Ακριβώς δίπλα στην ομολογουμένως εντυπωσιακή γέφυρα που ενώνει το Ρίο με το Αντίρριο, βρίσκεται ένα “έκτρωμα” των ελληνικών δρόμων. Είναι ο δρόμος λαιμητόμος που ξεκινάει από την Πάτρα και εκτείνεται ως την Κόρινθο και που όποιος οδηγός αποφασίζει να τον διασχίσει δεν ξέρει αν θα φτάσει στον προορισμό του.

Τα τελευταία νέα λένε ότι σύντομα ξεκινάει ο εργολάβος την κατασκευή του δρόμου Κόρινθου – Πατρών – Πύργου – Τσακώνας, αφού στις 6 Αυγούστου υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης του έργου. Οι μπουλντόζες δεν έχουν βγει ακόμα στο δρόμο και παραμένει άγνωστο πότε θα γίνει αυτό. Ο εργολάβος, ωστόσο, πήρε ήδη τη θέση του στα ταμεία των διοδίων και λέγεται ότι έχει “κακό σκοπό”, αφού σκοπεύει να αυξήσει δραματικά το… χαράτσι.

Στο μεταξύ, οι πληροφορίες μας λένε ότι στο κομμάτι που θα γίνει μόνο διαπλάτυνση, από την υφιστάμενη 1,5 λωρίδα ανά ρεύμα, θα κλείσει λόγω των έργων η μισή, με αποτέλεσμα για τα επόμενα χρόνια οι οδηγοί να χρειάζεται να κάνουν δύο φορές το σταυρό τους για να φτάσουν ασφαλείς στον προορισμό τους.

Μόνο τα φετινά στοιχεία για τα δυστυχήματα προκαλούν σοκ. Είκοσι άνθρωποι νεκροί μέσα σε 7 μήνες και αμέτρητα ανθρώπινα δράματα με τραυματίες που καθηλώνονται σε αναπηρικά καροτσάκια ή μένουν ”φυτά” στο δωμάτιο κάποιου νοσοκομείου. Για το παρελθόν ούτε λόγος… είναι ανυπολόγιστος ο αριθμός των θυμάτων στην Κορίνθου – Πατρών, τμήμα το οποίο, ας μην ξεχνάμε, είναι κομμάτι του κεντρικού οδικού άξονα της χώρας, της ΠΑΘΕ.

Στα αστυνομικά δελτία, τα θύματα αναφέρονται ως άτομα, ως νεκροί, ως τραυματίες, καταγράφεται η ώρα του ατυχήματος, οι ηλικίες, ακόμα και η εθνικότητά τους για να καταχωρηθούν σε αρχείο, λες και είναι απλά στοιχεία που θα συνθέσουν έναν πίνακα στατιστικής. Δεν είναι έτσι… ήταν άνθρωποι που έπεσαν θύματα της κωλυσιεργίας των ελληνικών αρχών και είχαν οικογένειες, οι οποίες θρηνούν και θα θρηνούν για πάντα.

Ανθρώπινες ιστορίες που δυστυχώς… επαναλαμβάνονται

Την ερχόμενη Κυριακή θα γίνει το μνημόσυνο του Σπύρου Πρεκετέ από τον Άγιο Βασίλη Αχαΐας, ο οποίος ήταν μόλις 22 ετών. Το νήμα της σύντομης ζωής του κόπηκε σε τροχαίο δυστύχημα στην αρχή της Εθνικής, κοντά στο Ρίο. Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με την οικογένειά του, όμως δεν απαντά κανείς στο τηλέφωνο.

“Οι άνθρωποι έχουν βαρύ πένθος”, είπε στη zougla.gr, ο Γιώργος Λύσαρης, ο άνθρωπος που ενοικιάζει ένα καφενείο, ιδιοκτησία του παππού του άτυχου Σπύρου. “Ο παππούς του πριν από το δυστύχημα ερχόταν στο καφενείο κάθε μέρα. Έχει εβδομάδες να δώσει σημεία ζωής, δεν ήρθε καν να πάρει το ενοίκιο”.

Η ιστορία αυτή έρχεται να ξυπνήσει μνήμες από ένα άλλο θανατηφόρο τροχαίο πριν από 4 ακριβώς χρόνια. Ένας άλλος νέος άνθρωπος, 22 ετών και αυτός, ο Πάνος Μυλωνάς, έχασε τη ζωή του στη διαδρομή από την Αθήνα για την Πάτρα, όπου σπούδαζε. Στην τραγικότητα του δυστυχήματος, προστίθεται το γεγονός ότι ο Πάνος κατά τη διάρκεια της ζωής του είχε ενεργό δράση στην εκστρατεία για την οδική ασφάλεια, κάτι το οποίο αποφάσισε να συνεχίσει η οικογένειά του, μετά το θάνατό του. Η μητέρα του, Βασιλική Μυλωνά, κάνει αγώνα για την οδική ασφάλεια. Δεν παύει να θρηνεί για το παιδί της, σκέφτεται όμως και τα παιδιά των άλλων.

Με πρωτοβουλία του ιδρύματος με το όνομα του Πάνου, τοποθετήθηκαν ραντάρ, τα οποία δείχνουν στους οδηγούς την ταχύτητά τους, αφού η πολιτεία δεν έχει φροντίσει για τέτοιου είδους εξοπλισμό.

Το ίδρυμα Μυλωνά έχει τοποθετήσει και πινακίδες  που προειδοποιούν για τα επικίνδυνα σημεία του δρόμου.

“Για ποιο λόγο υπάρχουν διόδια;”

Οι τοπικές αρχές, αλλά και οι πολίτες επιδίδονται σε έναν αγώνα για να καταργηθούν τα διόδια. Ο νομάρχης Αχαΐας, Δημήτρης Κατσικόπουλος, συνεχίζει το “έργο” που ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο, όταν μετά από πολύνεκρο τροχαίο έβγαλε στο δρόμο κλιμάκια που απέτρεπαν τους οδηγούς να καταβάλουν το αντίτιμο των διοδίων. Καταγγέλλει μάλιστα στη zougla.gr τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάθεση του έργου που κόστισαν ζωές.

Στους «παραβάτες» που δεν πλήρωσαν στα διόδια ήρθαν πρόστιμα. Οι πολίτες αυτοί όχι μόνο αρνούνται να αποπληρώσουν τα 50 ευρώ του προστίμου, αλλά με ιδιωτική πρωτοβουλία ετοιμάζονται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη, αφού θεωρούν ότι ο δρόμος στον οποίο έχουν χαθεί τόσοι άνθρωποι, δεν είναι «αυτοκινητόδρομος» όπως θα έπρεπε.

“Όταν φτιαχτεί ο δρόμος θα πληρώσουμε διόδια”, είπε στη zougla.gr ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, ένας από τους “αντάρτες” που περνάει τα διόδια χωρίς να πληρώνει.

Οι πολίτες επικαλούνται την κοινοτική οδηγία 62/99, η οποία, όπως λένε, δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία. Σύμφωνα με το άρθρο 7 της οδηγίας, για να επιβάλλεται το τέλος των διοδίων θα πρέπει ο δρόμος να έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου και περισσότερες από μία λωρίδα ανά κατεύθυνση.