Φθηνότερο κατά 2,02%, σε σχέση με πέρυσι, αναμένεται το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Ε.Σ.Ε.Ε. κατά την περίοδο 14 έως 16 Δεκεμβρίου 2014.

Πιο συγκεκριμένα, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι θα κοστίσει 144,76 ευρώ έναντι 147,75 ευρώ που κόστιζε πέρυσι και 151,56 το 2012 την ίδια ακριβώς περίοδο, με τα ίδια ακριβώς προϊόντα. Η μικρή αυτή πτώση των περίπου τριών (3) ευρώ (που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία μείωση 2,02%), σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2013, οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση των τιμών στα κρεατικά (-2,88%, δειγματοληψία από Βαρβάκειο αγορά), αλλά και στο μειωμένο κόστος των ποτών & αναψυκτικών (-6,13%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πιο αναλυτικά, στην κατηγορία των κρεατικών η μεγαλύτερη αποχώρηση καταγράφεται στην τιμή του αρνιού (-7,14%), η οποία κυμαίνεται στα 6,5 ευρώ/κιλό, ακολουθούμενη από τη μικρή μείωση του χοιρινού (-5,13%), ενώ στον αντίποδα αύξηση της τάξεως του 10% εμφανίζει η τιμή της γαλοπούλας. Ανάλογη πτωτική τάση παρατηρείται και για τα προϊόντα Super Market, όπως τα Αναψυκτικά (-6,38%) και τα Κρασιά (μεσοσταθμική μείωση της τάξεως του (14,4%), με εξαίρεση την οριακή άνοδο της τιμής της Μπύρας (2,52%).

Μία επιπλέον παράμετρος που συμβάλλει θετικά, έστω και σε μικρότερο βαθμό στη συρρίκνωση του κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού σε ετήσια βάση, εντοπίζεται στην πτώση των τιμών της κατηγορίας των γλυκών/εδεσμάτων, καθώς η μεσοσταθμική μείωση στα μελομακάρονα και στους κουραμπιέδες προσεγγίζει το 2% (-1,85%), σε σχέση με το 2013.

Αναφορικά με τις τιμές των φρούτων και των οπωροκηπευτικών το κόστος προμήθειάς τους κινείται σε υψηλότερα από τα περυσινά επίπεδα (1,56%), με την τιμή του λάχανου (34,4%) και της ντομάτας (16,4%) να καταγράφουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, σε αντίθεση με την υποχώρηση της τιμής της πατάτας (-16,9%) και των μήλων (-11,7%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρ’ όλες τις θετικές προσδοκίες που είχαν αρχίσει να διαμορφώνονται στην αγορά, εξαιτίας των σταθεροποιητικών διαφαινόμενων τάσεων του δείκτη κύκλου εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014/2013 (οριακή μείωση κατά 0,9%), μία σειρά αρνητικών παραμέτρων εκτιμάται πως θα αποτελέσει τροχοπέδη στην πορεία ανάκαμψης της καταναλωτικής δαπάνης.

Πιο συγκεκριμένα:

• Η διαχέουσα ατμόσφαιρα πολιτικής αβεβαιότητας, εν όψει της εκλογής του προέδρου της Δημοκρατίας,
• Η πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων που πρέπει να διευθετηθούν εντός του τελευταίου δεκαπενθήμερου του έτους (4η δόση ΕΝΦΙΑ, πληρωμή τελών κυκλοφορίας, υποβολή συγκεντρωτικής κατάστασης πελατών & προμηθευτών από τους ελεύθερους επαγγελματίες για το οικονομικό έτος 2014 και η εξόφληση της 2ης δόσης των οφειλετών του Δημοσίου που εντάχθηκαν στη νέα ρύθμιση χρεών),
• Το νέο πλαίσιο ρυθμίσεων οφειλών σε Εφορία και Ασφαλιστικά Ταμεία, που μπορεί να χαρακτηρίζεται από ευνοϊκές διατάξεις, συντελεί όμως ταυτόχρονα στην περιορισμένη ρευστότητα των καταναλωτών,
• Οι έντονες αποπληθωριστικές πιέσεις στην ελληνική οικονομία

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

• Η διαπιστωμένη μεταρρυθμιστική κόπωση φορέων του Δημοσίου αλλά και οι υπέρμετρες/αδικαιολόγητες απαιτήσεις των δανειστών μας για τη λήψη επιπλέον μέτρων δημοσιονομικού χαρακτήρα, και
• Η ικανοποιητική αλλά όχι ανταποκρινόμενη στις ιδιαίτερα αισιόδοξες προβλέψεις, πορεία των εσόδων από τον Τουρισμό, συνιστούν παράγοντες αποσταθεροποίησης της αγοράς και ανάσχεσης της τόνωσης της αγοραστικής κίνησης κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα του έτους. Ως εκ τούτου, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μία υποχώρηση του καταγεγραμμένου τζίρου των επιχειρήσεων λιανικής για τον μήνα Δεκέμβριο του 2014, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, της τάξεως του 5%-8%, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων να κυμαίνονται μεταξύ 6,3-6,4 δις ευρώ για την εφετινή εορταστική περίοδο. Μπορεί η συγκεκριμένη μεταβολή να συνιστά μία αποκλιμάκωση του ρυθμού μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης από το 2009 και μετά, εξακολουθεί όμως να αποτελεί το περίπου 30% του καταγεγραμμένου τζίρου για το έτος 2008.

Παρατίθενται δύο αναλυτικοί πίνακες:

α) Ο πρώτος παρουσιάζει την διαχρονική μεταβολή του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων λιανικής κατά το μήνα Δεκέμβριο και τη μεταβολή 2008-2014 (εκτιμήσεις για το 2014).

β) Ο δεύτερος περιλαμβάνει τις ποσοστιαίες μεταβολές ανά μονάδα προϊόντος ανάμεσα στο 2014 και στο 2013, καθώς επίσης και τη συνολική επιβάρυνση του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού για το καταναλωτικό κοινό σε σχέση με την περυσινή περίοδο.

«Ακόμα κι αν η διαφαινόμενη πτώση των τιμών στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα μπορούσε να έχει ένα θετικό αντίκτυπο στην αγορά, το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον απ’ ότι φαίνεται και εκτιμάται δε θα αφήσει την αγορά να ανακάμψει εν όψει της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Προσπαθώντας να ανασυντάξουμε όλοι τις δυνάμεις μας από μία πτώση τζίρου που φτάνει περίπου τα 15 δις από την αρχή της κρίσης, ευελπιστούμε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα δώσουν έναν ακόμη αγώνα, προσπαθώντας να μην επηρεαστούν από την πολιτική συγκυρία. Σε κάθε περίπτωση, όποιες κι αν είναι οι πολιτικές εξελίξεις, μία ζωντανή Χριστουγεννιάτικη αγορά θα είναι προς όφελος όλων μας…» ανέφερε για το συγκεκριμένο θέμα ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης