Τον κώδωνα του κινδύνου για προβλήματα στη στελέχωση και τον εξοπλισμό του εθνικού συστήματος εναέριας κυκλοφορίας και επιτήρησης στον ελλαδικό χώρο, που δυνητικά μπορεί να οδηγήσουν σε ένα τραγικό αεροπορικό δυστύχημα, αντίστοιχο αυτού που συνέβη στην Ουάσιγκτον, κρούουν οι Έλληνες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Σε ανακοίνωση της η ένωση ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας καταγγέλλει την ύπαρξη παρωχημένου και με ελλείψεις τεχνολογικού εξοπλισμού, που είναι απαραίτητος για να αποφευχθούν αντίστοιχα περιστατικά εναέριας σύγκρουσης.
Όσα περιγράφουν για την κατάσταση του συστήματος αποφυγής συγκρούσεων, το οποίο χαρακτηρίζουν «μη επιχειρησιακό», είναι πολύ σοβαρά.
«Στην τερματική της Αθήνας, αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι ελεγκτές, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή».
Μάλιστα, η Ένωση καταγγέλλει ότι η Διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει δείξει κατανόηση στην κατάσταση και δεν επιταχύνει τις διαδικασίες ειδικά όσον αφορά την αντικατάσταση του εξοπλισμού. Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν, η ΥΠΑ μεγαλώνει τον όγκο του έργου των ελεγκτών, «προσπαθώντας να αυξήσει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των αεροσκαφών χωρίς να έχουν βελτιωθεί οι επιχειρησιακές συνθήκες, πριν μερικούς μήνες, μονομερώς, επιχείρησε να επιβάλλει αύξηση ωραρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε ένα προσωπικό με υψηλό δείκτη κόπωσης».
Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ζητούν επιπρόσθετες προσλήψεις, πέραν των 97 θέσεων που έχουν δρομολογηθεί με τον τρέχοντα διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. «Η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης. Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό» σημειώνουν.
Ολόκληρη η επιστολή:
Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας Ελλάδας εκφράζει τη βαθιά της λύπη για το αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης (30/1) στον ποταμό Πότομακ στην Ουάσινγκτον, μετά από σύγκρουση στον αέρα επιβατικού αεροσκάφους με ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού.
Καθώς η διερεύνηση βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, θα θέλαμε για ακόμη μία φορά να τονίσουμε τη σημασία των συνθηκών κατά τις οποίες ο κάθε Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας καλείται να ασκήσει το καθήκον του.
Δυστυχώς στη χώρα μας, παρά τον τρέχοντα διαγωνισμό ΑΣΕΠ για πρόσληψη 97 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης.
Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό. Σε αυτό προστίθεται και η χρήση απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνιών, με πολλά και καθημερινά προβλήματα, για τα οποία ακόμα δεν φαίνεται «φως στο τούνελ».
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ως παράδειγμα (και με αφορμή εικόνες και βίντεο που διέρρευσαν από την οθόνη ραντάρ κατά την στιγμή του δυστυχήματος), ότι στην τερματική της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή.
Δυστυχώς, θα πρέπει να σημειώσουμε για ακόμη μία φορά, ότι η Διοίκηση της Υ.Π.Α. αντί να δείξει κατανόηση στην κατάσταση και να επιταχύνει τις διαδικασίες ειδικά όσον αφορά την αντικατάσταση του εξοπλισμού, προσπαθώντας να αυξήσει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των αεροσκαφών χωρίς να έχουν βελτιωθεί οι επιχειρησιακές συνθήκες, πριν μερικούς μήνες, μονομερώς, επιχείρησε να επιβάλλει αύξηση ωραρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε ένα προσωπικό με υψηλό δείκτη κόπωσης.
Εδώ και κάποιες ημέρες μάλιστα, επιχειρεί να διώξει πειθαρχικά μέλη μας που τόλμησαν να ενημερώσουν την αεροπορική αγορά για την πραγματική κατάσταση που επικρατεί και όχι αυτή που θέλει η Διοίκηση να παρουσιάσει, όσον αφορά την επερχόμενη σεζόν.
Παρατηρούμε τις εξελίξεις με σκεπτικισμό και ανησυχία και προσβλέπουμε σε λύσεις που θα αυξήσουν πρωτίστως όχι τη χωρητικότητα, αλλά το επίπεδο ασφάλειας των αεροπορικών κινήσεων στην Ελλάδα.
«Κυκλοφοριακό Σύστημα αποφυγής Συγκρούσεων» TCAS
H «Ζούγκλα» επικοινώνησε με τον κύριο Γιάννη Τσόβολο ο οποίος ήταν για πολλά χρόνια πιλότος σε πολιτικά αεροσκάφη τύπου airbus, όπου και τον ρωτήσαμε να μας διαφωτίσει σχετικά με το «σύστημα αποφυγής συγκρούσεων» που έχουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Στην επικοινωνία μας – όπως μπορείτε να ακούσετε ο κ. Τσόβολος μας είπε ότι δεν γνωρίζει επ’ακριβώς πως λειτουργεί το συγκεκριμένο σύστημα που έχουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, μας ανέφερε όμως ότι ένα παρόμοιο σύστημα έχει κάθε αεροσκάφος μέσω του οποίου κάθε πιλότος μπορεί να δει αεροσκάφη που είτε πετούν κοντά του ή αν βρίσκονται στην ίδια πορεία με το δικό του αεροσκάφος και με αυτόν τον τρόπο μπορούν σε χρόνο που τους δίνει το περιθώριο αρκετά πριν, να αντιδράσουν, είτε «σηκώνοντας το αεροσκάφος τους πιο ψηλά, είτε “βουτώντας” πιο χαμηλά» όπως χαρακτηριστικά μας είπε.
Το συγκεκριμένο σύστημα ονομάζεται TCAS (Traffic collision avoidance system), δηλαδή «Κυκλοφοριακό Σύστημα αποφυγής Συγκρούσεων».
Πρόκειται για ένα σύστημα αποφυγής σύγκρουσης αεροσκαφών που έχει σχεδιαστεί για να μειώνει τη συχνότητα σύγκρουσης μεταξύ αεροσκαφών στη μέση του αέρα.
Το σύστημα, παρακολουθεί τον εναέριο χώρο γύρω από ένα αεροσκάφος για άλλα αεροσκάφη εξοπλισμένα με αντίστοιχο ενεργό αναμεταδότη, ανεξάρτητα από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, και προειδοποιεί τους πιλότους για την παρουσία άλλων αεροσκαφών εξοπλισμένων με αναμεταδότη, τα οποία ενδέχεται να αποτελούν απειλή σύγκρουσης.
Το συγκεκριμένο σύστημα ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας επιβάλλει να τοποθετείται σε όλα τα αεροσκάφη που επιτρέπεται να μεταφέρουν περισσότερους από 19 επιβάτες.
Ακούστε τι μας είπε ο κ. Τσόβολος σχετικά με τη λειτουργία του συστήματος και πως οι πιλότοι μέσω αυτού αποφεύγουν μια εναέρια σύγκρουση: