Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών. Οι έρευνες έχουν εστιαστεί στην κατάθεση του σταθμάρχη, που δηλώνει πως ήταν μόνος του στη βάρδια, ενώ τουλάχιστον για μια ώρα – που συμπίπτει με την ώρα του τραγικού δυστυχήματος – θα έπρεπε να είναι μαζί του και δεύτερος σταθμάρχης. Υπό διερεύνηση είναι η αναρρωτική άδεια που έλαβε αμέσως μετά το δυστύχημα ο επιθεωρητής του σταθμού της Λάρισας.
Τι υποστηρίζει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης
Πηγές από το περιβάλλον του σταθμάρχη περιέγραψαν στον ίδιο σε αδρές γραμμές τι υποστηρίζει ο κατηγορούμενος. Συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι τη μοιραία μέρα υπήρξαν επτά διαφορετικές προβληματικές καταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο – βλάβες που είχαν γίνει πριν τη φονική σύγκρουση. Ο φόρτος αυτός φέρεται να του δημιούργησε μεγάλο άγχος.
Επίσης, υποστηρίζει ότι έμεινε μόνος του από τις 10 ή 10:30 μέχρι τις 11 και θα επιμείνει στο πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, δηλαδή στο πρωτόκολλο που συντάσσεται όταν παραδίδει ο προηγούμενος σταθμάρχης τη βάρδια του στον επόμενο. Πρόκειται για μια ώρα που συνυπάρχουν αυτός που φεύγει και αυτός που έρχεται ωστόσο ο σταθμάρχης υποστηρίζει ότι δεν έπρεπε να γίνει η παράδοση παραλαβή λόγω εκκρεμοτήτων, δηλαδή επειδή είχε καθυστερήσει η αμαξοστοιχία να φτάσει και επειδή υπήρχε μια εκκρεμότητα, δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον κι ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 11 και στη συνέχεια να αποχωρήσει αφού λυθούν οι εκκρεμότητες.
Επικαλείται κενό μνήμης σε σχέση με το τι συνέβη με το κλειδί. Είπε ότι δεν μπορεί να θυμηθεί τι έγινε, εάν το γύρισε ή όχι, αν το επανέφερε δηλαδή στη θέση του ή όχι.
Πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν σε σχέση με τις συνθήκες τοποθέτησής του στη συγκεκριμένη θέση, ότι είχαν προκηρυχθεί θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν όλες. Ουσιαστικά ήταν θέσεις που ήταν να καλυφθούν από ανθρώπους, από την κινητικότητα. Όχι νέους σταθμάρχες, αλλά από ανθρώπους οι οποίοι ήταν στο παρελθόν -όπως ο ίδιος μέχρι το 2011- στον ΟΣΕ, μετακινήθηκαν μέσω μετάταξης σε άλλους φορείς -ο συγκεκριμένος στο Υπουργείο Παιδείας – και στη συνέχεια επέστρεψε το 2022 στον ΟΣΕ. Λέει λοιπόν ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας για τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις που αφορούσαν σε άτομα τα οποία ήταν ούτως ή άλλως κατά το παρελθόν στον ΟΣΕ.
Από βοηθός, έμεινε μόνος σε κομβική βάρδια
Στις βάρδιες του Μαρτίου για τους σταθμάρχες, ο κατηγορούμενος ήταν εφεδρικός σταθμάρχης ή βοηθός σταθμάρχη στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, ο οποίος είναι ένας σταθμός λιγότερο κομβικός, λιγότερο κεντρικός σε σχέση με αυτόν της Λάρισας. Όπως είπε ο Α. Καλαφάτης δημιουργείται το ερώτημα πώς γίνεται να αφέθηκε μόνος του, να είναι ο βασικός δηλαδή σταθμάρχης την 28η Φεβρουαρίου, από τη στιγμή που εξακολουθούσε σε κάποιες από τις βάρδιες του Μαρτίου να είναι βοηθός σταθμάρχη και μάλιστα σε λιγότερο κεντρικούς σταθμούς.
Ερωτήματα για τους χειρισμούς από το σταθμαρχείο Λάρισας
Μία σειρά από στοιχεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας για το βράδυ, της 28ης Φεβρουαρίου, που 57άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, στα Τέμπη. Πέρα από το μοιραίο λάθος του κατηγορούμενου σταθμάρχη, οι χειρισμοί στο σταθμαρχείο Λάρισας προκαλούν ερωτήματα.
Ο προφυλακιστέος σταθμάρχης Λάρισας, έπιανε βάρδια στις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί. Είναι μία από τις τρεις 9ωρες βάρδιες καθώς οι άλλες δύο είναι από τις 6 το πρωί μέχρι και τις 3 το μεσημέρι και από τις 2 το μεσημέρι μέχρι και τις 11 το βράδυ.
Σε κάθε μία από αυτές, εκτός της βραδινής, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν βάρδια δύο σταθμάρχες. Ένας έμπειρος και ένας νέος, η βάρδια του οποίου όμως είναι 8ωρη.
Πρωινή: 06:00 – 15:00 – 2 σταθμάρχες
Απογευματινή: 14:00 – 23:00 – 2 σταθμάρχες
Βραδινή: 22:00 – 07:00 – 1 σταθμάρχης
«Είναι προφανές ότι η δική του ευθύνη, στο μέτρο που υπάρχει, καλύπτει ένα μικρό μόνο μέρος του όλου φάσματος εγκληματικών ελλείψεων, λαθών και παραλείψεων που συνδέονται με το τραγικό αυτό δυστύχημα» ανέφερε ο δικηγόρος του κατηγορούμενου σταθμάρχη Αριστοτέλης Χαραλαμπάκης.
Στο κάδρο των ερευνών φέρεται να μπαίνει ο σταθμάρχης η βάρδια του οποίου, το βράδυ που σημειώθηκε η τραγωδία, ξεκινούσε στις 2 το μεσημέρι και τελείωνε στις 11 το βράδυ. Για μία ώρα, από τις 10 μέχρι τις 11, θα έπρεπε να βρίσκεται στο πόστο του, μαζί με τον 59χρονο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έφυγε περίπου μισή ώρα πριν από την λήξη της βάρδιας του, αφήνοντας μόνο του τον κατηγορούμενο. Στα χέρια της ανακρίτριας, βρίσκεται το σχετικό βαρδιόχαρτο, το οποίο παρέδωσε μάρτυρας «κλειδί» κατά την σημερινή του πολύωρη κατάθεση.
Πρόκειται για τον σταθμάρχη, που έφυγε στις 11 το βράδυ, όταν έληξε η βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα και πήγε στη Λάρισα φτάνοντας περίπου μισή ώρα αργότερα, όταν είχε ήδη σημειωθεί το δυστύχημα, μένοντας μαζί με τον 59χρονο μέχρι και την προσαγωγή του από τους Αστυνομικούς, ενώ ο ίδιος συνέχισε να εργάζεται στο σταθμαρχείο μέχρι το πρωί.
Αναρρωτική… μετά την τραγωδία
Παράλληλα ερευνώνται και τυχόν ευθύνες του επιθεωρητή του ΟΣΕ Λάρισας, ο οποίος έλαβε αναρρωτική άδεια, λίγες μόνο ώρες μετά την τραγωδία. Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ Λάρισας, εμφανίστηκε στα Εξωτερικά Ιατρεία της Νευροχειρουργικής του Νοσοκομείου Βόλου, με πόνο στη μέση, αναζητώντας τον διευθυντή της κλινικής, ο οποίος όμως δεν είχε ιατρείο και τον παρέπεμψε σε άλλον γιατρό που τελικά του υπέγραψε την αναρρωτική.
Με εντολή του υπουργού Υγείας ζητήθηκε κατεπείγουσα έρευνα για να εξετασθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις που χορηγήθηκε η άδεια.
«Όταν μια αναρρωτική άδεια είναι πλησίον αυτού του συμβάντος είναι εύλογο να δημιουργεί μια υπόνοια που πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο ευσταθεί. Και σε αυτό το κομμάτι είμαστε κάθετοι, θα αποδοθούν ευθύνες αν δεν συντρέχουν λόγοι για την αναρρωτική άδεια και όσοι την έχουν δώσει θα τεθούν σε άμεση αργία» τόνισε ο Θάνος Πλεύρης.
Ο επιθεωρητής, βρίσκεται ήδη σε αργία ενώ φέρεται κατά την κατάθεση του ενώπιον των ανακριτικών αρχών την Παρασκευή, να υποστήριξε μεταξύ άλλων πως βάσει του φύλλου θα έπρεπε αυτή τη μία ώρα, πριν την φονική σύγκρουση των δύο τρένων, να εργάζονται τρεις σταθμάρχες. Την ίδια ώρα υποστηρίζει πως η απόφαση να τεθεί σε αργία στερείται νομικής βάσης.
Πηγή: ΕΡΤ