Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζει να διαψεύδει τα δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι βρισκόμαστε κοντά σε συμφωνία Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα, ο διεθνής τύπος επιμένει με μπαράζ από ρεπορτάζ για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Έτσι, μετά το πρακτορείο Bloomberg, το δημοσίευμα του οποίου προκάλεσε την αντίδραση του υπουργείου Πολιτισμού, την ιταλική εφημερίδα La Reppublica και την βρετανική The Telegraph, ήρθε η σειρά των Times του Λονδίνου να μιλήσουν για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
«Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου είναι κοντά στην ανακοίνωση» αναφέρουν οι Times δίνοντας συγχαρητήρια στον πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, και σημειώνοντας: «Τα σημάδια δείχνουν ότι ο Όσμπορν, ο οποίος συναντήθηκε πρόσφατα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη για να συζητήσουν μια συμφωνία, είναι κοντά στην ανακοίνωση ενός συμβιβασμού σύμφωνα με τον οποίο τα Μάρμαρα θα επιστραφούν στην Αθήνα με δάνειο αορίστου χρόνου σε αντάλλαγμα για μάλλον συντομότερα δάνεια εκθεμάτων που φυλάσσονται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Η πρόταση αυτή θα παρακάμψει το εμπόδιο που θέτει το ότι οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου έχουν στην κατοχή τους τις ζωφόρους και εμποδίζονται από τον νόμο να τις παραχωρήσουν».
Οι Times αναφέρουν ότι η συμφωνία αυτή «φέρεται να έχει ήδη καταρτιστεί» και τη χαρακτηρίζουν σαν μια καλή λύση για την αντιπαράθεση που βαραίνει τις κατά τα άλλα καλές αγγλοελληνικές σχέσεις τα τελευταία 40 χρόνια.
Γράφουν επίσης ότι το κύριο επιχείρημα που χρησιμοποιούσε το Βρετανικό Μουσείο για τη μη επιστροφή των Μαρμάρων, ότι δηλαδή οι Έλληνες δεν είναι αξιόπιστοι θεματοφύλακες των θησαυρών τους, έχει καταρριφθεί στην πράξη με το άνοιγμα του «υπέροχου» -όπως το χαρακτηρίζουν οι Times- Μουσείου της Ακρόπολης το 2009.
Ειδική αναφορά κάνουν όχι μόνο στην αλλαγή στάσης του Βρετανικού Μουσείου, αλλά και στη δική τους αλλαγή στάσης ως εφημερίδας, μια αξιοσημείωτη κίνηση που έγινε πριν από περίπου έναν χρόνο από ένα μέσο που κινούνταν πάνω στη σκληρή γραμμή όλα τα προηγούμενα χρόνια ως προς το θέμα αυτό. Σημειώνουν δε ότι ενισχύονται τα ηθικά, πολιτιστικά και διπλωματικά πλεονεκτήματα του επαναπατρισμού.
Και καταλήγουν οι βρετανικοί Times ότι από τη συμφωνία αυτή και «οι δύο πλευρές μπορούν να βγουν κερδισμένες», προσθέτοντας πως στο Βρετανικό Μουσείο παράλληλα με τα δάνεια από την Ελλάδα θα πρέπει να εκτίθενται αντίγραφα των Μαρμάρων του Παρθενώνα για συνεχή έκθεση, τόσο για να τα απολαμβάνουν οι επισκέπτες του όσο και για εκπαιδευτικούς λόγους.
Δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας La Repubblica αναφέρει ότι «Ελλάδα και Βρετανία δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά σε συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα».
Παραπέμποντας σε δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας The Telegraph, προσθέτει πως «ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου και πρώην υπουργός Oικονομικών Τζορτζ Όσμπορν φέρεται να προσέφερε κλάδο ελαίας στην Αθήνα: δάνειο μακράς διαρκείας των Γλυπτών, εκ περιτροπής αποστολή τους στην Ελλάδα με αντάλλαγμα άλλες αρχαιότητες οι οποίες θα εκτίθενται στο Λονδίνο».
Η εφημερίδα προσθέτει ότι «η προσωρινή διευθέτηση που προτείνει ο Όσμπορν θα αποτελούσε σημαντική επικοινωνιακή νίκη για τους Έλληνες και βάση για βελτίωση της συμφωνίας, η οποία μπορεί να αποκτήσει πιο οριστική μορφή τα επόμενα χρόνια».
«Τους τελευταίους δυο μήνες πνέει άνεμος αισιοδοξίας, μετά από ορισμένες ‘άκρως μυστικές’ συναντήσεις στην καρδιά του Λονδίνου τις περασμένες εβδομάδες», προσθέτει η έγκυρη εφημερίδα της Ρώμης.
Η ιταλική εφημερίδα υπενθυμίζει ότι τόσο αμερικανικά μουσεία, όσο και ο πάπας Φραγκίσκος ανακοίνωσαν ότι θα επιστρέψουν στην Ελλάδα θραύσματα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα και καταλήγει υπογραμμίζοντας: «η πίεση σε διεθνές επίπεδο αυξάνεται ολοένα περισσότερο και είναι ολοένα πιθανότερο το Λονδίνο με κάποιο τρόπο τελικά να ενδώσει».
. «Δεν ισχύει το δημοσίευμα του Bloomberg ότι το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Ακρόπολης βρίσκονται κοντά σε συμφωνία που θα ανοίξει τον δρόμο για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής ανταλλαγής», ανέφεραν χθες πηγές του υπουργείου Πολιτισμού.