Ασφυκτικές πιέσεις ασκούνται από τη Γερμανία προκειμένου να κλείσει όπως-όπως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της Volkswagen με τις αυξημένες εκπομπές ρύπων που διαπιστώθηκαν σε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Οι Γερμανοί αξιωματούχοι προσπαθούν να κρατήσουν εντός των συνόρων τους την έρευνα για την υπόθεση του «ένοχου» λογισμικούΤο σκάνδαλο του γερμανικού κολοσσού της VW το οποίο έφθειρε την «άτρωτη» εικόνα της αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελεί, όπως φαίνεται, θέμα «ζωής και θανάτου» για τη γερμανική οικονομία.
Για τον λόγο αυτό, με «νύχια και με δόντια» οι Γερμανοί προσπαθούν να κρατήσουν εντός των συνόρων τους την έρευνα για την υπόθεση του «ένοχου» λογισμικού εξαπάτησης εκπομπών ρύπων το οποίο είχε τοποθετηθεί σε οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το τσουνάμι των αποζημιώσεων με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπη η Volkswagen είναι σίγουρο ότι θα πλήξει καίρια την καρδιά της γερμανικής οικονομίας, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της.
Κλιμακώνοντας τις πιέσεις της η Γερμανία, αναζητεί ερείσματα και στη Δικαιοσύνη προκειμένου να Το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens εξακολουθεί να είναι ακόμη νωπό προκαλώντας τριγμούς ακόμη και σε πολιτικό επίπεδοκαταφέρει να «πάρει» όλες τις δικογραφίες που εκκρεμούν στις χώρες στις οποίες κυκλοφορούσαν τα αυτοκίνητα με το «πειραγμένο» λογισμικό. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκει να σταματήσει κάθε ποινική εμπλοκή της VW εκτός… Γερμανίας για να καταφέρει να βγει η αυτοκινητοβιομηχανία αλώβητη από αυτή την περιπέτεια. Και αυτό, γιατί, σύμφωνα με το γερμανικό δίκαιο, ο πανίσχυρος όμιλος της VW απειλείται μόνο με χρηματική ποινή και με καμία άλλη ποινική κύρωση.
Τον μεγαλύτερο όμως «εχθρό» η Γερμανία τον βρίσκει στο…«αμαρτωλό» παρελθόν της. Το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens εξακολουθεί να είναι ακόμη νωπό, προκαλώντας τριγμούς ακόμη και σε πολιτικό επίπεδο.
Η… εισαγγελική σύνοδος κορυφής στη Χάγη
Αντιμέτωπη, λοιπόν, με το κακό παρελθόν της βρέθηκε η Γερμανία, στη συνάντηση που είχαν στο πλαίσιο της Eurojust στη Χάγη, εισαγγελείς από 18 χώρες για την υπόθεση της Volkswagen. Εκεί, οι Γερμανοί εισαγγελείς …τα άκουσαν για τα καλά από τους συναδέλφους τους. Στη συνάντηση, η οποία θύμιζε Σύνοδο Κορυφής μεταξύ εισαγγελέων, η Ελλάδα κέρδισε τις εντυπώσεις.
Οι Έλληνες εισαγγελείς αντέδρασαν έντονα σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενθυμούμενοι άλλωστε την εμπειρία της Siemens. «Έκφράζουμε σοβαρές ανησυχίες για τον τρόπο χειρισμού της υπόθεσης από τη Γερμανία, επειδή στο παρελθόν είχαμε πολύ κακή εμπειρία από την υπόθεση της Siemens, όπου τα κακουργήματα μετατράπηκαν σε πλημμελήματα», είπαν οι δύο εισαγγελείς αφήνοντας άφωνους τους Γερμανούς συναδέλφους τους που ασκούσαν έντονες πιέσεις προκειμένου να χειριστούν αποκλειστικά οι ίδιοι την υπόθεση στη χώρα τους.
Η στάση των ελλήνων εισαγγελέων προκάλεσε αίσθηση, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως η πολυμελής
Τελικά η συνάντηση της Χάγης αποφάσισε να επαναληφθεί προκειμένου οι Γερμανοί να εκθέσουν τα επιχειρήματα τους.
Η έρευνα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών
Στη χώρα μας συνεχίζεται από τον περασμένο Σεπτέμβριο η αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση που διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Ηλ. Ζαγοραίος προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες αξιόποινες πράξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος όπως της απάτης σε βάρος του Δημοσίου που συνδέεται με τα… χαμένα για τα δημόσια ταμεία τεράστια χρηματικά ποσά από τα τέλη ταξινόμησης. Η έρευνα εκτείνεται από το 2011 και μετά ενώ δεν αποκλείεται να διευρυνθεί χρονικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετοχή στο σκάνδαλο εκπομπής ρύπων της VW φέρεται να έχει και η BOSCH για το επίμαχο λογισμικό.
Σύμφωνα με μαρτυρικές καταθέσεις, που λήφθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, στην Ελλάδα κυκλοφορούν 21.000 αυτοκίνητα του γερμανικού κολοσσού που φέρουν το «ένοχο» λογισμικό οι ιδιοκτήτες των οποίων, εφόσον προκύψει ευθύνη τόσο της VW όσο και της BOSCH, θα μπορούν να κινηθούν δικαστικά.
Επιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος