Βίντεο-φωτογραφίες: Νίκος Χριστοφάκης

Κόλαφο για τις αρμόδιες αρχές αποτελεί η έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού που αποκαλύπτει στοιχεία για την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» ιδιοκτησίας Θ. Κουντούρη.

Το σκάφος είναι ναυπήγησης του έτους 1972 και σύμφωνα με την έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης το πίσω τμήμα του, που βρίσκεται στο μηχανοστάσιο ήταν σε άθλια κατάσταση, γεμάτο πρόχειρα μπαλώματα για να αποφεύγεται η εισροή υδάτων.

Η Ένωση επίσης καταγγέλλει πως την ώρα του ναυαγίου πάνω στο σκάφος δεν υπήρχε πλήρης σύνθεση του πληρώματος και από τα 11 μέλη που προβλέπουν οι κανονισμοί στο δεξαμενόπλοιο βρίσκονταν μόνο δύο. Προκύπτουν και άλλα ερωτήματα που αφορούν την ίδια την άδεια ναυσιπλοΐας ενός τόσο παλαιού σκάφους το οποίο μάλιστα μετέφερε κατ’ αποκλειστικότητα επικίνδυνα για το περιβάλλον φορτία.

Πέρα από τις καταγγελίες, η ρύπανση που προκλήθηκε από το ναυάγιο είναι φανερό ότι «ξέφυγε» από τις αρμόδιες Αρχές με αποτέλεσμα να επεκταθεί λόγω των δυτικών-βορειοδυτικών ανέμων που επικράτησαν τα δύο τελευταία εικοσιτετράωρα και στον υπόλοιπο Σαρωνικό.

Το βράδυ της Τετάρτης η κηλίδα είχε ήδη φθάσει στη Γλυφάδα και βάσει της πρόγνωσης της μετεωρολογικής υπηρεσίας οι άνεμοι θα εξακολουθήσουν να την σπρώχνουν προς νοτιοανατολική κατεύθυνση. Με λίγα λόγια, αναπόφευκτα η κηλίδα θα ρυπάνει διαδοχικά σε διαφορετικές ποσότητες όλες τις παραλίες και τους κολπίσκους μέχρι το Σούνιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα οι Αρχές θα χρειαστούν 20 μέρες με έναν μήνα για την απορρύπανση των παραλιών του Σαρωνικού ενώ υπάρχουν σαφείς ενδείξεις πως εάν οι αρμόδιοι και οι υπηρεσίες τους είχαν παρέμβει νωρίτερα, η κηλίδα θα μπορούσε να έχει περιοριστεί στο δυτικό τμήμα της Σαλαμίνας και εντός των ορίων του ναυαγίου.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης:

«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων.

Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Σε ό,τι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.

Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!

Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!

Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».

Στήνουν φράχτη 3 χιλιομέτρων στη Βούλα

Ένας φράχτης 3 χιλιομέτρων στήνεται το πρωί της Πέμπτης στην παραλία της Βούλας για να εμποδίσει την πετρελαιοκηλίδα να μολύνει τις ακτές του Δήμου.

Δείτε όσα δήλωσε ο Δήμαρχος Βούλας, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, στην κάμερα του zougla.gr