Zougla Newsroom

Σοβαρές καταγγελίες και αποκαλύψεις για το σιδηροδρομικό δίκτυο έκανε στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας ένας από τους εργαζόμενους στην ΕΡΓΟΣΕ και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης του Συστήματος ETCS  Χρήστος Κατσιούλης, που κατέθεσε στις 5 Απριλίου. Είναι ο άνθρωπος που παραιτήθηκε τον Απρίλιο του 2022  με μία επιστολή -βόμβα για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τα έργα σηματοδότησης. Είχε εκφράσει τις ανησυχίες του και τις ενστάσεις του σε σχέση με την υλοποίηση της σύμβασης 717.  Η «Ζούγκλα» αποκαλύπτει τα όσα είπε στον Εφέτη Ανακριτή ο οποίος του έδειχνε πίνακες με το περιεχόμενο των ερωτήσεων να εστιάζει στην σύμβαση 717 .

«Έγιναν μούφες στο καλώδιο τηλεπικοινωνιών σε μη στεγανά κουτιά»

«Στον Πίνακα 1, στη σύμβαση 215/00 διετέλεσα διευθύνουσα υπηρεσία σε έργο οικονομικά και τεχνικά πιστοποιημένο στο 100%, λόγω της αδυναμίας του προσωπικού της ΕΡΓΟΣΕ που απασχολείται με τη σηματοδότηση να θέσει σε λειτουργία την τηλεδιοίκηση Αθηνών. Όπως αποδείχθηκε το πρόβλημα ήταν,  ότι κατά μήκος του τμήματος Αθήνα -Τιθορέα είχαν γίνει μούφες στο καλώδιο τηλεπικοινωνίων σε μη στεγανά κουτιά. Ο ανάδοχος δε, αιτούνταν το ποσό των 3.000.000 για να εγκαταστήσει οπτική ίνα. Και επί των ημερών μου παραδόθηκε και επιστράφηκε στον ΟΣΕ χωρίς πρόσθετο οικονομικό αντικείμενο. Στη σύμβαση 501/06 ήμουν επιβλέπων μηχανικός, έργο το οποίο κατασκευάστηκε και παραδόθηκε στον ΟΣΕ. Στις υπόλοιπες συμβάσεις, από όσο θυμάμαι δεν είχα συμμετοχή.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες ήταν οι συναφείς Υπηρεσίες πέρα από την εγκατάσταση του ETCS;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι συναφείς υπηρεσίες είναι η συντήρηση και τα ανταλλακτικά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Κατά την δημοπράτηση και την ανάθεση της σύμβασης Σ. 10005 του 2007 λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στα τμήματα του Πίνακα Νο2 τα οποία είχαν κατασκευαστεί προ λίγων ετών σύμφωνα με τον Πίνακα Νο1;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Λειτουργούσε στα τμήματα ΑΙ ,Α3,Α4 και Α5.Το Α4 και Α5 αφορούν το επίμαχο τμήμα, Δομοκός-Πλατύ.

«Γιατί δεν τηρήθηκαν οι προθεσμίες»

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί κατά την εκτέλεση της Σ. 10005/2007 σύμβασης δεν τηρήθηκαν οι προθεσμίες περάτωσης;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν τηρηθήκαν οι προθεσμίες περάτωσης του Πίνακα 3 της σύμβασης 717, γιατί ο πάροχος δάνειας εμπειρίας δεν συμμετείχε στις μελέτες και στο έργο ως συμβατικά όφειλε στο τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ πλην του ΣΣ Παλαιοφαρσάλου. Η έκτη αποκλειστική προθεσμία και η έβδομη παραβιάστηκαν δίχως ο ανάδοχος να έχει εγκεκριμένες μελέτες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο Πίνακας Νο2 αναφέρει την κατάσταση της σηματοδότησης των γραμμών το 2010. Μα το έργο έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί στις 5 Μαρτίου του 2010. Τι εξήγηση έχετε επ’ αυτού;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο τμήμα Α2 δεν υπήρχε επικοινωνία μεταξύ σταθμών. Στο Α3 υπήρχαν κλοπές καλωδίων. Στο τμήμα Α1 ολοκληρώθηκε το ETCS επί γραμμής αλλά δεν υπήρχε εξοπλισμός ETCS on board στον ΟΣΕ και δεν μπορούσαν να γίνουν δοκιμές και να τεθεί σε λειτουργεί. Το ίδιο ισχύει και για το τμήμα Α4.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν είναι προφανές ότι, αν το έργο είχε υλοποιηθεί εντός των προθεσμιών του, η κατάσταση της σηματοδότησης των γραμμών θα ήταν καλύτερη και θα μπορούσε να ολοκληρωθεί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η ολοκλήρωση της σηματοδότησης αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία του ETCS.

«Γιατί παραιτήθηκα»

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί αφού κάνατε υπομονή 15 ΧΡΟΝΙΑ από την υπογραφή της Σ. 10005/2007 τελικά παραιτηθήκατε, ενώ είχαν αρχίσει να παραδίδονται επισκευασμένα τμήματα γραμμής όπου θα μπορούσαν πλέον να υποστηρίξουν την λειτουργία του ETCS στην κεντρική γραμμή της χώρας με βασικό λόγο την κακοδιαχείριση των Σ. 717/2014 και Σ. 717_ 1/2021 (συμβάσεις ουσιαστικά ξένες προς αυτόν).

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Καταρχήν δεν ήμουν 15 χρόνια. Παραιτήθηκα γιατί δεν τηρούνταν τα συμβατικά της σύμβασης 717.  Χαρακτηριστική επιστολή του αναδόχου της 10005 με αρ.πρωτ.2527/17/26-Ο4-2Ο17 όπου αναφέρει για τη σύμβαση 717 ότι «ουσιώδεις μεταβολές του αντικειμένου στις δημόσιες συμβάσεις αντίκεινται στο εσωτερικό και ευρωπαϊκό δίκαιο».  Από τα 700 χλμ. γραμμής ΣΚΑ – Προμαχώνα παρέδωσα και παρελήφθησαν οριστικά από τον ΟΣΕ τα 160χλμ το χρονικό διάστημα που ήμουν Πρόεδρος, ήτοι στο τμήμα Πλατύ-Προμαχώνα.  Δεν αντιλαμβάνομαι ποια άλλα τμήματα είχαν αρχίσει να παραδίδονται όπως ισχυρίζεστε, δεδομένου ότι παραιτήθηκα τον Απρίλιο του 2022 και μέχρι σήμερα , ένα χρόνο μετά, παραδόθηκαν μόνο 40χλμ γραμμής από τα υπόλοιπα 500χλμ, ήτοι το τμήμα Ορφανά-Λάρισα.  Εξάλλου διαφωνούσα τον Μάρτιο του 2022 με τη δέσμευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την ολοκλήρωση του ETCS τον Οκτώβριο του 2022 σε όλο το τμήμα ΣΚΑ — Προμαχώνα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μήπως φοβηθήκατε ότι η ανάταξη των συστημάτων σηματοδότησης θα έφερνε στο φως τυχόν παθογένειες, ασυμβατότητες και ελλείψεις της σύμβασης που επέβλεπε, λαμβανομένου υπόψη ότι τα εγκατεστημένα υλικά της Σ. 10005/2007 μετρούσαν ήδη πάνω από μία δεκαετία τοποθετημένα και αχρησιμοποίητα. Μήπως για το λόγο αυτό παραιτηθήκατε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι λόγοι παραίτησής μου είναι καταγεγραμμένοι στο κείμενο της παραίτησής μου.  Δεν φοβήθηκα και δεν φοβάμαι κάτι.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί θεωρείτε ότι με τον τρόπο υλοποίησης της Σ.717/2Ο14 καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων και γιατί θεωρείτε κατά την γνώμη σας λάθος την αντικατάσταση των κυκλωμάτων γραμμής με μετρητές αξόνων, κάτι που αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση παγκοσμίως;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γιατί είναι συμβατικές υποχρεώσεις της 717. Δεν τίθεται θέμα τί θεωρώ εγώ σωστό ή λάθος, αλλά τί επακριβώς προβλέπει η σύμβαση 717. Η σύμβαση 717 προβλέπει κυκλώματα γραμμής και τμηματοποίηση, με ποσότητες που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό και στο τιμολόγιο μελέτης. Το αν αποτελεί ή όχι ενδεδειγμένη λύση παγκοσμίως δεν έχει να κάνει με την τήρηση της σύμβασης 717. Στο παρελθόν και πολύ πριν την σύμβαση 717 είχε προταθεί, για λόγους μείωσης του κόστους και μόνο, η εγκατάσταση μετρητών αξόνων και η κατάργηση τμηματοποίησης γραμμής στο τμήμα Οινόη-Τιθορέα, δηλαδή η υλοποίηση ενός πιο απλοϊκού και υποβαθμισμένου έργου, από αυτό που τελικά συμπεριλήφθηκε στα τεύχη της Σ. 717 και όφειλε να υλοποιηθεί. Τελικά η τμηματοποίηση γραμμής και τα κυκλώματα γραμμής συμπεριλήφθηκαν στη σύμβαση και στο φυσικό αντικείμενο της 717 με ποσότητες στο τιμολόγιο μελέτης και στον προϋπολογισμό. Πλέον δεν τίθεται θέμα χρήσης μετρητών αξόνων και κατάργηση τμηματοποίησης γραμμής. Εξάλλου, η κατάργηση της τμηματοποίησης της γραμμής και αντικατάσταση των κυκλωμάτων γραμμής με μετρητών αξόνων έχει απορριφθεί με το 255156/12-01-2015 εξερχόμενο της ΕΡΓΟΣΕ. Δηλαδή η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ υιοθέτησε πρόταση που είχε απορρίψει ως αντισυμβατική διότι δεν συμβαδίζει με τα συμβατικά τεύχη και το τιμολόγιο μελέτης της 717, όπως επακριβώς αναγράφεται στην εν λόγω επιστολή.