Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος που συνεδρίασε σήμερα, Τρίτη, 5 Ιουλίου 2016, στα γραφεία του ΔΣΑ, αποφάσισε ομόφωνα:
1. Ενέκρινε το κείμενο αρχών και θέσεων του Δικηγορικού σώματος σχετικά με τα τρία νομοσχέδια του υπουργείου Δικαιοσύνης που έχουν τεθεί σε διαβούλευση και φορούν την Νομική βοήθεια, τα παράβολα και την αναδιοργάνωση των υποθηκοφυλακείων, το οποίο έχει ως ακολούθως:
Η Ολομέλεια μετά την διαδικτυακή ανάρτηση προς διαβούλευση των τριών προσχεδίων νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά της διότι το δικηγορικό σώμα, για μία ακόμη φορά αγνοήθηκε κατά την διαδικασία εκπόνησής τους, μολονότι τούτο προβλέπεται ρητώς από τις διατάξεις του Κώδικα περί Δικηγόρων (άρθρα 90 και 134).
Επί των κατ’ ιδίαν διατάξεων επισημαίνονται τα εξής:
Παράβολα, τέλη και δικαστικά έξοδα
Η κατάργηση των οικονομικών εμποδίων κατά την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη αποτελεί πάγιο αίτημα του δικηγορικού σώματος.
Η αύξηση παραβόλων και τελών -ενδεικτικά η θεσμοθέτηση «αναβολόσημου» και η αύξηση του ποσού των μεγαρόσημων- λειτουργεί προς την αντίθετη κατεύθυνση, αφού παρεμποδίζει την ευχερή πρόσβαση του πολίτη στη Δικαιοσύνη, κυρίως δε, θίγει τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα.
Εξάλλου, η διάταξη για το «αναβολόσημο» είναι ισοπεδωτική αφού –ενδεικτικά- αγνοεί τόσο τον λόγο της αναβολής, όσο και την δικονομική θέση του αιτούντος.
Όσον αφορά στην κατάργηση του δικαστικού ενσήμου στις αναγνωριστικές αγωγές και την μείωσή του στις εργατικές διαφορές, επισημαίνεται ότι συνιστά δικαίωση των πάγιων θέσεων του δικηγορικού σώματος.
Είναι αυτονόητο, όμως, ότι δεν πρέπει να επιβληθούν , πολύ δε περισσότερο να αυξηθούν τα υφιστάμενα παράβολα, τέλη και λοιπά έξοδα της δικαστικής διαδικασίας.
Υποθηκοφυλακεία
Η σχεδιαζόμενη κατάργηση των υποθηκοφυλακείων επιχειρείται χωρίς συνολικό σχεδιασμό, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν το Εθνικό Κτηματολόγιο, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, και χωρίς μελέτη των κατά τόπους ιδιαιτεροτήτων. Παραγνωρίζει τις δυσχέρειες πρόσβασης , τη νησιωτικότητα και τις εν γένει τοπικές ιδιομορφίες.
Ως εκ τούτου, απαιτείται διάλογος και επανασχεδιασμός από μηδενική βάση, σε συνεργασία με τους κατά τόπους Δικηγορικούς Συλλόγους, προκειμένου να ληφθούν υπ’ όψιν οι τεκμηριωμένες θέσεις που έχουν διαμορφωθεί.
Νομική Βοήθεια
Ο συνολικός σχεδιασμός της νομικής βοήθειας όπως αποτυπώνεται στο κυβερνητικό προσχέδιο πάσχει συνολικά ως προς την ουσία του αφού δεν υπάρχει πρόνοια για το επίπεδο της παρεχόμενης νομικής βοήθειας, ρυθμίζει δε, τα διάφορα θέματα -που έχουν προκύψει και κατ’ επανάληψη έχει επισημάνει το δικηγορικό σώμα- με προτάσεις πρόχειρες και εμβαλωματικές χωρίς υποστήριξη, υποδομή, χρηματοδότηση και εκπαίδευση, αναθέτοντας στους δικηγόρους το ρόλο του υπαλλήλου, στους δε Δικηγορικούς Συλλόγους το ρόλο του αχθοφόρου μιας ευθύνης χωρίς την αναγκαία κρατική υποστήριξη. Πρέπει να τονιστεί ότι την ευθύνη και υποχρέωση για την άρτια λειτουργία της νομικής βοήθειας, φέρει στο ακέραιο το Κράτος. Συνεπώς, οφείλει αντιστοίχως να λάβει μέριμνα για την οικονομική θωράκιση του θεσμού, προϋπόθεση που αγνοείται παντελώς και επιμόνως από το προσχέδιο. Ας σημειωθεί ότι βασικό χαρακτηριστικό της σχεδιαζόμενης συνολικής δομής της νομικής βοήθειας είναι η δαιδαλώδης και γραφειοκρατική διάρθρωσή της, στοιχεία τα οποία μετά
βεβαιότητας οδηγούν σε αδιέξοδες και ανεφάρμοστες λύσεις.
Αναλυτικό υπόμνημα της Ολομέλειας επί των παραπάνω ζητημάτων θα αποσταλεί τις προσεχείς ημέρες σε όλους τους αρμόδιους φορείς.
2. Για το θέμα του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που τέθηκε σε ισχύ από την 1/1/2016, η Ολομέλεια ομόφωνα επανέλαβε την ομόθυμη αντίθεση του Δικηγορικού Σώματος σε διατάξεις του που παραβιάζουν την αρχή της δίκαιης δίκης και υπονομεύουν δικαιώματα διαδίκων αλλά και εργαζομένων στην διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης. Κατόπιν τούτων αποφάσισε να επανεξετάσει το θέμα και την στάση της, στις αρχές Σεπτεμβρίου, με την έναρξη του νέου δικαστικού έτους.