Φωτορεπορτάζ: Μιχάλης Παπανίδης, Νίκος Χριστοφάκης
Επιμέλεια: Έλενα Δρίβα, Γιώργος Στογιάννος, Χρήστος Μαζάνης

Πτώση πυροσβεστικού αεροσκάφους Canadair σημειώθηκε λίγο πριν τις 15:00 της Τρίτης στην περιοχή της Καρύστου. Το αεροσκάφος πραγματοποιούσε ρίψεις σε χαράδρα δίπλα στο χωριό Πλατανιστός προκειμένου να περιορίσει εστία φωτιάς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μέχρι στιγμής, δεν έχουν γίνει γνωστές πληροφορίες για την τύχη των πιλότων.

Στο σημείο της πτώσης έσπευσαν άμεσα ελικόπτερα προκειμένου να σβήσουν τη φωτιά από την έκρηξη αλλά και να αξιολογήσουν την κατάσταση. Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται η θέση του οδηγού στο πιλοτήριο να έχει καταστραφεί. Επίσης στην περιοχή έχουν σπεύσει πυροσβεστικές και αστυνομικές δυνάμεις αλλά και διασώστες. Από την πλευρά του το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας έστειλε ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα ελικόπτερο AB-205.

Το αεροσκάφος που συνετρίβη είναι ένα CL-215 από τη Νέα Αγχίαλο Βόλου που ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία και δεν είχε σύστημα εκτίναξης. Είχε δύο άτομα πλήρωμα. Όπως όλα δείχνουν το σκάφος ήταν το νούμερο ένα ή νούμερο δυο του σχηματισμού που επιχειρούσε στην Κάρυστο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο βίντεο ντοκουμέντο φαίνεται ότι την ώρα που πλησιάζει προς το έδαφος για να κάνει ρίψη, το ένα του φτερό χτυπάει σε δέντρο με αποτέλεσμα να χάσει τον δεξί πλωτήρα του. Στη συνέχεια έχει απώλεια στήριξης και δεν μπορεί να πάρει ύψος, γεγονός που το οδήγησε στη συντριβή του στο έδαφος.

Το CL-215 απογειώθηκε σήμερα, Τρίτη, στις 11:44, από τη Νέα Αγχίαλο Βόλου και στις 14:55 χάθηκε το στίγμα του. Αυτή ήταν η τελευταία ή η προτελευταία ρίψη που πραγματοποιούσε πριν τον ανεφοδιασμό.

Βίντεο από το σημείο της πτώσης:

Δείτε φωτογραφίες και βίντεο της «Ζούγκλας» από το σημείο της συντριβής:

 

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ σχετικά με το συμβάν

«Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 14:55 αεροσκάφος τύπου CL-215, με πλήρωμα δύο Ιπταμένους, της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης στον Πλατανιστό Ευβοίας.

Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας – διάσωσης για τους δύο Ιπταμένους. Στην περιοχή έχουν σπεύσει 1 ελικόπτερο Super Puma και 1 ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας».

Το αεροσκάφος Canadair CL-215

Το Bombardier (πρώην Canadair) CL-215 (Scooper) είναι ένα Καναδικό αμφίβιο αεροσκάφος, ειδικά σχεδιασμένο για ρόλους αεροπυρόσβεσης.

Είναι το πρώτο αεροσκάφος σχεδιασμένο και κατασκευασμένο αποκλειστικά για αυτόν το ρόλο και σε αυτό βασίζεται το νεότερο CL-415 της ίδιας εταιρείας.

Το CL-215 είναι δικινητήριο αμφίβιο αεροσκάφος, υψηλής πτέρυγας, σχεδιασμένο να επιχειρεί σε χαμηλές ταχύτητες με μεγάλο φορτίο στις άσχημες συνθήκες που δημιουργούνται από τις δασικές πυρκαγιές και να αποπροσγειώνεται σε μικρούς, μη ασφαλτοστρωμένους διαδρόμους.

Σχεδίαση και Εξέλιξη

Το σχέδιο του CL-215 προέρχεται από μία έρευνα της εταιρείας, των αρχών της δεκαετίας του 1960, για ένα δικινητήριο αμφίβιο μεταφορικό αεροσκάφος. Η εξέλιξή του σε πυροσβεστικό ήταν αποτέλεσμα μίας απαίτησης των αξιωματούχων της δασικής υπηρεσίας προς την Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της κυβέρνησης του Κεμπέκ για έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο ρίψης νερού στις δασικές πυρκαγιές.

Το αρχικό σχέδιο έφερε τον κωδικό CL-204 και ήταν ένα ειδικά σχεδιασμένο βομβαρδιστικό νερού σε αμφίβια διάταξη, το οποίο έφερε δύο κινητήρες Pratt & Whitney R-2800 ισχύος 2,100 ίππων, τοποθετημένους ψηλά πάνω στις πτέρυγες.

Το οριστικό σχέδιο, που έφερε το όνομα CL-215, εγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 1966 και έκανε την πρώτη του πτήση στις 23 Οκτωβρίου 1967. Η πρώτη παράδοση έγινε στη Γαλλική Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας τον Ιούνιο του 1969, ενώ η παραγωγή του τερματίστηκε το 1990.

Επιχειρησιακή Ιστορία

Το CL-215 είναι γνωστό με πολλά παρατσούκλια, ανάλογα με το που χρησιμοποιούνται. Στη Γαλλία και την Ελλάδα είναι γνωστά ως Canadair (Καναντέρ) από την κατασκευάστρια εταιρεία τους. Στον δυτικό Καναδά είναι γνωστά ως Πάπιες (Ducks). Οι περισσότεροι χρήστες πάντως τα αποκαλούν Scoopers, ενώ τα CL-215T και CL-415 είναι γνωστά ως Super Scoopers λόγω των αυξημένων επιδόσεών τους.

Το CL-215 έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει υδροληψίες από λίμνες, ποτάμια ή την ανοιχτή θάλασσα. Ο απαιτούμενος χρόνος μέχρι να γεμίσει τις δεξαμενές του με 5,455 λίτρα νερού είναι μόλις δέκα δευτερόλεπτα, το οποίο μπορεί να εμπλουτίσει με επιβραδυντικό αφρό και να ρίξει στη φωτιά, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψει στη βάση του για να εφοδιαστεί με νερό.

Εφόσον υπάρχει δυνατότητα υδροληψίας σε κοντινή απόσταση από το μέτωπο της φωτιάς, το CL-215 μπορεί να παραδώσει από 75 έως 125 φορτία νερού σε μία μέρα, ενισχύοντας τις προσπάθειες της πυρόσβεσης.

Το CL-215, πέρα από τη διαμόρφωση εναέριας πυρόσβεσης, μπορεί να διαμορφωθεί για αποστολές θαλάσσιας περιπολίας, έρευνας και διάσωσης και μεταφοράς προσωπικού και φορτίου.

Εκδόσεις

Το 1987 ανακοινώθηκε η έκδοση CL-215T, με βελτιώσεις στην ευστάθεια του αεροσκάφους από αλλαγές στις πτέρυγες και το κάθετο σταθερό και δυνατότερους κινητήρες τουρμοπρόπ Pratt and Whitney.

Η Canadair μετέτρεψε δύο αεροσκάφη το 1989 ως αεροσκάφη εξέλιξης και η πρώτη πτήση έγινε στις 8 Ιουνίου 1989. Παρ’ όλα αυτά, η Canadair επέλεξε να μην κατασκευάσει καινούρια αεροσκάφη, αλλά πρόσφερε πακέτα αναβάθμισης στο νέο επίπεδο, εξελίσσοντας το CL-415 αντ’ αυτού.

Τον Φεβρουάριο του 2006 η Bombardier ανακοίνωσε πως θα προσφέρει ξανά πακέτα αναβάθμισης για τους χρήστες του CL-215.

Το CL-215 σε Ελληνική υπηρεσία

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975.

Τα αεροσκάφη εντάχθηκαν στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών που εδρεύει στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, συχνά όμως μοιράζονται σε όλη την επικράτεια για μεγαλύτερη κάλυψη και καλύτερη προστασία.

Τα Ελληνικά CL-215 επιχειρούν αποστολές αεροπυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης σε όλη την Ελλάδα.

Η μοιραία λίστα με τις πτώσεις ελληνικών Canadair

Τα μέχρι τώρα καταγεγραμμένα ατυχήματα ή δυστυχήματα με αεροπλάνα CL-215 στην Ελλάδα είναι τα εξής:

  • 26.05.1977 – Ίσθμια Κορινθίας / s.n. 1042
  • 18.07.1978 – Ιωάννινα / s.n. 1050
  • 09.03.1984 – Α/Δ Ελευσίνας / s.n. 1015
  • 10.09.1992 – Κεχριές s.n. 1075
  • 22.08.1993 – Άνω Ροδινή Αχαΐας / s.n. 1064
  • 15.07.2000 – Αργαλαστή Πηλίου / s.n. 1048
  • 06.07.2006 – Νέα Μάκρη / s.n. 1112
  • 17.07.2015 – Νεάπολη Λακωνίας / s.n. 1070
  • 26.06.2016 – Δερβενοχώρια / s.n. 1111
  • 25.07.2023 – Κάρυστος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης