Η σειρά Final Fantasy είναι η σημαντικότερη που έχει να επιδείξει μέχρι σήμερα η Square Enix, καθώς τις έχει αποφέρει εκατομμύρια πωλήσεις. Ανήκει στο είδος των ιαπωνικών RPG, δηλαδή παιχνιδιών ρόλων που χρησιμοποιούν turn-based σύστημα μάχης, ενώ η φιλοσοφία της βασίζεται αρκετά στην ιαπωνική κουλτούρα. Τα πρώτα Final Fantasy έγιναν γνωστά κυρίως στην Ιαπωνία και αναλυτικό τους αφιέρωμα μπορείτε να διαβάσετε στη στήλη Console Wars κάνοντας κλικ εδώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

To Final Fantasy IV κυκλοφόρησε αρχικά στην Ιαπωνία το μακρινό 1991 και αποτελεί το πρώτο κεφάλαιο της σειράς στις 16-bit κονσόλες. Για εγκυκλοπαιδικούς λόγους να αναφέρουμε ότι στην Αμερική κυκλοφόρησε ως Final Fantasy II, καθώς τόσο το δεύτερο, όσο και το τρίτο κεφάλαιο της σειράς είχαν διατεθεί αποκλειστικά στην αγορά της Ιαπωνίας. Στην Ευρώπη το Final Fantasy ήρθε για πρώτη φορά από την Square Enix με το Final Fantasy VII (7), ωστόσο τα παλαιότερα FF που καταφέραμε να παίξουμε ήταν τα Final Fantasy IV (4) και V (5)η συλλογή Final Fantasy Anthology, η οποία περιείχε τα Final Fantasy IV και V. Να προσθέσουμε επίσης ότι το 2008 το Final Fantasy IV παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με 3D γραφικά στο Nintendo DS.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σταθούμε στο γεγονός ότι πριν την έλευση του Final Fantasy VII η σειρά δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστή στην Ευρώπη και πραγματικά ελάχιστοι παίκτες είχαν ασχοληθεί μαζί της. Στις αρχές της περασμένης δεκαετίας όμως (συγκεκριμένα το 2002) η Square Enix μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε αρκετές παρελθοντικές δημιουργίες μέσα από τις συλλογές Anthology και Origins. H τελευταία περιείχε τα Final Fantasy 1 &2. Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι κυκλοφορίες αυτές οφείλονται στην επιμονή χιλιάδων οπαδών της σειράς, οι οποίοι “βομβάρδισαν” την Square Enix με emails ζητώντας την διάθεση των παλαιότερων Final Fantasy σε Ευρώπη και Αμερική. Χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση λοιπόν, πάμε να δούμε αναλυτικά το ευρωπαϊκό ντεμπούτο του Final Fantasy.

Ο σκοτεινός ιππότης
Τα γεγονότα του Final Fantasy IV λαμβάνουν χώρα κατά κύριο λόγο στην Γη, η οποία ονομάζεται Blue Planet. Κεντρικός πρωταγωνιστής είναι ο Cecil Harvey, ο αρχηγός μια επίλεκτης ομάδας ιπποτών ονόματι Red Wings. Οι Red Wings είναι το δεξί χέρι του βασιλιά της Baron και οφείλουν να υπακούν στις εντολές του χωρίς δεύτερη σκέψη. Παρόλα αυτά, ύστερα από την επίθεση των Red Wings στην ειρηνική Mysidia, o Cecil αρχίζει να αμφισβητεί τις εντολές του άρχοντά του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


Κατόπιν αυτού, ο ηγέτης της Baron του αφαιρεί τα αξιώματά του και τον στέλνει σε μία τελευταία αποστολή μαζί με τον Kain Highwind. O Kain είναι ο αρχηγός των Dragon Knights και παράλληλα ένας από τους ελάχιστους παιδικούς φίλους του Cecil. Η αποστολή που θα πρέπει να εκτελέσουν οι δύο ήρωες είναι πολύ απλή, καθώς θα πρέπει να μεταφέρουν ένα πακέτο στο χωριό Mist. Όταν φτάσετε όμως στο χωριό διάφορα τέρατα θα ξεπηδήσουν μέσα από πακέτο σπέρνοντας τον τρόμο και σφαγιάζοντας τους ανήμπορους να αντιδράσουν χωρικούς.

Η μόνη που επιζεί από την σφαγή είναι η Rydia, μια νεαρή κοπέλα, η οποία μέσα στην αγωνία της εξαπολύει έναν σεισμό. Μέσα στον πανικό ο Cecil χάνει τα ίχνη του Kain και στην πορεία μεταφέρει την πληγωμένη Rydia σε ένα πανδοχείο. Κατόπιν αυτού, το πανδοχείο δέχεται επίθεση από τις δυνάμεις της Baron και ο Cecil αφού υπερασπιστεί την Rydia αποφασίζει να εγκαταλείψει μία για πάντα την πόλη του και να προσπαθήσει να εξιλεωθεί για τις πράξεις του.

Το σενάριο του Final Fantasy IV είναι μακράν το πιο ενδιαφέρον από τα έξι πρώτα κεφάλαια της σειράς. Σε αυτό συντελούν τόσο οι αξιομνημόνευτοι κεντρικοί χαρακτήρες, καθώς και η εξαιρετική πλοκή του, η οποία είναι γεμάτη με ανατροπές. Μάλιστα είναι το πρώτο RPG στο οποίο είδαμε να αναπτύσσονται ειδύλλια μεταξύ των βασικών πρωταγωνιστών. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι η ιδιαίτερη φύση του κεντρικού κακού, του Golbez, για τον οποίο δεν θα επεκταθώ περισσότερο ώστε να μην σας δώσω spoilers.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μάχες σε πραγματικό χρόνο
Ένας από τους λόγους που κάνουν το Final Fantasy IV τόσο ξεχωριστό είναι η προσθήκη του Active Time Battle System. O μηχανισμός αυτός έδωσε μια νέα διάσταση στην μάχη, καθώς σε αντίθεση με το παραδοσιακό turn-based σύστημα, οι χαρακτήρες του party σας και τα τέρατα επιτίθενται σε πραγματικό χρόνο. Με τα τωρινά δεδομένα το Active Time Battle System δεν δείχνει τόσο εντυπωσιακό, αλλά εν έτη 1991 αποτελούσε μια σημαντική καινοτομία στον χώρο των JRPG.

Εν τω μεταξύ σε αντίθεση με τα Final Fantasy III & V οι 12 playable χαρακτήρες έχουν το δικό τους ξεχωριστό class. Κοινώς εδώ έχει εγκαταλειφθεί το job system, όπου κάθε χαρακτήρας μπορούσε να αναλάβει κάποιον ρόλο όπως Fighter και White Mage (healer) να μάθει τα ανάλογα abilities και στην πορεία να αναλάβει άλλον ρόλο (Ninja για παράδειγμα), κρατώντας παράλληλα τις προηγούμενες ιδιότητες του. Κατόπιν αυτού, στο Final Fantasy IV θα πρέπει να προσαρμόζετε το party σας ανάλογα με τις ανάγκες της μάχης, χρησιμοποιώντας μέχρι τέσσερις από τους 12 διαθέσιμους χαρακτήρες.

Το Final Fantasy IV είναι το πρώτο κεφάλαιο της σειράς που καταφέρνει να προσφέρει μια cinematic εμπειρία και να σας καθηλώσει στις οθόνες σας από την αρχή ως το τέλος του.

Οι μάχες εξακολουθούν να είναι τυχαίες, με δεδομένο ότι δεν βλέπετε τους εχθρούς πάνω στον χάρτη. Αντίστοιχα, οι εντολές που μπορείτε να δώσετε στους μαχητές σας είναι επίσης παρόμοιες με αντίστοιχα και μεταγενέστερα Final Fantasy, όπως “Αttack”, “Defend”, “Use Item” κ.ο.κ.

Πρόκληση
Καταρχήν εδώ να τονίσω ότι η έκδοση που περιλαμβάνεται μέσα στην συλλογή Final Fantasy Anthology, στην οποία βασίζεται το παρόν review είναι πανομοιότυπη με την πρωτότυπη Ιαπωνική (γνωστή στους κύκλους των σκληροπυρηνικών φίλων της σειράς ως Japanese hard-type). Αντίθετα, η αμερικανική έκδοση για το Super NES είχε βασιστεί σε μια διαφορετική εκδοχή της αντίστοιχης Ιαπωνικής και ο βαθμός δυσκολίας της ήταν σημαντικά χαμηλότερος.

Ένας από τους λόγους που κάνουν το Final Fantasy IV ιδιαίτερα δύσκολο είναι ότι δεν υπάρχει scaling μεταξύ του δικού σας level και του level των mobs. Εάν λοιπόν καθώς εξερευνείτε μια περιοχή ή ένα dungeon πεθαίνετε διαρκώς σημαίνει πως το level σας είναι χαμηλότερο από αυτό που απαιτείται. Αναγκαστικά λοιπόν θα πρέπει να καταφύγετε στο grinding για να καταφέρετε να προχωρήσετε παρακάτω. Κοινώς από τις 30-40 ώρες που διαρκεί το παιχνίδι, τουλάχιστον τις μισές από αυτές θα πρέπει να τις καταναλώσετε σκοτώνοντας ξανά και ξανά τα ίδια mobs για να κάνετε level up.

Η χρυσή εποχή των 16-bit
Για τα δεδομένα του 1991 ο οπτικός τομέας του Final Fantasy IV είναι ικανοποιητικός, χωρίς παρόλα αυτά να καταφέρνει να εντυπωσιάσει. Η δημιουργία της Square Enix είναι μία από τις πρώτες που υποστήριζε το σύστημα γραφικών Mode 7 του Super NES, το οποίο είχε την δυνατότητα να απεικονίζει “ψευδοτρισδιάστατα” backgrounds. Τα sprites των χαρακτήρων υπέστησαν σημαντική βελτίωση σε σχέση με τα αντίστοιχα των προηγούμενων κεφαλαίων της σειράς, παρόλα αυτά τα animations του ήταν ελάχιστα.


Ομοίως, ο σχεδιασμός των περιβαλλόντων χώρων όπως στις πόλεις και στα dungeons ήταν ιδιαίτερα απλοϊκός και έμοιαζε υπερβολικά με τον αντίστοιχο από τα Final Fantasy του NES. Το γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι με εξαίρεση την υποστήριξη του Mode 7, η Square Enix δεν εκμεταλλεύτηκε σε μεγάλο βαθμό τις δυνατότητες του Super NES. Βέβαια κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει, καθώς ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με έναν από τους πρώιμους τίτλους για την κονσόλα της Nintendo.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το 1991 το Super NES δεν είχε καν κυκλοφορήσει στην Ευρώπη. Εν τω μεταξύ, στην έκδοση για το PS1 προστέθηκαν τρία CGI cutscenes (δύο στην εισαγωγή και ένα στο τέλος), τα οποία πάντως δεν επηρεάζουν σημαντικά την συνολική εικόνα, καθώς αφενός είχαν πολύ μικρή διάρκεια και αφετέρου η ποιότητά τους ήταν κατά πολύ χαμηλότερη από ότι μας είχε συνηθίσει η Square Enix μέχρι τότε.

To soundtrack αποτελείται από μερικές εκ των καλύτερων συνθέσεων του Nobuo Uematsu, o οποίος έχει εργαστεί στα περισσότερα κεφάλαια της σειράς Final Fantasy αλλά και σε πρόσφατα JRPG όπως το The Last Story και το Lost Odyssey. Για του λόγους το αληθές ορισμένα από τα μουσικά themes του Final Fantasy IV διδάσκονται στα Ιαπωνικά σχολεία, ενώ αρκετά από αυτά έχουν διασκευαστεί από άλλους καλλιτέχνες. Αντίθετα τα ηχητικά εφέ είναι απογοητευτικά και ειδικά οι ήχοι των όπλων πολύ σύντομα καταντούν επαναλαμβανόμενοι.

Αξίζει την προσοχή σας
To Final Fantasy IV αποτελεί έναν από τους θεμέλιους λίθους της ομώνυμης σειράς και δίκαια συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία JRPG όλων των εποχών. H κληρονομιά του είναι πραγματικά τεράστια κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι έχει μεταφερθεί τις τελευταίες δεκαετίες σε δεκάδες format, με την πιο πρόσφατη μεταφορά να λαμβάνει χώρα πριν μερικές εβδομάδες για Android συσκευές.

Η διαχρονική του αξία πρωτίστως οφείλεται στο συναρπαστικό σενάριο του, το οποίο ακόμη και σήμερα είναι ικανό να κεντρίσει το ενδιαφέρον σας. O μόνος αποτρεπτικός παράγοντας για όσους σκέφτονται να ασχοληθούν μαζί του είναι το πολύωρο grinding. Παρόλα αυτά εάν ανήκετε στους φίλους της σειράς Final Fantasy ή των RPG γενικότερα και θέλετε να προσθέσετε ένα retro-διαμάντι στην συλλογή σας, η απόκτηση του Final Fantasy IV αποτελεί μονόδρομο.

Θετικά:
– Στιβαρό σενάριο με πολλές ανατροπές
– Ικανοποιητική διάρκεια
– Ονειρικό soundtrack
– H προσθήκη του Active Time Battle System
– Υψηλή πρόκληση

Αρνητικά:
– Πολύωρο grinding
– Ηχητικά εφέ χαμηλής ποιότητας
– Μέτρια γραφικά

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 9
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.5

Ένα από τα καλύτερα RPG της δεκαετίας του ’90.

Παντελής Δασκαλέλος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης