Πρεμιέρα σήμερα για τις πανελλαδικές εξετάσεις, με τους υποψηφίους να διαγωνίζονται με στόχο να καταλάβουν μία θέση στη σχολή της επιλογής τους.
Οι εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο ξεκινούν σήμερα, με τους υποψηφίους των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ) να παίρνουν το «βάπτισμα του πυρός», εξεταζόμενοι στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Αύριο, Παρασκευή 7 Ιουνίου, οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) θα δώσουν το πρώτο τους μάθημα, τη Νέα Ελληνική Γλώσσα (Γενικής Παιδείας).
Οι εξετάσεις των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού για τα ΓΕΛ και Ειδικότητας για τα ΕΠΑΛ θα ολοκληρωθούν έως τις 18 και 20 Ιουνίου, αντίστοιχα. Στη συνέχεια, θα διεξαχθούν οι εξετάσεις για τα ειδικά μαθήματα, από τις 21 Ιουνίου έως και τις 2 Ιουλίου.
Σημειώνεται ότι το μηχανογραφικό δελτίο για τις πανελλαδικές είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά, ενώ συνολικά θα διαγωνιστούν 102.000 υποψήφιοι, οι οποίοι θα διεκδικήσουν 78.335 θέσεις στα ΑΕΙ της χώρας.
Το zougla.gr, όπως κάθε χρόνο έτσι και εφέτος, θα βρίσκεται κοντά στους υποψηφίους και θα σας παρέχει άμεσα όλες τις απαντήσεις των θεμάτων, σε συνεργασία με τα φροντιστήρια «Πουκαμισάς».
Το πρόγραμμα
Οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) θα δώσουν το πρώτο τους μάθημα (Νέα Ελληνική Γλώσσα, Γενική Παιδεία) την Παρασκευή 7 Ιουνίου και στη συνέχεια τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού:
– 10 Ιουνίου: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών) και Μαθηματικά (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)
– 12 Ιουνίου: Ιστορία (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (ΟΠ Θετικών Σπουδών) και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)
– 14 Ιουνίου: Λατινικά (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (ΟΠ Θετικών Σπουδών) και Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)
– 18 Ιουνίου: οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο μάθημα της Βιολογίας (ΟΠ Θετικών Σπουδών και Γενικής Παιδείας).
Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σήμερα στα Νέα Ελληνικά και στις 8 Ιουνίου στα Μαθηματικά (Άλγεβρα). Από τις 11 έως και τις 20 Ιουνίου, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε μαθήματα ειδικότητας.
Σημειώνεται ότι η ώρα έναρξης της εξέτασης των παραπάνω μαθημάτων θα είναι 08.30, με τους υποψηφίους να πρέπει να έχουν προσέλθει στην αίθουσα εξέτασης μέχρι τις 08.00. Η διάρκεια εξέτασης για το κάθε μάθημα είναι τρεις ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο» (ΕΠΑΛ), που θα είναι τέσσερις ώρες.
Ειδικά μαθήματα
Για τα ειδικά μαθήματα, οι εξετάσεις θα διεξαχθούν από τις 21 Ιουνίου μέχρι τις 2 Ιουλίου.
Συγκεκριμένα, στις 21/6 οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στα Αγγλικά και στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των Γερμανικών και των Ισπανικών στις 22/6. Ακόμη, στις 24/6 οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο ελεύθερο σχέδιο και την επόμενη ημέρα (25/6) στο γραμμικό σχέδιο.
Οι εξετάσεις που παιδιά και έφηβοι καλούνται να περάσουν αποτελούν την αποκορύφωση μιας πορείας λίγο ή πολύ επίπονης που έχει επενδυθεί με προσπάθεια, στερήσεις και προσδοκίες Στις 26/6 θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των Γαλλικών και θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις των μαθημάτων που αφορούν τα τμήματα Μουσικών Σπουδών: 27/6 η Αρμονία, στις 28/6 ο Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων, στις 29/6 η Μουσική Αντίληψη και Γνώση και την 1η Ιουλίου η Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία. Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ολοκληρωθούν στις 2/7, με την εξέταση του μαθήματος των Ιταλικών.
Ως προθεσμία διεξαγωγής Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) ορίστηκε το διάστημα από την Τρίτη 18-6-2019 μέχρι και την Παρασκευή 28-6-2019.
Σημειώνεται ότι η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις (3) ώρες, των Σχεδίων ( Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες, ενώ του μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» είναι περίπου είκοσι (20) λεπτά.
Επίσης, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 2΄ με 6΄ λεπτά για κάθε υποψήφιο, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» η εξέταση έχει διάρκεια 30′ λεπτών, ενώ η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης έχει διάρκεια 2 ωρών.
Πώς να αποφύγετε το άγχος των Πανελλαδικών
Πώς μπορούν οι έφηβοι να αντέξουν την πίεση των εξετάσεων και να διαχειριστούν το άγχος τους προκειμένου να φτάσουν μέχρι το τέλος της προσπάθειάς τους και να διεκδικήσουν τον στόχο τους;
Οι εξετάσεις που παιδιά και έφηβοι καλούνται να περάσουν αποτελούν την αποκορύφωση μιας πορείας λίγο ή πολύ επίπονης που έχει επενδυθεί με προσπάθεια, στερήσεις και προσδοκίες τόσο από τους ίδιους τους διαγωνιζόμενους όσο και από τους γονείς τους.
Οι αντιδράσεις σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή ποικίλλουν: κάποιοι έφηβοι καταφέρνουν να αντιληφθούν την κρισιμότητα της στιγμής χωρίς υπερβολές, να αποδεχτούν την ύπαρξη του άγχους και να οργανώσουν την προσπάθειά τους. Άλλοι παραιτούνται κάποια στιγμή υπό το βάρος του άγχους και των προσδοκιών, ενώ άλλοι μπορεί να βιώνουν το άγχος τους ως κάτι βασανιστικό που υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής τους (ύπνος, ευεξία, σωματική υγεία) ή εμποδίζει την επίδοσή τους στις εξετάσεις.
Οι γονείς πάλι έχουν μια μεγάλη γκάμα αντιδράσεων: «θα το περάσουμε μαζί», «δεν είναι τίποτα, μην αγχώνεσαι», «τι θα γίνεις αν δεν περάσεις σε μια σχολή;», «είσαι άχρηστος/αδιάφορος/τεμπέλης», είναι μερικές τυπικές αντιδράσεις που προστίθενται σε γενικότερες στάσεις που κυμαίνονται από την υπερβολική ενασχόληση, το άγχος, την πίεση μέχρι την αδιαφορία.
Πώς μπορούν οι έφηβοι να αντέξουν την πιεστική αυτή συνθήκη και να διαχειριστούν το άγχος τους προκειμένου να φέρουν εις πέρας την προσπάθειά τους και να διεκδικήσουν τον στόχο τους;
Πώς μπορούν να απαντήσουν οι γονείς στις αγωνίες του δικού τους παιδιού και να το στηρίξουν στη δύσκολη περίοδο των εξετάσεων; Πώς μπορούν να κατανοήσουν τη συνθήκη που βιώνει το παιδί και να το πλαισιώσουν χωρίς να καταλήγουν σε τυπικές συμβουλές ή σε μια στάση που δυσχεραίνει τα πράγματα;
Όπως εξηγούν οι επιστήμονες της Γραμμής 115-25 της Ένωσης Μαζί για το Παιδί (η πανελλαδική Γραμμή 115 25 είναι μια τηλεφωνική γραμμή βοήθειας που απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς), το άγχος είναι η ψυχική και σωματική πίεση που νιώθει ένα άτομο όταν «κινδυνεύει», όταν δηλαδή διακυβεύεται η σωματική ή η ψυχική του ακεραιότητα.
Είναι απόλυτα κατανοητό ότι οι εξετάσεις, και ιδιαίτερα οι εισαγωγικές εξετάσεις, είναι μια κατεξοχήν συνθήκη πρόκλησης άγχους, καθώς επηρεάζει καίρια την εικόνα που έχει ένας μαθητής για τον εαυτό του, τις ικανότητές του, την αξία του, σε μια στιγμή μάλιστα που σηματοδοτεί το πέρασμα στην ενήλικη ζωή: κρίνει και κατατάσσει έναν μαθητή σε σχέση με τους συνομηλίκους του, καθορίζει τη δυνατότητά του να σπουδάσει και την επίτευξη ή μη του στόχου του, έχει επιπτώσεις στην εικόνα που έχουν για αυτόν γονείς, δάσκαλοι και συνομήλικοι, και επηρεάζει άμεσα την αυτοεκτίμησή του.
Το άγχος μπορεί να εκδηλώνεται με συμπτώματα σε γνωστικό, συναισθηματικό ή/ και σωματικό επίπεδο. Στο γνωστικό επίπεδο μπορεί να πάρει τη μορφή αρνητικών και δυσλειτουργικών σκέψεων (π.χ. «είμαι άχρηστος», «δεν θα τα καταφέρω», «δεν θυμάμαι τίποτα», «θα αποτύχω»). Οι αρνητικές αυτές σκέψεις προκαλούν συναισθήματα νευρικότητας, θυμού, οξυθυμίας και ανησυχίας, φόβου ή απογοήτευσης.
Συχνά, λόγω του άγχους μπορεί να εμφανιστούν και σωματικά συμπτώματα, όπως αϋπνία, κεφαλαλγίες, κοιλιακά άλγη, δερματικά εξανθήματα. Μπορεί ακόμα να εκδηλώνεται με διαταραχές διατροφής, διαταραχές ύπνου, με ταχυκαρδίες, ταχύπνοια και εφίδρωση.
Σύμφωνα με τους ψυχολόγους της Γραμμής 115-25, οι εκδηλώσεις άγχους «είναι πολύ συνηθισμένες και οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν νιώσει στη ζωή τους στιγμές όπου εμφανίζουν ταχυκαρδία, ταχύπνοια ή εφίδρωση ή μια γενικότερη αίσθηση ανασφάλειας όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν κίνδυνο ή μια πρόκληση».
Τι μπορεί να βοηθήσει, λοιπόν, έναν έφηβο στο να αντεπεξέλθει στην ψυχική πίεση που δημιουργεί η συνθήκη των εξετάσεων;
Πρώτον, η γνώση και η αναγνώριση ότι το άγχος είναι κάτι φυσιολογικό, καθώς πρόκειται να αντιμετωπίσουν μια σημαντική πρόκληση.
Δεύτερον, η αναγνώριση των σωματικών και ψυχικών ορίων. Ο επαρκής ύπνος, η ξεκούραση, ένα μικρό διάλειμμα μπορεί να είναι αναζωογονητικό και να βοηθήσει τον μαθητή να συγκεντρώσει και πάλι την προσοχή του στο διάβασμα ή την εξέταση. Επίσης, σημαντικό είναι το μοίρασμα του βιώματός τους με συνομηλίκους, όπως και το να εξηγήσουν στους γονείς τι μπορεί να είναι βοηθητικό και τι όχι στη στάση τους.
Αυτό που επισημαίνουν οι ειδικοί της Γραμμής 115-25 είναι οι γονείς και οι έφηβοι «να δώσουν την απαιτούμενη σημασία ή να απευθυνθούν σε έναν ειδικό όταν οι εκδηλώσεις αυτές του άγχους γίνονται πολύ συχνές και έντονες, όταν η ανασφάλεια και η υποτίμηση του εαυτού τείνει να γίνει ένα μόνιμο χαρακτηριστικό ή όταν εμφανίζονται σωματικά συμπτώματα».
Αυτές οι εκδηλώσεις αποτελούν ένα σήμα κινδύνου για τον οργανισμό και παρεμποδίζουν τόσο τη γενική αίσθηση του εαυτού και την ικανότητα του εφήβου να αντεπεξέλθει στους στόχους του όσο και τη γενικότερη αίσθηση ευχαρίστησης που λαμβάνει από τη ζωή του.