Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Απόλυτα δομημένο και εξαιρετικά οργανωμένο είναι, όπως προκύπτει από έρευνα της zougla.gr, το πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται μέχρι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές απάτες που ακούει στο όνομα «έκδοση εικονικών τιμολογίων».

Στην Ελλάδα του 2012, οι τρόποι δράσης ποικίλουν όπως και οι μέθοδοι που ακολουθούνται. Αυτοί που γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις στην φορολογική διοίκηση κάνουν λόγο για ένα «οργανωμένο έγκλημα» το οποίο σπανίως αποκαλύπτεται λόγω της… αδράνειας ή της υποστελέχωσης των ελεγκτικών μηχανισμών.

Τα παράνομα τιμολόγια κατηγοριοποιούνται σε τρεις τομείς. Στα εικονικά, τα πλαστά και τα εικονικά ως προς το πρόσωπο. Η τρίτη κατηγορία μάλιστα είναι, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, μια καθαρά  ελληνική «πατέντα» καθώς, εν αντιθέσει με τις άλλες δύο, δεν υφίσταται σε καμία ευρωπαϊκή χώρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, αίσθηση προκαλούν και οι –λεγόμενες- «μέθοδοι» έκδοσης εικονικών τιμολογίων που χρησιμοποιούνται. Μερικές από αυτές είναι γνωστές ως: «μέθοδος της ραπτομηχανής» και  «μέθοδος καρουζέλ».

Πλαστά τιμολόγια

Η κατηγορία «πλαστά τιμολόγια» περικλείει τα τιμολόγια που έχουν «τρυπηθεί» (μέσω της μεθόδου της ραπτομηχανής) χωρίς να έχουν καταχωρηθεί στην εφορία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι απλός, σύμφωνα με τα όσα επικαλούνται στη zougla.gr στελέχη της φορολογικής διοίκησης.

«Πηγαίνει κάποιος και θεωρεί πέντε μπλογκ τιμολογίων στην εφορία. Μπαίνει μέσα στον ιδιαίτερο χώρο, θεωρεί πέντε μπλογκ, όταν όμως βγει έξω δείχνει στον υπάλληλο μόνο τα τρία. Ο υπάλληλος καταχωρεί στην καρτέλα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών και περνάει τα τρία τεμάχια στο βιβλίο. Στην πραγματικότητα όμως έχουν θεωρηθεί πέντε. Πρόκειται για καθαρή περίπτωση φοροδιαφυγής» αναφέρει.

Εικονικά τιμολόγια

Ή αλλιώς τα τιμολόγια της «συμφωνίας». Στη συγκεκριμένη περίπτωση γίνεται έκδοση τιμολογίων για υποτιθέμενη πώληση αγαθών με σκοπό την επιστροφή Φ.Π.Α.

Σε αυτή τη διαδικασία επιδίδονται, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, συνήθως επιχειρηματίες που αποκομίζουν από τις εταιρίες τους μεγάλα κέρδη.

Για την έκδοση εικονικών τιμολογίων απαιτείται συνεργασία μεταξύ μιας επιχείρησης και ενός ιδιώτη ή ενός κυκλώματος που ειδικεύεται στην θεώρηση τέτοιων φορολογικών στοιχείων.

Σε ό, τι αφορά τον τρόπο διακίνησης τους μοιάζει ιδιαίτερα ευφάνταστος. «Πηγαίνεις, αφήνεις δύο τιμολόγια σε ένα περίπτερο, δίνεις 500 ευρώ και περνάς μετά από μία ώρα και τα βρίσκεις θεωρημένα. Πρόκειται για σπείρες που ειδικεύονται στον συγκεκριμένο τομέα» αναφέρει το στέλεχος της φορολογικής διοίκησης που μίλησε στη zougla.gr.

Η μέθοδος καρουζέλ

Παράλληλα, εικονικά τιμολόγια διακινούνται και μέσω της -ακραίας όπως την χαρακτηρίζουν- μεθόδου «Καρουζέλ». Ως «Καρουζέλ» κατονομάζονται τα φορολογικά στοιχεία που εκδίδονται από επιχειρήσεις φαντάσματα.

«Δηλαδή εγώ που είμαι επιχειρηματίας και θέλω τιμολόγια, βάζω μια επιχείρηση, η οποία υποτίθεται ότι θα φτιάχνει ουίσκι, και αγοράζει οινόπνευμα. Η επιχείρηση όμως δεν υπάρχει. Ανύπαρκτη αγορά οινοπνεύματος, ανύπαρκτη η επιχείρηση που κάνει τα ουίσκι και αυτά διακινούνται μέσω κάβας και πηγαίνουν στο νυχτερινό κέντρο που έχω. Αυτό το σύστημα λέγεται καρουζέλ και εντοπίζεται  πολύ δύσκολα».

Εικονικά… ως προς το πρόσωπο

Πρόκειται για αποκλειστικά ελληνική «πατέντα», η οποία δεν εφαρμόζεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Την ακολουθούν επιχειρήσεις οι οποίες ενώ φέρονται να ανήκουν σε κάποιον, στην πραγματικότητα ανήκουν σε κάποιον άλλον, ενδεχομένως αποβιώσαντα.

Δηλαδή με απλά λόγια άλλος πληρώνεται και άλλος καρπώνεται τα χρήματα. Το παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό. «Κάποιος παραγγέλνει από μια εταιρία έπιπλα για το γραφείο του. Η εταιρία του τα φέρνει του τα παραδίδει και ο ιδιώτης πληρώνει με επιταγή. Το τιμολόγιο όμως που λαμβάνει μπορεί να είναι από κάποιον άλλον, ίσως τον προηγούμενο ιδιοκτήτη της επιχείρησης που του προμήθευσε τα έπιπλα, ο οποίος μάλιστα ίσως να είναι και νεκρός», λέει η ίδια «πηγή».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης