Βασίλης Τατσιόπουλος

Αναρτήθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορά στην εκπαίδευση και εξέταση των υποψηφίων οδηγών για τη χορήγηση των αδειών οδήγησης και ήδη έχουν προκύψει αντιδράσεις από επαγγελματίες του χώρου που κάνουν λόγο για μεγάλες ελλείψεις, ιδιαίτερα όσον αφορά το ενδεχόμενο ατυχήματος κατά τη διάρκεια των εξετάσεων και την ανάληψη ευθύνης σε τέτοια περίπτωση. 

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, συγκεκριμένα, φέρνει -μεταξύ άλλων- αλλαγές στον τρόπο εξέτασης, θεωρητικής και πρακτικής, στοχεύοντας στην προαγωγή της διαφάνειας και στην αντιμετώπιση της διαφθοράς, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς. 

Ένα από τα βασικά σημεία του εν λόγω νομοσχεδίου, το οποίο προκαλεί τις αντιδράσεις εκπαιδευτών οδήγησης, είναι η μετάθεση εξεταστή και δασκάλου στο εσωτερικό του οχήματος κατά τη διάρκεια της πρακτικής εξέτασης, ώστε πλέον ο εξεταστής να κάθεται στη θέση του συνοδηγού και ο εκπαιδευτής στην πίσω θέση. Η αλλαγή αυτή στοχεύει στο να αποτρέψει την όποια πιθανή παρέμβαση του δασκάλου στον τρόπο οδήγησης του υποψηφίου κατά τη διάρκεια της εξέτασης, όμως οι οι εκπαιδευτές φέρνουν στο φως ακόμα μία πτυχή, που κατά τους ίδιους οδηγεί σε προβλήματα και μπερδεύει αναίτια τη διαδικασία εν συνόλω. 

Το zougla.gr μίλησε με τον κ. Ευάγγελο Σιδέρη, δάσκαλο οδήγησης πλέον των 40 ετών και ακόμη εν ενεργεία, ο οποίος αναφέρει πως η παρέμβαση του εκπαιδευτή κατά την εξέταση του υποψηφίου κρίνεται σε πολλές περιπτώσεις ως απαραίτητη, αφού εκείνος, μετά από τόσες ώρες οδήγησης δίπλα στον εκπαιδευόμενο αλλά και παρατήρησης του τρόπου οδήγησής του, γνωρίζει καλύτερα την οδηγική του συμπεριφορά και είναι ο πλέον κατάλληλος για να προλάβει ένα ατύχημα εν ώρα εξέτασης, εάν αυτό προκύψει. Σύμφωνα με όσα μας ανέφερε ο κ. Σιδέρης, ένας εξεταστής ενδέχεται να αντιδράσει απότομα επειδή δεν γνωρίζει τον κάθε υποψήφιο και το πώς εκείνος οδηγεί, ενώ ο δάσκαλος που ξέρει σε τι επίπεδο βρίσκεται η οδήγηση του μαθητή και η εξοικείωσή του με το όχημα, γνωρίζει καλύτερα αν πρέπει να παρέμβει και πότε. 

Σύμφωνα με όσα μας είπε ο κ. Σιδέρης, δεν είναι η πρώτη φορά που στη χώρα μας επιχειρούνται παρόμοιου τύπου αλλαγές με το σκεπτικό του περιορισμού των φαινομένων διαφθοράς στις εξετάσεις, καθώς, όπως ανέφερε ο δάσκαλος οδήγησης, το 1979 ο τότε υπουργός Συγκοινωνιών Αλέξανδρος Παπαδόγγονας πρότεινε να δίνουν οι υποψήφιοι εξετάσεις με αυτοκίνητα του υπουργείου, στη θέση του συνοδηγού να κάθεται υπουργικός υπάλληλος και πίσω ένας αξιωματικός ή υπαξιωματικός της Τροχαίας. Ο κ. Σιδέρης συνέχισε, εξηγώντας πως η διαδικασία αυτή πράγματι ξεκίνησε αλλά στην πορεία προέκυψαν κωλύματα, όταν οι υπάλληλοι έκαναν πίσω για να αποφύγουν την ανάληψη ευθύνης, αφού εκείνοι θα ήταν υπεύθυνοι σε περίπτωση ατυχήματος κατά τη διάρκεια των εξετάσεων και όχι ο δάσκαλος οδήγησης -όπως συμβαίνει τώρα. Μάλιστα, κατά τον κ. Σιδέρη, η αλλαγή του οχήματος εξέτασης με ένα του υπουργείου θα δυσκόλευε τον υποψήφιο οδηγό που δεν θα είχε την απαιτούμενη εμπειρία ώστε να χειριστεί διαφορετικό όχημα από εκείνο που είχε ήδη συνηθίσει στα μαθήματα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχήματος.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του έμπειρου εκπαιδευτή οδήγησης, όταν ξεκινήσει η διαδικασία που προβλέπεται με το νέο σχέδιο νόμου, η ιστορία θα επαναληφθεί, καθώς οι εξεταστές θα κάνουν πίσω για να μην πάρουν την ευθύνη σε περιπτώσεις κάποιου ατυχήματος, που δεν είναι δύσκολο να συμβεί κατά τη διάρκεια της εξέτασης καθώς ο εκπαιδευόμενος οδηγός δεν έχει συνηθίσει σε καθεστώς συνύπαρξης με άλλα οχήματα και χωρίς τον δάσκαλο στη θέση του συνοδηγού. Οι εκπαιδευτές οδήγησης πάντως αναφέρουν ότι η διαδικασία μπορεί να παραμείνει πιο απλή και να μην υπάρξουν αλλαγές σαν αυτές που έρχονται με το νομοσχέδιο, και ένας υποψήφιος που είναι έτοιμος να περνάει τις εξετάσεις ενώ κάποιος που έχει ελλείψεις να συνεχίζει σε επιπλέον μαθήματα. Επίσης, αρκετοί εκπαιδευτές συμφωνούν πως θα μπορούσε να υπάρχει κάμερα στο εσωτερικό του οχήματος για να καταγράφεται η διαδικασία και να αποφεύγονται παρατυπίες, χωρίς ωστόσο την αλλαγή των θέσεων εξεταστή-δασκάλου μέσα στο όχημα στις εξετάσεις.