Τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι έχουμε δει δεκάδες indie δημιουργίες, καθώς πλέον ένας νέος developer έχει πολύ περισσότερα εφόδια στα χέρια του για να ολοκληρώσει το όραμά του. Μερικά εξ’ αυτών είναι το crowdfunding site Kickstarter, αλλά και η υπηρεσία Steam Early Access, μέσω της οποίας μία εταιρεία δύναται να διαθέσει το προϊόν της πριν αυτό κυκλοφορήσει επίσημα στην ψηφιακή πλατφόρμα της Valve. Η τελευταία διαδικασία έχει πολλαπλά οφέλη για έναν indie developer, τόσο οικονομικά, όσο και το εποικοδομητικό feedback των διαφόρων παικτών. Ένας από τους τίτλους που διατέθηκαν μέσω του Steam Early Access τους τελευταίους μήνες είναι και το Betrayer της Blackpowdered Games, το οποίο μας είχε απασχολήσει πριν από έξι περίπου μήνες, όταν και είχαμε την τύχη να δοκιμάσουμε την alpha έκδοσή του.

Σε αντίθεση με άλλους indie developers, η Blackpowdered Games στελεχώνεται από άτομα με μακρά θητεία στην βιομηχανία των βιομηχανία των video games. To γεγονός αυτό αν μη τι άλλο προδιαθέτει θετικά και πως θα μπορούσε άλλωστε να ισχύει κάτι διαφορετικό, όταν ο επικεφαλής ανάπτυξης του Betrayer ονόματι Craig Hubbard αποτέλεσε τον υπεύθυνο παραγωγής του πρώτου -και ομολογουμένως καλύτερου- μέρους της σειράς F.E.A.R. Επιπροσθέτως, πέρα από τον Craig Hubbard συναντάμε αρκετά πρώην στελέχη της Monolith Soft. Παρόλα αυτά, το εύλογο ερώτημα είναι κατά πόσο κάποιος αξίζει να ασχοληθεί με το Betrayer, πόσο μάλλον την δεδομένη χρονική περίοδο, όπου επικρατεί ένας κατακλυσμός νέων σημαντικών κυκλοφοριών. Πάμε λοιπόν να δούμε κατά πόσο το παρθενικό πόνημα της Blackpowder Games δικαιολογεί την φήμη των developers που έχει στο ενεργητικό της.

Ναυαγός στις ακτές της Virginia
Τα γεγονότα λαμβάνουν χώρα στις αρχές του 17ου αιώνα και συγκεκριμένα το 1604 στην Virginia των H.Π.Α. Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας καταφθάνει στην Αμερική από την Αγγλία με στόχο να εγκατασταθεί σε μια αποικία που βρίσκεται κοντά στις ακτές της εν λόγω πολιτείας. Το πλοίο το οποίο σας μεταφέρει παρόλα αυτά δέχεται επίθεση και κατ’ επέκταση ως ναυαγός βρίσκετε αρχικά σε μία έρημη παραλία, όπου και έχουν ξεβραστεί τα συντρίμμια της γαλέρας σας. Πολύ σύντομα θα ανακαλύψετε ότι η αποικία έχει εγκαταλειφθεί και ο μόνος άνθρωπος που θα συναντήσετε είναι μια αινιγματική γυναίκα ντυμένη στα κόκκινα που σας προκαλεί να εξερευνήσετε το μυστήριο που επικρατεί στην περιοχή.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η πλοκή του Betrayer είναι εμπνευσμένη από πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Κατά την διάρκεια του Αγγλοισπανικού πολέμου που έλαβε χώρα από το 1586 έως και το 1604, οι άποικοι της αγγλικής αποικίας του Roanoke εξαφανίστηκαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καμία επαρκής εξήγηση για τον λόγο της εξαφάνισης των αποίκων, παρά το γεγονός ότι έχουν αναπτυχθεί αρκετές θεωρίες.

Το σενάριο γενικά αποδίδεται μινιμαλιστικά, αλλά από τα πρώτα κιόλας λεπτά καταφέρνει να κεντρίσει την περιέργειά σας. Για να ανακαλύψετε την αλήθεια γύρω από την εξαφάνιση των αποίκων θα πρέπει να συλλέξετε διάφορα στοιχεία όπως ημερολόγια και γραπτά των κατοίκων και να εξερευνήσετε τις δασώδεις εκτάσεις της Virginia σπιθαμή προς σπιθαμή. Ο κόσμος όμως του Betrayer περιλαμβάνει και μια εναλλακτική διάσταση στην οποία θα πρέπει να μεταβείτε. Στην διάσταση αυτή κατοικούν τα “φιλικά” φαντάσματα των αποίκων που σας παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για την εξέλιξη της πλοκής, αλλά και εχθρικά φαντάσματα που καλείστε να εξολοθρέψετε.

Στα χνάρια των παλαιομοδίτικων Adventures
Η φύση του Betrayer είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη και κατ’ επέκταση δεν μπορούμε να το κατηγοριοποιήσουμε αβίαστα σε κάποιο συγκεκριμένο genre. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με ένα Action-Adventure προοπτικής πρώτου προσώπου, στο οποίο συναντάμε άφθονα Stealth, Survival Horror και FPS στοιχεία. Η γενικότερη αίσθηση πάντως που θα αποκομίσετε είναι ανάλογη με αυτή των old-school Adventures, όπως του Myst. Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους, εκ των οποίων ο κυριότερος είναι η άκρως μινιμαλιστική αφήγηση. Το στοιχεία που αφορούν το lore σας δίνονται με το…σταγονόμετρο, χωρίς να υπάρχουν cutscenes ή μακράς διάρκειας αλληλεπίδραση με τους διάφορους NPCs. Κατ’ επέκταση θα πρέπει μόνοι σας να συνθέσετε το παζλ της εξαφάνισης των αποίκων, έχοντας πρακτικά ελάχιστα στοιχεία στα χέρια σας.

Με βάση τα παραπάνω, το Betrayer καταφέρνει να σας “βυθίσει” στον αφιλόξενο και στοιχειωμένο κόσμο του. Άκρως αφιλόξενη είναι και η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιείται, καθώς στην δημιουργία της Blackpowder Games κυριαρχούν δύο μόνο χρώματα, το άσπρο και το μαύρο, ενώ το κόκκινο επιλέγετε για τον χρωματισμό των διαφόρων εχθρών και των σημαντικών αντικειμένων αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Να θυμίσουμε ότι κάτι αντίστοιχο είχαμε δει στο παρελθόν στο MadWorld, ένα exclusive του Wii από την ιαπωνική Platinum Games.

H εξερεύνηση του χάρτη πάντως αποτελεί μία εξαιρετικά επίπονη διαδικασία και αυτό γιατί το pathfinding λάμπει δια της απουσίας του. Πρακτικά δεν υπάρχουν πουθενά objective markers για να σας κατευθύνουν στα quests σας και τα μόνα εφόδια που έχετε στην κατοχή σας είναι μία πυξίδα στα πρότυπα του Skyrim και ένας γενικός χάρτης που απεικονίζει τις απολύτως βασικές τοποθεσίες. Επιπροσθέτως, όπως θα δούμε και παρακάτω οι δασώδεις εκτάσεις της Virginia είναι γεμάτες με εχθρούς και κατ’ επέκταση η διαδικασία της εξερεύνησης είναι πραγματικά επίπονη. Το μόνο θετικό στοιχείο είναι ότι υπάρχει ένα λειτουργικό fast travel σύστημα για να μετακινηθείτε γρήγορα και με ασφάλεια σε συγκεκριμένα checkpoints.

Ο θάνατος καραδοκεί στην αποικία Roanoke
Ο κόσμος του Betrayer είναι γεμάτος από εχθρούς που έχουν ως μόνο στόχο να κάνουν την ζωή σας δύσκολη. Γενικά έχουμε να κάνουμε με μία hardcore κυκλοφορία που απευθύνεται σε πολύ περιορισμένο κοινό. Σε σχέση με την alpha έκδοση του Betrayer, ο βαθμός δυσκολίας έχει πέσει αισθητά καθώς πλέον έχετε την δυνατότητα μέσω του waterskin σας να αναπληρώσετε τα αποθέματα των hit points χωρίς να καταφύγετε στα σχετικά checkpoints. Επίσης, έχει προστεθεί και ένα Easy επίπεδο δυσκολίας, το οποίο προτείνεται στους παίκτες που θέλουν απλά να απολαύσουν την ιστορία και να επικεντρωθούν στην συλλογή των collectables και την επίλυση των -ομολογουμένως- εύκολων γρίφων.

Ένα δίχως αμφιβολία αρνητικό στοιχείο είναι ότι περιλαμβάνονται ελάχιστες διαφορετικές κατηγορίες εχθρών, ενώ τα όποια mini-bosses συναντήσετε αποτελούν παραλλαγές αυτών. Συγκεκριμένα, στον πραγματικό κόσμοι οι αντίπαλοι σας είναι απέθαντοι Ισπανοί Κονκισταδόροι και αμερικανοί ιθαγενείς, ενώ στον “πνευματικό” είναι διάφορα φαντάσματα και σκελετοί.

Οι Ισπανοί στρατιώτες κατά πάσα πιθανότητα αποτελούν ότι απέμεινε από ιεραποστολή Ajacán, η οποία είχε ως στόχο να εκχριστιανίσει τους Ινδιάνους αυτόχθονες κατοίκους της Virginia. Οπτικά οι μονάδες αυτές περικλείονται από μια κατακόκκινη αύρα και στην μάχη χρησιμοποιούν είτε melee επιθέσεις καθώς εφορμούν με μανία καταπάνω σας ή βαλλιστικά όπλα όπως τόξα και μουσκέτα. Από την άλλη πλευρά τα φαντάσματα περικλείονται από μια σκοτεινή αύρα και στην ουσία μοιάζουν περισσότερο με σκιές. Το μόνο “φωτεινό” στοιχείο πάνω τους είναι το κρανίο τους, το οποίο αποτελεί και το μοναδικό τρωτό σημείο τους.

Γενικά η melee προσέγγιση στις μάχες είναι σίγουρο ότι θα αποφέρει τον θάνατό σας, καθώς αρκούν 2-3 χτυπήματα για να πεθάνετε ακόμη και από τον πιο απλό εχθρό. Σας θυμίζει κάτι αυτό; Όσοι σκεφτήκατε την σειρά Dark Souls της From Software έχετε…πέσει μέσα, καθώς υπάρχουν αρκετές ομοιότητες με τα παραπάνω Action RPG. Κοινώς στην περίπτωση που πεθάνετε θα πρέπει να αναζητήσετε το πτώμα σας για να ανακτήσετε τα χρήματα, τα όπλα και τα πυρομαχικά σας. Εάν πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή πεθάνετε για δεύτερη φορά τα αντικείμενά σας θα χαθούν και κατ’ επέκταση οι δυνατότητες επιβίωσης σας θα μειωθούν δραματικά, καθώς δεν θα έχετε χρήματα για να αγοράσετε νέες προμήθειες.

H συνολική διάρκεια του Betrayer δεν ικανοποιεί, καθώς θα χρειασθείτε έξι περίπου ώρες για να δείτε τα credits. Πρακτικά ο κόσμος είναι αρκετά μικρός σε έκταση και με λίγα για τα δεδομένα των Action-Adventures collectables. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι το περισσότερο χρόνο θα ψάχνετε στα τυφλά για το που θα πάτε, κάτι που οφείλεται στο προβληματικό pathfinding, καθώς στην περίπτωση που είχαμε πιο σύγχρονους μηχανισμούς στο συγκεκριμένο κομμάτι θα είχατε την δυνατότητα να ολοκληρώσετε την περιπέτειά σας σε ένας σαφώς μικρότερο χρονικό πλαίσιο.

Οι δημιουργοί του F.E.A.R επιστρέφουν με ένα ατμοσφαιρικό Action-Adventure που προσπαθεί να ρίξει φως σε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της παγκόσμιας ιστορίας.

American Ninja
Με δεδομένο ότι η melee προσέγγιση είναι απαγορευτική για τους λόγους που προαναφέραμε θα πρέπει κυρίως να βασιστείτε σε stealth τακτικές για να ξεπαστρέψετε τους εχθρούς σας. Το περιβάλλον αποτελεί εξαιρετικό σύμμαχο σε αυτές τις περιπτώσεις καθώς μπορείτε να καλυφθείτε πίσω από δέντρα ή ψηλούς θάμνους και να επιτεθείτε στους εχθρούς σας από απόσταση χρησιμοποιώντας βαλλιστικά όπλα, όπως τόξα και crossbows. Ένας εξαιρετικά ενδιαφέρον μηχανισμός, τόσο ως προς την σύλληψη, όσο και ως την υλοποίηση είναι το γεγονός ότι μπορείτε να πλησιάσετε τους εχθρούς σας αθόρυβα όποτε φυσάει, καθώς ο ήχος του ανέμου καλύπτει τα βήματά σας.

Η Α.Ι. πλέον (καθότι έγιναν δεκάδες αλλαγές στο κομμάτι αυτό από τους developers) λειτουργεί ικανοποιητικά, καθώς οι εχθροί σας θα σας αντιληφθούν δύσκολα εάν εφαρμόσετε σωστά τις stealth τακτικές. Από την άλλη πλευρά πάντως εάν εισέρθετε απρόσεχτα στο οπτικό σας πεδίο θα σας επιτεθούν χωρίς δεύτερη σκέψη. Το μόνο πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποια σχετική ένδειξη στο user interface που να υποδεικνύει πότε είστε ορατοί και πότε όχι.

Οπλοστάσιο 17ου αιώνα
Κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας θα χρειαστεί να συλλέξετε ή να αγοράσετε αρκετά όπλα για να καταφέρετε να επιβιώσετε. Τα όπλα αυτά χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες, όπως τόξα, πιστόλια, μουσκέτα, crossbows και tomahawks. Βέβαια αρχικά έχετε στην διάθεσή σας μόνο ένα μαχαίρι και ένα τόξο, οπότε θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί για να μην πεθάνετε.

Το κλειδί της επιτυχίας είναι να εξοικειωθείτε στην χρήση των βαλλιστικών όπλων για να είστε σε θέση να ξεπαστρεύσετε γρήγορα και κυρίως αθόρυβα τους περιπλανώμενους Κονκισταδόρους. Βέβαια κάθε όπλο έχει συγκεκριμένα attributes, όπως damage, εμβέλεια και deflect chance και θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το κατάλληλο για κάθε περίσταση. Ειδικότερα το deflect chance εκφράζεται σε ένα ποσοστό επί τοις εκατό και αντιπροσωπεύει την πιθανότητα που έχει η ριπή σας να εκτραπεί από τον στόχο της. Για παράδειγμα τα βέλη σας πολλές φορές ενώ βρίσκουν στόχο εξοστρακίζονται από την πανοπλία των αντιπάλων σας. Κατά κύριο λόγο το gunplay είναι άκρως ρεαλιστικό και το στοιχείο αυτό επεκτείνεται και στους λοιπούς μηχανισμούς της μάχης. Για παράδειγμα, τα πιστόλια και τα μουσκέτα έχουν απελπιστικά αργό reload, ενώ ο άνεμος πολλές φορές μπορεί να αλλάξει ελαφρώς την πορεία των βελών που εκτοξεύετε από τα τόξα σας.

Fade to grey
Η Blackpowder Games χρησιμοποίησε την Unreal Engine 3 για τις ανάγκες του Betrayer και θα λέγαμε ότι η παρούσα δημιουργία στέκεται πολύ καλά στο τεχνικό επίπεδο. Φυσικά το πιο ιδιαίτερο στοιχείο του είναι η ασπρόμαυρη αισθητική του στα πρότυπα των Bloodforge και MadWorld. Αξίζει να αναφέρουμε έχετε την δυνατότητα να παίξετε και με κανονική απεικόνιση των χρωμάτων. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Craig Hubbard η προσθήκη αυτή έγινε ύστερα από την διαπίστωση ότι αρκετοί παίκτες αντιμετώπισαν προβλήματα κούρασης στα μάτια από το έντονο ασπρόμαυρο φόντο του Betrayer. Εν πάση περιπτώσει από την στιγμή που μιλάμε για μια προαιρετική προσθήκη δεν μπορούμε παρά να αποδώσουμε τα εύσημα στην Blackpowder Games.

Σε γενικές γραμμές η ποιότητα των textures είναι αξιοπρεπέστατη χωρίς να παρατηρείται έντονο aliasing και το frame rate παραμένει ως επί τω πλείστον σταθερό. Οι μόνες πτώσεις του παρατηρούνται στην περίπτωση που επιλέξετε να παίξετε με την κανονική χρωματική απεικόνιση. Ο σχεδιασμός των τοποθεσιών αποδίδει πιστά το κλίμα της δημιουργίας, αν και είναι γεγονός πως χρειάζονταν παραπάνω δουλειά στα μοντέλα των εχθρών και στο draw distance.

Στο ηχητικό κομμάτι πάντως η κατάσταση είναι αποκαρδιωτική, καθώς δεν υπάρχει κάποιο soundtrack που να συνοδεύει τις περιπλανήσεις σας. Αναπόφευκτα το βάρος πέφτει στους ambient ήχους, οι οποίοι λειτουργούν σωστά δημιουργώντας μια εξαιρετική ατμόσφαιρα. Από την άλλη πλευρά όμως τα ηχητικά εφέ που σχετίζονται με τα mobs είναι κάκιστα.

Η θα το αγαπήσεις ή θα το μισήσεις
Παρά τα ελαττώματά της, η παρθενική δημιουργία της Blackpowder Games είναι μια πραγματικά ιδιαίτερη πρόταση στον χώρο των Action-Adventures. Οι developers της δούλεψαν με μεράκι και το γεγονός αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στο τελικό προϊόν, αλλά και στα δεκάδες updates που έγιναν τους τελευταίους έξι μήνες με στόχο να επιτευχθεί ένα όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα.

Εν κατακλείδι, εδώ έχουμε μια ιδιάζουσα indie κυκλοφορία που κερδίζει ως ένα βαθμό τις εντυπώσεις με την ασπρόμαυρη αισθητική της, την ζοφερή ατμόσφαιρά της και τους σωστά δομημένους stealth μηχανισμούς, αλλά δεν καταφέρνει στο τέλος να διακριθεί. Αυτό συμβαίνει γιατί σε αρκετούς τομείς όπως στο soundtrack και στο pathfinding δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή. Επίσης, το κόστος του Betrayer είναι ελαφρώς τσιμπημένο σε σχέση με το περιεχόμενο που προσφέρει.

Θετικά:
– Η noir αισθητική του
– Ενδιαφέρον σενάριο
– Η υλοποίηση των stealth μηχανισμών
– Υψηλή πρόκληση
– Ρεαλιστικό gunplay

Αρνητικά:
– Υποδεέστερος ηχητικός τομέας
– Υψηλή τιμή για αυτά που προσφέρει
– Ελάχιστη διάρκεια
– Προβληματικό pathfinding

Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 5.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 5
Γενικά: 6.4

Μια ενδιαφέρουσα indie πρόταση που θα μπορούσε να διακριθεί αν είχε δοθεί παραπάνω προσοχή σε ορισμένους τομείς.

Παντελής Δασκαλέλος  

Συντάκτης: padelis@gameworld.gr (Παντελής Δασκαλέλος)
Πηγή: GameWorld.gr