Ατέλειωτες ουρές στις κατά τόπους ΔΟΥ, έλλειψη σαφούς πλάνου διεκπεραίωσης μιας οικονομικής υπόθεσης, με ξεκαθαρισμένες αρμοδιότητες ανάμεσα στη διοίκηση και στο προσωπικό, είναι ορισμένα μόνο από τα προβλήματα των επιχειρηματιών όταν έρχονται αντιμέτωποι με την Εφορία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών παίρνει χαμηλή βαθμολογία, καθώς η γραφειοκρατία και η αδιαφάνεια καλά κρατούν, κάνοντας παράλληλα φυσικά και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου να αισθάνονται πως κινούνται ανάμεσα στον Άννα και στον Καϊάφα, καθώς καλούνται να διανύσουν ατέλειωτα… χιλιόμετρα στις ΔΟΥ της περιοχής τους ή του γειτονικού νησιού.

Το επιπλέον δρομολόγιο από τον υπολογιστή όπου υποβλήθηκε ηλεκτρονικά μια αίτηση μέχρι το κτίριο της Εφορίας -προκειμένου να σιγουρευτεί κάποιος ότι όλα έγιναν σωστά και η αίτηση έχει φτάσει στον προορισμό της- είναι πολύ συχνό παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

Αυτά τουλάχιστον είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τα αποτελέσματα του Βαρόμετρου του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος, το οποίο λειτουργεί με πρωτοβουλία του ΣΕΒ και ελέγχει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από τη Δημόσια Διοίκηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται αποτελεί το γεγονός ότι ο συνολικός δείκτης ικανοποίησης μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων είναι 40 (με ανώτατο όριο τους 100 βαθμούς). Ο ρεαλισμός κυριαρχεί και είναι σκληρός για τους επιχειρηματίες, οι οποίοι ωστόσο δείχνουν να είναι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά το… τυρί που βγαίνει από αυτή τη στάνη.

Το καλάθι που κρατούν παραμένει μικρό, όμως είναι σημαντικό να τονιστεί πως η κατάσταση έχει βελτιωθεί ελαφρώς σε σχέση με το παρελθόν.

Όπου μικρός… κι η μοίρα του

Μεγαλύτερες δυσκολίες φαίνεται πως αντιμετωπίζουν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις. Ο βαθμός για τη Δημόσια Διοίκηση παραμένει σταθερά κάτω από τη βάση σε όλες τις προτεινόμενες κατηγορίες βαθμολόγησης, ενώ η ποιότητα χαρακτηρίζεται κακή από τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Λίγο καλύτερα, πάντως, βλέπουν τα πράγματα οι μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες βάζουν και τις υψηλότερες βαθμολογίες.

Αδιευκρίνιστο παραμένει αν υπήρξε τους τελευταίους μήνες προσαρμογή του κρατικού μηχανισμού στις ανάγκες των επιχειρήσεων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους ή απλώς οι τελευταίες αποφάσισαν να προσαρμοστούν στον τρόπο λειτουργίας του κράτους.

Τελευταίος τροχός της αμάξης η Περιφέρεια

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, εξαιρετικά χαμηλές είναι οι επιδόσεις της Δημόσιας Διοίκησης στην Περιφέρεια.

Σύμφωνα με το Βαρόμετρο, η χαμηλή βαθμολογία σε όλους τους δείκτες ποιότητας είναι ενδεικτική του περιεχομένου της παρεχόμενης υπηρεσίας στις περιφερειακές δομές του κρατικού μηχανισμού. Οι επιχειρήσεις πανελλαδικής εμβέλειας φαίνεται πως επηρεάζονται λιγότερο από το έλλειμμα ποιότητας της Δημόσιας Διοίκησης, έχοντας υψηλότερη βαθμολογία από τον μέσο όρο στην πλειονότητα των διαστάσεων (εκτός υποδομών).

Σύμφωνα με αυτή την κατηγοριοποίηση, προκύπτουν τα εξής:

  • Οι κλάδοι της μεταποίησης (41), των  υπηρεσιών (40), του εμπορίου (41), των ορυχείων (46), της υγείας (45) και του τουρισμού (40), που θεωρούνται η κινητήρια δύναμη της οικονομίας, προσεγγίζουν τη βαθμολογία του συνολικού δείκτη ικανοποίησης. Σε αντίστοιχα επίπεδα βρίσκονται και οι κλάδοι της εκπαίδευσης, της υγείας και των ορυχείων.
  • Στο κόκκινο βρίσκεται ο κλάδος των κατασκευών (32), ο οποίος έχει βαθμολογήσει πολύ χαμηλά την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών.
  • Σχετικά ικανοποιημένες παρουσιάζονται οι εταιρείες του κλάδου καυσίμων και ενέργειας (57), ενώ σημαντικά θετική απόκλιση (8 μονάδων) παρατηρείται και στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών (48).

Καρκίνος η αδιαφάνεια

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δηλώνει δυσαρεστημένη από τα επίπεδα διαφάνειας στις δημόσιες υπηρεσίες (33 βαθμοί), με τις μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν και σε αυτή την κατηγορία τα σημαντικότερα προβλήματα.

Το μέγεθος, ο τόπος δραστηριοποίησης και το δίκτυο διανομής της επιχείρησης δεν επηρεάζει σημαντικά τη σχέση της με την αδιαφάνεια, όταν έρχεται αντιμέτωπη με τη Δημόσια Διοίκηση.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Βαρομέτρου του Παρατηρητηρίου του ΣΕΒ, σημαντικότερα προβλήματα διαφάνειας καταγράφονται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, ενώ πιο αρνητική άποψη σχετικά με τη διαφάνεια καταγράφεται στις εταιρείες του κλάδου των κατασκευών.

Η άποψη αυτή είναι πολύ πιθανό να οφείλεται στην εμπλοκή των εταιρειών του κλάδου σε διαδικασίες δημόσιων προμηθειών.

Αντιθέτως, οι εταιρείες του κλάδου των καυσίμων, της ενέργειας και των ιχθυοκαλλιεργειών τοποθετούνται σχετικά υψηλά τόσο στην ικανοποίηση από την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών όσο και στον δείκτη διαφάνειας.

Γραφειοκρατία: Ο μόνιμος πονοκέφαλος

Το πιο σημαντικό πρόβλημα των επιχειρηματιών φαίνεται πως είναι η γραφειοκρατία, η οποία χαρακτηρίζεται δίκαια ως η… βασίλισσα στον προβληματικό κόσμο του επιχειρείν εντός των ελληνικών συνόρων.

Το 17,38% των επιχειρήσεων την τοποθετούν στην πρώτη θέση της λίστας με τις δυσκολίες, ενώ ακολουθούν:

  • οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία (13,60%)
  • η ελλιπής συνεργασία / διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων (12,88%)
  • η διαφοροποίηση στον τρόπο ερμηνείας της νομοθεσίας (11,51%)
  • η αδιαφάνεια στις συναλλαγές (10,65%)
  • η ανεπαρκής κατάρτιση υπαλλήλων (10,60%) και
  • οι συχνές αλλαγές σε οργάνωση και αρμοδιότητες δημόσιων υπηρεσιών (10,04%).

Ως λιγότερο σημαντικά προβλήματα για την επιχειρηματικότητα αξιολογήθηκε η ανεπάρκεια υποδομών των δημόσιων φορέων (7,88%) και οι ελλείψεις σε προσωπικό (6,40%).

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε την περίληψη της έρευνας

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης