Το Super Mario Bros. ήταν ο τίτλος που συνόδευσε την κονσόλα NES την δεκαετία του ’80 καθιέρωσε την Nintendo στη βιομηχανία των games. Ο δημιουργός Shigeru Miyamoto μεγαλούργησε με τρεις σημαντικές κυκλοφορίες της σειράς το ’85, το ’87 και το ’88, οι οποίες πούλησαν εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως και προκάλεσαν παροξυσμό στους console gamers, ανεξαρτήτως προτιμήσεων, ηλικίας ή φύλου. Ως εκ τούτου, η μετάβαση από τα 8-bit του NES στα 16-bit του SNES ήταν κάτι παραπάνω από αναγκαία. 

Με την κυκλοφορία του SNES στις 21 Νοεμβρίου του ’90 στην Ιαπωνία και στις 4 Απριλίου του ’92 στην Ευρώπη (6 Ιουνίου για τη χώρα μας), ο Mario έδωσε το δυναμικό παρόν συνοδεύοντας ξανά την επόμενη μεγάλη κονσόλα της Nintendo, η οποία παρεμπιπτόντως θεωρείται και μία εκ των κορυφαίων όλων των εποχών. Ο Miyamoto βάδισε πάνω στην επιτυχημένη συνταγή του Super Mario Bros. 3 και αποφάσισε να εξελίξει τη σειρά ένα βήμα παραπέρα. Όσοι γνωρίζουμε τα games του SNES μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι το Super Mario World δεν αποτέλεσε έναν “AAA τίτλο” όπως πολλοί περιμέναμε. Απ’ την άλλη όμως, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι μας βύθισε με το γνώριμο εθιστικό gameplay που καθιέρωσε τον Mario και την παρέα του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το σενάριο είναι γνωστό. Η πριγκίπισσα Toadstool απουσιάζει απ’ το θρόνο της. Στο στοίχημα δίνει 1,10 απόδοση ότι την έχει απαγάγει ο Bowser. Ουάου, πρωτότυπο! Στόχος σας λοιπόν είναι να ξεκινήσετε από την Dinosaur Land μαζί με τον αδερφό σας Luigi, να περάσετε μέσα από τα κάστρα που κρύβονται οι Koopalings (τα παιδιά του Bowser) και να φτάσετε στον τελικό σας προορισμό όπου βρίσκεται η πριγκίπισσα. Στην παρέα σας όμως έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη μέλος που κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας.

Meet Yoshi!
Το πράσινο αξιολάτρευτο δεινοσαυράκι στέκεται για πρώτη φορά στο πλευρό του Mario, δίπλα του, στο πεδίο της μάχης. Ο λόγος είναι ότι θέλει ως βοήθεια να ελευθερώσετε τους φίλους του που έχουν αιχμαλωτιστεί από τα παιδιά του Bowser και κρύβονται μέσα σε αυγά δεινοσαύρου. Συνεπώς οι στόχοι σας συμπίπτουν. Η βοήθεια του Yoshi είναι υπερπολύτιμη καθώς αποτελεί ένα σημαντικό ατού για εσάς στις αναμετρήσεις σας με τους εχθρούς, κάτι που θα αναλύσουμε εκτενέστερα παρακάτω.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Gameplay
Η παρουσίαση του Super Mario World έχει βασιστεί αρκετά σε αυτή του Super Mario Bros. 3. Τα levels είναι προσβάσιμα μέσω ενός χάρτη στον οποίο επιλέγετε τη διαδρομή σας. Ενίοτε ανακαλύπτετε κρυφά περάσματα που σας οδηγούν σε νέα bonus levels. Η άμεση πρόσβαση στον τελευταίο κόσμο, το λεγόμενο “Warp Zone” της σειράς Super Mario Bros. που σας βοηθά να τερματίσετε το παιχνίδι εντός δεκαλέπτου, εξακολουθεί να υφίσταται και εδώ με διαφορετική μορφή. Συγκεκριμένα υπάρχει μόνο ένα κρυφό σημείο σε προκαθορισμένο level, το οποίο και θα πρέπει να ανακαλύψετε για να ταξιδέψετε απευθείας στον τελικό κόσμο. Φυσικά σας προτείνουμε σε κάθε περίπτωση να παίξετε το παιχνίδι σε κανονικό playthrough.

Στον τομέα του χειρισμού δεν συναντάμε ιδιαίτερες διαφορές καθώς ακολουθείται το κλασικό 2D platform μοτίβο που έχει καθιερώσει τη σειρά στις συνειδήσεις μας. Ο Mario θα πρέπει να φτάσει από το ένα άκρο της πίστας στο άλλο και να τερματίσει. Στην πορεία συλλέγει power-ups, δηλαδή αντικείμενα που του δίνουν επιπλέον ικανότητες. Στο σημείο αυτό θα εντοπίσετε μία στασιμότητα καθώς τα bonus items που αποκτάτε είναι δυστυχώς πανομοιότυπα με το Super Mario Bros. 3, δηλαδή έχουμε το μανινάρι, το Fire Flower και το Cape Feather. Ο Yoshi που είναι ουσιαστικά η μόνη σας νέα δύναμη, αποκτάται επίσης με τη μορφή power-up (δηλαδή στα ερωτηματικά). Με το που θα βγει από το αυγό του μπορείτε άμεσα να τον καβαλήσετε με άλμα.

Ο δεινοσαυρούλης σας είναι μια άκρως πολύτικη μονάδα. Καταπίνει κυριολεκτικά τους περισσότερους εχθρούς σας και υπερπηδά άλλους στους οποίους ο Mario θα δεχόταν χτύπημα, ενώ αλληλεπιδρά με τους Koopa Troopa. Συγκεκριμένα αν καταπιεί έναν με πράσινο καβούκι τότε πετάει το καβούκι πίσω ενώ τρώγωντας το κόκκινο καβούκι εκτοξεύει τρεις φλόγες. Το μόνο μειονέκτημά του είναι ότι δεν εισέρχεται σε Ghost castles και στα μεγάλα κάστρα των Koopalings, προφανώς διότι…είναι φοβιτσιάρης!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στα κουμπιά, η μετάβαση από τα δύο buttons του NES controllers στα τέσσερα του SNES γίνεται απόλυτα ομαλά. Τα πρώτα δύο είναι το άλμα και η αύξηση ταχύτητας/χτύπημα fireball. Τώρα όμως, ο Mario μπορεί με ένα τρίτο κουμπί, το Α, να τρυπήσει σαν…κομπρεσέρ τα τουβλάκια που βρίσκονται από κάτω του. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε μία διαφοροποίηση στο χειρισμό που έχει να κάνει με τον ιπτάμενο Mario. Στο Super Mario Bros. 3 μπορούσατε να πετάξετε τρέχοντας και πατώντας διαρκώς το άλμα εκεί που θέλατε ώστε να πάρετε ύψος. Στο Super Mario World όμως ο Mario δεν πετάει ανάλογα με το πάτημα του κουμπιού αλλά ακολουθεί μια καμπύλη τροχιά. Πατώντας το άλμα απογειώνεστε προς τα πάνω και αφήνοντάς το ακολουθείτε τροχιά προσγείωσης προς τα κάτω. Το θετικό είναι ότι ο σωστός συγχρονισμός σας διατηρεί στον αέρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Το αρνητικό είναι ότι ο έλεγχος αυτού του σκαμπανεβάσματος απαιτεί αρκετή εξάσκηση και δεν προσφέρει την ακρίβεια του προηγούμενου μέρους, κάτι που ενδέχεται να αποβεί μοιραίο.

Touch down!
Ο κόσμος του Super Mario World περιβάλλεται από πολλούς νέους εχθρούς. Τα είδη των Koopas αυξάνονται, στα Ghost castles συναντάμε περισσότερα είδη φαντασμάτων, ενώ υπάρχουν κι ορισμένοι ομολογουμένως περίεργοι εχθροί, όπως οι παίκτες ράγκμπι. Ειλικρινά δεν μπορώ να φανταστώ την πηγή έμπνευσης του Miyamoto. Άραγε μήπως θέλησε με αυτό να…τρολάρει κάπως τους Αμερικανούς;

Το A.I. στους συνηθισμένους εχθρούς κινείται σε γνώριμα επίπεδα. Στους περισσότερους από τους νέους εχθρούς όμως συναντάμε ένα αρκετά βελτιωμένο A.I. Στους πιο εξελιγμένους, όπως εκείνους που σας εκτοξεύουν αντικείμενα, σε όσους ίπτανται και γενικά στα mini bosses έχουμε μια σημαντική βελτίωση. Απ’ την άλλη όμως, οι παγίδες κάθε level και οι δοκιμασίες που θα περάσετε έχουν πολύ πιο χαμηλή δυσκολία από τα boss fights που θα περάσετε στα μεγάλα κάστρα.

Ταξιδέψτε παρέα με τον Yoshi σε μία από τις πιο χαριτωμένες εκδόσεις της σειράς!

Η συνολική δυσκολία του παιχνιδιού έχει ανέβει ένα σκαλί πιο πάνω σε σχέση με την τρίτη έκδοση της σειράς. Τα ghost castles απαιτούν να βρείτε την έξοδο ανακαλύπτοντας τις σωστές πόρτες πριν τελειώσει ο χρόνος, ενώ τα μεγάλα κάστρα έχουν αρκετά δύσκολα σημεία. Μια δυσάρεστη αλλαγή είναι ότι αν χάσετε τη ζωή σας ξεκινάτε υποχρεωτικά από μικρός Mario. Δεν έχετε δηλαδή κάποιο inventory αντικειμένων, όπως στο Super Mario Bros. 3, τα οποία θα μπορείτε να καλέσετε όταν οι περιστάσεις το απαιτήσουν. Η διαφορά είναι ότι τώρα διαθέτετε μόνο ένα εφεδρικό αντικείμενο εντός των levels. Αν για παράδειγμα έχετε fire flower και αποκτήσετε feather, τότε το fire flower θα γίνει backup item, το οποίο καλείτε με το Select ή πέφτει αυτόματα από ψηλά αν δεχτείτε χτύπημα. Με το που χάσετε ζωή όμως ξεκινάτε και πάλι από το μηδέν.

Πόσο άλλαξες Mario;
Η πρώτη περιπέτεια του Mario στο SNES διαρκεί περίπου δυόμιση ώρες. Όσοι επιθυμείτε μπορείτε να παίξετε multiplayer με hotseat το οποίο έχει τη μορφή Co-Op, ακριβώς όπως στο Super Mario Bros. 3. Ο ένας παίκτης ελέγχει τον Mario κι ο άλλος τον Luigi, καθώς αμφότεροι επιχειρούν να τερματίσουν το παιχνίδι, συνεχίζοντας από εκεί που έχασε ο προηγούμενος παίκτης. Η διάρκεια του παιχνιδιού υπολογίζεται στις δυομιση ώρες οι οποίες ξεπερνούν τις τρεις αν θελήσετε να εξερευνήσετε όλα τα κρυφά μονοπάτια που ξεδιπλώνονται μπροστά σας.

Το Super Mario World είναι η χαρά του εξερευνητή. Θα συναντήσετε νομίσματα, Yoshi coins, πολλές διεξόδους και εκπλήξεις προς κρυφά levels, καθώς και bonus stages. Σε αυτές συμμετέχετε συλλέγοντας 100 κόκκινα αστεράκια. Τα αστεράκια αυτά αποκτώνται (1-50) στο τέλος κάθε level ανάλογα με το πόσο ψηλά θα χτυπήσετε τον πήχη. Με το που θα συλλέξετε 100, καλείστε να χτυπήσετε 9 τετράγωνα με bonus items. Αν σχηματίσετε μία ή περισσότερες τρίλιζες τότε θα κερδίσετε και τις ανάλογες ζωές, τις οποίες καλό θα είναι να συλλέγετε…μανιωδώς καθώς από το μέσο του παιχνιδιού και μετά αποδεικνύονται ιδιαίτερα χρήσιμες.

Ένας αλλιώτικος κόσμος
Παρά την μετάβαση στην τέταρτη γενιά κονσολών, ο Miyamoto δεν παρέκλινε ιδιαίτερα στον τομέα του σχεδιασμού, καθώς εκτός απ’ την ίδια φόρμουλα στο gameplay, ο τομέας των γραφικών όφειλε να εξελιχθεί περισσότερο. Το περιβάλλον έχει σαφώς καλύτερο σχεδιασμό απ’ την τρίτη έκδοση της σειράς στο NES, με πιο έντονα εφέ λάβας και νερού, καθώς και βελτιωμένα particle effects κι ο Yoshi είναι γλυκούλης όσο δεν φαντάζεστε, αλλά ο Mario κι ο Luigi όφειλαν να έχουν πιο έντονες λεπτομέρειες στα bitmaps με τα οποία σχεδιάστηκαν. Επίσης το γενικότερο design του χάρτη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως φτωχό και προχειροφτιαγμένο.

Υπάρχουν επίσης ένα σωρό μικρές λεπτομέρειες που προσωπικά πιστεύω ότι κακώς αφαιρέθηκαν, όπως για παράδειγμα τα Toad houses στα οποία βλέπαμε τον Mario και τον Toad να συζητούν σε μεγάλο και επιβλητικό μέγεθος. Κατ΄επέκταση θεωρώ ότι η υπολογιστή ισχύ του SuperNES, που θα μπορούσε άνετα να παράγει cinematics ως intro πριν από τα levels, δεν αξιοποιήθηκε όπως θα έπρεπε.

Στον ηχητικό τομέα, ο Koji Kondo, επί σειρά ετών συνθέτης, στάθηκε για άλλη μια φορά στο ύψος των περιστάσεων με ένα χαριτωμένο soundtrack. Οι μελωδίες του αλλάζουν ανάλογα με το είδος του level (κι όχι ανάλογα με τον κόσμο), ενώ την μουσική πλαισιώνουν περισσότερα ηχητικά εφέ. Δυστυχώς για άλλη μια φορά, δεν προστέθηκε κάποιο voice acting ή έστω κάποιες υποτυπώδεις φωνές στους πρωταγωνιστές της σειράς.

Επίλογος
Το ντεμπούτο του Mario στα 16-bit είναι αξιομνημόνευτο για το εθιστικό gameplay που μας προσέφερε καθώς και για την παρουσία του Yoshi που έκλεψε την παράσταση. Το Super Mario World αποτελεί μια αγαπημένη έκδοση της σειράς, η οποία παίζεται μέχρι και σήμερα στις νεότερες κονσόλες της Nintendo μέσω του Virtual Console. Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε πολύ περισσότερα από τον Shigeru Miyamoto, ο οποίος ακολούθησε μια πιο συντηρητική γραμμή για το νέο του δημιούργημα. Απ’ την άλλη, όλοι μαθαίνουμε απ’ τα λάθη μας κι ίσως αυτός να είναι ένας απ’ τους λόγους που ο Ιάπωνας πείσμωσε κι έτσι είχαμε την χαρά να απολαύσουμε το αριστουργηματικό Mario 64 που πήρε τη σκυτάλη και παρέδωσε…μαθήματα στα μελλοντικά 3D Platforms.

Θετικά:
– Η αύξηση της δυσκολίας
– Η παρουσία του Yoshi
– Πολύ πιο έντονη ατμόσφαιρα σε ορισμένα levels
– Το Co-Op παραμένει διασκεδαστικό

Αρνητικά:
– Δεν υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές στο gameplay
– Φτωχά boss fights

Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8.5
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 8.5

Ένα κλασικό 2D Mario που διατηρεί μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας.

Μάνος Γρυπάρης 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης