Zougla Newsroom

Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά πέντε βασικά αδικήματα είδε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τους 23 Έλληνες κατηγορούμενους, δημοσίους υπαλλήλους, για την σύμβαση 717 που έπαιρνε συνεχώς παρατάσεις. Ένα έργο για ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο που έπρεπε να είχε παραδοθεί το 2016 αλλά με το 2023 δεν είχε ολοκληρωθεί. Είναι πλέον σαφές ότι αν είχαν γίνει όλα όσα προβλέπονταν και στο σωστό χρόνο,  δεν θα είχε συμβεί η εθνική τραγωδία των Τεμπών.

Η «Ζούγκλα» αποκαλύπτει την μεγάλη έρευνα που φέρει την υπογραφή της Ευρωπαίας Εντεταλμένης Εισαγγελέως κ. Πόπης Παπανδρέου με κύριο γνώμονα ότι οι Έλληνες πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τι είδαν οι Ευρωπαίοι δικαστές για τα κακώς κείμενα στην συγκεκριμένη σύμβαση.

Επί δύο χρόνια, από το 2022, η κ. Παπανδρέου, αναζητούσε κάθε στοιχείο για τις αδικαιολόγητες παρατάσεις που δίνονταν στο έργο και κατά συνέπεια στις επιχορηγήσεις που λάμβαναν. Το κατηγορητήριο των 106 σελίδων φέρει την υπογραφή της και αφορά στα αδικήματα της Απάτης σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, της Ψευδούς βεβαίωσης, της Ηθικής Αυτουργίας σε αυτές τις δύο κατηγορίες και της Απιστίας.

Αρχικά στο μικροσκόπιο της έρευνας για το διάστημα από το 2015 ως και το 2021 μπήκαν 26 δημόσιοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ με την ποινική δίωξη τελικά να ασκείται σε 23 άτομα.

Στο κατηγορητήριο αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες που έμπαζαν από παντού.

«Οι κατηγορούμενοι, κατά την υποβολή αιτήματος σε αρχή που είναι αρμόδια για την έγκριση επιχορήγησης, εν γνώσει δήλωσαν μη ορθά και ελλιπή στοιχεία αναφορικά με την ύπαρξη γεγονότων κρίσιμων για την παροχή της επιχορήγησης, ήτοι στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα την οποία επιχειρούσαν να καταδείξουν οι κατηγορούμενοι (παράσταση ψευδούς γεγονότος ως αληθούς), καθώς και στοιχεία που απέδιδαν μεν τμήμα της κρίσιμης πραγματικότητας στην οποία αναφέρονταν, αποκρύπτοντας, όμως, τεχνηέντως περαιτέρω πληροφορίες που απαιτούνταν, με αποτέλεσμα έτσι να παραμορφώνεται το νόημά τους (σιωπηρή περίπτωση εξαπάτησης με συμπερασματικά συναγόμενη δήλωση), επί τη βάσει των οποίων εγκρίθηκε και παρασχέθηκε επιχορήγηση προς τρίτον, το ύψος της οποίας υπερβαίνει συνολικά το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, εις βάρος της δημόσιας και ενωσιακής περιουσίας, βλάπτοντας την «κοινωνική χρηστικότητα» αυτής, διά της ματαίωσης του σκοπού της παροχής και της προσβολής της αξιοκρατικής διαδικασίας χορήγησης αυτής».

Η Ευρωπαία Εντεταλμένη Εισαγγελέας είδε πολλά «στραβά» όπως ότι άλλα συμφωνήθηκαν με την Ανάδοχο Κοινοπραξία και άλλα γίνονταν. Η κοινοπραξία για να συμμετέχει στον διαγωνισμό  επικαλέστηκε την τεχνική ικανότητα της εταιρείας ALSTOM και να παρέχει όλα τα αναγκαία μέσα για την εκτέλεση του έργου (εξοπλισμό, προσωπικό εμπειρία και τεχνογνωσία).

«Η Κοινοπραξία ΤΟΜΗ-ALSTOM, όμως, μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717 και την ανάληψη του έργου, διαχώρισε αυθαίρετα την εκτέλεση του φυσικού αντικειμένου αυτού σε δύο μέρη: α) Το πρώτο, περιελάμβανε το τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ (εξαιρουμένου του Σ.Σ.Παλαιοφαρσάλου και του τμήματος Τιθορέας – Δομοκού) τεχνολογίας Bombardier και β) το δεύτερο, το τμήμα Πλατύ – Προμαχώνας (συμπεριλαμβανομένου και του Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου) τεχνολογίας ALSTOM.

Στο τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ (τεχνολογίας Bombardier) το έργο-φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717 ανέλαβε να εκτελέσει η εταιρεία ΤΟΜΗ, χωρίς, όμως, να διαθέτει η ίδια την ειδική εμπειρία, κατά παράβαση των συμφωνηθέντων και των ρητών προβλέψεων της Σύμβασης και των συνοδευτικών αυτής κειμένων, ενώ στο τμήμα Πλατύ – Προμαχώνας (τεχνολογίας ALSTOM), το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η εταιρεία ALSTOM, η οποία έφερε πράγματι την εμπειρία σε εξειδικευμένα έργα σηματοδότησης. Αποτέλεσμα του εν λόγω αντισυμβατικού διαχωρισμού του έργου ήταν η παραβίαση του ουσιώδους συμβατικού όρου σχετικά με την παροχή ειδικής τεχνογνωσίας, δεδομένου ότι η πάροχος δάνειας εμπειρίας εταιρεία ALSTOM —παρότι συμβλήθηκε και δεσμεύτηκε να την παράσχει τόσο κατά την συμμετοχή της στην διαδικασία επιλογής Αναδόχου, όσο και καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης της Σύμβασης για το ανωτέρω έργο— δεν συμμετείχε καθόλου στην υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου της Σύμβασης στο τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ, το οποίο ανέλαβε να ανατάξει η εταιρεία ΤΟΜΗ».

Η Εισαγγελέας -βάση της έρευνας -διαπίστωσε ότι για το έργο μπήκε παρανόμως και μία τρίτη εταιρεία η οποία όμως δεν κατείχε το αντικείμενο της Σηματοδότησης και δεν είχε την τεχνογνωσία που απαιτείτο.

«Στην προκειμένη περίπτωση, παρά το γεγονός ότι η Ανάδοχος Κοινοπραξία δεν προσκόμισε, ως όφειλε, μελέτες εγκεκριμένες από την δανειοπάροχο ειδικής εμπειρίας εταιρεία ALSTOM, έως την 25-12-2014 σύμφωνα με το αρχικό συμβατικό χρονοδιάγραμμα, οι οποίες (μελέτες) εν τέλει εγκρίθηκαν και επικυρώθηκαν από την δανειοπάροχο εταιρεία ALSTOM την 30-09-2019 (ήτοι με καθυστέρηση 5 ετών), προέβη παράνομα σε εκτέλεση εργασιών για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου της Σύμβασης 717, για τις οποίες (εργασίες) οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ αιτήθηκαν την πληρωμή, υποβάλλοντας Δελτία Δήλωσης Δαπανών μετά των συνημμένων εγγράφων στην αρμόδια Διαχειριστική Αρχή (ΕΥΔ ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), όπου εν γνώσει τους δήλωσαν ελλιπή στοιχεία, καθόσον ζητούσαν την πληρωμή εργασιών για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου της Σύμβασης 717 με συμπερασματικά συναγόμενη δήλωση ότι δήθεν πληρούνται όλοι οι συμβατικοί όροι για την πραγματοποίηση των εργασιών αυτών, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί οι απαιτούμενες τεχνικές μελέτες από την εταιρεία ALSTOM, κατά παράβαση της οικείας νομοθεσίας και των όρων της Σύμβασης».

Οι παρατάσεις

Το έργο που έπρεπε να ολοκληρωθεί με την σύμβαση 717 όχι μόνο δεν ολοκληρωνόταν αλλά πήρε 8 παρατάσεις .Το κατηγορητήριο αναφέρει:

«Εν γνώσει τους δήλωσαν μη ορθά στοιχεία αναφορικά με την ύπαρξη γεγονότων κρίσιμων για την προέγκριση της εκάστοτε παράτασης και την πληρωμή της αναλογούσας δαπάνης Αναθεώρησης, ήτοι στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα (παράσταση ψευδούς γεγονότος ως αληθούς)».

Η κ. Παπανδρέου τονίζει μεταξύ άλλων ότι επικαλούνταν εμπόδια που όμως είχαν προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση του 2014. Για παράδειγμα:

«Όσον αφορά στο 3ο τμήμα Σ.Σ. Δομοκού-Σ.Σ. Λάρισας: α) Ότι δήθεν «… για την τηλεδιοίκηση Λάρισας υπολείπονται συμβατικές εργασίες αναβάθμισης, όσο 34 και εργασίες των οποίων η υλοποίηση εξαρτάται από την 1η Συμπληρωματική Σύμβαση», ενώ η αλήθεια είναι ότι δεν απαιτείται για την υλοποίηση των εργασιών αυτών υπογραφή νέας Συμπληρωματικής Σύμβασης, διότι προβλέπονταν ήδη στην αρχική Σύμβαση 717 στην §4.10 της Τεχνικής Περιγραφής της οποίας ορίζεται ρητά για την τηλεδιοίκηση Λάρισας ότι «για την υλοποίηση του ανωτέρω θα χρησιμοποιηθεί ο υπάρχων εξοπλισμός στην τηλεδιοίκηση και εφόσον απαιτείται συμπλήρωση ή και αντικατάσταση ή και προγραμματισμός, θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της παρούσης χωρίς πρόσθετη αμοιβή».

Οι αποκαλύψεις για το τι γινόταν δεν είχαν τέλος:

«Είναι δε χαρακτηριστικό ότι, ενώ παραβιάσθηκε η 4η αποκλειστική προθεσμία την 24-12-2014 για υποβολή όλων των μελετών του έργου, στο τμήμα Δομοκός[1]Λάρισα με τμηματική προθεσμία παράδοσης προς χρήση της σηματοδότησης την 24- 05-2015, το μέλος της Κοινοπραξίας ΤΟΜΗ δεν είχε υποβάλει καν μελέτες μέχρι τότε, ούτε για το τμήμα Λάρισα-Πλατύ. Τουναντίον, η Ανάδοχος Κοινοπραξία, χωρίς την συμμετοχή και υπογραφή της παρόχου δάνειας εμπειρίας εταιρείας ALSTOM, α) για το τμήμα Δομοκός – Λάρισα υπέβαλε εκπρόθεσμα μελέτες της εταιρείας KOMEL την 18-11-2015 για τα Ορφανά, την 25-09-2015 για τα Δοξαρά, την 09-12-2015 για τον Κραννώνα, την 22-12-2015 για το Μεζούρλο και την 30-10-2015 για την Λάρισα και β) για το τμήμα Λάρισα – Πλατύ με συμβατική προθεσμία παράδοσης προς χρήση της Σηματοδότησης την 26- 09-2016, υπέβαλε εκπρόθεσμα μελέτες της εταιρείας KOMEL την 16-05-2016 για τον Εμπορικό, την 18-05-2016 για τον Ευαγγελισμό, την 28-03-2016 για τους Νέους Πόρους, την 28-03-2016 και την 27-04-2016 για την Λεπτοκαρυά, την 27-04-2016 για το Λιτόχωρο, την 26-04-2016 για το Μακρύγιαλο και την 11-01-2017 για το Αιγίνιο».

Η Ευρωπαία Εντεταλμένη Εισαγγελέας μιλά για απατηλή συμπεριφορά των κατηγορουμένων που έφεραν σαν εμπόδιο για την ολοκλήρωση του έργου ακόμα και τους βανδαλισμούς.

Όμως η κ. Παπανδρέου ανακάλυψε ότι:

«Η αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι οι συγκεκριμένοι λόγοι (εκτεταμένοι βανδαλισμοί και κλοπές ερμαρίων γραμμής) ήταν, ως ελέχθη, γνωστοί στην Ανάδοχο Κοινοπραξία, αποτελώντας διαχρονικό φαινόμενο, και είχαν συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό και στο τιμολόγιο μελέτης της αρχικής Σύμβασης 717/2014 και δεν συνιστούν νέα και απρόβλεπτα γεγονότα, όπως ψευδώς ισχυρίζονται οι κατηγορούμενοι, τα οποία δικαιολογούν δήθεν και καθιστούν αναγκαία την υπογραφή Συμπληρωματικής Σύμβασης. Η πλήρης ανάταξη του βανδαλισμένου εξοπλισμού, μάλιστα, είχε κοστολογηθεί στο ποσό των 163.238,40 ευρώ ήδη στο πλαίσιο της κύριας Σύμβασης και είχε τεθεί υπόψη του κλιμακίου επίβλεψης του έργου».