Όλη τους την ευφυΐα εξαντλούν έμποροι και καταστηματάρχες, οι οποίοι με προσφορές, «κρυφές» εκπτώσεις, λαχνούς, δωρεάν πάρκινγκ, την… βοήθεια» του Άγιου Βασίλη και κάθε λογής τεχνάσματα προσπαθούν να βγάλουν την αγορά από την «κατάψυξη» εν όψει Χριστουγέννων.

Η χρηματοπιστωτική κρίση ήρθε να επηρεάσει την ήδη βεβαρυμμένη αγορά και φέρνει τους έμπορους στα πρόθυρα της απόγνωσης, οι οποίοι βλέπουν τον τζίρο τους από τις αρχές Οκτωβρίου να πέφτει μέχρι και 30%, σε σύγκριση με πέρυσι.

Η μείωση της κίνησης έχει τρομοκρατήσει τους παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι βλέπουν ότι ο 13ος μισθός των καταναλωτών που περιμένουν με την ίδια αγωνία και οι ίδιοι, όπως όλα δείχνουν, δεν θα καταλήξει τις φετινές γιορτές στα ταμεία τους.

«Δουλεύουμε μια με δύο ημέρες την εβδομάδα», σημειώνει ο ιδιοκτήτης εποχιακού καταστήματος Γιώργος Σωτηρίου. Ενώ τις προηγούμενες χρονιές ο κ. Σωτηρίου προσλάμβανε εκτάκτως τουλάχιστον δύο υπαλλήλους για 45 ημέρες, φέτος τα Χριστούγεννα η δουλειά θα βγει από τους μόνιμους εργαζομένους και τον ίδιο. «Θα δουλέψουμε περισσότερες ώρες και όταν δεν θα έχουμε κίνηση, θα κλείνουμε το κατάστημα», υπογραμμίζει στη zougla.gr.

Οι παλαιότεροι της αγοράς κάνουν λόγο για πρωτοφανή κατάσταση, αφού, όπως αναφέρουν, ο κόσμος πλέον αναζητά το φθηνό προϊόν και όταν το βρίσκει, η δεύτερη σκέψη τον οδηγεί στην έξοδο χωρίς να ψωνίσει.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά θα εφαρμόσει τρεις πρωτότυπες ιδέες για την προσέλκυση των καταναλωτών ενόψει Χριστουγέννων, όπως αναφέρει στη zougla.gr o πρόεδρος Βασίλης Κορκίδης. Ανάμεσα σ’ αυτές είναι και η… παράδοση δώρων κατ’ οίκον από Άγιους Βασίληδες…

Πεσμένη η κίνηση και στα εποχιακά καταστήματα

Πτώση έχει σημειωθεί όμως και στα μαγαζιά με χριστουγεννιάτικα είδη, όπου η αγορά είναι πεσμένη σε σχέση με πέρυσι.

“Έχουμε ανοίξει εδώ και δύο μήνες, ωστόσο για την ώρα είναι σφιχτή η αγορά. Οι πελάτες έρχονται και προσπαθούν με τα λιγότερα δυνατά χρήματα να κάνουν τον καλύτερο στολισμό”, δηλώνει στη zougla.gr και στην Αγγελική Καστελιώτη ο κύριος Τάσος, ιδιοκτήτης καταστήματος εποχιακών ειδών.

Έχουμε αναπροσαρμόσει τις τιμές μας λόγω της κρίσης και εμείς, αναφέρει μεταξύ άλλων η κυρία Διαμάντω, ιδιοκτήτρια καταστήματος με χριστουγεννιάτικα είδη. Είναι διστακτικός ο κόσμος, συμπληρώνει.

 

 «Επιχείρηση» εκπτώσεις

Οι επιγραφές «15ήμερα προσφορών», «Χαμηλές τιμές» και «10ήμερα χαμηλών δόσεων» έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους στα περισσότερα μαγαζιά.

Μάλιστα, η πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων της χώρας έχει ήδη αρχίσει να θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο «επίσπευση εκπτώσεων». Έτσι, μπορεί η επίσημη έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων να είναι στις 15 Ιανουαρίου, δεν αποκλείεται όμως να δούμε ήδη από την τρίτη ημέρα του νέου έτους τα προϊόντα στις βιτρίνες να διατίθενται σε εξευτελιστικά χαμηλά τιμές.

Η πτώση του τζίρου και ο φόβος των καταναλωτών εξαιτίας της οικονομικής κρίσης θα ωθήσει πολλούς καταστηματάρχες να κάνουν προσφορές από τώρα, σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης.

Και στη Θεσσαλονίκη όμως, η κατάσταση είναι παρόμοια. «Δεν κυκλοφορεί άνθρωπος στην αγορά» δηλώνει με αφοπλιστικό τρόπο ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Χαράλαμπος Χαραλαμπίδης.

Διαθεσιμότητα στα χειμερινά θέρετρα

Η κρίση έχει χτυπήσει όμως και τα ξενοδοχεία των δημοφιλών χειμερινών προορισμών. Πέρυσι τέτοια εποχή το να βρει κάποιος δωμάτιο τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σε Πήλιο, Καρπενήσι, Ζαγοροχώρια, Αράχωβα, Καλάβρυτα, Τρίκαλα Κορινθίας και Φλώρινα έμοιαζε με άπιαστο όνειρο, αφού οι κρατήσεις στους περισσότερους δημοφιλείς προορισμοί είχαν χτυπήσει «κόκκινο».

Φέτος, είναι ελάχιστοι οι Έλληνες, αλλά και οι τουρίστες από το εξωτερικό, που ήδη έχουν κάνει κράτηση δωματίου, κάτι που προβληματίζει ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων και ξενοδοχείων.