Αυτή είναι η αλήθεια που κουβεντιάζουν οι ναυτικοί σήμερα. Μπορούσαν να τους σώσουν. Έχει χαθεί πολύς κόσμος, σύμφωνα με τις ιταλικές Αρχές, και είναι θέμα χρόνου να αποκαλυφθεί τι ακριβώς συμβαίνει, όταν το πλοίο οδηγηθεί στο λιμάνι του Μπρίντιζι.
Η δεύτερη ναυτική φάρσα μέσα σε λίγα χρόνια θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη δυσφήμηση για τη ναυτιλία της ΑδριατικήςΟι Ιταλοί έχουν ανοίξει σελίδα στο facebook για τον ήρωα καπετάνιο του «Norman Atlantic», ο οποίος δεν γνωρίζουμε πόσο ήρωας ήταν τελικά. Δεν διέταξε συναγερμό με τη δικαιολογία ότι φοβόταν μήπως πανικοβάλει τους επιβάτες! Δεν μπόρεσε να καθοδηγήσει σωστά το πλήρωμά του προκειμένου να δοθεί ουσιαστική βοήθεια στους επιβάτες. Ακολούθησε άτακτη φυγή, με τις γυναίκες, τα παιδιά και τους ασθενέστερους να ποδοπατούνται. Μετά την τραγωδία του «Concordia» και τον ανεκδιήγητο καπετάνιο που την κοπάνησε πρώτος από το πλοίο του, μία δεύτερη ναυτική φάρσα είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη δυσφήμηση για τη ναυτιλία της Αδριατικής. Έτσι προσπαθούν να το ξεπεράσουν με τον πιο ήπιο τρόπο και οι ελπίδες προκειμένου να αποκαλυφθεί τι ακριβώς συνέβη πέφτουν στις πλάτες των Ιταλών εισαγγελέων.
Ευθύνες όμως και μάλιστα πολλές πέφτουν κι από δω μεριά. Για την κινητοποίηση που δεν υπήρξε (γιατί άραγε;), τα χαμένα αντανακλαστικά και, τελικά, την κατόπιν εορτής βοήθεια.
Όταν τελειώσει η έρευνα για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας του «Norman Atlantic», καταμετρηθούν οι ζημιές και γίνει ο καταμερισμός των ευθυνών, τότε μόνο θα αντιληφθούν οι αρμόδιοι ότι πέραν της κωλυσιεργίας και των απαράδεκτων αντανακλαστικών των υπηρεσιών, που όφειλαν να κινητοποιήσουν ακαριαία τα σωστικά συνεργεία, ο μεγάλος ένοχος ήταν, είναι και θα παραμείνει η χαλαρότητα ως προς την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
Δεν έπρεπε να επιτραπεί σε κανέναν οδηγό να κοιμάται στην καμπίνα του φορτηγού του. Οι πόρτες του γκαράζ κλείνουν οριστικά μετά τον απόπλου και κανένας δεν έχει δικαίωμα πρόσβασης, εκτός από το προσωπικό του πλοίου.
Οδηγοί φορτηγών κοιμούνται εν πλω μέσα στα αυτοκίνητά τους, ενώ επιτήδειοι προσπορίζονται το ήμισυ του εισιτηρίου τουςΕίναι γνωστό το κόλπο των «νταραβερτζήδων», οι οποίοι αντί του συγκεκριμένου ποσού που οφείλει να πληρώνει κάθε οδηγός φορτηγού, βάζουν στην τσέπη το ήμισυ του εισιτηρίου, επιτρέποντας στους επαγγελματίες να κοιμούνται μέσα στα αυτοκίνητά τους, χωρίς να εμφανίζονται στους υπόλοιπους χώρους, ούτως ώστε να μη γίνονται αντιληπτοί από τους ελέγχους εισιτηρίων.
Άλλη πληγή είναι οι λαθρεπιβάτες μετανάστες, οι οποίοι για να ζεσταθούν ή για να μαγειρέψουν χρησιμοποιούν γκαζάκια στα έγκατα του πλοίου, με τους όποιους κινδύνους συνεπάγεται κάτι τέτοιο.
Έτσι εξηγείται και η δήλωση του εισαγγελέα του Μπάρι, ότι, σύμφωνα με τη λίστα επιβατών που έχουν οι ιταλικές Αρχές στα χέρια τους, λείπουν 172 επιβάτες. Προφανώς οι επιβάτες που ταυτοποιήθηκαν δεν υπάρχουν στη λίστα.
Στην καλύτερη περίπτωση πρόκειται περί λάθους ή ανικανότητας των Αρχών Ιταλίας -Ελλάδας να συνεννοηθούν, γιατί οποιαδήποτε άλλη εκδοχή διευρύνει το μέγεθος της τραγωδίας.
Την αλήθεια θα τη μάθουμε όταν ανοίξει η μπουκαπόρτα και γίνει η καταμέτρηση των ζημιώνΤην αλήθεια θα τη μάθουμε όταν ανοίξει η μπουκαπόρτα και γίνει η καταμέτρηση των ζημιών. Τότε θα πληροφορηθούμε ποιος είναι ο ακριβής αριθμός των νεκρών και των ζημιών, γιατί μπορεί η ανθρώπινη ζωή να είναι το ζητούμενο, δεν μπορεί όμως να αγνοηθεί το γεγονός ότι χάθηκαν περιουσίες μιας ζωής από ανθρώπινες ανοησίες και ανευθυνότητα.
Διαμαρτύρονται τα στελέχη του υπουργείου για την κριτική και τις παρατηρήσεις μας. Πόσο σοβαρή μπορεί να είναι μία ενημέρωση, όταν ο υπουργός Ναυτιλίας αποκαλεί το ναυτικό δυστύχημα της ακινητοποίησης ενός πλοίου από πυρκαγιά ναυάγιο;
Πώς να δικαιολογήσει κανείς τις παρατηρήσεις των Ιταλών δημοσιογράφων ότι η Ελλάδα, έχοντας μέσα στο πλοίο τη συντριπτική πλειονότητα επιβατών, είχε πολύ μικρή συμμετοχή, της τάξης του 10%;
Πώς είναι δυνατόν να ακούγεται από επίσημα χείλη ότι ο καπετάνιος του πλοίου μιλούσε μόνο ιταλικά και δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν σωστά; Από όλα τα στελέχη του υπουργείου, τόσο μεγάλο αριθμό Ιταλών τουριστών να ταξιδεύει καθημερινά, τόσα κοινά συμφέροντα τουριστικά και άλλα μεταξύ των δύο χωρών, δεν βρέθηκε ούτε ένας να μιλάει ιταλικά; Δεν μπορούσαν να φωνάξουν έναν Έλληνα, ιταλόφωνο επιβάτη, να τους διευκολύνει; Είναι σοβαρές δικαιολογίες αυτές;
Πώς να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι καμία ελληνική ή ιταλική φρεγάτα που φέρει και ελικόπτερο δεν βρέθηκε κοντά στο φλεγόμενο πλοίο σε χρόνο ρεκόρ; Έχουμε φρεγάτες, λειτουργούν και πού βρίσκονται; Πόσα ελικόπτερα παντός καιρού διαθέτουμε και πόσα είχαν δυνατότητα να σηκωθούν για να συνδράμουν στη διάσωση;
Εάν ναυαγούσε το πλοίο, θα επαναλάμβαναν προφανώς ό,τι είπε κάποτε και ο αλήστου μνήμης υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής για το ναυάγιο του Σαμίνα: «Η Πάρος είναι μακριά»!… Με λίγα λόγια, θα τους έπνιγαν όλους.
Είναι γεγονός ότι επιβάτης ειδοποίησε τις ελληνικές Αρχές και τίθεται αυτομάτως το ερώτημα, σε σοβαρά κράτη το ναυάγιο, οι αρμόδιες υπηρεσίες το πληροφορούνται από τους επιβάτες ή από το πλήρωμα του πλοίου;
Δεν θα ρωτήσουμε γιατί δεν έπεσαν οι βάρκες στην ώρα τους, γιατί το πλήρωμα δεν συγκέντρωσε μέσα σε μισή ώρα όλους τους επιβάτες με ασφάλεια στο κατάστρωμα. Γιατί δεν κατέβασαν, έστω και με δυσκολία, τον κόσμο στη θάλασσα ή γιατί, εάν το έκριναν σκόπιμο, δεν τους κράτησαν όλους επάνω στο πλοίο.
Για αυτά θα απαντήσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες, αφού βγάλουν την ουρά τους απ’ έξω, και η Δικαιοσύνη.
Μία μόνο παρατήρηση θα κάνω. Ότι με ένα ολοκαίνουργιο πλοίο και αβύθιστο, απ’ ό,τι φαίνεται, μόλις 45 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ιταλίας και της Ελλάδας, κατόρθωσαν επικαλούμενοι τις καιρικές συνθήκες να έχουν τόσους νεκρούς.
Έλεος…
Διαβάστε ακόμη: “Πώς ζήσαμε τον εφιάλτη”
Επισήμως δέκα οι νεκροί του Norman Atlantic