Εντείνονται οι έλεγχοι της Τροχαίας για την κίνηση των οχημάτων στις λεωφορειολωρίδες της Αθήνας, που όπως είναι γνωστό, οριοθετούνται από τις κίτρινες διαγραμμίσεις στις κεντρικές οδικές αρτηρίες και σκοπό έχουν την αύξηση της ταχύτητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Πολλοί οδηγοί ενδεχομένως να μην γνωρίζουν ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία στις λεωφορειολωρίδες και πλέον πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αφού τα μπλόκα της Τροχαίας, ιδιαίτερα στη Βασιλίσσης Σοφίας, μετά από το Χίλτον, αλλά και σε άλλες λεωφόρους, είναι καθημερινά.
Το δε πρόστιμο για τους παραβάτες, όπως φρόντισε να υπενθυμίσει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην καθιερωμένη εβδομαδιαία ανάρτησή του στο Facebook, ανέρχεται στα 200 ευρώ, ενώ προβλέπεται και αφαίρεση πινακίδων.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός είπε τα εξής:
«Με την ευκαιρία, να επισημάνω για όσες και όσους δεν το έχουν ήδη προσέξει ότι σε αθηναϊκούς δρόμους έχουν τοποθετηθεί νέες κάμερες σε σημεία όπου παρατηρείται συστηματική παραβίαση των λεωφορειόδρομων από τους οδηγούς. Οι νέες κάμερες -12 πλέον σε βασικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας- είναι ψηφιακές άρα πιο αποτελεσματικές στην καταγραφή των παραβάσεων από τις παλαιότερες αναλογικές που είτε είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας είτε είχαν λεηλατηθεί. Στόχος είναι να διευκολυνθεί η κίνηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ως κίνητρο και για τη μη χρήση του ΙΧ τουλάχιστον στο κέντρο της πόλης. Θέλει προσοχή, γιατί τα πρόστιμα είναι τσουχτερά -200 ευρώ και αφαίρεση πινακίδων».
Ο σκοπός των λεωφορειολωρίδων
Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί στην πρωτεύουσα οδήγησε στην εφαρμογή τεχνικών που συμβάλλουν στην αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας και στη λήψη μέτρων με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη. Ένα τέτοιο μέτρο είναι η προνομιακή μεταχείριση των ΜΜΜ κατά μήκος των οδικών αρτηριών, με χωροθέτηση Αποκλειστικών Λωρίδων Λεωφορείων (ΑΛΛ) Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Τα τελευταία χρόνια ο ΟΑΣΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, λαμβάνοντας υπόψη την διεθνή εμπειρία και τις μέχρι σήμερα θετικές συνέπειες από την λειτουργία των ΑΛΛ, ανέπτυξε ένα συνεκτικό δίκτυο λεωφορειολωρίδων μήκους 50 περίπου χλμ. Τα σημαντικότερα οφέλη από την λειτουργία των ΑΛΛ συνοψίζονται στα εξής :
- Αύξηση της ταχύτητας των ΜΜΜ σε 23 χλμ /ώρα
- Βελτίωση της ποιότητας μεταφοράς των ΜΜΜ με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο ελκυστικά για το επιβατικό κοινό
- Αύξηση της επιβατικής κίνησης των ΜΜΜ και μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων
- Μείωση της κατανάλωσης καυσίμων για τα ΜΜΜ
- Βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών
Η σήμανση λεωφορειολωρίδων
- Συνεχής διαγράμμιση πλάτους 10-20 εκ. (χρησιμοποιείται σε τμήματα αποκλειστικής χρήσης των ΜΜΜ)
- Διακεκομμένη διαγράμμιση πλάτους 10-20 εκ. (χρησιμοποιείται σε τμήματα μικτής κίνησης πριν τις δεξιές στροφές, εισόδους σε παρόδιες , χρήσεις, θέσεις ταξί κτλ)
- Ανακλαστήρες σε μονή ή διπλή ή τετραπλή σειρά
- Χρωματισμός με ειδικό αντιολισθηρό τάπητα
- Διάφοροι τύποι πινακίδων
Ποιοι μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν
Στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής επιτρέπεται η κίνηση, η στάση και απαγορεύεται η στάθμευση των:
α. Δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ)
β. Ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, σχολικά, κλπ.)
γ. Δικύκλων
δ. Οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά, κλπ.)
Ενώ απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε άλλου οχήματος (Ε.Ι.Χ., ΤΑΧΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών).
Στις ειδικές λωρίδες αντίθετης ροής απαγορεύεται η κίνηση των δικύκλων (με εξαίρεση την οδό Κυψέλης).
Επιτρέπεται η χρήση των τμημάτων AΛΛ από την λοιπή κυκλοφορία πριν από τις δεξιές στροφές εξόδου ή τις εισόδους σε παρόδιους χώρους κλπ. και όπου υπάρχει κατάλληλη οριζόντια (διακεκομμένη κίτρινη γραμμή) και κατακόρυφη σήμανση.
Ώρες λειτουργίας
Η ρύθμιση για τις ΑΛΛ παράλληλης ροής ισχύει από Δευτέρα έως Παρασκευή από 06:00 έως 21:00 και το Σάββατο από 06:00 έως 16:00. Η ρύθμιση για τις ΑΛΛ αντίθετης ροής ισχύει για όλο το 24ωρο.
Παραβίαση των ΑΛΛ
Το έργο της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων έχει αναλάβει η Τροχαία Αττικής. Τονίζεται ότι το ύψος του προστίμου εισόδου σε ΑΛΛ είναι 200 ΕΥΡΩ. Σε περίπτωση στάθμευσης σε ΑΛΛ, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα.
Τα έσοδα από τα πρόστιμα εισπράττονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι από τον ΟΑΣΑ.