«Κανένα σύστημα ασφαλείας δεν μπορεί να αποτρέψει σίγουρα ένα δυστύχημα», είπε ο πρώην επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλλης, στο πλαίσιο κατάθεσής του ως μάρτυρας στην εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος στα Τέμπη».
«Μπορεί να βοηθάει αλλά όχι, δεν αποτρέπει το δυστύχημα», πρόσθεσε και έφερε ως παράδειγμα ότι μετά τα Τέμπη, έγινε δυστύχημα στην Ολλανδία, με ένα νεκρό και 30 τραυματίες, όπου μία επιβατική αμαξοστοιχία τράκαρε με μηχανήματα συντήρησης που ήταν ξεχασμένα στη γραμμή, η οποία, όπως επισήμανε, είχε το σύστημα ECTS.
«Δεν υπάρχει κανένα σύστημα που να λέει, το βάζω, και είμαι 100% σίγουρος, άμα δεν το χειριστεί κάποιος καλά».
Σημείωσε επίσης ότι, ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας του σιδηροδρόμου «προβλέπει κάθε περίπτωση» και προβλέπει το «πώς θα κυκλοφορήσει το τρένο με τα συστήματα» και «πώς θα κυκλοφορήσει χωρίς τα συστήματα».
Ερωτηθείς σχετικά, είπε ότι το ευρωπαϊκό σύστημα (European Rail Traffic Management System) λειτουργεί σε λιγότερο από το 20% των ευρωπαϊκών γραμμών: «Δεν μπορώ να δεχτώ ποτέ ότι το άλλο 80% δεν έχουν ασφάλεια. Δηλαδή κάθε μέρα, σήμερα που μιλάμε, χιλιάδες τρένα ξεκινούν πάνω στο ευρωπαϊκό δίκτυο, και διασχίζουν γραμμές οι οποίες δεν έχουν το ERTMS».
Σύμφωνα με τον κ. Διονέλλη, το δυστύχημα στα Τέμπη «ήταν περίπτωση πρωτάκουστη. Όταν έχουμε διπλή γραμμή και μετωπική σύγκρουση, είναι πρωτάκουστη. Δεν έχει να κάνει με μικροπαραλείψεις και προβλήματα στο προσωπικό. Δεν είναι μυστικό ότι ο ΟΣΕ έχει τρομερή έλλειψη προσωπικού κίνησης [..] Φυσικά δημιουργεί προβλήματα, αλλά στο σημείο να φτάσουμε σε διπλή γραμμή, εν λειτουργία, να έχουμε μετωπική, είναι πρωτάκουστο».
Ο κ. Διονέλλης ερωτήθη και για την υπόθεση εναρμόνισης της χώρας με το 4ο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Πακέτο, που αφορούσε και σε θέματα ασφάλειας.
Συγκεκριμένα, ο βουλευτής της πλειοψηφίας Λ. Τσαβδαρίδης ρώτησε εάν είναι δικαιολογημένη η καθυστέρηση εναρμόνισης της χώρας, από το 2015 έως το 2019.
«Το γιατί δεν ενεργοποιηθήκαμε σαν Ελλάδα πιο γρήγορα, πρώτον δεν είμαι σίγουρος ότι είχαμε την υποχρέωση να το κάνουμε πιο γρήγορα, και δεν θυμάμαι τι όρια είχε το πακέτο, που έβαζε σε κάθε κράτος, και δεν μπορώ να ξέρω γιατί», απάντησε ο κ. Διονέλλης.
Ο κ. Διονέλλης, δεν θέλησε να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν στη σύμβαση 717, καθώς είναι κατηγορούμενος σε αυτή την υπόθεση.