η φήμη;
Μήπως και οι ίδιοι φταίνε για αυτό,
που δεν έχουν φροντίσει -αν είναι τόσο καλοί και άσπιλοι-
να απομονώσουν τα κακοποιά στοιχεία ;
Και κάτι άλλο..:
Εμένα αύριο αν με καταγγείλουν ότι δεν προσέχω το παιδί μου,
θα έρθει κοινωνικός λειτουργός και ίσως μου πάρουν και την επιμέλεια.
Έχεις δει κανέναν να κατηγορεί τον γυφτοπατέρα που βγάζει το παιδάκι του στα φανάρια ;
Αυτός δεν εγκληματεί απέναντι στο ίδιο του το παιδί;
Δεν λέω πως δεν υπάρχει ρατσισμός· σαφώς και υπάρχει.
Αλλά είναι από όλες τις μεριές, αγαπητέ, και όχι μονόπλευρος.
Και το κράτος για δικούς του λόγους αφήνει μια κατάσταση παρανομίας να διαιωνίζεται,
αλλά και οι ίδιοι βολεύονται από τον μη έλεγχο σε πολλές περιπτώσεις,
και πάει λέγοντας.
Αλήθεια,
με το κοριτσάκι στο Μενίδι που σκοτώθηκε
από τη σφαίρα του μερακλωμένου γύφτου στον γάμο,
ποιος θα το φέρει πίσω;
Εκεί δεν είδα κανέναν σύλλογο τσιγγάνων να βγει και να καταδικάσει το περιστατικό,
και να απαιτήσει να τιμωρηθούν οι ένοχοι.
Τι έχουμε εδώ; Δυο μέτρα και 7 σταθμά;
Να τον καταδικάζεις τον ρατσισμό,
αλλά από όπου και αν προέρχεται, και όχι μόνο κατ’ επιλογήν·
αλλιώς δεν είσαι αντικειμενικός παρατηρητής, αλλά μάλλον υποκειμενικός υποστηρικτής.
Οι γύφτοι δεν έχουν μόνο δικαιώματα. Έχουν ΚΑΙ υποχρεώσεις
ΜΗΝ ΤΟ ΞΕΧΝΑΣ.».
Μήνυμα 5ο
«ΕΣΥ είσαι (γύφτος), ρε.
ΕΣΥ που πας να μας ευαισθητοποιήσεις για τους κλέφτες, βρομιάρηδες και δολοφόνους Γύφτους.»
Μήνυμα 6ο
«Μετά την τρίτη φορά που θα σε κλέψουν και θα σου κάνουν ζημιά, θα χάσεις την υπομονή σου.
Ευκαιρίες να ενταχθούν στην κοινωνία είχαν και έχουν,
(όμως) αυτοί θέλουν μόνο να ζουν σε βάρος των άλλων ανθρώπων
και να σε εκμεταλλευτούν με την πρώτη ευκαιρία·
τους ενδιαφέρει μόνο πώς να βγάλουν χρήματα με εύκολο τρόπο,
χωρίς δουλειά και με παράνομες πράξεις.
Με ελάχιστες εξαιρέσεις, δυστυχώς ελάχιστες,
που είναι αξιοσέβαστοι γιατί κατάφεραν να ξεφύγουν
από την κακόβουλη συμπεριφορά που έχει η φάρα τους.».
Μήνυμα 7ο
«Αγαπητέ κύριε Μιχάλακα…
Όταν ζήσεις μαζί τους, τούς δεις από κοντά,
ζήσεις με τον τρόμο και τον φόβο μη φας αδέσποτη σφαίρα
(ο αδικοχαμένος Μάριος ήταν απλά η “κορυφή του παγόβουνου”,
διότι είναι άπειρα τα περιστατικά),
να τρέχεις μέρα-μεσημέρι με δυο παιδιά στο χέρι να καλυφθείς
γιατί ακούς πυροβολισμούς στα 600 μέτρα…
Να τρέμεις όταν 11 το πρωϊ ακούς πυροβολισμούς
και προσεύχεσαι να μην είναι στο προαύλιο τα παιδιά σου,
όταν δεν μπορείς καν να κάτσεις στο μπαλκόνι του σπιτιού σου
μην έρθει καμιά ιπτάμενη σφαίρα και όχι κατσαρίδα,
όταν βλέπεις άπειρες στρατιές ζόμπι τοξικομανών να πηγαίνουν να πάρουν δόση,
όταν δεν μπορείς να βγεις έξω φορώντας τα χρυσαφικά σου
γιατί θα σε περικυκλώσουν 8 μικρά παιδιά να σε ληστέψουν,
όταν δεν μπορείς καν να πάρεις ταξί για να πας σπίτι σου
γιατί κανένας ταξιτζής δεν θα παίξει τη ζωή του κορώνα-γράμματα για ένα 20άρικο,
όταν δεν μπορείς να αφήσεις ένα ποδήλατο έξω γιατί θα κάνει φτερά σε 5 λεπτά…
Αυτά και πολλά-πολλά άλλα,
όταν τα ζήσεις στο πετσί σου στην περιοχή που ζεις
(και) μεγαλώνεις δύο παιδιά μέσα στον φόβο,
τότε έλα ξαναπέσμε εμένα προσωπικά “ρατσίστρια”.
Μέχρι τότε,
ειλικρινά μη μιλάς
(και) μη γράφεις για πράγματα που δεν τα ξέρεις, δεν τα γνωρίζεις, δεν τα ζεις,
γιατί η άγνοιά σου είναι κραυγαλέα.
Με σεβασμό…
Μία Μενιδιάτισσα Μαμά.».
…
Εσκεμμένα άφησα τελευταίο αυτό το συγκινητικό μήνυμα
που μού απηύθυνε η γυναίκα που υπογράφει ως «Μία Μενιδιάτισσα Μάνα»·
ένα μήνυμα που θα αποτελέσει το εφαλτήριο τής διεξοδικής προσέγγισής μας
στο εν λόγω φλέγον κοινωνικό ζήτημα…
Λοιπόν, αρχικώς να ξεκαθαρίσω τα εξής..:
Υπήρξαν διάφορα επιθετικά σχόλια,
τα οποία έφτασαν μέχρι και στο σημείο
να αμφισβητήσουν την αλήθεια των βιωματικών διδακτικών ιστοριών
που ανέφερα στο προχθεσινό πόνημά μου
(αυτή η αμφισβήτηση απεδείκνυε την κακή προαίρεση των εκφραστών της).
Όμως, υπάρχει μία επανειλημμένως διατυπωμένη αμφισβήτηση,
η οποία αξίζει να έχει απάντηση…
«(Μιχάλακα),
μη μιλάς
(και) μη γράφεις για πράγματα που δεν τα ξέρεις, δεν τα γνωρίζεις, δεν τα ζεις,
γιατί η άγνοιά σου είναι κραυγαλέα.».
Ως δημοσιογράφος,
ουδέποτε μιλάω και γράφω
για πράγματα που δεν τα ξέρω, δεν τα γνωρίζω, δεν τα έχω ζήσει·
αυτά επιτρέπονται στη Λογοτεχνία, αλλά απαγορεύονται στη Δημοσιογραφία.
Ως εκ τούτου,
γνωρίζω ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΣ και ΠΟΙΚΙΛΟΤΡΟΠΩΣ
τι ακριβώς συμβαίνει στο Μενίδι και στις πέριξ περιοχές όπου κατοικούν (και) Ρομά.
Παιδιά προνηπιακής ηλικίας μπαίνουν μπροστά στο αυτοκίνητό σου
και σε ρωτάνε με νόημα «Θέλεις κάτι;».
Αστυνομικοί που περιφέρονται γύρω από τον καταυλισμό,
αλλά έχουν άνωθεν εντολές να μην εισέρχονται εντός του.
Ενήλικοι που κάνουν κλοπές, ληστείες, εμπόριο ναρκωτικών,
διότι μόνο αυτά έχουν μάθει να κάνουν.
Ναι, ετούτοι οι ενήλικοι πριν από πολλά χρόνια ήταν τα «παιδιά προνηπιακής ηλικίας»,
που διδάσκονταν πώς να γίνονταν «βαποράκια».
Ένα κοριτσάκι τριών ετών
που σε ρωτάει τι ναρκωτικά θέλεις να πάει να σού φέρει από το πλησίον σπίτι,
είναι εξαιρετικά οδυνηρός οιωνός για την Κοινωνία.
Πυροβολισμοί επί καθημερινής βάσεως·
όταν δεν μπορείς να σκοτώσεις το «Σύστημα», προσπαθείς να σκοτώσεις τον… αέρα.
Παιδιά ανύποπτα, παιδιά ανυποψίαστα,
πέφτουν νεκρά από αδέσποτες σφαίρες που ρίχθηκαν από μία ταράτσα «για πλάκα».
Αυτό το «για πλάκα» που δύναται να γίνει ταφόπλακα.
Παιδιά ανύποπτα, παιδιά ανυποψίαστα, αλλά και παιδιά υποψιασμένα·
ένα γαμημένο «Σύστημα» δέχεται να κυκλοφορούν «βαποράκια» προνηπιακής ηλικίας
και να πασάρουν στους επισκέπτες τής περιοχής «πρέζα», κόκα, χασίς.
Μία δυστοπία που όντως δεν αντέχεται·
ιδίως όταν δεν είσαι εμπλεκόμενος στην Εγκληματικότητα, η ζωή σου είναι αφόρητη.
Όμως,
ετούτο το μείζον πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί -ή έστω να αμβλυνθεί-
αν δεν εντοπίσουμε τη «Ρίζα τού Προβλήματος»
και αν δεν προσπαθήσουμε ως Κοινωνία να περιορίσουμε τις παθογένειες
που οδηγούν ανθρώπους να αισθάνονται οικείοι με το Έγκλημα,
να το εκφράζουν, να το εκπροσωπούν.
Εδώ δεν μιλάμε απλώς για μία-δύο-δέκα περιοχές όπου κυριαρχεί η παρανομία.
Εδώ μιλάμε για μία φυλή…
Η Φυλή των Ρομά.
Ντιενεϊκώς νομαδική, περιπλανώμενη, μποέμ.
Με τα δικά της ήθη, με τούς δικούς της άγραφους νόμους.
Με ισχυρές ρίζες και συνάμα χωρίς ρίζες.
Παρεισφρέουσα και παρείσακτη.
Παραβατική, αλλά και παρεξηγημένη.
Με μία χαρακτηριστική αισθητική
που χρησιμοποιείται ως συνώνυμη τής Φτήνιας και τής Κακογουστιάς.
Με το μελαμψό χρώμα να κινητοποιεί τα αρχετυπικά αντανακλαστικά τού Ρατσισμού.
Και εγένοντο οι «Γύφτοι».
…
Πού είναι το Κράτος σε όλο αυτό το ζοφερό πλαίσιο;
Πού είναι το Νεοελληνικό Κράτος;
Εκκωφαντικά απόν,
στοχοποιεί διά τής Απάθειας και ενίοτε διά τής Ανοχής (έως και τής Υποδαύλισης).
Κάποτε ο «εχθρός», ο «κατώτερος», ήταν ο Πόντιος, ο Μικρασιάτης.
Μετά, ήταν ο Αριστερός, ο κομουνιστής.
Μετά, ήταν ο Αλβανός.
Και για ακόμη πιο ανέξοδη εσωτερική κατανάλωση,
πριν-τώρα-μετά ήταν-είναι-θα είναι ο «Γύφτος».
Ο «Γύφτος». Ο «Κωλόγυφτος».
Ακόμη κι αν δεχθούμε ότι αυτοί οι άνθρωποι είναι πλειοψηφικώς παραβατικοί,
ακόμη κι αν δεχθούμε ότι αποτελούν τεράστια απειλή για την Κοινωνία,
συνιστά τεράστια μαρκετίστικη ηλιθιότητα να υβρίζουμε μία ολόκληρη φυλή.
Δεν θεωρητικολογώ, ούτε αμπελοφιλοσοφώ·
αν δεν επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με τούς Ρομά,
θα συνεχίζουν -και μάλιστα, έχοντας ισχυρό άλλοθι- να εμπλέκονται σε έκνομες ενέργειες.
Από καρδιάς σάς ερωτώ..:
Έχετε μιλήσει ευγενικά σε Ρομά;
Έχετε μιλήσει ευγενικά σε κάποιον από αυτούς τούς ανθρώπους
που κυκλοφορούν με απαρχαιωμένα τρίκυκλα
ψάχνοντας στα σκουπίδια για οτιδήποτε θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν ή να εμπορευθούν;
Έχετε μιλήσει ευγενικά σε κάποιον από αυτούς τούς ανθρώπους
που από τη Ρακοσυλλογή μεταπηδούν και στην Παρανομία
διότι θέλουν -έστω με στρεβλές μεθόδους- να έχουν πρόσβαση στο «Ευ Ζην»..;
Αν τούς μιλήσεις ευγενικά, θα διαπιστώσεις την έκδηλη αμηχανία τους,
η οποία φτάνει ακόμη και σε σημείο συγκίνησης.
Όταν ένας άνθρωπος αισθάνεται αμηχανία και συγκίνηση μπροστά στην Ευγένεια,
σημαίνει ότι δεν την έχει γνωρίσει, σημαίνει ότι τού λείπει,
σημαίνει ότι ένας ολόκληρος κόσμος είναι θαμμένος μέσα του
επειδή αυτή η ταφή ήταν ο τρόπος που βρήκε για να καταφέρει την επιβίωσή του.
Έχω βρεθεί μόνος μου, χωρίς την παραμικρή οπισθοφυλακή, σε μέρη άγρια και σκοτεινά,
γεμάτα με Ρομά που ανά πάσα στιγμή
-από μία άστοχη κίνησή μου, από μία άστοχη λέξη μου-
θα μπορούσαν αγεληδόν να κινούνταν εναντίον μου
(το «Αγεληδόν» είναι η Ενστικτώδης Αντίδραση των Φοβισμένων).
Με έσωσαν η ειλικρινής ευγένεια και ο ειλικρινής σεβασμός που (επ)έδειξα σε αυτά τα άτομα,
με έσωσε το γεγονός ότι δεν είδαν στα μάτια μου έναν ακόμη βολεμένο δικαστή τους.
Όπερ μεθερμηνευόμενον, δεν μάς προτρέπω να είμαστε αφελείς αθωωτές·
μάς προτρέπω να μην είμαστε βολεμένοι δικαστές.
…
Ναι, έστω εν μέρει,
έχουν δίκιο όσοι ισχυρίζονται ότι οι Ρομά δεν θέλουν την ενσωμάτωσή τους.
Γιατί όμως;
Δεν είναι μόνο οι κατευθύνσεις που τούς δίνει το «DN.A.» τους·
ευθύνεται και το γεγονός ότι το Νεοελληνικό Κράτος και η Νεοελληνική Κοινωνία
συμμετέχουν προθύμως στην γκετοποίηση και στην περιθωριοποίηση των Ρομά.
Όσο πιο συμπλεγματικός και μισαλλόδοξος είναι ένας λαός,
τόσο έχει ανάγκη για εύκολους σάκους τού μποξ.
Βεβαίως και η Προσωπική Ευθύνη έχει θέση στη συζήτησή μας·
βεβαίως και οι Ρομά έχουν τις ευθύνες τους για ό,τι τούς συμβαίνει,
βεβαίως και έχουν συμβολή στην γκετοποίηση και στην περιθωριοποίησή τους,
καθώς έχουν πέσει στην παγίδα που λέγεται «Αυτο-Θυματοποίηση».
Κι η κατάσταση διαιωνίζεται,
καθώς έχουμε και εδώ την επιβεβαίωση τής σοφής λαϊκής ρήσης
«Προτιμώ τα βάσανα που ξέρω, από εκείνα που δεν ξέρω.».
Παιδεία; Ανύπαρκτη.
Ούτε το Κράτος έχει τη διάθεση,
ούτε η Κοινωνία -για την ακρίβεια, ένα μεγάλο τμήμα της- έχει τη διάθεση,
ούτε οι Ρομά έχουν τη διάθεση.
Μία συνθήκη που αφήνει τούς πάντες ευτυχείς και τούς πάντες δυστυχείς. Ταυτοχρόνως.
Άνθρωποι αφημένοι στην -ενίοτε παραβατική- μοίρα τους.
Ο τυφλωμένος ρατσισμός ζητάει την απέλασή τους
(οποία χαμέρπεια να θέλεις να εξοστρακίσεις τούς «εγκληματίες» σου,
έχοντας ως αποκλειστικό ενδιαφέρον να τούς ξεφορτωθείς εσύ
και επιδεικνύοντας παγερή αδιαφορία για την κοινωνία που θα τούς φορτωθεί αντί εσού).
Οι πολίτες που ζούνε στις προβληματικές περιοχές, διαμαρτύρονται·
δικαίως διαμαρτύρονται.
Όμως, το πρόβλημα δεν λύνεται και η υπομονή κάποτε στερεύει.
Και τότε επέρχεται το Μίσος.
Το Μίσος είναι το Ζητούμενο τού Συστήματος.
Το Μίσος είναι το Ζητούμενο τού Νεοελληνικού Κράτους.
Εν κατακλείδι, το μείζον πρόβλημα τής κοινωνίας μας δεν είναι οι Ρομά,
αλλά το Νεοελληνικό Κράτος
(οι επίορκοι πολιτικοί, οι επίορκοι δικαστές, οι επίορκοι αστυνομικοί).
Οι Ρομά έχουν εξαιρετικά χαμηλή θέση στην Ιεραρχία τής Εξουσίας
και είναι τεράστιο λάθος να επικαλούμαστε την παραβατικότητά τους
για να ξεπλένουμε ή να μη βάζουμε καν στο κάδρο τούς πραγματικούς ενόχους.
Φυσικά, ο καραμπινάτα συστημικός και γλοιώδης Νεοέλληνας,
ούτε καν να συζητήσει για την ουσία τής παθογένειας και για τα αίτιά της.
Ο Νεοέλληνας -όχι ο Έλληνας- είναι ρατσιστής, δουλικός, ξευτίλας, φαντασμένος λιγούρης·
ένας μικροαστός που εμμένει να ψηφίζει τούς καταστροφείς του,
που σιωπά μπροστά στους επίορκους δικαστές, πολιτικούς, αστυνομικούς,
αλλά κορυβαντιά όταν έχει απέναντί του τον… ανωμοτί «γύφτο».
Ο Νεοέλληνας, ο Απόλυτος Μικροαστός,
χρησιμοποιεί προσβλητικά τον χαρακτηρισμό «γύφτοι»
και μέμφεται τούς Ρομά για την αισθητική τους,
ενώ -βάσει τής ίδιας τής φασιστικής ρητορικής του και τηρουμένων των αναλογιών-
αυτός είναι πολύ χειρότερος στις πρακτικές τής καθημερινότητάς του
(από την ασυνείδητη ρίψη των σκουπιδιών στους δρόμους, έως την οδική συμπεριφορά,
και σε πόσα ακόμη).
Τέλος, εκεί που σπάει κάθε κοντέρ αφέλειας,
είναι στο «επιχείρημα» ότι οι φυλακές είναι γεμάτες από Ρομά.
Απευθύνω στους νεοέλληνες, λοιπόν, μία ρητορική ερώτηση (με υπο-ερωτήσεις),
και ελπίζω να έχουν το σθένος να απαντήσουν με ειλικρίνεια στον εαυτό τους..:
Πόσοι μεγαλοσχήμονες έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσοι πολιτικοί έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσοι -εμπλεκόμενοι σε «παραδικαστικά κυκλώματα»- δικαστές
έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσοι -εμπλεκόμενοι σε εμπόριο ναρκωτικών, σωματεμπορία, μπραβιλίκια- αστυνομικοί
έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσοι «επιχειρηματίες» έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσα επίλεκτα και ακριβοθώρητα μέλη τής Νεοελληνικής Κοινωνίας
έπρεπε να είναι στη φυλακή;
Πόσοι από αυτούς που οδήγησαν στην Εθνική Κατάντια μπήκαν στη φυλακή;
Πόσοι από αυτούς που οδήγησαν στην Εθνική Κατάντια είναι στη φυλακή;
Συνελόντι ειπείν, όταν βρεθούν στη φυλακή όλοι αυτοί,
η Νεοελληνική Κοινωνία θα έχει γίνει φίλη με τη φυλή των Ρομά.
Μέχρι τότε όμως…
Γιώργος Μιχάλακας
Αλήτης -αλλά όχι ρουφιάνος- Δημοσιογράφος