Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

Οσμές σκανδάλου αναδίδονται από τον διαγωνισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων του Υπουργείου Πολιτισμού, ο οποίος αφορά στην εκμίσθωση αναψυκτηρίων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, και αυτό διότι, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω, πρόκειται ουσιαστικά για «δώρο» στις μεγάλες αλυσίδες εστίασης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μάλιστα, διαβάζοντας τη σχετική προκήρυξη που δημοσιεύθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 2016, είναι τόσο ξεκάθαρη η πρόθεση της κυβέρνησης να «παραδώσει» τα εν λόγω καταστήματα στις μεγάλες αλυσίδες, που ακόμα και οι όποιες αμφιβολίες απλώς διαλύονται.

Την ίδια ώρα, αίσθηση και έκπληξη προκαλεί η τοποθέτηση στελεχών του ΤΑΠ, τα οποία, μιλώντας στο zougla.gr, ανέφεραν ότι με αυτόν τον τρόπο, με την παράδοση δηλαδή των καταστημάτων σε μεγάλες εταιρείες και τον αποκλεισμό μικρών και μικρομεσαίων επιχειρηματιών από τον διαγωνισμό, εξασφαλίζεται η ποιότητα των προϊόντων και… χτυπιέται η διαπλοκή!

Μάλλον διέφυγε την προσοχή τους το γεγονός ότι ακόμα και οι μεγάλες εταιρείες είναι, ενίοτε, διαπλεκόμενες και διεφθαρμένες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Άλλωστε, ενδεικτική είναι η περίπτωση μεγάλης αλυσίδας φούρνων, οι ιδιοκτήτες της οποίας κατηγορούνται για σωρεία σοβαρών ποινικών αδικημάτων.

 Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή…

Διαγωνισμός για λίγους και εκλεκτούς

Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, αρκεί κάποιος να παρατηρήσει τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί κάποιος για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό και να βγάλει τα συμπεράσματά του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αρχικά θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παρούσα προκήρυξη θέτει στο επίκεντρο την εκμίσθωση των αναψυκτηρίων του:

– Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας και αρχαιολογικού χώρου Ολυμπίας
– Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
– Αρχαιολογικού Μουσείου Πύργου και
– Αρχαιολογικού χώρου Αρχαίας Μεσσήνης

Αν, λοιπόν, κάποιος επιθυμεί να πάρει μέρος στη διαδικασία και να διεκδικήσει την εκμίσθωση των καταστημάτων, μεταξύ άλλων, θα πρέπει:

– Να καταθέσει πρόταση κι αν τελικά γίνει δεκτή, να εκμισθώσει όλους τους χώρους και όχι κάποιους από αυτούς. Δηλαδή, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα λειτουργίας και των πέντε αναψυκτηρίων ταυτόχρονα. Έτσι, κάποιος επιχειρηματίας θα πρέπει να ελέγχει καταστήματα που βρίσκονται στην Ολυμπία, στον Πύργο, στη Μεσσηνία αλλά και στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή πέντε μαγαζιά σε πέντε διαφορετικά γεωγραφικά σημεία!

– Επίσης, να έχει ISO 22000 και ISO 9001, ανεξάρτητα από το αν παρασκευάζει τα προϊόντα (τότε προφανώς και οι παρασκευαστές πρέπει να εξασφαλίζουν την ποιότητα) ή αν τα αγοράζει έτοιμα και τα διαθέτει στα καταστήματα.


– Παράλληλα, να διατηρεί κατά την τελευταία 6ετία και μέχρι σήμερα εν λειτουργία 6 (!) καταστήματα συναφή με αυτά που είναι προς εκμίσθωση. Δηλαδή, αν κάποιος θέλει να αναλάβει ένα από τα μαγαζιά θα πρέπει ήδη να διαθέτει 6 παρεμφερείς επιχειρήσεις και να τις λειτουργεί τα τελευταία 6 χρόνια! Προφανώς, αυτήν τη δυνατότητα στην Ελλάδα την έχουν λίγες και συγκεκριμένες μεγάλες αλυσίδες εστίασης.

Και σαν να μην έφτανε μόνο αυτό, όποιος θέλει να συμμετάσχει στον διαγωνισμό θα πρέπει επιπλέον να έχει μέσο κύκλο εργασιών κατά τις τρεις τελευταίες οικονομικές χρήσεις μεγαλύτερο του 120% του προϋπολογισμού του συνόλου των προτεινόμενων ελαχίστων μισθωμάτων (17.300 ευρώ/μηνιαίως) για όλα τα μίσθια της προκήρυξης για χρόνο ίσο με το μισό της διάρκειας της μίσθωσης, δηλαδή για τρία έτη.

Όπως γίνεται λοιπόν εύκολα κατανοητό, οποιοσδήποτε μικρός ή μικρομεσαίος επιχειρηματίας απλώς αποκλείεται και «φωτογραφίζονται» συγκεκριμένες εταιρείες, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού.

«Να παρέμβει ο υπουργός Πολιτισμού»

Το zougla.gr επικοινώνησε με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εκμεταλλεύσεως Αναψυκτηρίων και συναφών καταστημάτων, κ. Παναγιώτη Ζαφειρόπουλο, ο οποίος ζητεί την παρέμβαση του υπουργού Πολιτισμού.

Ο κ. Ζαφειρόπουλος ανέφερε ότι πρόκειται για «φωτογραφικό διαγωνισμό», με τον οποίο αποκλείονται όλοι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, κάνοντας λόγο για προκήρυξη που είναι καθαρά «φωτογραφική».

«Δεν ζητάμε να γίνει φωτογραφικός διαγωνισμός για τους μικρομεσαίους, απλά ζητάμε να έχει τη δυνατότητα να πάρει μέρος ο οποιοσδήποτε» τόνισε.

Το άρθρο που ανέβηκε και σε μία μέρα… κατέβηκε

Παράλληλα, αίσθηση προκαλεί ένα άρθρο που αναρτήθηκε σε ένα νεοσύστατο και έγκυρο οικονομικό site στις 23 Δεκεμβρίου 2015 (δύο μήνες, δηλαδή, πριν δημοσιευθεί η προκήρυξη), στο οποίο αναφερόταν ότι μεγάλος όμιλος εταιρειών εστίασης προετοιμάζεται «για μαζική διείσδυση στην εκμετάλλευση των αναψυκτηρίων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους».

Το εν λόγω άρθρο παρέμεινε στον «αέρα» του διαδικτύου για μία ήμερα, καθώς την επομένη, άγνωστο για ποιο λόγο, «κατέβηκε».

Τότε μάλιστα, σε δηλώσεις του στο site, ο εκπρόσωπος της διοίκησης της εταιρείας είχε τονίσει ότι ενδιαφέρονται «για ό,τι έχει κρίσιμο μέγεθος», κάτι που, σύμφωνα με τη συντάκτρια του άρθρου, σήμαινε σε ό,τι αφορά στα αναψυκτήρια των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων αυξημένη επισκεψιμότητα και δημοφιλία.

ΤΑΠ: Δίνουμε τα καταστήματα σε αλυσίδες για να χτυπήσουμε τη… διαπλοκή

Το zougla.gr μίλησε με στελέχη του ΤΑΠ, τα οποία αναφερόμενα στον διαγωνισμό σημείωσαν ότι η διαδικασία αποσκοπεί στην εξασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων και στο «χτύπημα» της διαπλοκής.

«Τα συγκεκριμένα καταστήματα τα διαχειρίζονται συγκεκριμένα ονόματα που διαπλέκονται με συμφέροντα. Τώρα, με αυτόν τον διαγωνισμό, αφενός η ποιότητα των διαθέσιμων προϊόντων θα είναι εξασφαλισμένη και αφετέρου θα μπει τέλος στα φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής» τόνισαν μεταξύ άλλων.

Βέβαια, είναι απορίας άξιον πώς γίνεται όταν από έναν δημόσιο διαγωνισμό αποκλείεις όλους τους επιχειρηματίες και τον κάνεις «δώρο» σε μεγάλες αλυσίδες, την ίδια ώρα να θεωρείς ότι με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεις τα συμφέροντα του Δημοσίου.

Εκτός πια κι αν είσαι σίγουρος ότι οι αλυσίδες εστίασης είναι καθαρές σαν το γάλα…

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης