Η σειρά Killzone αποτελεί εδώ και χρόνια μια εξαιρετική πρόταση στο χώρο των First-Person Shooters, τουλάχιστον για τους χρήστες των κονσόλων της Sony. Η δημιουργία της Guerrilla Games …ατενίζει αγέρωχα το μέλλον με το πολυαναμενόμενο Killzone: Shadow Fall για το PlayStation 4, το οποίο θα συνεχίσει την επική και πολεμοχαρή ιστορία της σειράς στην next-gen εποχή. Τι καλύτερο λοιπόν για να μας “ανοίξει η όρεξη”, παρά ένα νέο FPS για την κάπως “ριγμένη” -τόσο από ποιότητα, όσο και από ποσότητα- στην κατηγορία των FPS φορητή κονσόλα της Ιαπωνικής εταιρείας, το PS Vita.

Το Killzone: Mercenary φιλοδοξεί ασφαλώς να μην καταλήξει απλά ένα “πρόγευμα”, αλλά να αποτελέσει το κυρίως FPS…πιάτο στο μενού των handheld συσκευών. Την ανάπτυξη του εν λόγω τίτλου ανέλαβε αυτή τη φορά η Guerrilla Cambridge (πρώην Sony Cambridge Studio), η οποία όπως είναι πασιφανές ότι αποτελεί πλέον και επίσημα τμήμα της Guerrilla Games, με κύρια αποστολή την δημιουργία παιχνιδιών Killzone για το PlayStation Vita. Αυτή η αφοσίωση μας προϊδεάζει θετικά, καθώς μας δείχνει ότι οι developers δεν θέλησαν να “ξεπετάξουν” το νέο αυτό Killzone, αλλά να θέσουν τις βάσεις για ανάλογους κορυφαίους portable τίτλους. Ας δούμε λοιπόν το κατά πόσο έχουμε τελικά το πρώτο “ΑΑΑ” FPS για τη φορητή κονσόλα της Sony.

Money Talks
Το Killzone: Mercenary ακολουθεί τις περιπέτειες του Arran Danner, ενός μισθοφόρου, πρώην στρατιώτη της UCA. Ο Danner είναι “σφυρηλατημένος” στη μάχη, έμπειρος και γενικώς αρκετά badass τύπος, ο οποίος βγάζει το ψωμί του εκτελώντας συμβόλαια και αναλαμβάνοντας διάφορες αποστολές με το αζημίωτο. Το story ξεκινάει εκεί που σταμάτησε πρώτο Killzone και ακολουθεί πολλά από τα γεγονότα της τριλογίας. Όταν μια φαινομενικά απλή δουλειά για λογαριασμό της ISA -η διάσωση του πρέσβη του πλανήτη Vekta και της οικογένειάς του- πάει στραβά, ο πρωταγωνιστής μας θα βρεθεί μπλεγμένος σε ένα “κουβάρι” προσώπων και γεγονότων, ικανών να κρίνουν ακόμα και την έκβαση του πολέμου!

Το σενάριο προσπαθεί να γίνει πολυδιάστατο και εν μέρει τα καταφέρνει, ενώ η γενικότερη προσέγγισή του διαφέρει αρκετά από τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Μάλιστα ο Danner παίρνει μέχρι και το μέρος των Helghast σε κάποιες αποστολές, πράγμα που το βλέπουμε για πρώτη φορά. Το Killzone: Mercenary μας μεταφέρει στα δρώμενα που εξελίσσονται στο παρασκήνιο του πολέμου, πίσω από την κεντρική σκηνή των μεγάλων μαχών, ενώ παράλληλα δοκιμάζεται η ηθική του ήρωά μας. Η ιστορία αν και δεν είναι κάτι το συγκλονιστικό τελικά, ξετυλίγεται σωστά, έχει κάποιες ανατροπές που κρατάνε το ενδιαφέρον, υλοποιείται όμορφα μέσω του gameplay και αφήνει θετικές εντυπώσεις. Δυστυχώς είναι μικρή σε διάρκεια, ένα θέμα στο οποίο θα αναφερθούμε και παρακάτω.


Welcome to Hell(ghast)
Ξεκινώντας με τα βασικά, το Killzone: Mercenary είναι ένα πολύ καλοφτιαγμένο FPS. Όλοι οι “στάνταρ” μηχανισμοί ενός σύγχρονου τέτοιου τίτλου είναι παρόντες και μάλιστα υλοποιούνται εξαιρετικά αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες της μικρής κονσόλας. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι η ελευθερία που έχει δώσει η Guerrilla Cambridge στον τρόπο δράσης. Θέλετε να παίξετε ως ένας σιωπηλός δολοφόνος; Θέλετε να γίνετε ένας “ύπουλος” sniper-φάντασμα; Μήπως προτιμάτε να κάνετε “ντου” και όποιον πάρει ο χάρος; Υπάρχουν βεβαίως σημεία που κάποια από τις παραπάνω επιλογές είναι μονόδρομος, αλλά σε γενικές γραμμές ο τρόπος δράσης είναι δική σας επιλογή, κάτι που φυσικά δίνει μεγάλο replay value σε κάθε αποστολή.

Μάλιστα το ίδιο το παιχνίδι σας προτρέπει να ξαναπαίξετε κάθε αποστολή με διαφορετική προσέγγιση κάθε φορά. Συγκεκριμένα, όταν ολοκληρώνετε κάποιο από τα συμβόλαιά σας, αυτό γίνεται διαθέσιμο στην επιλογή Select Contract. Εκεί, διαλέγοντας να το προσπαθήσετε και πάλι, σας εμφανίζονται τρεις έξτρα επιλογές, η Presicion, η Covert και η Demolition. Καθεμιά έχει κάποιο προαπαιτούμενο εξοπλισμό και σας θέτει κάποια επιπλέον tasks όπως για παράδειγμα “σκοτώστε δέκα εχθρούς με melee επίθεση από πίσω” ή “κάντε 25 headshots”.

Όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχει ποικιλία στον τρόπο δράσης, ενώ με ευχαρίστηση είδαμε πως υπάρχει και σχετική ελευθερία κινήσεων. Αν και η εξέλιξη του παιχνιδιού είναι γραμμική, πολλές από τις περιοχές που καλείστε να δώσετε τις μάχες σας είναι αρκετά μεγάλες, παρέχοντάς σας χώρους στους οποίους αναλύετε τις κινήσεις των εχθρών, “ζυγίζετε” την κατάσταση και σχεδιάζετε ανάλογα τις κινήσεις σας. Φυσικά δεν λείπουν και τα σημεία που σας “την πέφτουν” οι αντίπαλοι από παντού και πρέπει να βγείτε αλώβητοι.

Το άγγιγμα του θανάτου
Το stealth στοιχείο δίνει δυναμικό παρόν στο Killzone: Mercenary. Πολλοί χώροι είναι “στημένοι” με τρόπο που να υποστηρίζουν τέτοιου είδους παίξιμο. Υπάρχουν κάμερες και συναγερμοί που πρέπει να αποφύγετε αν θέλετε να είστε αθόρυβοι και φυσικά πρέπει να “ξεπαστρέψετε” κάθε αντίπαλο χωρίς να σας πάρουν χαμπάρι. Εάν δεν τα καταφέρετε, οι εχθροί θα γίνουν κόκκινοι στο minimap (κάτω αριστερά) και νομίζω πως οι περισσότεροι ξέρετε τι σημαίνει αυτό: ενισχύσεις και “πέσιμο” από παντού, κοινώς αντίο stealth και καλώς όρισες Rambo!

Φυσικά δεν νοείται stealth gameplay χωρίς την κατάλληλη melee κίνηση εκτέλεσης των αντιπάλων. Στο Killzone: Mercenary, όταν πλησιάσετε αρκετά κοντά σε κάποιον εχθρό, μπορείτε πατώντας το τρίγωνο ή την αντίστοιχη ένδειξη στην οθόνη να τον εξολοθρεύσετε “επαγγελματικά”, με μια αξιοπρόσεκτη ποικιλία αρκετά βάρβαρων εκτελέσεων. Για να ολοκληρώσετε την δολοφονία εμφανίζεται ένα βέλος στην οθόνη και θα πρέπει γρήγορα να σύρετε το δάχτυλό σας πάνω στην κατεύθυνση που σας υποδεικνύει, καθιστώντας κάπως πιο διαδραστικά αυτά τα kills. Αυτές οι κινήσεις θα σας σώσουν τη ζωή πραγματικά πολλές φορές. Υπάρχει η δυνατότητα να τις χρησιμοποιείτε ακόμα και μέσα στον χαμό μιας μάχης (αν βρεθεί κοντά σας κάποιος αντίπαλος), αλλά σημειώστε πως για όση ώρα παρακολουθείτε το animation της εκτέλεσής σας, τρώτε damage αν σας πυροβολούν, χωρίς να μπορείτε να κάνετε κάτι. Αν μάλιστα το άτυχο θύμα σας είναι κάποιος αξιωματικός, πριν τον αποτελειώσετε θα του κάνετε και μια μικρή ανάκριση, αποκαλύπτοντας νέες πληροφορίες.

Το κορυφαίο FPS για το PS Vita είναι γεγονός!

Show them no fear, show them no pain
Ας περάσουμε και στο κομμάτι του gunplay, που σίγουρα είναι αυτό που αφορά τους περισσότερους. Το Killzone: Mercenary λοιπόν, σας διαβεβαιώνουμε πως δεν υπολείπεται σε τίποτα από τους προκατόχους του στις “μεγάλες” κονσόλες της Sony. Η ένταση στις μάχες, η σωστή και “βαρβάτη” αίσθηση των όπλων, το καταιγιστικό “πιστολίδι” είναι και εδώ παρόντα, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που ξεπερνάει κατά πολύ τις προηγούμενες FPS προσπάθειες στο PS Vita, τα Resistance: Burning Skies και Call of Duty: Black Ops: Declassified.

Ουσιαστικά το εξαιρετικό gameplay αναδεικνύεται και από τον πολύ λειτουργικό χειρισμό που προσφέρει χάρις στις δυνατότητές του το “μικρό” PlayStation. Οι δύο αναλογικοί μοχλοί του προφανώς το καθιστούν εκ των πραγμάτων την καλύτερη φορητή κονσόλα για Shooters και όσοι έχουν παίξει τουλάχιστον ένα-δύο παρόμοια games δε θα αντιμετωπίσουν σχεδόν κανένα πρόβλημα. Και λέμε σχεδόν γιατί καμιά φορά η στόχευση μπορεί να γίνει λίγο “πεισματάρα”. Για παράδειγμα σε ζουμ το όπλο κινείται αρκετά αργά και μπορεί να σας μπερδέψει, ενώ σε κανονικό view υπάρχουν περιπτώσεις που θα δυσκολευτείτε να “κεντράρετε” τον αντίπαλο. Όπως και να έχει όμως, μιλάμε για πταίσματα ουσιαστικά σε ένα κατά τα άλλα πολύ ποιοτικό αποτέλεσμα.

Το Killzone: Mercenary αξιοποιεί επίσης τόσο την touchscreen (πχ. για να αλλάξετε όπλα ή να επιλέξετε χειροβομβίδες αλλά και να κάνετε hacking μέσω ενός διασκεδαστικού και απλού minigame), όσο και το rear touchpad (για τρέξιμο). Τα άλλα κουμπιά είναι τα γνωστά, L για ζουμ (ή iron sights) και R για πυροβολισμό, Χ για άλμα, Ο για σκύψιμο (ή με ένα γρήγορο πάτημα για τρέξιμο) ενώ τα υπόλοιπα έχουν βοηθητικό ρόλο ή αντικαθιστούν την χρήση της οθόνης αφής (πχ. για να χρησιμοποιήσετε κάποιον μοχλό).

Εχθρός μου είναι αυτός που δεν πληρώνει
H A.I. των αντιπάλων σας στέκεται σε αρκετά καλό επίπεδο, τουλάχιστον όσον αφορά την επιθετικότητά τους. Αν κινείστε σιωπηλά η αλήθεια είναι ότι δεν σας βλέπουν πάντα το ίδιο εύκολα και με σβέλτες κινήσεις μπορείτε να εξολοθρεύεστε τους εχθρούς χωρίς να καταλάβουν από που τους ήρθε. Καμιά φορά όμως, σας πιάνουν στον ύπνο και αντιλαμβάνονται την παρουσία σας και κάπου εκεί αρχίζει το πάρτι.

Οι εχθροί δεν λυπούνται τις σφαίρες και έχουν όλη την “καλή” διάθεση να αδειάσουν τους γεμιστήρες τους πάνω σας, προσπαθούν ενίοτε να καλυφθούν, έρχονται σιγά-σιγά προς το μέρος σας και γενικώς δείχνουν μια επιθετικότητα και έναν ζήλο που θα σας δυσκολέψει σε πολλά σημεία. Ειδικά εάν θέλετε να παίξετε “επαγγελματικά” χωρίς να δίνετε χαζές και άγαρμπες μάχες, ετοιμαστείτε να δοκιμάσετε ξανά και ξανά κάποια κομμάτια του παιχνιδιού. Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι συναντάμε το κλασικό σύστημα κάλυψης, καθώς εάν είστε σκυμμένοι πίσω από ένα αντικείμενο και πατήσετε την κατεύθυνση ή το ζουμ, ο ήρωάς μας “γέρνει” εκτός της κάλυψης για να σημαδέψει.

Θα τα κάψω τα ρημάδια τα λεφτά
Στο Killzone: Mercenary κάθε σας δράση αμείβεται με κάποιο χρηματικό αντίτιμο, είτε μιλάμε για ένα kill, είτε για την συλλογή πολεμοφοδίων από τους πεσόντες, είτε για την ολοκλήρωση μιας αποστολής. Το πρακτικό νόημα των χρημάτων αυτών είναι ότι σας επιτρέπουν να κάνετε αγορές από τον Blackjack, τον vendor του παιχνιδιού, που προσφέρει τα “καλούδια” του σε διάφορα σημεία σε κάθε level. Εκεί θα βρείτε μια μεγάλη ποικιλία από όπλα, τόσο primary (κυρίως rifles και submachine guns), όσο και secondary (πιστόλια, shotguns, rocket launchers), χειροβομβίδες και armors.

Υπάρχει η δυνατότητα να κουβαλήστε μόνο δύο όπλα κάθε φορά, οπότε πρέπει να σκεφτείτε καλά τις επιλογές σας ανά πάσα στιγμή. Δυστυχώς, αρκετές φορές -επειδή δεν ξέρετε τι θα συναντήσετε στη συνέχεια- μπορεί να βρεθείτε με κάποιο ακατάλληλο όπλο που να σας δυσκολέψει. Πχ. στο δικό μου playthrough, κάποια στιγμή επέλεξα ένα sniper rifle με σιγαστήρα ενώ μετά από λίγο έγινε “πέσιμο” σε έναν κλειστό χώρο. Όπως καταλαβαίνετε, το παραπάνω όπλο δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε τέτοιες συνθήκες. Ευτυχώς είχα ως secondary ένα ωραιότατο shotgun!

Το …κερασάκι στην τούρτα είναι τα Vanguard Systems, τα οποία είναι διάφορα “προχωρημένα” gadgets για να κάνουν τη ζωή σας πιο εύκολη. Για παράδειγμα υπάρχει το Mantys Engine, ένα μικρό ιπτάμενο drone που μπορεί να σκοτώσει αθόρυβα για σας, το Carapace που είναι μια προστατευτική ασπίδα, το Porcupine, ένα σύστημα με τηλεκατευθυνόμενους πύραυλους που προσαρμόζεται στον ώμο σας (σε στυλ Predator) και άλλα παρόμοια. Τα Vanguard Systems εξαντλούνται όσο τα έχετε ενεργοποιημένα και θα πρέπει να περιμένετε να γεμίσει η αντίστοιχη ένδειξη για να γίνουν και πάλι διαθέσιμα.

Ας έρθουμε κοντά
Δυστυχώς όλα τα καλά που αναφέρουμε τόση ώρα, όπως συμβαίνει πάντοτε σε αυτή τη ζωή, κρατάνε για λίγο! Αναφερόμαστε φυσικά στην τραγικά μικρή διάρκεια του campaign, το οποίο θα σας πάρει πάνω-κάτω 4-5 ώρες για να το ολοκληρώσετε. Τουλάχιστον το Killzone: Mercenary διαθέτει εγγυημένο replay value, αφού σας διαβεβαιώνουμε πως θα ξαναπαίξετε τουλάχιστον από μια φορά την κάθε αποστολή από πείσμα να τα καταφέρετε καλύτερα.

Τουλάχιστον η Guerrilla Cambridge μας αποζημιώνει με ένα αρκετά προσεγμένο multiplayer. Υπάρχουν τρία διαθέσιμα modes, τα War Zone, Mercenaries και Guerilla. Στο πρώτο συμμετέχουν δύο ομάδες (ISA και Helghan) των τεσσάρων παικτών. Υπάρχουν επίσης διάφορα objectives για κάθε ομάδα και οι δυο τους συναγωνίζονται σε πέντε matches. Το δεύτερο είναι ένα κλασικό Deathmatch των 10 λεπτών, ενώ το Guerilla μοιάζει αρκετά με το επίσης γνωστό Team Deathmatch. Οι έξι διαθέσιμοι χάρτες “δανείζονται” στοιχεία από το story mode και είναι λειτουργικά σχεδιασμένοι για τις ανάγκες του multiplayer. Εννοείται φυσικά πως τα χρήματα που κερδίζετε τα ξοδεύετε και εδώ, ενώ υπάρχει και ένα σύστημα με κάρτες που αποκτάτε όσο παίζετε και αναδεικνύουν την αξία σας. Εν κατακλείδι, το multiplayer του Killzone: Mercenary είναι πολύ προσεγμένο, μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις στου φίλους των FPS και μένει να δούμε πως θα σταθεί στον χρόνο.


Χάρμα οφθαλμών
Ο τίτλος της συγκεκριμένης παραγράφου περιγράφει ιδανικά τον οπτικό τομέα του Killzone: Mercenary. Όπως ίσως γνωρίζετε ήδη, το παιχνίδι χρησιμοποιεί την ίδια engine με το Killzone 3, καθώς και την Havok engine στα physics. Το αποτέλεσμα απλά θέτει νέα στάνταρ στον τεχνικό τομέα για τα φορητά συστήματα. Δεν είναι μόνο τα εκπληκτικά γραφικά -αντάξια σε σημεία του PS3- ή ο πανέμορφος σχεδιασμός.

Υπάρχουν στιγμές που θα τρίβετε τα μάτια σας με τα lighting effects (αν και καμιά φορά είναι υπερβολικές οι λάμψεις), την λεπτομέρεια των textures, με τις εκρήξεις ή τα εφέ φωτιάς. Κάποια χοντροκομμένα textures από εδώ κι από εκεί δεν είναι ικανά να χαλάσουν το εκπληκτικό αποτέλεσμα που “ξεπηδάει” μέσα από ένα τόσο μικρό μηχάνημα, φτάνοντας επιδόσεις που δεν φανταζόμασταν πριν από μερικά χρόνια για την handheld κατηγορία.

Ο ήχος κυμαίνεται σε εξίσου υψηλά επίπεδα. Η μουσική είναι αρκούντως κινηματογραφική και ακολουθεί σωστά τα δρώμενα, χωρίς να παίρνει ωστόσο πρωταγωνιστικό ρόλο. Τα ηχητικά εφέ είναι πολύ ποιοτικά, με δυνατές χαμηλές συχνότητες για να τονίζουν την “hardcore-ίλα” που έτσι και αλλιώς αποπνέει η σειρά. Σε πολύ καλό επίπεδο βρίσκονται και τα voice-overs, με πειστικές αν και κάπως κλισέ ερμηνείες.

Killzone Engaged
To Killzone: Mercenary αναλαμβάνει με το καλημέρα έναν διπλό ρόλο. Εκτός από το ότι είναι απλά το καλύτερο FPS για το PS Vita μέχρι στιγμής, αποτελεί ταυτόχρονα και έναν τίτλο “κράχτη” για την φορητή κονσόλα της Sony. Τα υψηλά production values της νέας δημιουργία της Guerrilla Cambridge ανοίγουν τον δρόμο για περισσότερα αντίστοιχα games και αναδεικνύουν τις σπουδαίες δυνατότητες του “μικρού”. Ο τεχνικός τομέας είναι απαράμιλλος για την κατηγορία του και αν δεν ήταν αστεία η διάρκεια του campaign θα μιλάγαμε για ένα AAA FPS ακριβώς όπως το ονειρευόμασταν!

Θετικά:
– Εκπληκτικά γραφικά για handheld κονσόλα
– Απολαυστικό gameplay, δυνατό gunplay
– Ελευθερία δράσης, σωστοί μηχανισμοί
– Ενδιαφέρον multiplayer

Αρνητικά:
– Πολύ μικρό campaign
– Μικροπροβλήματα στη στόχευση
– Ο τρόπος επιλογής των όπλων μπορεί να σας δυσκολέψει

Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8
Gameplay: 8
Αντοχή: 5.5
Γενικά: 7.8

Τέτοια games θέλουμε για το PS Vita μας!

Γρηγόρης Βούλγαρης