Άπιαστο όνειρο; Ή αφορμή για να μπει μπρος στη… μηχανή κατασκευής του;
Ο Κολοσσός της Ρόδου θεωρείται ένα από τα Επτά Θαύματα του αρχαίου κόσμου. Ήταν ένα τεράστιο σε διαστάσεις άγαλμα το οποίο απεικόνιζε τον Θεό Ήλιο. Η όψη του αγάλματος λέγεται ότι διακρινόταν από την είσοδο του λιμανιού της Ρόδου.
Μια ομάδα νεαρών επιστημόνων από την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχει θέσει έναν πολύ φιλόδοξο στόχο: να ξαναχτίσει τον «Κολοσσό της Ρόδου». Θέλουν να του δώσουν «σάρκα και οστά», αποκαθιστώντας ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του νησιού και της Ελλάδας.
Η μελέτη που δημοσιεύει η ομάδα, που αποτελείται από αρχιτέκτονες, πολιτικούς μηχανικούς, οικονομολόγους και αρχαιολόγους έχει σκοπό να προκαλέσουν τα ίδια συναισθήματα που ένιωσαν επισκέπτες, περισσότερο από 2.200 χρόνια πριν.
Με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές, σύμφωνα με τα πρότυπα του 21ου αιώνα, διατηρώντας το μεγαλείου που είχε το… 200 π.Χ.
Στόχος «να ξαναμπεί το νησί της Ρόδου στον χάρτη»
Πρωταρχικός σκοπός της ομάδας των νέων επιστημόνων, είναι να ξαναμπεί το νησί της Ρόδου στο χάρτη, με την ανάδειξη και αποκατάσταση της ιστορικής σημασίας του ως πολιτισμική γέφυρα μεταξύ τριών Ηπείρων, προσελκύοντας εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο και προσφέροντας νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
– Ο δεύτερος στόχος σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στο «colossusrhodes.com», είναι να έρθουν στο φως τα εκατοντάδες αρχαιολογικά ευρήματα τα οποία βρίσκονται στις αποθήκες και περιμένουν τον κατάλληλο χώρο για να εκτεθούν, αξιοποιώντας στο μέγιστο την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού, που αποκομίστηκε και διασώθηκε, στο πέρασμα των αιώνων.
– Η κατασκευή του νέου μουσείου, του Κολοσσού, θα δώσει μια σημαντική συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της χώρας: δεν θα δημιουργήσει μόνο χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά και μία επίδραση “Domino” στην οικονομία, η οποία θα ενισχύεται όλο και με περισσότερες νέες υποδομές.
Πρόκειται για μια μελέτη που υποστηρίχθηκε από τις συμβουλές αρμόδιων οικονομολόγων, σύμφωνα με τους οποίους μια επένδυση αυτής της κλίμακας, θα εκτινάξει την οικονομία του νησιού, με την αύξηση των επισκεπτών κατά 150%, που θα έχει ως συνέπεια την αύξηση των εσόδων πάνω από 2 δις ευρώ.
Ο εσωτερικός χώρος του Μουσείου:
Η μελέτη για την κατασκευή του «Θεού Ήλιου»
Αυτό δεν θα είναι μόνο το υψηλότερο γλυπτό που κατασκευάστηκε ποτέ, αλλά και ένα τεράστιο μουσείο 150 μέτρων το οποίο θα φιλοξενήσει χιλιάδες αρχαιολογικά ευρήματα εγκαταλειμμένα κάτω από στρώματα σκόνης σε διάφορες αποθήκες του νησιού.
Είναι σαφές ότι, σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι ζουν και εργάζονται σε κτήρια 400, 500 έως 800 μέτρων ύψους, για να αναδημιουργηθούν αυτά τα συναισθήματα το έργο θα πρέπει να είναι μοναδικό στο είδος του.
Μία κατασκευή 150 μέτρων προορισμένη να λειτουργεί ως μουσείο, πολιτιστικό κέντρο, βιβλιοθήκη, αλλά πάνω απ’ όλα να επανακτήσει το ρόλο του Κολοσσού ως φάρος. ‘Ενα σημείο αναφοράς για τα πλοία το βράδυ, με φως που θα εκπέμπεται πάνω από 56 χιλιόμετρα μακριά στην ανοικτή θάλασσα έως τα παράλια της Τουρκίας.
Στη μελέτη προτείνεται μια κατασκευή που εκμεταλλεύεται τις τελευταίες τεχνολογίες, κάνοντας χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έξυπνων συστημάτων κατά των σεισμικών δονήσεων και ανέμων, χαρίζοντας ταυτόχρονα σταθερότητα και ευελιξίαΣτη μελέτη προτείνεται μια κατασκευή που εκμεταλλεύεται τις τελευταίες τεχνολογίες, κάνοντας χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έξυπνων συστημάτων κατά των σεισμικών δονήσεων και ανέμων, χαρίζοντας ταυτόχρονα σταθερότητα και ευελιξία. Η εξωτερική επιφάνεια του “δέρματος” θα καλύπτεται με ειδικά φύλλα φωτοβολταϊκών πάνελ τα οποία θα προσφέρουν έως και 100% αυτονομία, ο Θεός του ήλιου που “ζει” αποκλειστικά από την ηλιακή ενέργεια.
Η δημιουργία των ανοιχτών εσωτερικών χώρων με την εξάλειψη των «συνηθισμένων» ορόφων προσφέρει μια οπτική ελευθερία, όπου οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν τον τεράστιο χώρο και τον κεντρικό μηχανισμό της κατασκευής. Αυτές οι αρχιτεκτονικές επιλογές βοηθούν την κυκλοφορία του αέρα μειώνοντας δραματικά την κατανάλωση ενέργειας.
Το σχήμα της βάσης του κτηρίου, από τα πόδια μέχρι την μέση του κορμού, είναι ένας τρίποδας, η πιο σταθερή μορφή, πάνω από το οποίο υψώνεται η κεντρική στήλη των άνω ορόφων. Η μελέτη προτείνει μία κατασκευή μοναδική στο είδος της όσον αφορά την ανταπόκριση στις σεισμικές δονήσεις και τους ισχυρούς ανέμους με την ανώτερη κατασκευή να αρθρώνεται στην κορυφή του τριπόδου, έχοντας ταυτόχρονα το κέντρο βάρους χαμηλότερα, επιτρέποντας το δυναμικό έλεγχο στις ισχυρές δονήσεις που μπορεί να παρουσιαστούν σε αυτή η περιοχή.
Από ποιους αποτελείται η ομάδα
Στην ομάδα μετέχουν οι κ.κ. Άρης Α. Πάλλας, αρχιτέκτονας με ειδικότητα στην αρχαιολογία, Ρόδο, Ελλάδα, Enrique Fernanzes, πολιτικός μηχανικός, από την Ισπανία, Ombretta Iannone, αρχιτέκτονας με ειδικότητα στην αρχαιολογία, από την Ιταλία, Matilda Palla, Οικονομολόγος από την Ισπανία, Erald Dupi πολιτικός μηχανικός από το Ηνωμένο Βασίλειο και Χρήστος Γιαννάς, αρχαιολόγος από τη Ρόδο.
Tα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου ήταν:
1. Η Πυραμίδα του Χέωπα, 2580 π.Χ.
2. Οι κρεμαστοί κήποι της Βαβυλώνας, 5ος αι. π.Χ.
3. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία στην Ολυμπία, 433 π.Χ.
4. Ο ναός της Άρτεμης στην Έφεσο, 4ος αι. π.Χ.
5. Το Μαυσωλείο της Αλικαρνασού, 4ος αι. π.Χ.
6. Ο Φάρος της Αλεξάνδρειας, 279 π.Χ.
7. Ο Κολοσσός της Ρόδου, 4ος αι. π.Χ.
Η αρχαία Ρόδος και ο Kολοσσός της
Το νησί κατοικήθηκε στα τέλη της Νεολιθικής περιόδου (4000 π.Χ.). Το 408 π.Χ. οι τρεις μεγάλες πόλεις του νησιού, Ιαλυσός, Κάμιρος και Λίνδος, ίδρυσαν την πόλη της Ρόδου.
Οι τρεις αιώνες που ακολούθησαν αποτέλεσαν την «χρυσή περίοδο» της Ρόδου. Το θαλάσσιο εμπόριο, η ναυσιπλοΐα καθώς και οι συνετές και προοδευτικές πολιτικές και διπλωματικές κινήσεις διατήρησαν την πόλη δυνατή και ακμάζουσα μέχρι τους Ρωμαϊκούς χρόνους. Την ίδια περίοδο, η Ρόδος παράγει εξαιρετική τέχνη.
Το πιο ονομαστό δημιούργημα ήταν ο Κολοσσός, ένα από τα εφτά θαύματα του κόσμου, ο οποίος φτιάχτηκε ανάμεσα στο 304 π.Χ. με 293 π.Χ. από τον Λίνδιο γλύπτη Χάρη.
Η κατασκευή του Κολοσσού διήρκεσε 12 χρόνια και ολοκληρώθηκε το 282 π.Χ. Για πολλά έτη, το άγαλμα ήταν τοποθετημένο, πιθανότατα, στην είσοδο του λιμανιού και προσωποποιούσε τον θεό Ήλιο μέχρι την στιγμή που ένας δυνατός σεισμός χτύπησε την Ρόδο το 226 π.Χ. Η πόλη υπέστη σοβαρότατες ζημιές και το άγαλμα του Κολοσσού κατέρρευσε.
Επιμέλεια: Κωνσταντίνα Παπατσάκωνα