Δεν έφθανε η οικολογική καταστροφή και το σκάνδαλο της διαχρονικής ανοχής της λαθρεμπορίας καυσίμων στο λιμενικό σύμπλεγμα Πειραιάς – Ικόνιο – Ελευσίνα που συντάραξε την κοινή γνώμη και προκάλεσε σοβαρούς πολιτικούς τριγμούς. Ήρθε και η αποκάλυψη ότι το τάνκερ «Lassea», το οποίο επίσημα ανέλαβε την απάντληση του φορτίου καυσίμων από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη 2», ήταν και αυτό λαθρεμπορικό, χωρίς πιστοποιητικά ναυσιπλοΐας, με αδιευκρίνιστο και χωρίς παραστατικά φορτίο καυσίμων στα διπύθμενά του κατά τη στιγμή της εφόδου των λιμενικών επί του σκάφους την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου. Το «Lassea» βρίσκεται σε καθεστώς κατάσχεσης, ενώ είναι σε εξέλιξη η προανακριτική διαδικασία από τις υπηρεσίες του Λιμενικού.
Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, που γνωρίζουν κάθε λεπτομέρεια για τη λειτουργία του λαθρεμπορικού κυκλώματος των πειρατών του Σαρωνικού, το «Lassea» ναυτολογήθηκε από τον ίδιο τον πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη 2» για να πραγματοποιήσει την απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο. Με λίγα λόγια, «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» κατά τη λαϊκή ρήση. Το «Lassea», που ανήκει στην εταιρεία «Mare Hellas Shipping», άρχισε επίσημα τη διαδικασία απάντλησης την Πέμπτη που μας πέρασε. Την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου, έπειτα από ρεσάλτο του Λιμενικού επί του «Lassea» διεκόπη η διαδικασία, συνελήφθηκαν καπετάνιος και α’ μηχανικός, και άρχισε η ανάκριση.
Εν τω μεταξύ, κατά το ρεσάλτο οι λιμενικοί ανακάλυψαν μεγάλη ποσότητα καυσίμων στα διπύθμενα του σκάφους. Επίσημα και από ανακοινώσεις είχε δημοσιοποιηθεί πως ήδη το «Lassea» είχε απαντλήσει από το «Αγία Ζώνη 2» περί τους 1.500 τόνους πετρέλαια. Κάτι λιγότερο, δηλαδή, από τη συνολική ποσότητα που το «Αγία Ζώνη 2» είχε φορτώσει από τα ΕΛΠΕ το βράδυ της ημέρας που ναυάγησε. Η συνολική αυτή ποσότητα ξεπερνούσε κατά κάτι τους 1.800 τόνους. Αυτά επικαλείται η εταιρεία των ΕΛΠΕ, σύμφωνα με το επίσημο Δελτίο Αποστολής που εξέδωσε κατά τον νόμο.
Τα πετρέλαια που ήδη κατά τις επίσημες ανακοινώσεις έχουν απαντληθεί από το «Αγία Ζώνη 2» μεταφέρονταν στα ΕΛΠΕ για να υποστούν επεξεργασία, ώστε να ξεχωρίσουν τα πετρελαιοειδή από το θαλάσσιο νερό.
Αν πιστέψουμε τις ανακοινώσεις και τους ισχυρισμούς των εμπλεκομένων θεσμικών φορέων και εταιρειών στην απάντληση, το άθροισμα της απαντλημένης ποσότητας με την ποσότητα που είχε ήδη διαρρεύσει στη θάλασσα και μόλυνε τον Σαρωνικό θα πρέπει να καλύπτει την ποσότητα που φόρτωσε το «Αγία Ζώνη 2» από τα ΕΛΠΕ. Η ποσότητα που διέρρευσε στη θάλασσα είναι της τάξης των 300 τόνων κατ’ εκτίμηση, αλλά τίποτε δεν είναι σίγουρο. Υπάρχουν και εκτιμήσεις που κατεβάζουν την ποσότητα που διέρρευσε σε 200, ακόμη και σε 100 τόνους. Αυτά είναι τα αριθμητικά δεδομένα που στήνουν το παζλ της απάντλησης μέχρι τη στιγμή που πιάστηκε στα πράσα το «Lassea» να παρανομεί.
Τι ερευνούν τώρα οι λιμενικοί
Κατά το ρεσάλτο των λιμενικών, οι άνδρες της ομάδας κρούσης συνέλεξαν δείγματα πετρελαιοειδών από τα διπύθμενα του «Lassea», προκειμένου να τα αντιπαραβάλουν με τα δείγματα του φορτίου που παρελήφθη στα ΕΛΠΕ από το «Αγία Ζώνη 2». Παράλληλα, υπάρχουν δείγματα βεβαίως από τα πετρέλαια που ήδη έχουν απαντληθεί από το κύτος του «Αγία Ζώνη 2». Οι Αρχές, δηλαδή, ψάχνουν να εντοπίσουν αν τα δείγματα που βρέθηκαν στα διπύθμενα του «Lassea» ταιριάζουν με εκείνα του «Αγία Ζώνη 2» κι αν σχετίζονται με το αρχικό φορτίο από τα ΕΛΠΕ.
Θέλουν, δηλαδή, να πιστοποιήσουν οι Αρχές αν το «Lassea», όταν προσέγγισε το ναυάγιο για να απαντλήσει τα πετρέλαια από το «Αγία Ζώνη 2», είχε ήδη στα διπύθμενά του ποσότητα καυσίμων. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, το οποίο είναι και πολύ πιθανό, τότε θα πρέπει να εξηγηθεί πειστικά ποιες είναι οι πραγματικές ποσότητες που απαντλήθηκαν από το «Αγία Ζώνη 2». Το Λιμενικό υποψιάζεται -και βάσιμα- πως το «Lassea», ναυτολογημένο από τον Θεόδωρο Κουντούρη, κατά την απάντληση συνέχιζε με θρασύτητα τη λαθρεμπορική δραστηριότητα. Ναυάγιο δηλαδή και απορρυπαντικό σκάφος συνέχιζαν την «αποστολή τους» υπό την επιτήρηση του ιδίου ατόμου. Του πλοιοκτήτη και σεσημασμένου από το 1991 για λαθρεμπορία, Θεόδωρου Κουντούρη.
Τι συμβαίνει με τα «Σαπάκια»
Είναι προφανές πως από την Κρήτη μέχρι την Αλεξανδρούπολη εκτελούν αποστολές εφοδιασμού, μεταφοράς και φόρτωσης καυσίμων πολλά μικρά τάνκερ, εξαιρετικά γερασμένα, κατασκευής -τα περισσότερα εξ αυτών- κατά τη δεκαετία του ’60 και άλλα πολλά κατά τη δεκαετία του ‘70. Τα σκάφη αυτά, που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προδιαγραφές και τις οδηγίες ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λειτουργούν με παρατάσεις πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, χωρίς τις απαιτούμενες από τον νόμο ασφάλειες για πρόκληση ρύπανσης, χωρίς τον αριθμό ανδρών που πρέπει να απαρτίζουν το κατά τον νόμο πλήρωμα. «Το Αγία Ζώνη 2» και το «Lassea» είναι δύο από αυτά τα «σαπάκια» που πλέουν στις θάλασσές μας με την ανοχή των θεσμικών οργάνων και με βάση τα «στραβά μάτια» που κάνει το Υπουργείο Ναυτιλίας. Πρόκειται για ένα δίκτυο συνενοχής και αλληλοκάλυψης ενός ισχυρού κυκλώματος.
Όλα τα παραπάνω θα εξαντλούνταν σε μία γενική διαπίστωση για την ποιότητα και την αξιοπιστία αυτού του κλάδου της εμπορικής ναυτιλίας, αν δεν προέκυπτε πως αυτό το κύκλωμα διαχρονικά διεξάγει και το περίφημο λαθρεμπόριο καυσίμων, πιθανότατα δε και άλλου τύπου λαθρεμπόριο. Η υπόθεση «Αγία Ζώνη 2» ήταν μία ευκαιρία για να αποκαλυφθεί το πώς δουλεύουν αυτοί οι παράνομοι μηχανισμοί και πώς κατάντησαν το σύμπλεγμα Πειραιάς – Ικόνιο – Ελευσίνα ένα σύγχρονο πειρατικό κράτος εν κράτει.
Η υπόθεση Θεόδωρος Κουντούρης είναι χαρακτηριστική. Από τα νεανικά του χρόνια δραστηριοποιείται στο λαθρεμπόριο καυσίμων, προφυλακίζεται το 1991 για πρώτη φορά, «πιάνεται στα πράσα» τουλάχιστον άλλες δύο φορές και οδηγείται στη Δικαιοσύνη. Ως εκ θαύματος πάντα τη γλυτώνει, απαλλάσσεται, του επιστρέφονται τα κατασχεμένα από το Δημόσιο σκάφη του, προμηθεύεται νόμιμες άδειες διακίνησης και εμπορίας καυσίμων, πετυχαίνει παρατάσεις των πιστοποιητικών του ναυσιπλοΐας, παρανομεί εκ του ασφαλούς με την ανοχή του Υπουργείου Ναυτιλίας, του Λιμενικού, των Τελωνείων και τέλος της ίδιας της Δικαιοσύνης. Είναι ασύλληπτο, αλλά είναι πραγματικό.
Τελείωσε το πάρτι
Το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη 2» και οι τραγικές επιπτώσεις από τη ρύπανση που προκάλεσε έθεσαν το ζήτημα της ύπαρξης και λειτουργίας των κυκλωμάτων που προαναφέρθηκαν υπό το μικροσκόπιο της ίδιας της κοινωνίας. Ακόμη και η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ανακοινώσει νέα μέτρα αλλά και νέες προδιαγραφές προκειμένου να ελεγχθεί η πληθωρική και προκλητική παρανομία στις θάλασσές μας.
Τίθεται, όμως, κι ένα πραγματικά πρακτικό ζήτημα που έχει να κάνει με την καθημερινότητα και την υγεία αλλά και το θέμα ασφάλειας αυτής της κοινωνίας. Πρόκειται για τη σκανδαλώδη ανοχή των Αρχών, η οποία επιτρέπει στα σκάφη – βόμβες να κυκλοφορούν και στους πλοιοκτήτες τους να θησαυρίζουν με παρανομίες.
Αυτό το πάρτι τελειώνει, δυστυχώς όμως με μία οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε στον Σαρωνικό. Τέτοιες περιβαλλοντικές βόμβες υπάρχουν σήμερα παντού, από τα Χανιά και τη Σύρο μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα. Όπου υφίσταται λιμενική δραστηριότητα. Απόσυρση εδώ και τώρα με ειδική νομοθεσία και σαφείς προειδοποιήσεις προς το κύκλωμα των πειρατών και λαθρεμπόρων.