Στον δημοφιλή κόσμο των racing οι gamers είχαν την δυνατότητα την τελευταία δεκαετία να ασχοληθούν και να ταυτιστούν με δεκάδες τίτλους. Στο τέλος κυρίαρχησαν λιγοστοί ενώ όσοι έγιναν ανάρπαστοι ακολουθήθηκαν από πολλά sequel. Επιτυχίες το Gran Turismo, το Need for Speed και το Forza Motorsport άφησαν πραγματικά την σφραγίδα τους στην κατηγορία racing. Υπήρχαν όμως και άλλα games που πληρούσαν όλες τις προδιαγραφές για να γίνουν επιτυχίες αλλά εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων ξεχάστηκαν γρήγορα. Ένα από αυτά είναι και το rFactor το οποίο κυκλοφόρησε αποκλειστικά για PC από την Image Space Incorporated, γνωστή για τη δημιουργία των F1 2002 και του Nascar Thunder 2004.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H Image Space Incorporated ανέλαβε εξ ολοκλήρου την ανάπτυξη, την κυκλοφορία και την προώθηση του rFactor, χωρίς τη βοήθεια κάποιου μεγάλου publishers. Επίσης μέσα στο 2013 πρόκειται να κυκλοφορήσει και sequel του rFactor με την ονομασία rFactor 2 ενώ αξίζει να τονίσουμε ότι το αρχικό περιεχόμενο του rFactor ήταν αρρύθμιστο και λιτό. Oυσιαστικά η εταιρία το προωθούσε ως πλατφόρμα για την ανάπτυξη mods από τους ίδιους τους χρήστες, ενθαρρύνοντας με αυτό τον τρόπο τη δημιουργία μιας ιδιαίτερα πολυπληθούς κοινότητας.

Τι παίζει με το gameplay;
Οι πρώτες εντυπώσεις δεν είναι και πολύ ενθαρρυντικές. Ενώ δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η αρχιτεκτονική του rFactor προσφέρει τεράστιες δυνατότητες όσον αφορά το modding, αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι το σενάριο μπάζει από παντού και δεν έχει να επιδείξει κάτι το αξιόλογο. Ουσιαστικά στόχος είναι να τρέξετε, να μαζέψετε χρήματα και απλά να διαμορφώσετε το αμάξι σας. Τίποτα παραπάνω. Δεν έχετε για παράδειγμα την δυνατότητα απόκτησης διπλωμάτων και συμμετοχής σε πολλά διαφορετικά πρωταθλήματα.

Αυτό που θα αντιληφθείτε είναι ότι η μοναδική ευχαρίστηση που μπορεί να πάρει ένας παίκτης του rFactor είναι η αγορά πολλών αυτοκινήτων και η αναβάθμισή τους. Επιπλέον, το frame rate κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα και έτσι δεν θα έχετε τα γνωστά προβλήματα που συναντάμε σε άλλα racing όταν βρίσκονται πολλά αυτοκίνητα στην οθόνη και η οδήγηση καταντά δύσκολη υπόθεση. Ακόμα και το user interface θα σας διευκολύνει, καθώς το loading ανάμεσα στα μενού διαρκεί μόλις λίγα δευτερόλεπτα.


Good but not enough
Από το πρώτο στιγμιότυπο του intro θα πάρετε μία γεύση για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Η εισαγωγή είναι αρκετά εντυπωσιακή ως προς το περιεχόμενό του στα πρότυπα της, κινούμενη στα πρότυπα της σειράς Gran Turismo με διάφορα στιγμιότυπα από αγώνες και έντονο ανταγωνισμό. Εδώ ωστόσο θα πρέπει να τονίσουμε ότι τα γραφικά στο intro είναι τέτοια που μας απογοήτευσαν εντελώς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Γενικότερα το loading απ’ το τελευταίο κλικ μέχρι τη στιγμή έναρξης ενός αγώνα είναι ελάχιστο και καθόλου κουραστικό, ένα συχνό φαινόμενο που παρατηρούμε στα μεγάλα racing games. Το κεντρικό μενού είναι απλό σε σχεδιασμό με (δυστυχώς) λίγες επιλογές για να ασχοληθείτε. Στην αρχή θα πρέπει να δώσετε ένα nickname με το οποίο θα αγωνίζεστε, θα επιλέξετε κράνος και τέλος ομάδα με την οποία θα συμμετάσχετε. Ακόμα και η ποικιλία από κράνη ήταν μεγαλύτερη από την αντίστοιχη των αυτοκινήτων, τουλάχιστον στην αρχή.

Στη συνέχεια εισέρχεστε στο μενού το οποίο περιέχει και τις τρεις βασικές επιλογές που έχετε και είναι οι customize, control και connect. Η πρώτη αφορά τις ρυθμίσεις, τόσο του λογαριασμού σας και των στοιχείων του όσο και του γκαράζ με τα αυτοκίνητα που διαθέτετε, η δεύτερη έχει να κάνει με τα διάφορα racing events που μπορείτε να συμμετάσχετε και η τρίτη το multiplayer.

Faaake!
Μπαίνοντας στη διαδικασία να επιλέξουμε το αυτοκίνητο με το οποίο θα αρχίζαμε μία μεγαλειώδη καριέρα διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχουν αμάξια από γνωστές εταιρείες του χώρου (δηλαδή πραγματικά) αλλά σχέδια αποκλειστικά για το rFactor. Προφανώς η Image Space Incorporated δεν είχε τις κατάλληλες άδειες από τους κατασκευαστές. Πόσο σοβαρό είναι κάποιο racing χωρίς επίσημα μοντέλα;

Η απάντηση έρχεται σε αυτό που αναφέραμε προηγουμένως, ότι δηλαδή το rFactor είναι μία πλατφόρμα για την ανάπτυξη mods από τους ίδιους τους χρήστες. Χωρίς τα mods που έχουν δημιουργηθεί από το 2005 μέχρι και σήμερα πιστεύουμε ότι το δημιούργημα της Image Space Incorporated θα είχε εξαφανιστεί τελείως. Με αρκετά μοντέλα αυτοκινήτων αλλά και 10 μη υπαρκτές ομάδες με μονοθέσια της Formula 1, το rFactor προσπαθεί να δημιουργήσει μία καλή εικόνα ενός σοβαρού racing αλλά δείχνει να μην τα καταφέρνει.

Αυτό που συμβαίνει στον τομέα των αυτοκινήτων ισχύει και με τις αγωνιστικές πίστες που είναι διαθέσιμες. Στο rFactor υπάρχουν 36 διαφορετικές πίστες εκ των οποίων οι περισσότερες είναι αρκετά ανταγωνιστικές και δύσκολες αλλά καμία αληθινή. Εξερευνώντας μία προς μία τις διαθέσιμες πίστες μπορέσαμε αμέσως να ξεχωρίσουμε την Canadian Grand Prix με τις ανοιχτές στροφές και τις μεγάλες ευθείες, την Chinese Grand Prix με τις απότομες στροφές και τις μικρές ευθείες και τέλος την Jiading Sprint στην οποία ήμασταν περισσότερη ώρα εκτός πίστας παρά εντός.

User Interface
To user interface κατά την διάρκεια του αγώνα είναι αρκετά φιλικό και απλό. Στα αριστερά σας υπάρχει ο χάρτης με τις θέσεις όλες των παικτών και την διαφορά απόστασης που τους χωρίζουν αλλά έχει τη μορφή μιας ευθείας και όχι την κλασική απεικόνιση του χάρτη όπως είναι σε διάγραμμα. Δεξιά βρίσκεται το κοντέρ και δίπλα του η κατάταξη των οδηγών. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσετε στη λειτουργία speed limiter η οποία περιορίζει την ταχύτητά σας μέχρι τα 100 χλμ. και είναι ενεργοποιημένη σε όλα τα αυτοκίνητα όταν ξεκινάτε τον αγώνα.

Το όχημά σας ελέγχεται καλύτερα χρησιμοποιώντας ένα steering wheel , αν και ένα joystick ή ακόμα και το πληκτρολόγιο μπορεί να σας βολέψουν εξίσου. Το πληκτρολόγιο χρησιμοποιείται επίσης για ορισμένες ενέργειες, όπως όταν θέλετε να ζητήσετε pit stop ή να αλλάξετε κάμερα. Επίσης μπορείτε να μεταβείτε απευθείας από τον αγώνα σε ένα μενού που περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τα δεδομένα του αγώνα και την κατάσταση του αυτοκινήτου σας πατώντας το πλήκτρο Esc.

Μείνετε μέσα στην πίστα!
Η συμπεριφορά του οχήματός σας εξαρτάται από έναν συνδυασμό διαφορετικών ρυθμίσεων και παραγόντων καθώς η κατάλληλη τεχνική διαμόρφωση κρίνει κατά πολύ και τα αποτελέσματα που θα έχετε στους αγώνες. Ένα από τα πολύ θετικά στοιχεία του rFactor είναι οι ατελείωτες επεμβάσεις που μπορείτε να κάνετε σε όλους τους τομείς του αυτοκινήτου. Καλό θα ήταν λοιπόν πριν μπείτε για τα καλά στην διαδικασία ενός έντονου customization να οδηγήσετε αρκετά μοντέλα σε διαφορετικές πίστες και συνθήκες για να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.

Στο θέμα χειρισμού, ένα μικρό σε ιπποδύναμη όχημα είναι σχεδόν αδύνατο να σας φύγει απ’ τον έλεγχο ενώ για παράδειγμα κάποιο της κατηγορίας Nascar δεν θα καταφέρετε να το κρατήσετε στην ευθεία ούτε για λίγα μέτρα. Ο ρεαλισμός στη συμπεριφορά των οχημάτων είναι σε πολύ καλά επίπεδα και θα σας ικανοποιήσει. Εμείς δεν καταφέραμε να ολοκληρώσουμε ούτε έναν γύρο χωρίς ζημιές, ειδικότερα με αυτοκίνητα της κατηγορίας Formula 1 και Formula 3. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσετε στα φαινόμενα της υπερστροφής και υποστροφής τα οποία θα τα συναντήσετε σε κάθε στροφή. Ο μόνος τρόπος για να δημιουργήσετε ένα όχημα που θα καλύπτει τις απαιτήσεις σας είναι να το τεστάρετε πολλές φορές και να το υποβάλλετε στις κατάλληλες αναβαθμίσεις.

Εξοικειωθείτε πολλές ώρες με το customization του οχήματος σας και θα καταλάβετε ότι το να έχετε την σωστή γραμμή κατά την διάρκεια του αγώνα δεν είναι κάτι δύσκολο.

Α.Ι. για κλάματα
Η συμπεριφορά των αντιπάλων σας στο campaign είναι τελείως απογοητευτική και ανώριμη και δεν ταιριάζει με την ποιότητα του υπόλοιπου προϊόντος. Το A.I. του rFactor έχει από καιρό επικριθεί ως μη αληθοφανές, και η περιγραφή αυτή εξακολουθεί να είναι εύστοχη παρά την σχεδόν πλήρη αναμόρφωσή του σε πολλά mods. Tα ελεγχόμενα από την CPU οχήματα στρίβουν σχεδόν τέλεια σε κάθε στροφή και σπάνια κάνουν λάθη, σαν να τρέχουν πάνω σε ράγες.

Ακόμη χειρότερη είναι η συμπεριφορά των αντιπάλων σας καθώς φαίνεται πως αγνοούν τον αγώνα που συμβαίνει γύρω τους και κάνουν συχνά ελιγμούς ιδιαίτερα όταν βρίσκεστε σαν να οδηγούν για πρώτη φορά. Γενικά το A.I. είναι πολύ γρήγορο, αλλά δεν μπορεί να συγκριθεί με την ποιότητα και τον ρεαλισμό αντίστοιχων racing τίτλων. Η σύγκρουση που θα έχετε με αντιπάλους θα σας οδηγήσει στην έξοδό από την πίστα και η οποία θα μεταφράζεται σε εκτεταμένες ζημιές σε διάφορα μέρη του οχήματος που αν και δεν είναι εμφανείς εξωτερικά θα σας αναγκάσουν να κατευθυνθείτε αμέσως στα pit.

Multiplayer
Η δυνατότητα Single-Player καριέρας είναι πολύ περιορισμένη και είναι ξεκάθαρο ότι το rFactor δημιουργήθηκε καθαρά για multiplayer με τα αναρίθμητα (επίσημα ή μη) πρωταθλήματα online. Είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε κάποιον τίτλο να είναι τόσο διαφορετικός ανάμεσα στο single-player και στο multiplayer mode και αυτό δεν είναι πλεονέκτημα για κάποιον που θέλει ρίξει μια πρώτη ματιά στον κόσμο του rFactor.

Όταν θα παίζετε online θα διαπιστώσετε ότι οι περισσότεροι παίκτες είναι γενικά ευγενικοί στον αγώνα τηρώντας ένα στοιχειώδες fairplay ενώ από την άλλη οι έμπειροι οδηγοί είναι λιγότερο επιεικείς με τους rookies και δεν θα δείξουν καμία ανοχή κάνοντας ότι περνάει απ’ το χέρι τους για να νικήσουν όπως συνέβη πολλές φορές στην περίπτωσή μας.

Μέτρια αλλά αντέχονται
Το rFactor όσον αφορά τον τομέα της σχεδίασης και των γραφικών βρίσκεται σε μέτρια επίπεδα και αυτό μπορείτε να το διακρίνετε ακόμα και από το εισαγωγικό intro όπως αναφέραμε παραπάνω. Η γηρασμένη isiMotor2 engine δεν έχει τα προσδωκόμενα αποτελέσματα παρόλο που έχει χρησιμοποιηθεί και σε άλλους racing τίτλους όπως το F1 Challenge ’99-’02 και το GTR series.


Τα αυτοκίνητα είναι κακοσχεδιασμένα ενώ για άλλη μια φορά όλες οι διορθώσεις και βελτιώσεις έγιναν από το modding των ίδιων των παικτών και όχι από την Image Space Incorporated. Απογοήτευση επίσης προκαλεί και η παντελής απουσία εξωτερικών ζημιών στο αυτοκίνητο. Θα βρεθείτε σε περιπτώσεις στις οποίες το όχημά σας θα είναι εντελώς κατεστραμμένο από τις συγκρούσεις που θα έχετε αλλά αυτό θα μεταφράζεται μόνο σε εσωτερικές ζημιές αφού απ’ έξω δεν θα έχετε ούτε μία γρατζουνιά.

It’s a melody!
Αγαπημένο μας χαρακτηριστικό στο rFactor ήταν ο ήχος. Οι ψηλές στροφές των κινητήρων ακούγονται πολύ ρεαλιστικά και όποτε θα επιταχύνετε θα νιώσετε σαν να βρισκόσαστε μέσα στο cockpit του οδηγού ενώ πολύ καλής ποιότητας είναι και ο ήχος γενικότερα της πίστας και των διερχομένων οχημάτων. Ακόμα και το στρίγγλισμα των ελαστικών στις στροφές έχει αποδοθεί άριστα ενώ την παράσταση κλέβουν φυσικά τα μονοθέσια της Formula 1 τα οποία “τα δίνουν όλα” στην πίστα και κάθε φορά που ο κινητήρας τους επιταχύνει είναι μια πραγματική απόλαυση.

Από την άλλη ο ήχος σε οποιοδόποτε άλλο μενού πλην του αγώνα κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με άλλα racing. Εμείς όμως αξίζει να κρατήσουμε την υψηλή ποιότητα του ήχου μέσα στους αγώνες που αποτελεί ένα από τα δυνατότερα σημεία του rFactor.

Διαφορετικό απ’ τα συνηθισμένα
Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το rFactor θα αξιολογηθεί ως ένα racing αυτούσιο και όχι ως μια πλατφόρμα που μπορεί να δέχεται άπειρα mods όπως και έχει γίνει άλλωστε. Αυτή τη στιγμή μπορεί το παιχνίδι να έχει μία πολυπληθή gaming κοινότητα παγκοσμίως αλλά απ’ την άλλη δεν θυμίζει και πολύ το original game από τα αμέτρητα mods που έχει δεχτεί.

Ως modding πλατφόρμα, το δημιούργημα της Image Space Incorporated μπορεί να απέδωσε αλλά ως ένας τίτλος που θα κάνετε τον κόπο να αγοράσετε είναι χαμένος χρόνος. Σήμερα στον κόσμο των racing υπάρχουν games που όχι μόνο είναι ανώτερα από το rFactor αλλά το νικούν σε όλα τα σημεία. Κατά την εκτίμησή μας η δουλειά που έγινε από τους developers είχε κάποια θετικά στοιχεία, όπως το ρεαλιστικό μοντέλο χειρισμού, όμως σε κάθε περίπτωση δεν ήταν αρκετή.

Θετικά:
– Άπειρες δυνατότητες modding
– Εξαιρετικός ήχος
– Ενδιαφέρουσες πίστες
– Ρεαλιστική οδηγική συμπεριφορά

Αρνητικά:
– Σαν αυτούσιο game χωρίς το modding έχει ελλείψεις
– Κακοσχεδιαμένα αυτοκίνητα
– Α.Ι. για κλάματα
– Μη υπαρκτά οχήματα (στο Single-Player)

Βαθμολογία
Γραφικά: 5.5
Ήχος: 8
Gameplay: 6
Αντοχή: 7
Γενικά: 6.5

Racing που προορίζεται για mods και επί πληρωμή; Το rFactor όφειλε να συγκαταλέγεται στα free-to-play, κάτι που δυστυχώς δεν πράττει.

Γιώργος Λακαφώσης  

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης