Η διαταγή κατάσχεσης εντάσσεται σε μία νέα νόμιμη τακτική, η οποία χρησιμοποιήθηκε τουλάχιστον δύο φορές τα τελευταία δύο χρόνια προκειμένου να διασφαλιστεί η δέσμευση φορτίων υδρογονανθράκων που μεταφέρονται από δεξαμενόπλοια και προέρχονται από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του υπερτάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου με λιβεριανή σημαία το οποίο εν αγνοία του φόρτωσε αργό πετρέλαιο από το Ιράν συνεργάζεται με τις αμερικανικές αρχές ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, στο πλαίσιο των νόμιμων ενεργειών, για τη διασφάλιση της κατάσχεσης του φορτίου.

Ο όμιλος εταιρειών Μαρινάκη διαμέσου της εταιρείας Capital Maritime είναι ιδιοκτήτης του τάνκερ «Achilleas» (ΙΜΟ: 9398072), σύμφωνα με τις υπηρεσίες πληροφοριών του ιστότοπου Lloydslist. Το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο ταξιδεύει αυτή την ώρα στα μέσα του Ατλαντικού ωκεανού, αφού φόρτωσε δύο εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου εντός των χωρικών υδάτων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Φουτζέιρα τον μήνα Νοέμβριο που μας πέρασε, με βάση τα επίσημα έγγραφα του πλοίου. Το τάνκερ έχει δηλώσει ως επόμενο προορισμό του το λιμάνι της Νέας Υόρκης, που προβλέπεται να προσεγγίσει στις 14 Φεβρουαρίου και στο οποίο, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, αναμένεται να εκφορτώσει τα δύο εκατομμύρια βαρέλια.

Ο πρώτος συναγερμός, όπως έχει γίνει αντιληπτό, σήμανε στο Λονδίνο από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Πηγή η οποία γνωρίζει την υπόθεση επισημαίνει πως η μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών στο τάνκερ «Achilleas» στο λιμάνι της Φουτζέιρα πραγματοποιήθηκε από άλλο πλοίο, του οποίου όμως η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν ήταν δυνατόν να εντοπιστεί αμέσως. Οι πλοιοκτήτες του «Achilleas», δηλαδή ο Όμιλος Μαρινάκη, ισχυρίζονται ότι τους πλησίασε το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης με όλες τις νέες πληροφορίες και την είδηση αυτή μετέδωσε κατ΄ αρχάς το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg. Η ίδια πηγή ισχυρίζεται πως η ασφαλιστική DoJ επιβεβαίωσε πως πρόκειται για παράνομο φορτίο.

Η διαταγή κατάσχεσης, για να επανέλθουμε στην αρχή του ρεπορτάζ, είναι μία νέα τακτική, η οποία χρησιμοποιείται με επιτυχία, όπως γράφτηκε παραπάνω. Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής επιβάλλουν μονομερείς κυρώσεις στο Ιράν και στη Βενεζουέλα όσον αφορά στους υδρογονάνθρακες και τις ναυτιλιακές μεταφορές για περισσότερα από δύο χρόνια.

Αφού το δεξαμενόπλοιο «Achilleas» ολοκλήρωσε τη μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου από άλλο πλοίο και αναχώρησε από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στις 31 Δεκεμβρίου, διέκοψε την εκπομπή του σήματος αυτόματου εντοπισμού του μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 13ης Ιανουαρίου 2021. Το δεξαμενόπλοιο επανασυνδέθηκε με το σύστημα αυτόματου εντοπισμού όταν έπλεε ανοιχτά της Μαδαγασκάρης με πορεία προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η εταιρεία DoJ ήρθε αρχικά σε επαφή με τις αμερικανικές αρχές πριν από έναν περίπου μήνα και πάντως πριν την ορκωμοσία του νέου προέδρου των ΗΠΑ, ο οποίος έχει υποσχεθεί να ακολουθήσει μία πιο φιλική τακτική προσέγγισης του Ιράν. Η νομική διερεύνηση του θέματος προκειμένου να κατασχεθεί το φορτίο του δεξαμενόπλοιου άρχισε εκείνη ακριβώς τη στιγμή, δηλαδή όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη επαφή με τις αμερικανικές αρχές, και ενδεχομένως αυτό εξηγεί το χρονικό διάστημα των 13 ημερών κατά το οποίο το σήμα του αυτόματου εντοπισμού του τάνκερ «Achilleas» διεκόπη, δεδομένου ότι οι έρευνες (των Αμερικανών) ήταν υπό εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο Lloydslist, δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί το δεξαμενόπλοιο από το οποίο έγινε η μεταφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών στο «Achilleas». Υπενθυμίζεται πως η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι Φουτζέιρα του Περσικού Κόλπου.

Το κείμενο του ιστότοπου Lloydslist επιβεβαιώνει σχεδόν κατά λέξη το δημοσίευμα του πρακτορείου ειδήσεων Bloomberg, το οποίο και αυτό αναρτήθηκε στο διαδίκτυο την 26η Ιανουαρίου. Και τα δύο δημοσιεύματα (διάβασε εδώ την ανάρτηση του Bloomberg) δεν είναι σε θέση να διαλευκάνουν δύο βασικά στοιχεία της υπόθεσης.

1) Δεν έχει ακόμη εντοπιστεί το τάνκερ το οποίο μετέφερε στο λιμάνι της Φουτζέιρα δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, δηλαδή ένα φορτίο αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων, αν υπολογίσουμε ως μέση τιμή τα 50 δολάρια το βαρέλι, και το οποίο μεταφόρτωσε το φορτίο του στο δεξαμενόπλοιο «Achilleas» της τάξης των 300.000 τόνων χωρητικότητας συμφερόντων του Ομίλου Μαρινάκη.

Η συνήθης πρακτική, όταν μάλιστα η όποια συμφωνία πραγματοποιείται σε γεωγραφικά μήκη και πλάτη όπως ο Περσικός Κόλπος, με σοβαρά προβλήματα ασφάλειας, διπλωματικών δεσμεύσεων, γεωπολιτικών προστριβών, επιβολής κυρώσεων κ.λπ., είναι να ελέγχεται επισταμένως η ταυτότητα του ναυλωτή αλλά και να ταυτοποιείται χωρίς αμφιβολίες η προέλευση του φορτίου. Μιλάμε για μία υπερβολικά μεγάλη ποσότητα και για τεράστια βαπόρια.

2) Όσο και αν ο αρθρογράφος της Lloydslist επιχειρεί να ερμηνεύσει τα γεγονότα, δεν εξηγείται επαρκώς η διακοπή του σήματος αυτόματου εντοπισμού του τάνκερ «Achilleas» σχεδόν αμέσως μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι της Φουτζέιρα (31 Δεκεμβρίου) έως και τις 13 Ιανουαρίου 2021, οπότε το δεξαμενόπλοιο έπλεε ανοιχτά της Μαδαγασκάρης με ρότα στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής, με πρόθεση να εισέλθει στον νότιο Ατλαντικό ωκεανό και με τελικό προορισμό κάποιο λιμάνι του αμερικανικού βορρά. Αφού επανήλθε το σήμα αυτόματου εντοπισμού και αφού το τάνκερ «Achilleas» έπλεε πια στον νότιο Ατλαντικό, δηλώθηκε ως τελικός προορισμός του το λιμάνι της Νέας Υόρκης, όπου αναμένεται να δέσει στις 14 Φεβρουαρίου. Εκεί θα πραγματοποιηθεί και η εκφόρτωση των δύο εκατομμυρίων βαρελιών, που πλέον έχουν κατασχεθεί από τις ΗΠΑ και για τα οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις, το αμερικανικό κράτος, προκειμένου να διασφαλίσει την αποτελεσματική λειτουργία των κυρώσεων κατά του Ιράν, έχει δεσμευτεί να καταβάλει στους πλοιοκτήτες που συνεργάζονται και μεταφέρουν παράνομα ιρανικούς υδρογονάνθρακες το αντίτιμο των εξόδων όλου του ταξιδιού του εκάστοτε δεξαμενόπλοιου.

Με λίγα λόγια, θα καταβληθούν στο τάνκερ «Achilleas» και στην πλοιοκτήτρια εταιρεία τα έξοδα για το ταξίδι από το λιμάνι της Φουτζέιρα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης.

Διαβάστε επίσης