Την έντονη αγωνία της για το μέλλον της ίδιας και των συνομηλίκων της εξέφρασε, μέσω επιστολής της προς τον υπουργό Παιδείας, μία μαθήτρια από το Γάζι Ηρακλείου.
Η Χριστίνα Τσάκα σε ένα κείμενο – «κραυγή αγωνίας» τονίζει τους προβληματισμούς της γενιάς της και αναλύει τους λόγους που οδηγούν τους μαθητές στην απόφαση να «κλείσουν» τα σχολεία τους.
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή της μαθήτριας:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σκοπός της επιστολής αυτής είναι η διευθέτηση ενός εξαιρετικά μείζονος θέματος, το οποίο απασχολεί έντονα καθηγητές και μαθητές τις τελευταίες περίπου τέσσερις εβδομάδες. Το νέο σύστημα που έχει θεσπιστεί στο Λύκειο είναι αυτό που έχει οδηγήσει στις εντατικές και τεταμένες διαμαρτυρίες μας και για το οποίο αναζητούμε μια ευνοϊκή λύση.
Το σχολείο μας ύστερα από την αποστολή προσωπικών επιστολών στο υπουργείο εκ μέρους των καθηγητών μας για παράκληση μείωσης της ύλης, αλλά και μετά από την πραγματοποίηση αρκετών πορειών στο κέντρο του δήμου μας χωρίς καμία ανταπόκριση, κατέφυγε στο έσχατο μέσο διαμαρτυρίας, την κατάληψη.
Με αφορμή, λοιπόν, τις διαμαρτυρίες αυτές υλοποιήθηκε γενική συνέλευση των μαθητών του σχολείου μας με στόχο να αποφανθεί ο τρόπος επίλυσης των προβλημάτων μας, σχετικά με το νέο εκπαιδευτικό σύστημα. Στην προαναφερθείσα συνέλευση, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως το «Νέο Λύκειο» έχει θετικές προδιαγραφές όμως παραμένουν κάποιες λεπτομέρειες που καθιστούν την εφαρμογή του δυσμενή για τους μαθητές.
Αρχικά, βασικό αίτημα μας αποτελεί η πληθώρα της ύλης που απαιτείται να διδαχτεί στην Πρώτη και Δευτέρα Λυκείου έτσι ώστε να αντεπεξέλθουμε στις προαγωγικές εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Συγκρίνοντας την τωρινή ύλη με την προϋπάρχουσα, γίνεται φανερό πως έχει αυξηθεί ραγδαία. Σε κάποια μάλιστα μαθήματα η ύλη είναι σχεδόν διπλάσια από τα προηγούμενα έτη, χωρίς παρόλα αυτά αύξηση των διδακτικών ωρών, πράγμα που καθιστά το έργο των καθηγητών μας τρομερά αντίξοο, συνάμα, όμως και το δικό μας καθώς χρειάζεται η αφιέρωση ατέλειωτων ωρών μελέτης, με αποτέλεσμα την έλλειψη ελεύθερου χρόνου. Και όλη αυτή η κατάσταση συνοδευόμενη φυσικά από άμετρο άγχος.
Ακόμα, κύριο παράπονο όλων μας είναι η Τράπεζα Θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου. Από την περσινή, κιόλας, χρονιά όπου εφαρμόστηκε ο θεσμός αυτός, αποδείχθηκε πως η κλήρωση θεμάτων δεν είναι ακριβοδίκαιη. Πιστεύουμε πως ο λόγος της αποτυχίας αυτής είναι η πληθώρα θεμάτων στα μαθήματα. Θεωρούμε πως είναι αδύνατο όλη αυτή η γκάμα θεμάτων να έχει τον ίδιο βαθμό δυσκολίας, με πρωταρχικό αποτέλεσμα κάποια σχολεία να έχουν άριστα αποτελέσματα ενώ άλλα όχι. Άλλωστε, από την στιγμή που πλέον όλα τα μαθήματα θεωρούνται πανελλαδικώς εξεταζόμενα θα έπρεπε να ισχύει ο θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων. Με άλλα λόγια, θα ήταν εύλογο να εξετάζονται οι μαθητές συγχρόνως σε ολόκληρη την χώρα, με τα ίδια θέματα που θα έχουν επιλεγεί από την Τράπεζα Θεμάτων κατόπιν κλήρωσης.
Εν συνεχεία, άδικο θεωρούμε τον τρόπο που προσαρμόζονται οι τελικοί βαθμοί των τριών τάξεων με βάση τα γραπτά των πανελλαδικών. Πιο συγκεκριμένα, ο βαθμός των τριών τάξεων, αν είναι μεγαλύτερος από τον μέσο όρο των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, ανά ομάδα προσανατολισμού, αναπροσαρμόζεται ώστε να μην απέχει περισσότερο από μια μονάδα από το Μέσο Όρο. Αντιθέτως, στην περίπτωση που ο γενικός βαθμός προαγωγής και απόλυσης είναι μικρότερος από τον Μέσο Όρο, τότε ο βαθμός πρόσβασης αναπροσαρμόζεται προς τα άνω κατά μια το πολύ μονάδα. Σε αντίθεση με ότι ίσχυε μέχρι σήμερα όπου η αντίστοιχη προσαρμογή γίνεται συμμετρικά και για διαφορά μόνο πάνω από δύο μονάδες.
Επιπρόσθετα, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός του περιορισμού επιλογής σχολών στο μηχανογραφικό μας στην Γ’ Λυκείου. Στηριζόμενοι στην απόφαση της Βουλής, κατά την οποία στην Β’ Λυκείου έχουμε δικαίωμα επιλογής ανάμεσα σε δύο ομάδες προσανατολισμού και στην συνέχεια, στην Γ’ Λυκείου, ανάμεσα σε έξι, χωρίς να γίνεται ξεκάθαρος ο διαχωρισμός των σχολών σε κάθε πεδίο, βρισκόμαστε σε μια τρομερά περίπλοκη θέση αφού δεν έχουμε την δυνατότητα να γνωρίζουμε εξακριβωμένα ποίον προσανατολισμό πρέπει να ακολουθήσουμε με σκοπό την εκπλήρωση των ονείρων μας. Έτσι, πέρυσι κληθήκαμε να επιλέξουμε κάποιον προσανατολισμό με μοναδικό γνώμονα τα μαθήματα αρεσκείας μας.
Επίσης, έχουν μειωθεί οι δυνατότητες επιλογής σχολών, εφόσον πλέον μπορούμε να ανοίξουμε ένα μόνον πεδίο, πράγμα που περιορίζει τις ευκαιρίες ένταξης μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μετέπειτα στην αγορά εργασίας. Βάση αυτών, θεωρούμε συνετό την επανεξέταση του ζητήματος, με στόχο την άμεση προβολή του διαχωρισμού των σχολών σε κάθε πεδίο καθώς και το ενδεχόμενο να έχουμε την ευκαιρία επιλογής ενός ακόμη πεδίου, τουλάχιστον.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στην καθιέρωση των απολυτήριων εξετάσεων στην Γ’ Λυκείου πριν από τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το νέο αυτό μέτρο πρόκειται να επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα, αφού όλοι μας θα είμαστε αφοσιωμένοι στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και επιφορτισμένοι με άγχος για αυτά. Ωστόσο, ο βαθμός του απολυτηρίου μας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την εισαγωγή μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επομένως, οι χαμηλές επιδόσεις μας σημαίνουν τον κίνδυνο της μη ένταξής μας στα Α.Ε.Ι/Τ.Ε.Ι, αργότερα.
Τέλος, η έλλειψη καθηγητών στα σχολεία μας μέχρι ακόμη και την ολοκλήρωση του πρώτου τετραμήνου είναι ένα από τα πιο ουσιώδη προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο. Η σύγχυση που δημιουργείται, μιας και δεν μπορεί να υπάρξει ένα μόνιμο και σταθερό πρόγραμμα είναι κάτι που δυσκολεύει την ορθή λειτουργία του σχολείου και την ομαλή συνέχιση των μαθημάτων.
Θερμή μας παράκληση είναι η άμεση ανακοίνωση της διδακτέας ύλης για την ακόλουθη σχολική χρονιά, με σκοπό την προετοιμασία μας από πιο νωρίς.
Συνοψίζοντας, το Νέο Λύκειο είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μπορεί να ανεβάσει στα ύψη το μορφωτικό επίπεδο της χώρας μας και συνάμα να αναδείξει τον πολιτισμό μας. Υπάρχει όμως αισθητά ο κίνδυνος να γίνει ένα σχολείο λίγων και να αποκλείσει πολλά παιδιά από το αγαθό της Παιδείας. Με την διευθέτηση των παραπάνω δυσλειτουργιών, το σύστημα θα γίνει πιο εποικοδομητικό και το μέλλον μας θα δείχνει πιο ευοίωνο. Άλλωστε, μην ξεχνάμε πως η Ελλάδα βρίσκεται σε μία εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο και θα ήταν ανόητο να παραμελήσουμε την παιδεία , η οποία μόνο θετικά μπορεί να επιφέρει!
Με εκτίμηση,
Για το Γενικό Λύκειο Γαζίου Ηρακλείου Κρήτης
Χριστίνα Τσάκα
Μαθήτρια της Β’ Τάξης
Με πληροφορίες από το candianews.gr