Όλα ξεκίνησαν από το ΚΤΕΛ Πέλλας, όπου μέτοχοι κατήγγειλαν την διοίκηση και προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
Η «Ζούγκλα» μάλιστα είχε αποκαλύψει την ύπαρξη του πορίσματος που συντάχθηκε από την ΕΑΔ και είχε φιλοξενήσει καταγγελία του μετόχου των ΚΤΕΛ Αναστάσιου Χρυσίδη, ο οποίος έκανε λόγο για αθέμιτες πρακτικές που όπως υποστήριξε λάμβαναν χώρα από το 2009, τόσο σε βάρος του ίδιου όσο και άλλων μετόχων του οργανισμού, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τα λεωφορεία τους.
Είχε μάλιστα καταγγείλει πρωτοφανείς μεθοδεύσεις σε βάρος του, με στόχο την οικονομική αφαίμαξή του, με αποτέλεσμα να εξαναγκαστεί να φύγει στη Γερμανία μετανάστης για να μπορέσει να ζήσει την οικογένειά του.
Όπως προκύπτει, το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας είναι καταπέλτης, καθώς διαπιστώνει πάρτι κακοδιαχείρισης στα ΚΤΕΛ Πέλλας, ανοίγει όμως τον δρόμο για τη διερεύνηση αντίστοιχων καταγγελιών και σε άλλα ΚΤΕΛ της χώρας.
Το πόρισμα, καταγράφει αυθαιρεσίες και αδιαφανείς διαδικασίες, οι οποίες δεν επέτρεπαν να γίνονται απρόσκοπτα φανερά σε μετόχους, δημόσιες υπηρεσίες, ελεγκτικές αρχές ή συναλλασσόμενους ο τρόπος και κρίσιμες λεπτομέρειες της χρηματοοικονομικής διαχείρισης των ειδικών εισφορών και των οικονομικών ενισχύσεων.
Ανοίγει ο δρόμος για την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης
Όπως δηλώνει στη «Ζούγκλα» ο κ. Χρυσίδης, τα στοιχεία που έχουν προκύψει είναι καταλυτικά και ανοίγουν το δρόμο για την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης.
Παράλληλα αναφέρει ότι αντίστοιχα προβλήματα έχουν προκύψει και σε άλλα ΚΤΕΛ της χώρας, ενώ έχει ήδη ενημερωθεί το γραφείο του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, που έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την υπόθεση.
«Η έρευνα θα ανοίξει σε όλη την Ελλάδα, υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι σε άλλα ΚΤΕΛ που έχουν αντίστοιχα προβλήματα» αναφέρει ο κ.Χρυσίδης, ο οποίος παράλληλα εκφράζει την απορία του για τη σιωπή της ΠΟΑΣΥΣ, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπεραστικών Συγκοινωνιών. Όπως επισημαίνει, ενώ γνώριζαν τις καταγγελίες μας εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν έκαναν καμία παρέμβαση.
Η βασική καταγγελία προς την ΕΑΔ, ήταν ότι διαχρονικά η διοίκηση του ΚΤΕΛ Πέλλας ασκεί μεροληπτική πολιτική σε βάρος των μετόχων, για τις πληρωμές και τα δρομολόγια, με αποτέλεσμα πολλοί μέτοχοι να αδυνατούν να καλύψουν δαπάνες καυσίμων ή κόστος συνεργείων και να μένουν εκτός του προγραμματισμού δρομολογίων, με συνέπειες που οδηγούν ακόμη και σε εκβιαστική αφαίρεση της άδειας.
Η έρευνα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας -που επεκτείνεται σταδιακά και σε άλλα ΚΤΕΛ- αποκάλυψε μεγάλης έκτασης κακοδιαχείριση και παράνομες πρακτικές.
Με την Κ1880/23 έκθεση ελέγχου, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας επιβεβαίωσε τον βασικό κορμό των καταγγελιών, καταλογίζοντας επιπρόσθετα αδιαφανή και μη σύννομη οικονομική διαχείριση για τα έτη 2015 έως το 2023, αθέμιτες πρακτικές, κακοδιαχείριση ποσών που εισπράττονται μαζί με το κόμιστρο, έλλειμμα 437.000 ευρώ που δεν ιχνηλατείται, αδυναμία αντιστοίχισης εισπραχθέντων με χρηματικά διαθέσιμα, αδιαφανείς συναλλαγές και επιχορηγήσεις, αυθαίρετο και αθέμιτο δανεισμό μετόχων, ευθύνες δημοσίων υπαλλήλων για συγκάλυψη έκνομων ενεργειών της διοίκησης κ.λπ. και πλήθος παρατυπιών για τη λήψη οικονομικών ενισχύσεων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πλαστά δικαιολογητικά
Το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας καταλογίζει σοβαρές ευθύνες στη διοίκηση του ΚΤΕΛ Πέλλας για ενισχύσεις που έχει λάβει, πέραν των αποζημιώσεων για τη μετακίνηση ειδικών ομάδων (φοιτητών, προσφύγων κ.λπ.):
● 446.335 ευρώ από τον Ειδικό Λογαριασμό Υπέρ Ασθενέστερων ΚΤΕΛ (130.000 ευρώ το 2016, 102.000 ευρώ το 2017, 101.000 ευρώ το 2018, 76.000 ευρώ το 2020 και 37.400 ευρώ το 2021). Τα έσοδα του 2016 χρησιμοποιήθηκαν για το κτίριο της οδού Ελ. Βενιζέλου στα Γιαννιτσά.
● 483.202 ευρώ υπό ενωσιακό πρίσμα ρυθμίσεων και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο ενίσχυσης πληγεισών επιχειρήσεων (COVID): 268.246 ευρώ το 2021 «για την αντιμετώπιση ραγδαίας αύξησης τιμής των καυσίμων» και 214.956 ευρώ το 2023, πέραν του προγράμματος ενισχύσεων επιστρεπτέας προκαταβολής.
● 184.800 ευρώ τον Απρίλιο του 2023 ως προκαταβολή για επικαλούμενο επιχειρηματικό πλάνο προϋπολογισμού 766.502 ευρώ πλέον ΦΠΑ (βλ. ΑΔΑ 904Φ465ΧΘΞ-ΙΤΨ), για την ανέγερση εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων (μεταξύ άλλων και πρατηρίου καυσίμων, λιπαντηρίου, συνεργείου επισκευής λεωφορείων και στάθμευσης διανυκτέρευσης 35 λεωφορείων) σε ιδιόκτητο αγροτεμάχιο στα Γιαννιτσά.
Για το τελευταίο ποσό, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας σημειώνει ότι εκταμιεύτηκε με πλαστό κρίσιμο δικαιολογητικό, καθώς αντίγραφο της βεβαίωσης έναρξης εργασιών βρέθηκε με διττή μορφή στους φακέλους της ενίσχυσης, με φερόμενο αριθμό πρωτοκόλλου ΠΚΜ2020015 αλλά με διαφορετικές ημερομηνίες 12.12.2021 και 12.12.2022, ενώ ο φερόμενος ως τελικός υπογράφων τη βεβαίωση, εγγράφως διαβεβαίωσε την ΕΑΔ ότι το αίτημα του ΚΤΕΛ ουδέποτε απαντήθηκε, τονίζοντας ότι απαιτούνταν προηγούμενη άδεια ίδρυσης, προεγκρίσεις και άδεια οικοδομής – για τις οποίες μέχρι φέτος το καλοκαίρι δεν είχε καν υποβληθεί αίτημα.
Συνολικά το ΚΤΕΛ Πέλλας για τα έτη 2016 έως 2023 έλαβε 1.114.337 ευρώ (668.002 από τον κρατικό προϋπολογισμό και 446.335 ευρώ από τον Ειδικό Λογαριασμό υπέρ Ασθενέστερων ΚΤΕΛ και πρόσθετες ενισχύσεις 1.251.520,02 ευρώ για τη μετακίνηση ειδικών ομάδων πληθυσμού, συνολικά 2,366 εκατ. ευρώ και επιπλέον 277.625,86 ευρώ ως επιστρεπτέα προκαταβολή.
Αυθαιρεσίες και παρανομίες
Με αυστηρή νομική γλώσσα η ΕΑΔ καταγράφει αυθαιρεσίες και αδιαφανείς διαδικασίες, οι οποίες δεν επέτρεπαν να γίνονται απρόσκοπτα φανερά στους μετόχους και σε λοιπούς ενδιαφερόμενους (π.χ. δημόσιες υπηρεσίες, ελεγκτικές αρχές, συναλλασσόμενους κ.λπ.) ο τρόπος και κρίσιμες λεπτομέρειες της χρηματοοικονομικής διαχείρισης των ειδικών εισφορών και των οικονομικών ενισχύσεων. Για παράδειγμα, οι ειδικές εισφορές του άρθρου 13 του ν.2963/2001 δεν κατατίθενται εξ αρχής στους απαιτούμενους ειδικούς διακριτούς τραπεζικούς λογαριασμούς, το άνοιγμά τους έγινε με μεγάλη καθυστέρηση στις 17.10.2016 και δεν είναι εφικτή η αξιόπιστη ιχνηλάτηση εισροών και εκροών.
Παράλληλα, γίνεται συστηματική επίκληση εκτάκτων συνθηκών και ταμειακών αναγκών για την ανάλωση ειδικών εισφορών ή χρησιμοποιούνται για λόγους που… δεν συνεπάγονταν πραγματική χρηματική εκροή (π.χ. κεφαλαιοποίηση οφειλών της Μονοπρόσωπης ΕΠΕ, μείωση επισφαλών απαιτήσεων, δημιουργία προβλέψεων) κ.λπ. ή επέφεραν μείωση περιουσιακών στοιχείων του ενεργητικού (π.χ. απαιτήσεις/οφειλές τρίτων προς την Α.Ε. και η στερούμενη νομικού ερείσματος μεταφορά πόρων από ειδικές εισφορές του ν.2963/2001 προς τη θυγατρική τουριστική επιχείρηση!).
Επισημαίνονται ακόμη ανορθόδοξη διαδικασία αναγνώρισης-εκκαθάρισης δαπανών για κάθε διαχειριστική περίοδο, δαπάνες αντικειμενικά μη συνάδουσες προς την οικονομική κατάσταση της ΚΤΕΛ Α.Ε. και πολλά ακόμη που θα απέτρεπαν έναν ελεγκτή να εγκρίνει τις οικονομικές καταστάσεις.
Η ΕΑΔ επισημαίνει ότι εντόπισε «μη ορθή αποτύπωση κρίσιμων θεμελιωδών οικονομικών μεγεθών επί σειρά ετών στους ισολογισμούς», ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την εμφάνιση μειωμένων ζημιών σε σχέση με τις πραγματικές και θετική κεφαλαιακή διάρθρωση, μη σύννομα πρακτικά σε διαδικασίες αίτησης και λήψης οικονομικών ενισχύσεων κ.λπ., χωρίς ασφαλιστική ή φορολογική ενημερότητα, ή επίκληση διατάξεων που είχαν… καταργηθεί (π.χ. σε περίπτωση αποπερατωμένου έργου στα Γιαννιτσά). Και τέλος, παράνομη εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου της ΚΤΕΛ Α.Ε. από την τουριστική θυγατρική PELLA TOURS Μ.ΕΠΕ.
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας κατηγορεί ευθέως τη διοίκηση της ΚΤΕΛ Α.Ε. νομού Πέλλας για την επί σειρά ετών λειτουργία χωρίς άδεια του σταθμού της έδρας, αφίξεων-αναχωρήσεων λεωφορείων και εξυπηρέτησης επιβατών, στην Εδεσσα (από 1.3.2008 και εντεύθεν/τουλάχιστον έως τον χρόνο ελέγχου), για παράνομη τοποθέτηση δεξαμενής υγρών καυσίμων με αντλία ανεφοδιασμού λεωφορείων σε χώρο του ίδιου σταθμού κ.λπ. Επισημαίνει ακόμη την έλλειψη μέτρων ασφαλούς εκτέλεσης υπηρεσίας δημόσιας μεταφοράς επιβατών, π.χ. ως προς την είσοδο και έξοδο λεωφορείων σε σταθμούς αναχώρησης-άφιξης, στάθμευσης ή σε πρακτορεία, ως προς τη διακίνηση πεζών, επιβατών και προσωπικού εντός ιδιόκτητων εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης κ.λπ.
Το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δεν μένει μόνο στα πεπραγμένα του ΚΤΕΛ νομού Πέλλας, αλλά αποδίδει πλημμελή-ατελή, αναποτελεσματική άσκηση του εποπτικού αλλά και του ρυθμιστικού ρόλου του κράτους, με κυριότερες επισημάνσεις τις αβλεψίες, πλημμέλειες, ολιγωρίες αρμόδιων/συναρμόδιων υπηρεσιών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, έλλειψη-παράλειψη αποτελεσματικής παρακολούθησης απόδοσης/αξιοποίησης ειδικών εισφορών, ενώ επιχειρεί να περιορίσει τις ευθύνες σε επίπεδο επισπεύδουσας διεύθυνσης και συναρμόδιων οργανικών μονάδων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη διαμόρφωση ενός διαφανούς και εφαρμόσιμου πλέγματος κανόνων.
Δεν λείπουν τέλος και οι διαπιστώσεις εμπλοκής δημοσίων υπαλλήλων (ενδεχόμενη συγκάλυψη «παρανομιών» της ΚΤΕΛ Α.Ε.) της οικείας Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφέρειας.
Δείτε την προηγούμενη καταγγελία στη «Ζούγκλα» του μετόχου Αναστάσιου Χρυσίδη:
Καταγγελία «βόμβα» μετόχου των ΚΤΕΛ Πέλλας: «Μας παίρνουν τα λεωφορεία με παράνομες μεθοδεύσεις»
Μια πολύ σοβαρή καταγγελία σε βάρος του προέδρου και των μελών Δ.Σ των ΚΤΕΛ Πέλλας, κάνει στη «Ζούγκλα» ο κ. Αναστάσιος Χρυσίδης.
Ο ίδιος, μέτοχος και ιδιοκτήτης λεωφορείου στα συγκεκριμένα ΚΤΕΛ, κάνει λόγο για αθέμιτες πρακτικές που όπως υποστηρίζει λαμβάνουν χώρα από το 2009, τόσο σε βάρος τόσο του ίδιου όσο και άλλων μετόχων του οργανισμού, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τα λεωφορεία τους.
Ακόμη μιλάει για πρωτοφανείς μεθοδεύσεις σε βάρος του, με στόχο την οικονομική αφαίμαξή του, με αποτέλεσμα να εξαναγκαστεί να φύγει στη Γερμανία μετανάστης για να μπορέσει να ζήσει την οικογένειά του, όπως και έγινε!
Παράλληλα αποκαλύπτει ότι έχει στην κατοχή του πόρισμα 800 σελίδων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), το οποίο επιβεβαιώνει μη σύννομη οικονομική διαχείριση αλλά και αθέμιτες πρακτικές από τον πρόεδρο και το Δ.Σ. του Οργανισμού.
Η καταγγελία στην ΕΑΔ
Ο κ.Χρυσίδης προχώρησε σε καταγγελία στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας πριν από εννέα χρόνια. Ο ίδιος, αν και είναι από το 1996 οδηγός και ιδιοκτήτης λεωφορείου στα ΚΤΕΛ της Πέλλας, είδε τους κόπους μιας ζωής να πηγαίνουν χαμένοι, καθώς καταστράφηκε οικονομικά.
Μετά από πολύμηνη έρευνα, το πόρισμα της ΕΑΔ, όπως υποστηρίζει, επιβεβαιώνει τις καταγγελίες του περί αδιαφανούς και μη σύννομης οικονομικής διαχείρισης, από τη διοίκηση που ανέλαβε μετά το 2009, κακοδιαχείριση ποσών που εισπράττονται μαζί με το κόμιστρο, έλλειψη ποσού 437.000 ευρώ που δεν ιχνηλατείται, αδυναμία αντιστοίχισης εισπραχθέντων, αυθαίρετο και αθέμιτο δανεισμό μετόχων αλλά και εμπλοκή δημοσίων υπαλλήλων για τους οποίους διερευνάται η απόδοση τυχών ευθυνών.
Σύμφωνα με την καταγγελία στην Εθνική Αρχήη Διαφάνειας, πολλοί ήταν οι μέτοχοι που βρέθηκαν σε οικονομικό αδιέξοδο. Κάποιοι πούλησαν τα λεωφορεία τους σε εξευτελιστικές τιμές, κάποιοι απλά τα παράτησαν, ενώ ο κ. Χρυσίδης αναγκάστηκε να μεταναστεύσει στη Γερμανία για να ορθοποδήσει και να μπορέσει να ζήσει την οικογένειά του.
Μιλώντας στη «Ζούγκλα» ο 58χρονος σήμερα κ.Χρυσίδης, ζητά την παρέμβαση του κράτους και της Δικαιοσύνης ενώ προαναγγέλει τη δημοσιοποίηση στο αμέσως προσεχές διάστημα του πορίσματος της ΕΑΔ, το οποίο όπως υποστηρίζει είναι κόλαφος για τη σημερινή διοίκηση.
Τέλος καταγγέλλει ότι αντίστοιχες μεθοδεύσεις σε βάρος μετόχων υπάρχει και σε άλλα ΚΤΕΛ της χώρας, προαναγγέλλοντας ότι έπονται νέες αποκαλύψεις.
Ακούστε τι καταγγέλλει στη «Ζούγκλα»