Δεν μπορεί κανείς παρά να αναγνωρίσει τα τεράστια βήματα που έχει κάνει η νεοσύστατη εταιρεία ανάπτυξης Harebrained Schemes (ιδρύθηκε το 2011) στην βιομηχανία των video games. Προσωπικά την έμαθα όταν ανέλαβα το review του Shadowrun Returns, την ψηφιακή «ενσάρκωση» του γερμανικού επιτραπέζιου RPG που σχεδίασε μεταξύ άλλων ταλαντούχων ατόμων, ο Jordan Weisman, επικεφαλής της Harebrained Schemes.

Λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία του Shadowrun Returns, δημιουργήθηκε και το πρώτο expansion του εν ονόματι Dragonfall που περιελάμβανε ένα ολοκαίνουργιο campaign παρέα με νέους χαρακτήρες, όπλα, αποστολές και όλα τα συναφή. Η ποιότητα του Dragonfall οδήγησε τους δημιουργούς του στην κυκλοφορία της standalone Director’s cut έκδοσης του η οποία διαθέτει μπόλικες πρόσθετες παροχές που θα τις ανακαλύψουμε μαζί στην συνέχεια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κόσμος και η Δράκαινα!
Τα ιστορικά βιβλία του Shadowrun αναφέρονται με δέος στην χρονολογία του 2011, στην εποχή που η μαγεία επέστρεψε στον σκοτεινό, φουτουριστικό του κόσμο. Μαζί με τις μαγικές δυνάμεις, επανήλθαν στον κόσμο και πλάσματα της ανθρώπινης μυθολογίας. Το μοχθηρότερο ανάμεσα τους ήταν η πανίσχυρη δράκαινα Feuerschwinge (Firewing). Ξεπροβάλλοντας πίσω από την γερμανική οροσειρά Harz στην βόρεια Γερμανία, η δράκαινα αποκάλυψε αμέσως τις δολοφονικές προθέσεις της, πετώντας πάνω από την γερμανική ενδοχώρα και ξερνώντας φωτιά σε όποιο χωριό ή πόλη συναντούσε στο διάβα της.

Η επίθεση της δράκαινας έπιασε στον ύπνο τις γερμανικές στρατιωτικές δυνάμεις με αποτέλεσμα, τέσσερεις μήνες μετά την έναρξη της επιδρομής της, οι νεκροί να ανέρχονται σε πολλές χιλιάδες. Τελικά, ο γερμανικός στρατός ξεπέρασε τον αρχικό αιφνιδιασμό, έστησε παγίδα στην Firewing και κατόρθωσε να την καταρρίψει τον Σεπτέμβριο του 2012. Η πτώση της δράκαινας άφησε πολλά ερωτηματικά αναπάντητα διότι ποτέ δεν ανακαλύφθηκε το πτώμα της καθώς και η φωλιά της στα βουνά Harz.

http://www.youtube.com/watch?v=gp16zmBniUE

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

42 χρόνια μετά, το 2054, ξεκινά η δική σας περιπέτεια. Είστε επικεφαλής μιας ομάδας βετεράνων shadowrunners που εδράζονται στο Βερολίνο, την πάλαι ποτέ πρωτεύουσα της Γερμανίας. Αυτονομημένο από πολυεθνικές κυβερνήσεις και διοικούμενο από ένα αναρχικό κίνημα, το Βερολίνο είναι ο «παράδεισος» των shadowrunners που μπορούν να διεκπεραιώσουν τις τυχοδιωκτικές τους αποστολές χωρίς παρεμβάσεις των δυνάμεων του νόμου και την ίδια ώρα να αποκτήσουν στην μαύρη αγορά όλο τον high tech εξοπλισμό που χρειάζονται. Την ώρα που τα πάντα φαίνονται ειδυλλιακά για την καριέρα σας, ένα σωρό ενδείξεις καταδεικνύουν ότι η Firewing όχι μόνο δεν πέθανε αλλά βρίσκεται στην βερολινέζικη επικράτεια, δρομολογώντας μια νέα επίθεση ενάντια στην ανθρωπότητα.

Στιβαρό σενάριο
Ένα βιντεοπαιχνίδι για να αποτελέσει πραγματικό έργο τέχνης πρέπει το gameplay του να είναι γεμάτο νόημα. Το Dragonfall είναι τόσο πλούσιο σεναριακά που μπορεί να κοντράρει με ευκολία κολοσσούς όπως το Mass Effect, τα Baldur’s Gate, τα Elder Scrolls και κάθε αξιόλογο RPG τίτλο που χωράει ο νους σας. Βασική προϋπόθεση για να απολαύσετε στο έπακρο τον υπέροχο κόσμο του είναι να ακολουθήσετε την συμβουλή ενός φίλου που ακολούθησα και εγώ, διαβάζοντας όσες περισσότερες Shadowrun νουβέλες -και είναι δεκάδες- μπορείτε να πιάσετε στα χέρια σας.

Εντρυφώντας στις νουβέλες θα νοιώσετε στο πετσί σας το μεγαλείο του κόσμου του Shadowrun, ένα ετερόκλητο σύμπαν όπου οι δεισιδαιμονίες είναι αναπόσπαστο τμήμα της πραγματικότητας. Εκεί η μαγεία συμβαδίζει με επιστημονικά επιτεύγματα όπως τα cyborgs και η απευθείας είσοδος στο παγκόσμιο διαδίκτυο εν ονόματι Matrix διαμέσου των νευρωνικών συνάψεων ενώ η ανθρωπότητα έχει χωριστεί στους κανονικούς ανθρώπους και στους metahumans, ανθρώπους μεταμορφωμένους σε elves, dwarves, orks και trolls που αποτελούν μόνιμο στόχο ρατσιστικής αντιμετώπισης.

Ακόμα και χωρίς την ανάγνωση των μυθιστορημάτων του Shadowrun, στο Dragonfall η αφήγηση είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο ώστε διαμέσου των αποστολών και της αλληλεπίδρασης με τους NPCs να ξεδιπλώνονται τα πάθη, τα μίση, οι φοβίες και οι ελπίδες της βασανισμένης ανθρωπότητας. Διεκπεραίωσα αποστολή που μου ανέθεσε ένα φιλάνθρωπο troll και λιάνισα μια ομάδα ρατσιστών, επιτέθηκα στις εγκαταστάσεις μιας πολυεθνικής όπου διέπρατταν φρικαλέα πειράματα σε metahumans, βοήθησα άτομα της ομάδας μου να απαλλαγούν από το εφιαλτικό παρελθόν τους κ.ο.κ.

Το Dragonfall προσκαλεί τους παίκτες να αντιδράσουν στις δοκιμασίες που αντιμετωπίζουν με γνώμονα τις ηθικές αρχές και αξίες τους. Τα ηθικά διλλήματα πέφτουν βροχή στις αποστολές αλλά και στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας όταν συζητάτε με την πληθώρα των NPCs που είναι εγκατεστημένοι στο Βερολίνο. Όταν ένα μέλος της ομάδας σας αντιμετωπίζει καχύποπτα και με προσβλητικό τρόπο κάθε εντολή σας θα τον βρίσετε, θα τον διώξετε από την ομάδα ή θα προσπαθήσετε να του αλλάξετε μυαλά; Σας έχουν στείλει να σκοτώσετε έναν επιστήμονα αλλά εκείνος σας αντιπροτείνει να του χαρίσετε την ζωή με αντάλλαγμα μπόλικο χρήμα και όπλα προηγμένης τεχνολογίας. Την ώρα που κλείνετε στο να τον βοηθήσετε, έρχεστε πρόσωπο με πρόσωπο με τα αποτρόπαια εγκλήματα που διέπραξε και αντιλαμβάνεστε ότι είναι ψυχοπαθής φονιάς, τι κάνετε;

Κάθε επιλογή διαμορφώνει την πορεία σας στο Dragonfall αλλά καμία τους δεν οδηγεί σε αδιέξοδα γεγονός που σας προσφέρει απόλυτη ελευθερία κινήσεων. Μπορείτε έτσι να πορευθείτε με βάση την πραγματική ηθική σας πυξίδα ή να ακολουθήσετε τις σκοτεινότερες παρορμήσεις σας παραμένοντας ατιμώρητοι. Οι χαρακτήρες στην περιπέτεια ζωντανεύουν μέσω των πλούσιων διαλόγων, είναι τρομακτικά απολαυστικό να τους ανακρίνεις μαθαίνοντας τις πονεμένες ιστορίες τους. Σας συνιστώ να συζητάτε αδιάκοπα με τον οποιοδήποτε βρεθεί μπροστά σας και να μην παραλείψετε ούτε μια ερώτηση όχι μόνο επειδή οι συζητήσεις είναι υπέροχες αλλά διότι θα βρεθείτε μπροστά σε απίθανες αναφορές πάνω σε γνώριμα θέματα και θα ξεκαρδιστείτε στα γέλια.

Βρισκόμουν στον δρόμο και συζητούσα με μια πρεζού. Μέσα στο ντελίριο από το κοκτέιλ ναρκωτικών που είχε ρουφήξει την άκουσα κατάπληκτος να μου λέει ότι κάποιοι έστειλαν ρομπότ από το μέλλον για να σφάξουν τον γιό της, απευθείας αναφορά στο Terminator δηλαδή! Σε άλλη περίπτωση ένας χαρακτήρας αναφέρθηκε στο DVD RW σαν απηρχαιωμένο μέσο αποθήκευσης δεδομένων!

Director’s Cut ή τίποτα!
Όσοι αποκτήσατε το Dragonfall στην expansion μορφή του και αναρωτιέστε τι περισσότερο έχει να προσφέρει το Director’s Cut, ήρθε η ώρα να απαριθμήσουμε τα νέα χαρακτηριστικά του. Πέραν της προφανούς διαφοράς, το ότι δηλαδή το Director’s Cut είναι standalone έκδοση, περιλαμβάνει πέντε αποστολές που δεν υπήρχαν στο expansion. Οι τρεις από αυτές είναι αποστολές που σχετίζονται με το παρελθόν των χαρακτήρων σας και προσωπικά μου άρεσαν πολύ, ειδικά η αποστολή της Glory. Σε αυτή αναλαμβάνετε να διαλύσετε την παραθρησκευτική οργάνωση ενός ψυχάκια σε στυλ Charles Manson, αντιμετωπίζοντας σατανικούς αντιπάλους.

Στην συνέχεια, το σύστημα μάχης έχει υποστεί βελτιώσεις με την σημαντικότερη να είναι η προσθήκη του armor που προσφέρει έξτρα προστασία από τα εχθρικά βόλια. Το interface έχει γίνει πολύ πιο εύχρηστο, διευκολύνοντας την γρήγορη εναλλαγή ανάμεσα σε spells, αντικείμενα και οπλισμό. Η σπουδαιότερη βελτίωση για μένα είναι η περιορισμένη παραμετροποίηση των υπόλοιπων χαρακτήρων στην ομάδα, πλην του δικού σας. Κάθε φορά που ένας χαρακτήρας ανεβαίνει επίπεδο, εμφανίζονται δύο επιλογές που αναβαθμίζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά του. Φεριπήν, η Glory μπορεί να δυναμώσει την melee επίθεση της ή να εξειδικευτεί περαιτέρω στην χρήση πιστολιών. Εναλλακτικά φινάλε και τεράστια πληθώρα από νέα αντικείμενα, spells και cyberware είναι το κερασάκι στην τούρτα του Dragonfall.

“First we take Berlin, then we take Manhattan!” Το Shadowrun: Dragonfall Director’s Cut διαθέτει όλες τις αρετές ενός καθαρόαιμου RPG με τις συγκρούσεις να διεξάγονται σε turn based μορφή. Με το avatar σας ανά… χείρας περιφέρεστε στις περιοχές του παιχνιδιού, συνομιλώντας με NPCs, αναλαμβάνοντας αποστολές και αγοράζοντας τον ενδεδειγμένο εξοπλισμό για να αντιμετωπίσετε με επιτυχία τους κινδύνους που σας περιμένουν. Η περιοχή Kreuzbasar είναι η μόνη ασφαλής για την τετραμελή ομάδα σας και η βάση επιχειρήσεων από όπου έχετε πρόσβαση σε όλα τα υπόλοιπα μέρη. Εκεί κατοικοεδρεύουν έμποροι που -με την κατάλληλη αμοιβή- θα σας προσφέρουν καλύτερα όπλα, spells, ιατρικό εξοπλισμό, cyberwares για να μετατρέψετε σε cyborgs τους ήρωες σας κ.ο.κ.

Λατρεύω το σύστημα χτισίματος χαρακτήρων που διαθέτει το Dragonfall με βάση το οποίο οι αρχικές επιλογές που κάνετε δεν είναι ποτέ δεσμευτικές πλην της φυλής όπου ανήκει ο ήρωας σας. Μπορείτε να επιλέξετε ο ηγέτης της ομάδας σας να ανήκει σε οποιοδήποτε από τα έξι αρχέτυπα ή classes αν προτιμάτε: Mage, Shaman, Decker, Street Samurai, Physical Adept και Rigger. Το αρχέτυπο καθορίζει και τα attributes που θα κυριαρχούν στον χαρακτήρα, δηλαδή αν θα έχει περισσότερο strength για να βαράει στο ψαχνό από κοντά, intelligence και wisdom για να εξαπολύει με επιτυχία τα spells του κ.ο.κ.

Μπορεί να καλύπτει ελάχιστο χρόνο συγκρινόμενο με το υπόλοιπο gameplay (εκτός αν ο ήρωας σας είναι decker), όμως η εξόρμηση σας στον ψηφιακό κόσμο του Matrix είναι μια αξέχαστη εμπειρία από αισθητικής άποψης με γραφικά που παραπέμπουν στο θρυλικό φιλμ Tron!

Η ολοκλήρωση αποστολών και η συντριβή αντιπάλων πριμοδοτεί τον πρωταγωνιστή της περιπέτειας σας με karma points που ξοδεύονται στο ανέβασμα των attributes. Η εν λόγω διαδικασία σας επιτρέπει να τροποποιήσετε την δομή του ήρωα και να τον οδηγήσετε σε όποια κατεύθυνση θέλετε. Έτσι, ο mage μπορεί να μάθει να χρησιμοποιεί βαρύ οπλισμό και να γίνει ακροβολιστής, ο shaman να μάθει να χειρίζεται drones ή να εισβάλλει στο matrix όποτε του καπνίσει κ.ο.κ. Είναι φανερή η εκπληκτική δουλειά των προγραμματιστών που έχτισαν όλο το gameplay γύρω από τις ανάγκες μας ως παίκτες, αφήνοντας μας απόλυτα ελεύθερους στο να διαμορφώσουμε την δική μας εμπειρία.

Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι etiquettes, η δεοντολογία του χαρακτήρα σας που θα επιλέξετε. Ανάλογα με το αν το etiquette είναι shadorunner, socialite, street, corporate κ.ο.κ. ανοίγουν διαφορετικές επιλογές στους διαλόγους, επιτρέποντας σας να αποκαλύψετε μυστικά και πληροφορίες που δεν θα τις λαμβάνατε αλλιώτικα. Αντίστοιχο ρόλο παίζουν και τα αρχέτυπα που παρέχουν εναλλακτικές οδούς για να κάνετε τα πράγματα, για παράδειγμα, με έναν decker μπορείτε να «σπάσετε» κλειδαριές που δεν ανοίγουν με τίποτα διαφορετικά.

Στο PDA του ήρωα βλέπετε τα στατιστικά, τον εξοπλισμό και τα επόμενα objectives που έχει αναλάβει. Εκεί παρατήρησα ένα μικρό bug: όταν διαβάζετε σε υπομνήματα ή σας δίνει ένας NPC κωδικούς για το άνοιγμα θυρών και την πρόσβαση στο matrix, οι κωδικοί καταχωρούνται αυτόματα στο PDA για να μην πρέπει να τους αποστηθίσετε. Δυστυχώς σε κάποιες περιπτώσεις αυτό δεν συνέβη, αναγκάζοντας με να ξαναγυρίζω… πενήντα οθόνες πίσω για να βρω το άτομο ή το υπόμνημα που το ανέφερε!

Αδιάκοπη δράση
Οι συγκρούσεις στο Dragonfall είναι απολαυστικότερες από το Shadowrun Returns χάρις στο εξαιρετικό A.I. των αντιπάλων που εξασφαλίζει ότι όλες οι μάχες απαιτούν σωστή στρατηγική από την μεριά μας, ανεξαρτήτως επιπέδου δυσκολίας. Οι εχθροί επιτίθονταν ανά ομάδες μόλις αντιλαμβανόντουσαν την παρουσία της ομάδας μου, έπιαναν θέσεις με καλή κάλυψη και χρησιμοποιούσαν σχεδόν πάντοτε χειροβομβίδες για να πλήξουν τους χαρακτήρες μου που στέκονταν κοντά ο ένας με τον άλλο. Μόλις η μάχη άρχιζε να γέρνει προς την μεριά της ομάδας μου, οι εχθροί υποχωρούσαν σε άλλο δωμάτιο και προσπαθούσαν να βρουν καλύτερη κάλυψη, περιμένοντας κάπου κάπου και ενισχύσεις.

Στα αρνητικά στοιχεία του υπέροχου συστήματος μάχης του Dragonfall που διεξάγεται με γύρους βρήκα την αδυναμία μου να επιταχύνω τον γύρο των αντιπάλων διότι περνάει αρκετός χρόνος μέχρι να μετακινηθούν όλοι οι εχθροί και η αναμονή μου την έδινε στα νεύρα. Επίσης ένα ακόμα σφάλμα του Dragonfall είναι κατά την άποψη μου η αδυναμία περιστροφής της κάμερας στον χώρο. Αρκετές φορές στεκόμουν πίσω από φυσικά εμπόδια και ήθελα να περιστρέψω την κάμερα για να μπορέσω να υπολογίσω καλύτερα την γωνία θέασης του εχθρού και την απόσταση που είχα από εκείνον αλλά δεν γινόταν. Προτιμώ να βλέπω τους χαρακτήρες ανά πάσα στιγμή όταν δρουν παρά να βλέπω για παράδειγμα το περίγραμμα τους πίσω από μια κολώνα ή έναν τοίχο.

Το Shadowrun: Dragonfall Director’s Cut είναι ένα παιχνίδι που θα το παίξετε με το πάσο σας για να το απολαύσετε. Θα διαβάσετε όλους τους διαλόγους προσεκτικά, θα ρωτήσετε τους πάντες για τα πάντα, θα αναλάβετε όλες τις αποστολές, βασικές και προαιρετικές που θα σας προσφερθούν και θα καθαρίσετε όποιον αντίπαλο σας κοντράρει. Όλες αυτές οι θαυμάσιες δραστηριότητες θα σας «φάνε» γύρω στις 27 ώρες και έτσι αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για ένα από τα χορταστικότερα video games που κυκλοφορούν αυτή την εποχή στην αγορά.

Ένας κόσμος όπου κυριαρχεί η λεπτομέρεια
Τα άτομα που έχτισαν τον αξέχαστο κόσμο του Shadowrun: Dragonfall Director’s Cut δημιούργησαν έναν εκπληκτικό προγραμματιστικό κώδικα χάρη στον οποίο, ακόμα και στις μέγιστες δυνατές αναλύσεις, ο αριθμός των frames παραμένει σταθερός και το animation δεν παρουσιάζει προβλήματα. Ο φωτισμός είναι απίστευτα πετυχημένος και βοηθά στο ζωντάνεμα των δεκάδων περιοχών του.

Κάθε τοποθεσία ξεχειλίζει από μικρολεπτομέρειες που αποκαλύπτουν το ποιόν των ατόμων που ζουν εκεί: αποστειρωμένα περιβάλλοντα με λάμπες νέον θα συναντήσετε σε εργαστήρια, καναπέδες, meeting rooms, γραφεία και βιβλιοθήκες σας περιμένουν σε εταιρικό περιβάλλον, γλίτσα, σκουπίδια και ακαθαρσίες κυριαρχούν στους υπονόμους, αντίσκηνα, βαρέλια με φωτιά και αργόσχολοι τύποι εδράζονται στις φτωχογειτονιές.

http://www.youtube.com/watch?v=6GtzpNK4h0M

Τα πορτραίτα των χαρακτήρων παρουσιάζουν τεράστια ποικιλία και τα μοντέλα τους είναι γεμάτα εικαστικές λεπτομέρειες που θα θελήσετε να παρατηρήσετε σίγουρα, ζουμάροντας πάνω τους. Δυστυχώς, λόγω του τεράστιου κόστους που θα ενείχε ένα τέτοιο εγχείρημα, τα πρόσωπα των χαρακτήρων δεν έχουν animation, τα απολαμβάνετε απλά σαν όμορφα σχεδιασμένους πίνακες.

Στον ηχητικό τομέα, λείπει και πάλι το voice acting που θα έδινε ζωντάνια στο επικό σενάριο του Dragonfall αλλά η απουσία του λόγω κόστους δεν αφαιρεί στο παραμικρό την ευχαρίστηση των χιλιάδων διαλόγων και της ιστορίας που το καθιστά ανώτερο και από visual novel σε αφηγηματικό επίπεδο. Το soundtrack είναι τιγκαρισμένο στα techno κομμάτια που ενισχύουν την κυβερνοπάνκ αισθητική και αλλάζει ρυθμό με το ξεκίνημα της μάχης, βομβαρδίζοντας τα αυτιά μας με απειλητικά beats.

Ένα βήμα πριν την τελειότητα
Όταν ετοιμάζομαι να ασχοληθώ με ένα RPG έχω πάντοτε μεγάλες προσδοκίες αναφορικά με το σενάριο, το σύστημα μάχης, την ποιότητα της δράσης και την παραμετροποίηση των χαρακτήρων. Αν εξαιρέσουμε την ανεπαρκή κατ’ εμέ παραμετροποίηση των χαρακτήρων της ομάδας σας πλην του πρωταγωνιστή, όλα τα υπόλοιπα στοιχεία περιέχονται στο Shadowrun: Dragonfall Director’s Cut σε τεράστιες ποσότητες. Ειδικά η διάρκειά του εκτοξεύεται σε υπερτριπλάσιο βαθμό.

Το replayability αγγίζει το τέλειο αφού το class και το etiquette του ήρωα οδηγεί σε αφηγηματικούς παράδρομους, αποκαλύπτοντας καινούργια πράγματα αλλά και εναλλακτικά φινάλε. Παράλληλα, η Harebrained διαθέτει ένα τρομερά δραστήριο community στο Steam που της δημιουργεί campaigns χρησιμοποιώντας τον ενσωματωμένο editor. Έτσι μπορείτε να αυξήσετε δραματικά τις συνολικές ώρες του gameplay παίζοντας τα campaigns των άλλων ή να στρωθείτε στην δουλειά και να φτιάξετε το δικό σας content. Προσθέτοντας στα παραπάνω την εξαιρετική τιμή των 15 ευρώ στο Steam μάλλον έχετε αρχίσει να αναρωτιέστε γιατί αυτό το «διαμάντι» δεν κοσμεί ήδη την ψηφιακή βιβλιοθήκη σας.

Θετικά:
– Σενάριο επιπέδου βραβευμένων μυθιστορημάτων με καταπληκτικούς διαλόγους και ψυχολογικά συναρπαστικούς χαρακτήρες
– Συναρπαστικό σύστημα μάχης με γύρους
– Άφθονη διάρκεια
– Ολοκληρωτική παραμετροποίηση του κεντρικού χαρακτήρα
– Αυξημένο replayability
– Προσεκτικά ρυθμισμένο A.I.

Αρνητικά:
– Ανεπαρκής παραμετροποίηση των συμπληρωματικών χαρακτήρων της ομάδας σας
– Δεν μπορείτε να επιταχύνετε τις κινήσεις των αντιπάλων κατά την διάρκεια του γύρου τους
– Η κάμερα δεν περιστρέφεται στον χώρο ούτως ώστε να βλέπετε την δράση από όποια γωνία σας βολεύει

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 6
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8

Επεκτείνει την αρχική του έκδοση στο βαθμό που όφειλε εξ αρχής.

Γιάννης Μοσχονάς  

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης