Έτοιμη είναι η λίστα του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τους υπαλλήλους που θα υποχρεωθούν να εγκαταλείψουν το Δημόσιο βάσει του νόμου που ψηφίστηκε την Τετάρτη.
Εντός του έτους, την πόρτα εξόδου πρόκειται να δουν 2.000 υπάλληλοι, ενώ μέχρι το τέλος του 2013 άλλοι 25.000 θα οδηγηθούν στην ανεργία.
Στο «στόχαστρο» της κυβέρνησης μπαίνουν προσληφθέντες εκτός ΑΣΕΠ, απόφοιτοι λυκείου, διοικητικό προσωπικό και υπάλληλοι αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου.
Σύμφωνα με το «Έθνος», υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, απόφοιτοι λυκείου και διοικητικών καθηκόντων που έχουν επιλεγεί στις θέσεις που υπηρετούν εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ, θα αποτελέσουν τη δεξαμενή των «διαθεσίμων» υπαλλήλων που θα δουν την πόρτα εξόδου από το Δημόσιο, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή.
Η συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικας έχει ως στόχο να τεθούν σε διαθεσιμότητα 2.000 υπάλληλοι μέχρι το τέλος του χρόνου (επίορκοι και «διαθέσιμοι») και 25.000 εργαζόμενοι στο Δημόσιο μέχρι τα τέλη του 2013. Οι υπάλληλοι θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας για έναν χρόνο, αμειβόμενοι με το 75% των αποδοχών και εάν δεν έχουν μετακινηθεί σε άλλη θέση εντός του 12μήνου, θα απολυθούν.
Σύμφωνα με συνεργάτες του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνη Μανιτάκη, «επιλέχθηκαν ορισμένες μόνον θέσεις υπαλλήλων που δεν έχουν προσληφθεί με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο της ανεξάρτητης αρχής ή με άλλες ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας».
Οι συνεργάτες του υπουργού, αναφέρουν ότι δεν αμφισβητείται η νομιμότητα των συγκεκριμένων προσλήψεων, σημειώνοντας όμως ότι η διαθεσιμότητα δεν αφορά μόνιμο προσωπικό και προσωπικό Πανεπιστημιακής ή Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης.
Η κατηγορία των συγκεκριμένων υπαλλήλων επελέγη γιατί όπως προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία, στις διοικητικές ειδικότητες –που άλλωστε έχουν υποστηρικτικό χαρακτήρα-, παρατηρείται ιδιαίτερη συγκέντρωση υπαλλήλων.
«Γι’ αυτό και επιλέχθηκαν να ενταχθούν άμεσα στο σχήμα κινητικότητας, ώστε να μεταφερθούν σε υπηρεσίες όπου υπάρχουν διαπιστωμένες ανάγκες σε προσωπικό, ιδίως όπου η υποστελέχωση δημιουργεί έντονα προβλήματα και καθυστερήσεις εξυπηρέτησης του πολίτη, όπως τα ΚΕΠ, οι διευθύνσεις συντάξεων στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία» αναφέρουν στην εφημερίδα «πηγές» του υπουργείου.
Μέχρι τα τέλη του 2013, θα τεθούν σε διαθεσιμότητα οι υπάλληλοι που προβλέπει ο νόμος από το σύνολο των υπηρεσιών του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Συγκεκριμένα, η εφαρμογή της διάταξης αφορά υποψήφιους προς διαθεσιμότητα υπαλλήλους σε υπηρεσίες κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στον δημόσιο τομέα.
Το «προφίλ» των –υπό διαθεσιμότητα- υπαλλήλων
– Υπάλληλοι που υπηρετούν με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), σε υπηρεσίες κεντρικές και περιφερειακές, του Δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στον δημόσιο τομέα. Δεν αφορά μόνιμο προσωπικό.
– Υπάλληλοι ΙΔΑΧ που ανήκουν αποκλειστικά στην κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
– Υπάλληλοι (ΙΔΑΧ, ΔΕ) των ειδικοτήτων Διοικητικού, Διοικητικού-Λογιστικού, Διοικητικού-Οικονομικού και Διοικητικών Γραμματέων.
– Έχουν επιλεγεί εκτός διαγωνιστικών διαδικασιών (ΑΣΕΠ κτλ).
Από την εφαρμογή των διατάξεων εξαιρούνται τα νοσοκομεία, ο ΟΑΕΔ, οι ασφαλιστικοί φορείς, οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία.
Προϋποθέσεις απόλυσης
Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, εκτός από τον προσδιορισμό του προφίλ των «διαθεσίμων», θέτει και τρεις προϋποθέσεις, όπου εάν δεν ισχύει έστω η μία δεν θα εφαρμοστεί η διάταξη.
Ειδικότερα, για να καταργηθούν οι συγκεκριμένες θέσεις θα πρέπει:
– Ο αριθμός των υπαλλήλων της συγκεκριμένης κατηγορίας να είναι μεγαλύτερος των δέκα ανά υπηρεσία ή φορέα, ώστε να μην επηρεαστούν οι μικρές σε μέγεθος υπηρεσίες.
– Οι υπάλληλοι προς διαθεσιμότητα να είναι λιγότεροι από το 25% του συνολικού αριθμού των τακτικών υπαλλήλων των διοικητικών κλάδων, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας. Αν υπερβαίνουν το 25%, οι υπηρεσίες εξαιρούνται της εφαρμογής.
– Οι υπάλληλοι προς διαθεσιμότητα να είναι λιγότεροι από το 10% του συνόλου του τακτικού προσωπικού που υπηρετεί στην υπηρεσία ανεξαρτήτως εκπαιδευτικής βαθμίδας, κλάδου και ειδικότητας, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα λειτουργίας στις υπηρεσίες.