Παράνομη διακίνηση, νοθεία, κλοπή και ασύλληπτα υψηλά ποσά φοροδιαφυγής. Αυτά συνθέτουν το λαθρεμπόριο καυσίμων, ένα οργανωμένο και διαχρονικό έγκλημα που λειτουργεί σε βάρος της εθνικής οικονομίας και των πολιτών.

Πάνω από ένα δισ. ευρώ τα χρήματα που κλέβει κάθε χρόνο η μαφία των καυσίμων από τα δημόσια ταμείαΕκτιμάται ότι τα χρήματα που κλέβουν κάθε χρόνο από τα δημόσια ταμεία οι νονοί των κυκλωμάτων που ελέγχουν την αγορά και διακινούν ανενόχλητα λαθραία καύσιμα, ανέρχονται σε περισσότερα από ένα δισ. ευρώ! 

Στοιχεία που συγκέντρωσε το Zougla.gr από ιδιοκτήτη πρατηρίων καυσίμων στη Μαγνησία, ο οποίος ζήτησε να διατηρηθεί η ανωνυμία του για ευνόητους λόγους, αποκάλυψε την αλυσίδα της νοθείας και του μαύρου χρήματος: 

«Από το διυλιστήριο στις εταιρείες εμπορίας, από εκεί στις εταιρείες διανομής καυσίμων και – τελευταίος κρίκος – στα πρατήρια καυσίμων. Στη διαδρομή αυτή δημιουργούνται πλεονάσματα καυσίμων ή “περισσεύματα” όπως λέγονται στην πιάτσα της διακίνησης, τα οποία και επαναδιοχετεύονται στην εγχώρια αγορά ή σκηνοθετούνται εξαγωγές με εικονικά τιμολόγια σε γειτονικά κράτη».

Στατιστικές έρευνες του ΟΗΕ δείχνουν πως η Ελλάδα εξάγει μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων στις γειτονικές της χώρες κυρίως Τουρκία, Βουλγαρία και FYROM, από αυτές που δηλώνουν οι αρχές των χωρών αυτών. Με πιο απλά λόγια, τα βυτιοφόρα οχήματα δεν περνούν ποτέ τα σύνορα και το λαθραίο καύσιμο διατίθεται στην ελληνική αγορά, εξασφαλίζοντας στους λαθρέμπορους μαύρο χρήμα χωρίς κόπο.

Μεγάλο είναι και το κόλπο με τα αφορολόγητα ναυτιλιακά καύσιμα. Δεξαμενόπλοια, «σλέπια» και «μπάρτζες» από το Λαύριο μέχρι την Ελευσίνα, κάνουν ανεξέλεγκτα παράνομες μεταφορτώσεις πετρελαίου. Προηγουμένως έχουν αποχρωματίσει το πετρέλαιο και στη συνέχεια το δίνουν ως ντίζελ κίνησης ή θέρμανσης.

«Έχει να κάνει με τα λιμάνια και με τα απόβλητα των λιμανιών και των καραβιών. Υπάρχει ειδική νομοθεσία που τα απόβλητα μετατρέπονται σε καύσιμα. Όταν είναι να γίνει παράδοση σε καράβι, δεν γίνεται ολόκληρη. Το περίσσευμα επιστρέφει στην εσωτερική αγορά».

Πιο ύποπτα για λαθραίο ή νοθευμένο καύσιμο είναι τα πρατήρια με πιο χαμηλές τιμές: «Υπάρχει ένα 10% πρατηρίων με χαμηλές τιμές γιατί συμμετέχουν στην παραβατική δραστηριότητα. Σαφώς αυτός που παίρνει λαθραίο έχει ανάγκη να το σπρώξει στην αγορά, για να το σπρώξει λοιπόν πρέπει να βάλει μια τιμή συνήθως πολύ χαμηλή. Έτσι ελέγχουν μεγάλο μέρος της αγοράς καθώς το 50% των αυτοκινήτων πηγαίνει στα φτηνά πρατήρια, νοθεύουν τον ανταγωνισμό και συγκεντρώνουν το 50% του τζίρου».

Ακόμη και το σύστημα εισροών-εκροών που εγκαταστάθηκε στα βενζινάδικα είναι, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη πρατηρίου, διάτρητο αφού εύκολα παραποιείται. Άλλωστε, όπως εξηγεί, για να ελεγχθεί η φοροδιαφυγή, το σύστημα εισροών-εκροών θα έπρεπε να εφαρμόζεται υποχρεωτικά σε όλη τη διαδικασία παραγωγής και εμπορίας καυσίμου και όχι μόνο στα πρατήρια.

«Πρέπει να υπάρχουν συστήματα εισροών- εκροών σε όλα τα στάδια και στα διυλιστήρια και σε εταιρείες εμπορίας και στις εγκαταστάσεις τους και στα βυτία και στα πρατήρια και να υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί να τα ελέγχουν. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν εγκαταστήσει συστήματα και αυτή τη στιγμή τα έχουν παραποιήσει και μπορούν και κλέβουν τις ποσότητες», αναφέρει.

Σειρά νόμων που ψηφίζονται από το 2000 και μετά καταλήγουν στα συρτάρια, αφήνουν αλώβητες τις διαδρομές του λαθραίου, νοθευμένου και επικίνδυνου καύσιμου που καταλήγει στα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων.

«Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι ανεπαρκείς. Αντίθετα, επιδίδονται στο κυνήγι όσων βρίσκονται έξω από τα κυκλώματα, ενώ δίνουν “συγχωροχάρτι” έναντι αμοιβής στους παράνομους. Η διαφθορά έχει εισχωρήσει και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς».

Από την άλλη όμως υπάρχει και ο φόβος στους υπαλλήλους των αρμόδιων υπηρεσιών των περιφερειών, οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με μέλη των εγκληματικών συμμοριών που δρουν στο χώρο των καυσίμων. Πριν από ένα χρόνο είχε γίνει γνωστή επίθεση που δέχθηκαν υπάλληλοι της Διεύθυνσης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής όταν μετέβησαν σε πρατήριο στο Ίλιον για να ελέγξουν αν εφαρμόζονται οι διατάξεις περί Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και να κάνουν μετρολογικούς ελέγχους.

Η επιχείρηση κατατρομοκράτησης όμως, δεν σταματά εκεί: Στρέφεται και κατά των έντιμων πρατηριούχων οι οποίοι δεν ενδίδουν στο «μπραβιλίκι» των κυκλωμάτων. Με ανώνυμες καταγγελίες οι αδίστακτοι νονοί προκαλούν απανωτούς ελέγχους σε πρατηριούχους που δεν έχουν καμία ανάμιξη για να παραπλανήσουν τις αρχές και να «τιμωρήσουν» όσους δεν υποκύπτουν στις πιέσεις και τους εκβιασμούς.

Η κυβέρνηση έχει στείλει σαφές μήνυμα στους λαθρέμπορους ότι πλέον πρέπει να φοβούνται και έχει δεσμευθεί προς τον ελληνικό λαό ότι η παρανομία θα παταχθεί. Μέχρι σήμερα ωστόσο, πολιτική βούληση δεν έχει υπάρξει. Είτε γιατί τα μέτρα που λαμβάνονται συνήθως είναι αποσπασματικά και ανίσχυρα να αντιμετωπίσουν το λαθρεμπόριο καυσίμων, είτε γιατί τα λεφτά είναι πολλά…

Διαβάστε επίσηςΟμερτά αποσιώπησης της έρευνας για τα λαθραία καύσιμα

Στο μικροσκόπιο του ΥΠΟΙΚ τα συστήματα εισροών-εκροών στα βενζινάδικα