Ουδεμία εισήγηση έλαβε από τις αρμόδιες διευθύνσεις ή από συνδικαλιστικούς φορείς για να κλείσει ο σιδηρόδρομος, σύμφωνα με την κατάθεσή του, στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, ο τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπ. Πατέρας.
Την απάντηση αυτή έδωσε ο κ. Πατέρας, σε ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Λ. Τσαβδαρίδη εάν θα πρότεινε το κλείσιμο του σιδηροδρόμου, δεδομένων των προβλημάτων που υπήρχαν εκείνη την περίοδο (έλλειψη προσωπικού, υποχρηματοδότηση, παθογένειες ετών) ή να παραμείνει σε λειτουργία.
Ο παραιτηθείς, μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, επικεφαλής του ΟΣΕ, εξέφρασε κατά την έναρξη της κατάθεσής του, την απόλυτη οδύνη του για το τραγικό, αδιανόητο συμβάν, σημειώνοντας ότι τα όποια λόγια χάνουν την αξία τους, μπροστά στο μέγεθος της τραγωδίας.
Σημείωσε επίσης ότι «επειδή στα πλαίσια της ανάκρισης την οποία διεξάγει ο ανακριτής της Λάρισας, μου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, θα ήθελα, σε θέματα τα οποία σχετίζονται άμεσα με τον πυρήνα της ποινικής δίωξης, να αποφύγω να απαντήσω», ωστόσο, επειδή η διαδικασία της εξεταστικής επιτροπής «έχει ιερό χαρακτήρα, [..] θα προσπαθήσω να μην αξιοποιήσω αυτή τη δυνατότητα για να μην απαντήσω».
Για το εάν θεωρούσε ασφαλή τον σιδηρόδρομο το διάστημα που υπηρετούσε τον ΟΣΕ (1/2021-3/2023) απάντησε καταφατικά, «και σε σχέση με θέματα που αφορούσαν την ασφάλεια ως προς την ανθρώπινη ακεραιότητα, και σε σχέση με θέματα λειτουργικά-ασφαλείας. Ως προς τα θέματα βλαβών, η ενημέρωση που είχα ήταν ότι υπήρχαν θέματα συντήρησης τα οποία έπρεπε να αποκαθίστανται τακτικά στο πλαίσιο των πόρων που διέθετε οργανισμός», είπε ο κ. Πατέρας.
Σε σχέση με το εξώδικο που έλαβε από τους μηχανοδηγούς τον Οκτώβριο του 2022, είπε ότι πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους εκπροσώπους των μηχανοδηγών, συζητήθηκαν τα θέματα, που έθεταν και ότι δόθηκαν κατευθύνσεις στις αρμόδιες διευθύνσεις προκειμένου να ενεργήσουν προς την κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων.
Στην ερώτηση του κ. Τσαβδαρίδη για το εάν θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα εφόσον υπήρχαν τα συστήματα, είπε ότι τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης «προσδίδουν στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου» σημειώνοντας ότι «είναι συστήματα που τα χειρίζονται οι άνθρωποι».
Όσο για το σύστημα ETCS, είπε ότι «είναι ένα σύστημα που προφανώς, εφόσον λειτουργεί, προσδίδει επιπλέον ασφάλεια στο σιδηρόδρομο [..] Το ETCS παρέχει τη μέγιστη ασφάλεια, δεδομένου ότι έχει δυνατότητα να οδηγήσει σε αυτόματη πέδηση το συρμό, εφόσον, όχι μόνο έχουν εγκατασταθεί, αλλά (και) εφόσον λειτουργούν.».
Ο κ. Πατέρας, ερωτήθηκε από την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, εάν θα ξαναϋπέγραφε το εξώδικο που έστειλε τον Νοέμβριο του ‘22 και που, σύμφωνα τη βουλευτή, ανέφερε ότι «εισέρχεται ο οργανισμός σε μία περίοδο εκσυγχρονισμού [..] και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας».
Η απάντηση του κ. Πατέρα ήταν «όχι».