Πολλά είναι τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με αφορμή το πολυνομοσχέδιο-σκούπα που προωθεί η κυβέρνηση και αφορά μεταξύ άλλων στην ολική απελευθέρωση της αγοράς ταξί και φορτηγών καθώς και στη… μεταφορά των φαρμακείων στα σούπερ μάρκετ.

Οδηγοί ταξί – φορτηγών

Οι αυτοκινητιστές στους δύο αυτούς κλάδους ετοιμάζονται να προβούν σε κινητοποιήσεις, με το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής να συνεδριάζει σήμερα για να εξετάσει τα αποτελέσματα της σημερινής συνάντησης με τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη.

Το νομοσχέδιο θα προβλέπει την άρση των περιορισμών που κρατούν κλειστή την αγορά των φορτηγών, ενώ για τα ταξί θα αρθούν οι περιορισμοί σχετικά με τα εννιαθέσια οχήματα και είδη επιβατικών υπηρεσιών που παρέχουν σήμερα μόνο τα ταξί.

Σημειώνεται ότι από το 2010 προσπαθούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις να ανοίξουν τους συγκεκριμένους κλάδους, αλλά αυτοί παραμένουν κλειστοί.

Στον κλάδο των αυτοκινητιστών δεν έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρόνια περισσότερες από 60 νέες άδειες για φορτηγά δημόσιας χρήσης. Βασική αιτία, εκτός από την κρίση που αποθαρρύνει την είσοδο νέων παικτών στη συγκεκριμένη αγορά, είναι η μεγάλη γραφειοκρατία και το υψηλό κόστος που απαιτείται για την έκδοση άδειας οδικών μεταφορών.

Πρακτικά, με τις ισχύουσες ρυθμίσεις οι υφιστάμενοι επαγγελματίες του κλάδου μπορούν πολύ εύκολα να αποκτήσουν νέες άδειες, ενώ έχουν τη δυνατότητα να ανανεώσουν τον στόλο τους με όχημα τεχνολογίας Euro4. Αντίθετα, οι νεοεισερχόμενοι απαιτείται να προσκομίσουν εγγυητική επιστολή καθώς και μια σειρά αναρίθμητων δικαιολογητικών, αλλά και να αποκτήσουν όχημα Euro5.

Στα ταξί σειρά στρεβλώσεων εμποδίζει την είσοδο νέων παικτών στον κλάδο. Για παράδειγμα, στην περιφέρεια οι αυτοκινητιστές μπορούν να εκτελούν δρομολόγια μόνο στα στενά όρια όπου βρίσκεται η έδρα τους και όχι, για παράδειγμα, στο γειτονικό χωριό ή πόλη.

Όλα αυτά όταν μελέτη του ΙΟΒΕ προέβλεπε ότι η απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα δημιουργούσε όφελος για την οικονομία ύψους από 700 εκατ. έως 1,5 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, θα μείωνε τα κόμιστρα (1,5%-2,5% ετησίως) και τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,2 έως 0,3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως.

Θα είχε, επίσης, ως αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων στον κλάδο (1%-2% ετησίως), την ενίσχυση της απασχόλησης (2% έως 4% ετησίως), την αύξηση της παραγωγικότητας (1,5% έως 2,5% ετησίως), ενώ θα καταργούσε τα εμπόδια εισόδου, αλλά και την άτυπη υπεραξία που είχε διαμορφωθεί για τις άδειες.

Χατζηδάκης: «Το πλαίσιο δεν αλλάζει»

«Το πλαίσιο αναφορικά με την απελευθέρωση των ταξί δεν αλλάζει» αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχαν σήμερα το πρωί με τον υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστή Χατζηδάκη οι πρόεδροι του ΣΕΤΕ Α. Ανδρεάδης και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί και Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ) Θύμιος Λυμπερόπουλος.

Επί τάπητος τέθηκαν τα θέματα του κλάδου των μεταφορών που περιλαμβάνονται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και θα ενταχθούν στο νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί εντός των επομένων ημερών στη Βουλή.

Στη συνάντηση αποσαφηνίστηκε πως οι αλλαγές οι οποίες προωθούνται με το νομοσχέδιο είναι δύο και αφορούν στην κατάργηση του ελάχιστου ορίου κυβισμού των αυτοκινήτων και τη μείωση της ελάχιστης διάρκειας μίσθωσης επιβατηγών ιδιωτικής χρήσης. Το ελάχιστο όριο κυβισμού είναι 1.500 κυβικά εκατοστά, η δε ελάχιστη διάρκεια της μίσθωσης είναι σήμερα 12 ώρες και προτείνεται να μειωθεί στις 6, χωρίς να αποκλείονται, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, περαιτέρω βελτιώσεις.

Φαρμακοποιοί

Την ίδια ώρα, οι φαρμακοποιοί έχουν εξαγγείλει την επ’ αόριστον διεξαγωγή απεργιακών κινητοποιήσεων.
Σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ), ο πρόεδρος Κυριάκος Θεοδοσιάδης ανέφερε ότι προωθούνται διατάξεις που βάζουν τα φαρμακεία από την πίσω πόρτα στα σούπερ μάρκετ και τα παιχνιδάδικα, που επιτρέπουν σε έναν μόνο φαρμακοποιό να έχει τη δυνατότητα να κατέχει άδειες 100 και πλέον φαρμακείων, τα φαρμακεία να ανοίγουν όποτε και ό,τι ώρα θέλουν κ.λπ.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοδοσιάδη, η μεταρρύθμιση καταργεί τις αποστάσεις μεταξύ φαρμακείων, με συνέπεια τη συσσώρευσή τους στα κέντρα των πόλεων, ενώ το φάρμακο με την απελευθέρωση τιμής από 1-1-2017 γίνεται εμπόρευμα.

«Τα φαρμακεία δεν θα πάνε ως πρόβατα σε σφαγή. Όσοι θέλουν φάρμακα ας πάνε να τα προμηθευτούν στο γραφείο του κ. Χατζηδάκη. Οι βουλευτές που σκοπεύουν να ψηφίσουν αυτές τις διατάξεις ας εξασφαλίσουν φάρμακα και για τον κόσμο» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΠΦΣ.

Βήματα προσέγγισης για το γάλα

Εν τω μεταξύ, το Υπουργείο Ανάπτυξης και οι αγελαδοτρόφοι φαίνεται πως έχουν κάνει αρκετά βήματα μπροστά προκειμένου να συμφωνήσουν σε μία πρόταση για το θέμα του γάλακτος.

Από το αρμόδιο υπουργείο εκτιμάται ότι η πρόταση μπορεί να αποτελέσει τη «χρυσή τομή» για όλες τις πλευρές, καθώς προστατεύει την εγχώρια παραγωγή φρέσκου γάλακτος, που θα διακινείται στις τοπικές αγορές, αλλά ανοίγει και τον δρόμο για να πέσουν οι τιμές στο παστεριωμένο γάλα.

Οι αγελαδοτρόφοι πρότειναν να δημιουργηθεί «γάλα ημέρας», το οποίο θα συλλέγεται και θα παστεριώνεται εντός των συνόρων της χώρας μας. Σύμφωνα με τους κτηνοτρόφους, όλη η διαδικασία θα πρέπει να γίνεται εντός 24 ωρών και το γάλα θα έχει διάρκεια ζωής έως 5 ημέρες.