Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Διέξοδο μέσω θαλάσσης, αναζητούν όλο και περισσότεροι πολίτες -νέοι και μη-, οι οποίοι, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, στρέφονται σε επαγγέλματα τα οποία, αν και επικίνδυνα, μπορούν να τους εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή διαβίωση.
Ενδεικτική άλλωστε είναι η «άνθηση» που γνωρίζει ο τομέας των ενόπλων φρουρών πλοίων, εργασία η οποία προσελκύει όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους, οι περισσότεροι εκ των οποίων, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, αγνοούν τη φύση και την επικινδυνότητα του επαγγέλματος.
Ειδικά δε μετά την ψήφιση του νόμου 4058, τον Φεβρουάριο του 2012, ο οποίος άναψε το «πράσινο φως» στον συγκεκριμένο κλάδο, άνθρωποι κάθε ηλικίας κατακλύζουν τις αντίστοιχες σχολές με την ελπίδα να εξασφαλίσουν μία από τις «πολυπόθητες» θέσεις.
«Είναι σημάδι των καιρών. Έρχονται συνεχώς άνθρωποι κάθε ηλικίας και ζητούν πληροφορίες για το συγκεκριμένο επάγγελμα. Το κακό είναι ότι αγνοούν τελείως τη φύση του και το μόνο κίνητρο τους είναι τα χρήματα. Όταν τους ρωτάμε για ποιο λόγο θέλουν να ασχοληθούν με τον συγκεκριμένο τομέα δίνουν απαντήσεις του τύπου “δεν έχω να ζήσω, είναι εύκολα λεφτά” και άλλα. Λάθος κίνητρο για μία τέτοια δουλειά» θα απαντήσει αργότερα ο αρχιπλοίαρχος και εκπαιδευτής του κέντρου κατάρτισης «Εκπαίδευση – Επικοινωνία», κ. Θωμάς Κώτσογλου.
Η διαδικασία
Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι ένοπλοι φρουροί στα πλοία υπήρχαν ανέκαθεν, ακόμα και στην Ελλάδα (παράνομα).
Σύμφωνα όμως με το νομοσχέδιο που ήρθε στη Βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο, η κυβέρνηση αποδέχτηκε την ύπαρξη ενόπλων φρουρών στα πλοία που φέρουν ελληνική σημαία, εκτοξεύοντας τη ζήτηση στα ύψη.
Με τον συγκεκριμένο Νόμο δόθηκε το «πράσινο φως» στη δημιουργία εταιρειών φύλαξης, οι οποίες θα μπορούν να «νοικιάζουν» προσωπικό στους διαχειριστές εμπορικών πλοίων, εφ’ όσον αυτοί αποδείξουν ότι το χρειάζονται (ότι πλέουν δηλαδή σε ζώνες υψηλού κινδύνου).
Ωστόσο, μέχρι και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί καθώς ακόμη δεν έχει οριστεί το νομικό πλαίσιο γύρω από τις συγκεκριμένες εταιρείες αφού το θέμα βρίσκεται ακόμη υπό συζήτηση.
«Στην Ελλάδα δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να υπάρξει ελληνική εταιρεία φύλαξης -η οποία να έχει την έδρα της εδώ- γιατί ο νόμος δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή. Είναι ακόμα υπό συζήτηση. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν ελληνικές εταιρείες οι οποίες έχουν έδρα στην Κύπρο, στην Μάλτα και αλλού. Αυτές έχουν δικαίωμα βάσει της διεθνούς νομοθεσίας να προσλάβουν προσωπικό το οποίο θα το νοικιάσουν στον διαχειριστή του πλοίου» ανέφερε ο κ. Κώτσογλου χαρακτηριστικά.
Οι… «παγίδες»
Ωστόσο, σύμφωνα με τα όσα εξήγησε ο αρχιπλοίαρχος στη zougla.gr, υπάρχει πλειάδα εταιρειών φύλαξης, οι οποίες, εκμεταλλευόμενες την ανάγκη και την άγνοια των περισσοτέρων ενδιαφερομένων, τους «επινοικιάζει» σε διαχειριστές πλοίων χωρίς να πληρούν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις.
«Το “κενό” βρίσκεται στον φάκελο του ιδιώτη» σημειώνει με νόημα και προσθέτει ότι «αποτελεί συχνό φαινόμενο οι εταιρείες να στέλνουν φρουρούς σε πλοία με αλλοιωμένους φακέλους. Δηλαδή να τους δηλώνουν για παράδειγμα ως άοπλους, με αποτέλεσμα -αν γίνει κάποιο χτύπημα από πειρατές και αναγκαστούν να χρησιμοποιούσουν όπλα- εν τέλει να μένουν “ακάλυπτοι” και εκτεθειμένοι. Έρχεται η ασφαλιστική και λέει γιατί βρέθηκες με όπλο ενώ έχεις δηλωθεί ως άοπλος; Δεν σε ασφαλίζω. Πρέπει όλοι όταν πρόκειται να εργαστούν ως φρουροί να ζητούν και να εξετάζουν το ασφαλιστικό τους συμβόλαιο. Μερικοί ανεβάζουν στο πλοίο όποιον να’ ναι χωρίς τα απαιτούμενα χαρτιά».
Τέλος, όσον αφορά το εν λόγω επάγγελμα -αυτό κάθε αυτό-, ο αρχιπλοίαρχος επεσήμανε ότι δεν είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, αρκεί οι ενδιαφερόμενοι να έχουν καλή φυσική κατάσταση, να έχουν μια, έστω και μικρή, εμπειρία όσον αφορά στην χρησιμοποίηση όπλων και να αγαπούν την θάλασσα, καθώς οι συνθήκες που επικρατούν σε τέτοιου είδους ταξίδια δεν είναι πάντα ευνοϊκές.
«Το κίνητρο δεν θα πρέπει να είναι μόνο τα χρήματα. Αυτός που θέλει να εργαστεί ως φρουρός, θα πρέπει να αγαπά τη θάλασσα καθώς οι συνθήκες που κυριαρχούν σε τόσο μεγάλα ταξίδια είναι δύσκολες. Πρώτα γίνεσαι ναύτης και μετά φρουρός γι’ αυτό άλλωστε χρειάζεσαι και ναυτικό φυλλάδιο. Αυτός που θέλει να ασχοληθεί θα πρέπει να είναι σωστά εκπαιδευμένος και να γνωρίζει τόσο τα δικαιώματά του όσο και τις υποχρεώσεις του γιατί αλλιώς μπορεί να βρει τον μπελά του. Δεν είναι τόσο εύκολο -ούτε πρακτικά ούτε νομικά- να χτυπήσεις έναν Σομαλό» κατέληξε.