Είναι μεσημέρι, όταν ένα από τα πέντε λεωφορεία που μεταφέρουν πρόσφυγες από την Οδησσό, φτάνει στη Θεσσαλονίκη, για να αφήσει μερικούς από τους επιβάτες του και να συνεχίσει με τους υπόλοιπους για την Αθήνα. Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, ξεπροβάλλει πρώτο στις σκάλες του πούλμαν και ο άντρας βοηθάει τη γυναίκα με το μπαστούνι να κατέβει απ’ τις σκάλες. «Πρέπει να συνεχίσουμε για την Ιταλία, εκεί μας περιμένουν. Έχει καράβι από τη Θεσσαλονίκη για εκεί;», μας ρωτάει.
Είναι όλοι τους κατάκοποι από το μακρινό και δύσκολο ταξίδι. Οι περισσότεροι επιβάτες δεν αποφεύγουν να μιλήσουν για τον πόλεμο και προτιμούν να μην γνωστοποιούν τα ονόματά τους.«Δεν περιμέναμε ότι θα μας βρει ένα τέτοιος πόλεμος και θα πάρουμε αναγκαστικά τον δρόμο της μετανάστευσης», μας είπε ένας γκριζομάλλης κύριος, που κι αυτός δεν θέλησε να μιλήσει επώνυμα, ούτε και να φωτογραφηθεί.
Το σημερινό ήταν το τέταρτο δρομολόγιο που έκανε μεταφέροντας Ουκρανούς πρόσφυγες, στη διαδρομή Μολδαβία- Θεσσαλονίκη- Αθήνα, ο Παύλος Χαλντεόπουλος.
«Αυτή τη φορά φέραμε διακόσιους δώδεκα πρόσφυγες από την Οδησσό, αλλά από την αρχή του πολέμου έχουμε μεταφέρει περισσότερους από πεντακόσιους», αναφέρει, τονίζοντας με περηφάνια πως η εταιρεία του είναι η μοναδική ελληνική που φέρνει προσφυγές από την Ουκρανία στην Ελλάδα». «Μεθαύριο, 15 Μαρτίου, φεύγω και πάλι. Θα οδηγήσω ένα πούλμαν προς την Ουκρανία, να φέρουμε άλλους προσφυγές στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα», εξηγεί.
Όταν με την έναρξη της ρωσικής εισβολής είδε στην τηλεόραση ότι άρχισαν να καταφθάνουν στη μεθόριο Ουκρανίας – Μολδαβίας τα πρώτα καραβάνια προσφύγων, ο Παύλος Χαλντεόπουλος ήξερε τι έπρεπε να κάνει. «Έπιασε» το τιμόνι του μοναδικού λεωφορείου της εταιρείας και πήρε τον δρόμο για τα σύνορα. Έκτοτε μίσθωσε και άλλα τέσσερα πούλμαν, τα οποία επάνδρωσε με συγγενικά του πρόσωπα τα οποία «επιστράτευσε», και με αυτόν τον στόλο και δικά του έξοδα μεταφέρει προς τα σύνορα ανθρωπιστική βοήθεια και στην επιστροφή, πρόσφυγες.
Δωρεάν, όπως λέει ο ίδιος, για όσους δεν έχουν χρήματα. Το ταξίδι όμως είναι μακρινό, τα καύσιμα έχουν φτάσει στα ύψη και έτσι απευθύνει έκκληση σε όποιον θέλει και μπορεί να συνεισφέρει μόνο για την αγορά πετρελαίου για τα λεωφορεία.