Zougla Newsroom

Τρεις πρώην εργαζόμενοι στον ΟΣΕ περιέγραψαν στις 30 Μαρτίου τα όσα έζησαν οι ίδιοι στον Οργανισμό  και μίλησαν για τα κενά, τις πιέσεις και τα λάθη που εκτιμούν ότι έγιναν το μοιραίο βράδυ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Και οι τρεις ήταν σαφείς: Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση  δεν θα γινόταν η σύγκρουση. Ο πρώτος που καταθέτει είναι ο Φ. Οικονόμου που είναι πρώην σταθμάρχης. Οι ερωτήσεις από τον Εφέτη Ανακριτή εστιάζουν στις αποφάσεις του Επιθεωρητή Δημήτρη Νικολάου να τοποθετήσει σε βάρδια μόνο του τον Βασίλη Σαμαρά  αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των σταθμαρχείων:

«Όλοι οι νέοι Σταθμάρχες κάναμε νύχτα πιο πολύ στην αρχή, γιατί η κυκλοφορία είναι μικρότερη και έτσι θα μπορούσαμε να εγκλιματιστούμε πιο εύκολα. Υπάρχει τεράστια έλλειψη προσωπικού. Από το 05/2021 ως 05/2022 αποχωρήσανε περίπου δέκα Σταθμάρχες από την Λάρισα με αποτέλεσμα να αποδυναμωθεί το προσωπικό. οι προσλήψεις έπρεπε να είχαν γίνει νωρίτερα ώστε να καλυφθούν τα κενά. Υπήρχε και πίεση από την Διοίκηση να ανοίξουν και άλλοι σταθμοί για να προχωρήσουν τα έργα, ενώ δεν υπήρχε επαρκές προσωπικό. Από το 2011 λόγω περικοπών προσωπικού, αποδυναμώθηκαν κλάδοι αιχμής στον Σιδηρόδρομο. Επιπλέον, υπήρχε και η ειδικότητα του Προϊστάμενου της αμαξοστοιχίας η οποία καταργήθηκε. Ήταν υπεύθυνος για την κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας, οπότε χάθηκε μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας. Επίσης, ο μηχανοδηγός από τη στιγμή που ερχόταν από το Παλαιοφάρσαλο στην κάθοδο και μετά μπήκε στο Σταθμό στην άνοδο και στη συνέχεια άλλαξε εκ νέου στην κάθοδο, έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί μπήκε ξανά στην κάθοδο. Εξάλλου και το τηλεγράφημα που του είχε δώσει ο Σταθμάρχης δεν του έλεγε ότι θα μπει στην κάθοδο, δεν του είπε ότι θα αλλάξει γραμμή. Ακόμη, ο μηχανοδηγός θα έπρεπε να επαναλάβει το τηλεγράφημα για να το επιβεβαιώσει ο Σταθμάρχης. Επιπλέον, το προσωπικό της αμαξοστοιχίας ακούει από τα ραδιοτηλέφωνα, όποτε και αυτοί θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν με τον Σταθμάρχη εάν συνεχίζουν στην κάθοδο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση και λειτουργούσε, θα αποφεύγαμε κάτι;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα αποφεύγαμε αυτό το συμβάν. Η τηλεδιοίκηση θα διόρθωνε το λάθος του Σταθμάρχη και θα οδηγούσε το τρένο σωστά μέχρι το Πλατύ. Ο τηλεδιοικητής μπορεί να δει την πορεία της αμαξοστοιχίας και τα φωτοσήματα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί ενώ το Φεβρουάριο ο κ. Νικολάου βάζει τον κ. Σαμαρά πέντε συνεχόμενες βραδινές βάρδιες στη Λάρισα, το Μάρτιο δεν τον έχει καθόλου στο σταθμό της Λάρισας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν το έκανε γιατί δεν τον θεωρούσε ικανό. Ο ΣΣ Παλαιοφαρσάλου δεν θεωρείται απλός σταθμός. Είναι ένας σταθμός με απαιτήσεις. Το προσωπικό έκανε κυκλικές εναλλαγές ώστε να ισομοιράζονται τα βάρη και οι απολαβές. Δεν υπήρχε καμιά σκοπιμότητα.

«Αν υπήρχε η τηλεδιοίκηση θα είχαμε δύο μάτια παραπάνω»

 Στην κατάθεσή του ο Χ. Θανασάκης συνταξιούχος του ΟΣΕ που είχε την ιδιότητα του  Τεχνίτη του Οργανισμού και τα τελευταία δέκα χρόνια  ήταν Προϊστάμενος των τεχνητών στο Σ.Σ Βόλου  αναφέρεται και αυτός στις ενέργειες τόσο του Επιθεωρητή εκτιμώντας ότι η σύγκρουση είναι κοινό λάθος Σαμαρά και μηχανοδηγού .

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο φύλλο παρουσίας σταθμαρχών η μία ώρα επικάλυψης στις βάρδιες, που έβγαζε ο κ. Νικολάου, τι έννοια είχε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτή η αλληλοκάλυψη στο ωράριο κατά μία ώρα, γινόταν γιατί η θέση του Σταθμάρχη είναι μια θέση ευθύνης και πρέπει να ενημερωθεί ο επόμενος από τον προηγούμενο για το τι συνέβη στο ωράριο του και που βρίσκονται τα τρένα που πρόκειται να περάσουν. Δεν μπορούσε να χρεώσει 15 ή 20 ή 40 λεπτά. Έπρεπε να χρεώσει ολόκληρη ώρα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί τοποθετήθηκε ο κ. Σαμαράς μόνος του νυχτερινή βάρδια από 24 έως και 28-02-2023;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πιστεύω ότι τον έβαλε για να τον προστατέψει γιατί τη νύχτα είχε λιγότερη κίνηση αμαξοστοιχιών.  Δεν είχε άλλο προσωπικό. Τους έμπειρους σταθμάρχες τους έβαζε στο φόρτο της πρωινής και απογευματινής κίνησης. Επιπλέον, όπως μου μετέφερε ο γιος μου, που είναι ένας από τους 14 συμβασιούχους, ο κ. Νικολάου κάλεσε και τους 14 νέους σταθμάρχες, δύο φορές, τους ρώτησε εάν είναι έτοιμοι να αναλάβουν υπηρεσία και κανένας δεν έφερε αντίρρηση.

Άποψή μου είναι ότι πρόκειται για κοινό σφάλμα του κ. Σαμαρά και του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ο μεν κ. Σαμαράς δεν έκανε χάραξη και ο δε μηχανοδηγός δεν αναρωτήθηκε ,όταν μπήκε στην γραμμή καθόδου, γιατί τον έβαλε ξανά στην κάθοδο ενώ κινούταν προς τη Θεσσαλονίκη, ενώ έπρεπε να είναι στην άνοδο. Έπρεπε να ενημερώσει τον κ. Σαμαρά ότι τον έβαλε στην κάθοδο και να ρωτήσει μέσω ραδιοτηλεφώνου εάν μέχρι την Θεσσαλονίκη θα πρέπει να συνεχίσει στην κάθοδο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση και λειτουργούσε, θα αποφεύγαμε κάτι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι. Θα ήταν δύο μάτια παραπάνω γιατί ο τηλεδιοικητής, επειδή βλέπει όλη τη γραμμή από το Δομοκό ως το Πλατύ, θα έβλεπε το τρένο σε πραγματικό χρόνο και θα διόρθωνε το λάθος του Σαμαρά. Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και από τον πίνακα ελέγχου ελιγμών του Σταθμαρχείου εάν υπήρχαν δύο σταθμάρχες στη βάρδια, πράγμα το οποίο δεν μπορούσε να γίνει λόγω έλλειψης προσωπικού.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί ενώ το Φεβρουάριο ο κ. Νικολάου βάζει τον κ. Σαμαρά πέντε συνεχόμενες βραδινές βάρδιες στη Λάρισα, το Μάρτιο δεν τον έχει καθόλου στο σταθμό της Λάρισας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο κ. Νικολάου το έκανε αυτό επειδή έπρεπε ο κάθε σταθμάρχης να αποκτήσει εμπειρία από όλους τους σταθμούς. Επιπλέον, υπήρχαν διαμαρτυρίες από συναδέλφους επειδή έπαιρνε οδοιπορικά βάζοντας τον στην Καλαμπάκα, οπότε και έπρεπε να τον βάλει κυκλικά εκ περιτροπής σε όλους τους σταθμούς.

«Από το 2012 δούλευε μόνο ένας σταθμάρχης στη Λάρισα νύχτα»

Ως μάρτυρας κατέθεσε και ο Π. Παρασκευόπουλος πρώην κλειδούχος   και  Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών για εννέα έτη και Προέδρος του Σωματείου από τον Πειραιά μέχρι το Πλατύ:

«Από το 2012, από όσο εγώ θυμάμαι, πάντα δούλευε μόνο ένας σταθμάρχης νύχτα στο ΣΣ Λάρισας. Το ίδιο συμβαίνει σε όλους τους σταθμούς.. Όλες τις προηγούμενες μέρες είχε κάνει χάραξη ο κ. Σαμαράς. Αν είχε κάνει χάραξη ,δεν θα έμπαινε στην κάθοδο. Είχε την εμπειρία και τη γνώση για να κάνει την χάραξη, οπότε και σε αυτή την περίπτωση έπρεπε να έκανε χάραξη και να έμενε το τρένο στην άνοδο, όπως είχε μπει στο σταθμό. Όταν τους είχε καλέσει ο κ. Νικολάου δήλωσε έτοιμος να αναλάβει υπηρεσία. Αρμόδιος για την έκδοση της υπηρεσίας είναι μόνο ο Προϊστάμενος. Την εκδίδει και την υποβάλλει στον Διευθυντή κυκλοφορίας για να την εγκρίνει. Και σε συνεννόηση κανονίζουν ανάλογα με τις ανάγκες ποιοι σταθμοί θα λειτουργήσουν.

Ο  Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας προβλέπει ότι ο Σταθμάρχης χαράζει, πράγμα που ο κ. Σαμαράς δεν έκανε, αναγγέλλει την αναχώρηση την οποία ο μηχανοδηγός οφείλει να επαναλαμβάνει και εφόσον δεν υπάρχει υπόδειγμα για εκτροπή κυκλοφορίας 1001, όταν το τρένο μπήκε στην κάθοδο ο μηχανοδηγός έπρεπε να σταματήσει το τρένο και να επικοινωνήσει με τον Σταθμάρχη. Επιπλέον και οι συνοδοί της αμαξοστοιχίας είχαν πρόσβαση στις συνομιλίες με το ραδιοτηλέφωνο και θα έπρεπε να αντιληφθούν ότι μπήκαν στην κάθοδο ενώ ο Σταθμάρχης δεν είχε δώσει τέτοιο τηλεγράφημα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση και λειτουργούσε, θα αποφεύγαμε κάτι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η τηλεδιοίκηση της Λάρισας περιλαμβάνει το κομμάτι από Δομοκό έως και Πλατύ. Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, όλα θα γινόταν με χαράξεις και όχι μηχανικά. Δεν θα γινόταν λάθος ώστε να πάει το τρένο στην κάθοδο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί ενώ το Φεβρουάριο ο κ. Νικολάου βάζει τον κ. Σαμαρά πέντε συνεχόμενες βραδινές βάρδιες στη Λάρισα, το Μάρτιο δεν τον έχει καθόλου στο σταθμό της Λάρισας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν έχει διαφορά ο Σ.Σ Παλαιοφαρσάλου με το Σ.Σ Λάρισας. Ότι τρένο περνάει από το Σ.Σ Λάρισας περνάει και από το Σ.Σ Παλαιοφαρσάλου. Ο κ Νικολάου ήταν δίκαιος και έκανε κυκλική εναλλαγή των υπηρεσιών για να κατανέμονται τα βάρη λόγω εντοπιότητας και τυχόν επιπλέον απολαβές να κατανέμονται ισομερώς. Θέλω να σημειώσω ότι όταν ήμουν Πρόεδρος της Ομοσπονδίας είχαμε κάνει σειρά παραστάσεων και στις Διοικήσεις των εμπλεκομένων εταιρειών καθώς και στο Υπουργείο, στα πολιτικά κόμματα και σε όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά για την απαξίωση του σιδηροδρόμου. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε με αποτέλεσμα το κίνδυνο της ασφάλειας της κυκλοφορίας τον οποίο είχαμε επισημάνει. Είναι ανάγκη να προσληφθούν άμεσα περισσότεροι, για να ανοίξουν περισσότεροι σταθμοί, να μην υπάρχει έλλειψη προσωπικού ώστε να ολοκληρωθούν όλα τα συστήματα ασφαλείας και τα έργα».

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης