Ρεπορτάζ: Αδάμ Αλεξόπουλος
Ανήμερα της Παγκόσμιας Μέρας Υγιεινής και Ασφάλειας έγινε γνωστή η είδηση ότι ένας 37χρονος λιμενεργάτης τα ξημερώματα της Πέμπτης, κατά τη διάρκεια της βάρδιάς του, έπεσε στο κενό από ύψος 12 μέτρων, ενώ εκτελούσε εργασίες μέσα σε πλοίο ξένης σημαίας, στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά.
Τα εκατοντάδες δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η πτώση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να τραυματιστεί σε διάφορα σημεία του σώματός του. Η κατάσταση της υγείας του σύμφωνα με τα δημοσιεύματα δεν εμπνέει ανησυχία. Ακολούθησαν ανακοινώσεις εργατικών σωματείων και της εταιρείας Dport και κάπου εκεί σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έκλεισαν τα φώτα.
Ας ανοίξουμε λοιπόν μαζί τα φώτα και ας δούμε την ιστορία που προηγήθηκε της πτώσης. Ο 37χρονος Παναγιώτης Πέττας είναι παντρεμένος και πατέρας ενός παιδιού. Εργάζεται στο λιμάνι για περισσότερα από δέκα χρόνια και το 2019 διαγνώστηκε με σκλήρυνση κατά πλάκας.
Η σκλήρυνση κατά πλάκας
Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι μια αυτοάνοση και χρόνια ασθένεια. Προσβάλλει το κεντρικό νευρικό σύστημα, τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό. Η νόσος αυτή εμφανίζεται σε άνδρες και γυναίκες ηλικίας 20-40 ετών.
Το περίβλημα που προστατεύει τις νευρικές ίνες (μυελίνη) καταστρέφεται, με συνέπεια να διαταράσσεται η μετάδοση μηνυμάτων από τον εγκέφαλο προς το σώμα, αλλά και το αντίστροφο. Οι βλάβες που επέρχονται μπορεί να είναι μόνιμες ή αναστρέψιμες. Τα υπολείμματα που παραμένουν μετά από κάθε έξαρση της νόσου αθροίζονται και μπορούν να προκαλέσουν μόνιμη αναπηρία.
Τα συμπτώματα της ασθένειας διαφέρουν ανάλογα με το μέρος του κεντρικού νευρικού συστήματος που επηρεάζεται. Μεταξύ άλλων, παρατηρείται μείωση της όρασης στο ένα μάτι, διπλωπία, μούδιασμα και αδυναμία σε ένα ή και σε περισσότερα άκρα του σώματος, καθώς και αστάθεια κατά το βάδισμα. Κάθε ασθενής, όμως, έχει διαφορετικά συμπτώματα και εξέλιξη με την πάροδο των χρόνων.
Η εταιρεία δεν του άλλαζε πόστο
Ο Παναγιώτης Πέττας, όταν μετά από 1,5 μήνα νοσηλείας και εξετάσεων επέστρεψε πίσω στην εργασία του, είχε τρία λιποθυμικά σοκ πάνω στο καράβι. Όπως λέει, ήταν πάρα πολύ βαριά η φαρμακευτική αγωγή που ακολουθούσε. Έκανε εμετούς και είχε ζαλάδες. Πήρε όμως τη ζωή στα χέρια του και άλλαξε ιατρό, έκανε εξετάσεις, τροποποιήθηκε η φαρμακευτική αγωγή του και βελτιώθηκε η διατροφή του.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων μεταξύ ιατρού και ασθενούς, ο 37χρονος ζήτησε από την εταιρεία να του αλλάξουν πόστο. Από κουμάντο, εναερίτης δηλαδή, να επιστρέψει στο παλιό του πόστο ως χειριστής κλαρκ, ώστε στα κενά μεταξύ των εργασιών να μπορεί να περπατάει.
Η απάντηση της εταιρείας ήταν να βγάλει δίπλωμα με κόστος 1.500 ευρώ και να εργαστεί ως οδηγός νταλίκας. Ένα άτομο με σκλήρυνση κατά πλάκας δηλαδή να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι για οκτώ ώρες την ημέρα και «τιμωρητικά» να υποστεί μεγάλη μείωση στον μισθό του. Έτσι, συνέχισε να εργάζεται στο ίδιο πόστο.
Το εργατικό ατύχημα
Έπιασε βάρδια περίπου στις 11 το βράδυ. Εργάστηκε πάνω σε δύο πλοία και γύρω στις 04:00 με 05:00 το πρωί ανέβηκε στο τρίτο πλοίο, που είχε ξένη σημαία. Ήταν ήδη εμφανώς κουρασμένος, ωστόσο τήρησε τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας.
Φόρεσε και έδεσε τη ζώνη ασφαλείας. Έβαλε το γιλέκο και φόρεσε τα υποδήματα με το σίδερο που αγόρασε μόνος του, γιατί αυτά που προσφέρει η εταιρεία είναι χαμηλής ποιότητας. Η δουλειά του εκεί ήταν να «κουρέψει» τα όγδοα σε ύψος κοντέινερ. Στη συνέχεια κατέβηκε πιο κάτω. Ένα «παπουτσάκι» στα πέμπτα στο ύψος κοντέινερ δεν απασφάλιζε και έπρεπε να δουλέψει σκληρά και σε αυτό το σημείο, σε ύψος περίπου 15 μέτρων.
Στο τέταρτο σε ύψος πατάρι, πήγε στο κάγκελο, έβαλε τη ζώνη του και ενώ χτύπαγε το «παπουτσάκι» (το κλειδί του κοντέινερ), ακούμπησε το κάγκελο με το σώμα του. Άκουσε ένα κρακ και αυτό υποχώρησε. Ακολούθως, αφού δεν κρατιόταν από πουθενά, έπεσε στο κενό από ύψος περίπου 12 μέτρων.
Η ιατρική γνωμάτευση
Ο Παναγιώτης Πέττας μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Metropolitan. Εκεί οι γιατροί, σύμφωνα με την ιατρική γνωμάτευση, τον υπέβαλαν σε απεικονιστικό έλεγχο.
Από τον έλεγχο αυτόν διαπιστώθηκε πως «έχει πολλαπλά κατάγματα εγκάρσιων αποφύσεων Θ12-Θ11-Ο1-Ο3 (ΑΡ) – κάταγμα κεφαλής περόνης (ΑΡ) και κάταγμα 11ης πλευράς (ΑΡ). Επίσης, θλαστικό τραύμα κεφαλής – εκδορές άνω και κάτω άκρων και κάκωση αγκώνων άμφω».
Η κατάσταση της υγείας του ναι μεν δεν εμπνέει ανησυχία, αλλά, όπως γίνεται αντιληπτό, για τουλάχιστον τρεις μήνες ή και περισσότερους θα έχει φριχτούς πόνους, θα είναι ανήμπορος να σηκωθεί από το κρεβάτι και δεν θα μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί.
Δείτε τις φωτογραφίες:
Δύο εργατικά ατυχήματα σε ένα 24ωρο
Αυτό το σοβαρό εργατικό ατύχημα που σημειώθηκε είναι το δεύτερο σε ένα 24ωρο, σύμφωνα με λιμενεργάτες που συγκεντρώθηκαν στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Την Τετάρτη λίγο πριν το μεσημέρι, την τελευταία στιγμή γλίτωσε τη ζωή του οδηγός νταλίκας – εργαζόμενος της Cosco όταν στον ουρανό και στο πίσω σημείο της νταλίκας έπεσε ένα κοντέινερ. Ο οδηγός της νταλίκας τη γλίτωσε, ευτυχώς, με ελαφρά τραύματα.
Παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Ναυτιλίας
Το Σωματείο ΕΝΕΔΕΠ, για το σοβαρό εργατικό ατύχημα αναφέρει: «Με πολλαπλά κατάγματα στη μέση, τα πόδια και το κεφάλι, νοσηλεύεται αυτή την ώρα ένας ακόμα συνάδελφος μας μετά την πτώση του από ύψος 12 μέτρων αφού υποχώρησαν τα σαπισμένα προστατευτικά κιγκλιδώματα του πλοίου».
Όπως τονίζει το Σωματείο, «ο συνάδελφος μας τηρούσε τα απαραίτητα ατομικά μέτρα προστασίας. Το σοβαρό εργατικό ατύχημα σημειώθηκε σήμερα τα ξημερώματα, ενώ αυτή τη στιγμή η πρωινή βάρδια των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ πραγματοποιεί έκτακτη στάση εργασίας.
Μέλη της διοίκησης του σωματείου ΕΝΕΔΕΠ μαζί με δεκάδες εργαζόμενους είναι στο Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ζητώντας συνάντηση με τον Υπουργό, Γιάννη Πλακιωτάκη».
Τα αιτήματα των λιμενεργατών
Η ΕΝΕΔΕΠ, είναι ένα από τα συνδικάτα των εργαζομένων στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, ζητά να αποδοθούν μέσα από τις ΣΣΕ, νυκτερινά, αργίες και Σαββατοκύριακα, αυξήσεις σε όλους, να γίνουν όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης και να ενταχθούν στα Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ).
«Η πρόταση του Σωματείου μας είναι ότι η εργοδοσία πρέπει να δεσμευτεί για τα ελάχιστα, που ζητάμε ως εργαζόμενοι μετά από 12 χρόνια, επειδή μέσα από τον κόπο μας φέραμε το λιμάνι του Πειραιά να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης. Είναι αναφαίρετο δικαίωμα μας να διεκδικούμε και να απαιτούμε να πληρωνόμαστε με τις νόμιμες προσαυξήσεις για την νυχτερινή εργασία, την Σαββατιάτικη και Κυριακάτικη εργασία και τις αργίες και αυτά να αποτυπώνονται στη ΣΣΕ» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΝΕΔΕΠ.
Η ΕΝΕΔΕΠ προσθέτει επίσης ότι όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν μόνιμη και σταθερή δουλειά και να μην είναι όμηροι της εκ περιτροπής εργασίας και των τρίμηνων συμβάσεων. «Περίπου 700 εργαζόμενοι είναι εγκλωβισμένοι σε αυτό το καθεστώς με μισή δουλειά – μισό μισθό – μισή ζωή την ίδια ώρα που η Cosco εμφανίζει κάθε χρόνο μεγάλη άνοδο κερδοφορίας με δεκάδες εκατομμύρια κέρδη. Είναι αναφαίρετο δικαίωμα μας να απαιτούμε η κυβέρνηση, τα αρμόδια υπουργεία και η Cosco να εφαρμόσει την ήδη υπάρχουσα νομοθεσία που μας εντάσσει από το 2012 στον κανονισμό για τα ΒΑΕ» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Η ανακοίνωση της Dport
«Συνάδελφοι, σήμερα στη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας, και ώρα 4.45 π.μ., σημειώθηκε ατύχημα στον συνάδελφό μας Παναγιώτη Πέττα επί ελλιμενισμένου πλοίου που εκτελούσε προγραμματισμένες εργασίες. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, το ατύχημα προήλθε από σπάσιμο προστατευτικού κιγκλιδώματος (ρέλι) του πλοίου, με συνέπεια την απώλεια ισορροπίας και την πτώση του συναδέλφου. Άμεσα ο συνάδελφος μεταφέρθηκε στο ιδιωτικό νοσοκομείο Metropolitan για τη παροχή ιατρικής βοήθειας.
Σύμφωνα με τη γνωμάτευση των θεραπόντων ιατρών, η κατάσταση του συναδέλφου είναι εκτός κινδύνου και η παραμονή του στο νοσοκομείο συνεχίζεται προληπτικά. Η DPort Services και οι συνεργαζόμενες εταιρείες βρίσκονται από την πρώτη στιγμή δίπλα στον εργαζόμενο και στην οικογένειά του και έχoυν φροντίσει όποια μέριμνα απαιτείται για τη γρήγορη αποκατάσταση της υγείας του.
Την ίδια στιγμή, έχουν ήδη ξεκινήσει από τις Αρχές οι διαδικασίες για την πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών του συμβάντος, ώστε να διαπιστωθούν τα ακριβή αίτια που οδήγησαν στο ατύχημα. Προτεραιότητα όλων αυτή τη στιγμή θα πρέπει να αποτελούν η υγεία του συναδέλφου και η ενδελεχής εξέταση των δεδομένων του συμβάντος, και όχι η προσπάθεια να εργαλειοποιηθεί το περιστατικό, με στόχο μόνο τη διατάραξη της εργασιακής ειρήνης, για την οποία η εταιρεία έχει δεσμευθεί και έχει υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις και χρονοδιαγράμματα εν μέσω ενός ανοικτού και εποικοδομητικού διαλόγου. Κάθε άλλη ενέργεια αποσκοπεί στη διατάραξη οποιασδήποτε θετικής εξέλιξης.
Κύρια μέριμνα της DPort Services ήταν, είναι και θα είναι πάντα η διασφάλιση της εργασίας των 2.100 εργαζομένων μας, το μέλλον το δικό τους και των οικογενειών τους και η προβολή της αλήθειας με σκοπό την αποφυγή της παραπληροφόρησης από όσους στοχεύουν στον διχασμό των εργαζομένων μας. Τέλος, η DPort και οι συνεργαζόμενες εταιρείες σάς ενημερώνουν ότι θα προστατέψουν με κάθε τρόπο την εργασιακή ειρήνη και την αξιοπρέπεια των εργαζομένων, δεν θα παρεκκλίνουν από τα αρχικώς συμφωνηθέντα και θα τηρήσουν όλες τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων».
Η προανάκριση
Το Λιμεναρχείο Κερατσινίου έχει αναλάβει την προανάκριση της υπόθεσης, ενώ κλιμάκιο επιθεωρητών του Λιμενικού Σώματος αναμένεται να πραγματοποιήσει επιτόπιο έλεγχο στο πλοίο για τις συνθήκες του ατυχήματος.