The Whistleblower (2010)
Μεταφρασμένος Τίτλος: Επικίνδυνη Σιωπή

1999. H Κάθριν Μπόλκοβατς (η βραβευμένη με Όσκαρ Ρέιτσελ Βάις), μια ανύπαντρη μητέρα, δίνει τον δικό της αγώνα στο Λίνκολν της Νεμπράσκα. Αγαπά τη δουλειά της ως αστυνομικός, αλλά για 10 χρόνια αναγκάστηκε να αφήσει σε δεύτερη μοίρα την καριέρα της προκειμένου να μεγαλώνει την κόρη της, και δυστυχώς στη μικρή πόλη που ζει οι πιθανότητες για προαγωγή είναι λίγες και συμβαίνουν σπάνια. Η Κάθι είναι διαζευγμένη, και ο πρώην σύζυγός της, ο οποίος έχει την κύρια επιμέλεια του παιδιού τους, μετακομίζει από την πόλη. Η επιθυμία της να έρθει πιο κοντά στην κόρη της, σε συνδυασμό με τη φιλοδοξία της να κάνει κάτι σημαντικό στη ζωή της, την κάνει να δεχτεί ένα ετήσιο συμβόλαιο $100.000 αφορολόγητων, με την εταιρεία Democra Security, μία ιδιωτική εταιρεία που προσλαμβάνει αμερικανικούς αστυνομικούς εκ μέρους της κυβέρνησης των ΗΠΑ, προκειμένου να υπηρετήσουν σε αποστολές των Ηνωμένων Εθνών σε όλο τον κόσμο. Από όλες τις χώρες που συμμετέχουν σε διεθνείς ειρηνευτικές αποστολές, μόνο οι ΗΠΑ αναθέτει συμβάσεις σε ιδιωτικές εταιρείες.

 Όλες οι άλλες χώρες στέλνουν επαγγελματίες στρατιωτικούς. Η Κάθι συμμετέχει σε μια αποστολή δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το γεγονός ότι αυτή λαμβάνει χώρα στη μεταπολεμική Βοσνία, την κάνει να αισθάνεται φόβο, συγκίνηση αλλά και τη γεμίζει με αποφασιστικότητα. Είναι για αυτήν μία ευκαιρία να βρει τα χρήματα που χρειάζεται για να έρθει πιο κοντά στην κόρη της. Και αν αυτή η αποστολή πάει καλά, της ανοίγει το δρόμο για μία καριέρα οπουδήποτε στον κόσμο. Για την Κάθι, αυτή είναι η ευκαιρία της ζωής της.

Όταν φτάνει στη Βοσνία, η Κάθι ανεβαίνει γρήγορα στην ιεραρχία και σε συνεργασία με τους εκεί αστυνομικούς προσπαθεί να φέρει σε πέρας την πρώτη εγχώρια καταδίκη βίας στη Βοσνία μετά τον πόλεμο. Η εξυπνάδα της και η εμπειρία της ως αστυνομικός, της δίνουν την ευκαιρία να αλλάξει γρήγορα πόστο και να γίνει επικεφαλής του Γραφείου Ισότητας του ΟΗΕ, που ασχολείται με έρευνες σχετικά με τις σεξουαλικές επιθέσεις, και τις περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Η Κάθι έρχεται αντιμέτωπη με πολλές περιπτώσεις παράνομης διακίνησης θυμάτων σεξουαλικής εκμετάλλευσης (trafficking). Σύντομα συνειδητοποιεί ότι οι ειρηνευτικές δυνάμεις, οι εργαζόμενοι του ΟΗΕ και των διεθνών δυνάμεων ασφαλείας όχι μόνο συχνάζουν στους οίκους ανοχής που στηρίζουν την πορνεία και «στεγάζουν» τα θύματα του trafficking, αλλά είναι συνένοχοι στο εμπόριο της πλαστογράφησης εγγράφων, υποβοηθούν την παράνομη μεταφορά γυναικών στη Βοσνία και προειδοποιούν τους ιδιοκτήτες μπαρ για τις επικείμενες αστυνομικές επιδρομές.

Αυτές οι παραβιάσεις γίνονταν για πολλά χρόνια, υποβοηθούμενες από τη διπλωματική ασυλία που παρείχαν τα Ηνωμένα Έθνη στις ειρηνευτικές δυνάμεις. Αυτό σήμαινε ότι κανένας υπάλληλος ή μέλος των ενόπλων δυνάμεων δεν θα μπορούσε να καταδικαστεί για ένα έγκλημα, ακόμη και αν το έγκλημα ήταν βιασμός, βασανιστήρια, απαγωγές ή δολοφονία. Τώρα, το πέπλο σηκώνεται και η αλήθεια αποκαλύπτεται στα μάτια της, με την Κάθι αποφασισμένη, να αλλάξει το σκηνικό.

Συνυφασμένες με την ιστορία της Κάθι, είναι και οι ιστορίες δύο Ουκρανών γυναικών που εξαπατήθηκαν από έναν συγγενή τους, ο οποίος τις έπεισε να ταξιδέψουν δυτικά προς αναζήτηση εργασίας. Ωστόσο, στη συνέχεια έπεσαν θύματα απαγωγής και εξαναγκάστηκαν να δουλέψουν σε οίκο ανοχής στη Βοσνία. Το ένα κορίτσι, η Ράγια, εμφανίζεται στο γραφείο του Κάθι, άσχημα χτυπημένη. Αλλά μόλις η Ράγια συμφωνεί να καταθέσει εναντίον του ΟΗΕ, τα κύκλωμα την εντοπίζει, την απαγάγει και τη σύρει και πάλι στον κόσμο του trafficking. Την κρατούν κρυμμένη στα βουνά της Βοσνίας και είναι αμφίβολο το αν η Κάθι θα μπορέσει ποτέ να τη βρει.

Με την εξαφάνισή της, η Χαλινά, η μητέρα της Ράγια, ξεκινά να την αναζητά μέσω ενός μικρού γραφείου στο Σεράγεβο, στο οποίο είχε κρατηθεί η Ράγια για 24 ώρες πριν από την απαγωγή. Εν τω μεταξύ, η Κάθι ακολουθεί τα ίχνη της Ράγια, και με τη βοήθεια μίας διπλωμάτη, της Μάντλιν Ρις (την οποία ενσαρκώνει η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός Βανέσα Ρεντγκρέιβ), επικεφαλής της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, καταστρώνει ένα σχέδιο για να αποκαλύψει τη συμμετοχή του ΟΗΕ σε αυτά τα εγκλήματα. Όταν οι αμέσως ανώτεροί της αγνοούν τις προειδοποιήσεις της, η Κάθι απευθύνεται στο γραφείο Εσωτερικών Υποθέσεων του ΟΗΕ. Το μόνο που λαμβάνει ως απάντηση είναι απειλές κατά της ζωής της και μία αυξανόμενη αίσθηση περιθωριοποίησης. Οι προϊστάμενοί της προσπαθούν να θολώσουν τα νερά και να στρέψουν την υπόθεση εναντίον της, υπονοώντας ότι έχει «καεί» επαγγελματικά και ότι έχει αποπροσανατολιστεί.

Τον Οκτώβριο του 2000 η Κάθι Μπόλκοβατς αποκαλύπτει δημοσίως ότι ο ΟΗΕ και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ συγκαλύπτουν υποθέσεις που σχετίζονται με trafficking γυναικών. Η Κάθι απολύεται με συνοπτικές διαδικασίες. Τώρα, ο μόνος τρόπος να υποστηρίξει τον εαυτό της είναι να βρει αρχεία που να αποδεικνύουν ότι οι ισχυρισμοί της είναι αληθινοί, και να ηχογραφήσει συνομιλίες με υψηλά ιστάμενους της αποστολής του ΟΗΕ, ώστε να μαζέψει το υλικό που θα της χρειαστεί για να μηνύσει τα αφεντικά της για καταχρηστική απόλυση και να αποκαλύψει την αλήθεια στον κόσμο. Δύο χρόνια αργότερα, κερδίζει την υπόθεσή.

Η ταινία ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΣΙΩΠΗ βασίζεται στην παράδοση των κλασικών πολιτικών θρίλερ της δεκαετίας του 1970: έχει δυνατούς χαρακτήρες και έντονο το στοιχείο της ρεαλιστικής αφήγησης, ενώ δεν φοβάται να εξερευνήσει τα σκοτεινά σημεία της πραγματικότητας. Η ιστορία αναφέρεται σε μία αλήθεια που για τους περισσότερους θα είναι δύσκολο να πιστέψουν: το σκάνδαλο και τη συγκάλυψη της διαφθοράς και των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας από τις αποστολές των ΗΠΑ και του ΟΗΕ, από οργανώσεις δηλαδή που υποτίθεται ότι έχουν στόχο τους την προστασία των δικαιωμάτων αυτών.

Αλλά εκείνο που κάνει την ταινία να ξεχωρίζει είναι η σκοπιά μέσα από την οποία βλέπει τα πράγματα. Στο επίκεντρό της βρίσκεται ένας δυνατός γυναικείος χαρακτήρας: μια συνηθισμένη γυναίκα, μία αστυνομικός, μία χωρισμένη γυναίκα που έχει χάσει την επιμέλεια της κόρης της… η Κάθι ήταν μια γυναίκα που δεν είχε ταξιδέψει ποτέ στην Ευρώπη και ξαφνικά βρίσκεται στο επίκεντρο μία ειρηνευτικής αποστολής, στη μέση ενός από τους χειρότερους εμφύλιους πολέμους και γενοκτονίες στη σύγχρονη ιστορία, και αντιλαμβάνεται ότι είναι η μόνη φωνή – συνείδησης που ακούγεται, σε ένα ηθικό κενό. Η προσωπική της διαδρομή – από μια φιλόδοξη γυναίκα που ψάχνει για μια δεύτερη ευκαιρία στην καριέρα της μέσω ενός διεθνούς οργανισμού, μέχρι την περιθωριοποίησή της και την αίσθηση ότι αποτελεί μία φωνή «βοώντος εν τη ερήμω» – είναι, ταυτόχρονα, ο «κορμός» και η «ψυχή» της ταινίας.

ΡΕΪΤΣΕΛ ΒΑΪΣ (Κάθριν Μπόλκοβατς)
ΒΑΝΕΣΑ ΡΕΝΤΓΚΡΕΪΒ (Μάντλιν Ρις)
ΜΟΝΙΚΑ ΜΠΕΛΟΥΤΣΙ (Δρ. Τζούλια Χόφμαν)
ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΣΤΡΑΘΕΡΝ (Πίτερ Γουόρντ)
ΝΙΚΟΛΑΪ ΛΙ ΚΑΑΣ (Γιαν Βαν Ντερ Βέλντε)
Σκηνοθεσία ΛΑΡΙΣΑ ΚΟΝΤΡΑΚΙ
Σενάριο ΛΑΡΙΣΑ ΚΟΝΤΡΑΚΙ, ΕΪΛΙΣ ΚΙΡΓΟΥΑΝ
Παραγωγή ΕΪΜΙ ΚΑΟΥΦΜΑΝ, ΚΡΙΣΤΙΝΑ ΠΙΟΒΕΣΑΝ, ΣΕΛΙΝ ΡΑΤΡΕΪ
Φωτογραφία ΚΙΡΑΝ ΜΑΚ ΓΚΙΓΚΑΝ
Μοντάζ ΤΖΟΥΛΙΑΝ ΚΛΑΡΚ
Καλλιτεχνική Διεύθυνση ΚΑΡΟΛΑΪΝ ΦΕΛΜΕΡ
Κοστούμια ΓΚΕΡΣΑ ΦΙΛΙΠΣ
Μουσική ΜΙΚΑΕΛ ΝΤΑΝΑ
Διανομή VILLAGE
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fGYhNddJgf0
The Raven (2012)
– Μεταφρασμένος Τίτλος:
Το Κοράκι
Ο Τζέιμς ΜακΤιγκ (“V for Vendetta”) σκηνοθετεί ένα αγωνιώδες θρίλερ γύρω από μια φανταστική μαρτυρία σχετικά με τη ζωή του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Πρωταγωνιστούν οι Τζον Κιούζακ (“2012”), Άλις Ιβ (“Sex and the City 2”), Λιουκ Έβανς (“Clash of the Titans”) και Μπρένταν Γκλίσον (“Αποστολή στην Μπριζ”).

Το 1849, ένας κατά συρροήν δολοφόνος σπέρνει τον τρόμο στους δρόμους της Βαλτιμόρης. Σύντομα ο Έντγκαρ Άλαν Πόε αντιλαμβάνεται πως οι μέθοδοι του δολοφόνου είναι βγαλμένες από τις ιστορίες του. Καθώς ο αριθμός των θυμάτων αυξάνεται, η αστυνομία ζητεί τη βοήθεια του Πόε. Ο θρυλικός συγγραφέας τρόμου αρνείται αρχικά, μέχρι που η αρραβωνιαστικιά του πέφτει στα χέρια του δολοφόνου. Ο Πόε συνεργάζεται με έναν φιλόδοξο νεαρό αστυνόμο, σε μια αμείλικτη καταδίωξη, για να αποκαλύψουν το πρόσωπο που κρύβεται πίσω από τους φόνους, πριν να είναι πολύ αργά για τη μοναδική του αγάπη.

Σκηνοθεσία: Τζέιμς ΜακΤίγκ
Σενάριο: Μπεν Λίβινγκστον
Χάνα Σέξπιρ
Παραγωγή: Μαρκ Έβανς
Τρέβορ Μέισι
Άαρον Ράιντερ
Ηθοποιοί: Τζον Κιούζακ
Λιουκ Έβανς
Άλις Ιβ
Μπρένταν Γκλίσον
Κέβιν ΜακΝάλι
Μοντάζ: Νίβεν Χάουι
Φωτογραφία: Ντάνι Ρούλμαν
Σκηνικά: Ρότζερ Φορντ
Κοστούμια: Κάρλο Ποτζόλι
Μουσική: Λούκας Βιντάλ
Διανομή Odeon


Snow White and the Huntsman (2012)
Μεταφρασμένος Τίτλος: Η Χιονάτη και ο Κυνηγός

Πριν χρόνια, η εκθαμβωτική Βασίλισσα Ραβένα σκότωσε το Βασιλιά την πρώτη νύχτα του γάμου τους. Τώρα χρειάζεται μια αγνή καρδιά για να καταφέρει να διατηρήσει την ομορφιά της, αλλά και τη δύναμή της. Και η μοναδική που υπάρχει είναι η καρδιά της, φυλακισμένης στο κάστρο χρόνια, κόρης του βασιλιά. Το νεαρό κορίτσι καταφέρνει να δραπετεύσει και αναζητά καταφύγιο στο Σκοτεινό Δάσος, που είναι γεμάτο με επικίνδυνα φυτά και δηλητηριώδη ζώα. Η Βασίλισσα στέλνει στο κατόπι της τον μοναδικό άνθρωπο που μπορεί να επιβιώσει στο Δάσος: ένα θλιμμένο Κυνηγό. Έχοντας προ πολλού εγκαταλείψει κάθε ελπίδα για ζωή, ο Κυνηγός δέχεται. Όταν όμως τη βρίσκει διστάζει… Θα σκοτώσει το όμορφο κορίτσι; Ή θα την εκπαιδεύσει για να γίνει η καλύτερη πολεμίστρια που έχει δει ποτέ το Βασίλειο;

Ετοιμαστείτε για μια νέα, αποδομημένη ανάγνωση – διασκευή του πασίγνωστου παραμυθιού των αδερφών Γκριμ, της Χιονάτης, σύμφωνα με την οποία… ο κυνηγός (ο Thor Κρις Χέμσγουορθ) όχι μόνο αρνείται να υπακούσει πειθήνια στις εντολές εξόντωσης της Χιονάτης (στο ρόλο η σταρ του Λυκόφωτος Κρίστεν Στιούαρτ), αλλά αναλαμβάνει και το ρόλο του προστάτη και μέντορά της, ενώ, ταυτόχρονα, οι δυο τους προσπαθούν να ξεφύγουν από την κακιά μάγισσα (στο ρόλο η Σαρλίζ Θέρον) που τους καταδιώκει…

4Ever (2011)
Ο Αντρέας και η Κατερίνα είναι παντρεμένοι με δύο παιδιά και διατηρούν ένα πετυχημένο αρχιτεκτονικό γραφείο. Με αφορμή μια επαγγελματική συνάντηση βρίσκονται σε ένα πολυτελές θέρετρο του οποίου το αρχιτεκτονικό τους γραφείο είναι υποψήφιο να αναλάβει την ανακαίνιση.

Στην παραμονή τους εκεί συζητώντας τον τρόπο για το πως θα πρέπει να χειριστούν το έργο το οποίο έχουν αναλάβει θα εμπλακούν σε μια έντονη αντιπαράθεση της σχέσης τους.

Η ένταση που ακολουθεί θα τους οδηγήσει σε μια ανεξέλεγκτη πορεία χωρισμού, εξομολογήσεων και ακροτήτων που είναι πρωτόγνωρη και για τους δύο. Την επόμενη μέρα και ενώ όλα δείχνουν πως η σχέση τους έχει τελειώσει ο εφιάλτης της νύχτας που πέρασαν θα τους ενώσει ξανά για πάντα.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Πυρπασόπουλος
Σενάριο : Γιώργος Ηλιόπουλος
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Πυρπασόπουλος, Monica McShane
Διεύθυνση Φωτογραφίας : Ολυμπία Μυτιληναίου
Μουσική : Στράτος Διαμαντής.

Casablanca
Μια ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ
MICHAEL CURTIZ

3 ΒΡΑΒΕΙΑ OSCAR (ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ-ΤΑΙΝΙΑΣ-ΣΕΝΑΡΙΟΥ)

«Καλύτερο σενάριο όλων των εποχών»
Αμερικανικό Συνδικάτο Σεναριογράφων

«3η καλύτερη αμερικανική ταινία όλων των εποχών»
Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου

«Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ»

«ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ,
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ.»

«ΕΙΧΑΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ.»

«ΤΟΣΟ ΑΚΡΙΒΗΣ ΚΑΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗΣ, ΤΟΣΟ ΝΟΣΤΑΛΓΙΚΗ ΚΑΙ
ΘΡΥΛΙΚΗ»

«ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΟΠΩΣ Η ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ.»
N.Y. PREMIERE

«Μεγάλο μέρος του διάλογου πέρασε στην ιστορία» Time Out

«Ναι, πράγματι οι Ουόρνερ έχουνε κάνει μια ταινία
που προκαλεί ρίγη στο κορμί και σκίρτημα στην καρδιά» New York Times

Από 31 Μαϊου επανέκδοση στις αίθουσες

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Michael Curtiz
ΣΕΝΑΡΙΟ: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, από το θεατρικό των Murray Burnett -Joan Alison “Everybody Comes to Rick’s”
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Hal B. Wallis, Jack L. Warner .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Arthur Edeson
ΜΟΥΣΙΚΗ: Max Steiner (βραβευμένος 3 φορές με Όσκαρ)

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Sydney Greenstreet, Peter Lorre, Dooley Wilson

Η ΤΑΙΝΙΑ
Στη δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η εξωτική Καζαμπλάνκα στο Μαρόκο αποτελεί σταυροδρόμι όλων των λαών, που ψάχνουν μια διέξοδο από τα δεινά της Ευρώπης και ένα εισιτήριο προς την ελεύθερη Αμερική. Εδώ βρίσκουν καταφύγιο πολιτικοί πρόσφυγες, τυχοδιώκτες, απατεώνες, καταζητούμενοι, καιροσκόποι, αντιστασιακοί, ένα σωρό διαφορετικοί άνθρωποι, που όλοι τους αναζητούν μια ελπίδα για επιβίωση. Εδώ βρίσκεται και ο Ρικ, ένας Αμερικανός ιδιοκτήτης ενός κλαμπ. Ο Ρικ είναι κυνικός, απόμακρος και σκληρός. Κατά βάθος όμως κρύβει μια ηρωική καρδιά και σύντομα θα χρειαστεί να το αποδείξει… Μια μέρα εμφανίζεται στο κλαμπ του η πρώην αγαπημένη του, Ίλσα, με την οποία έζησε έναν μεγάλο έρωτα στο Παρίσι, λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Η Ίλσα τότε τον είχε εγκαταλείψει ανεξήγητα. Τώρα, η ξαφνική της επανεμφάνιση, τον αναστατώνει, καθώς ο έρωτας ανάμεσά τους ξαναφουντώνει. Ο Ρικ σύντομα καταλαβαίνει ότι η Ίλσα τον άφησε τότε από υποχρέωση στο σύζυγό της, Βίκτωρ Λάζλο, έναν θρυλικό αντιστασιακό, που καταζητείται από τους ναζί. Ο Ρικ θα αντιμετωπίσει έτσι ένα ηθικό δίλημμα: να διεκδικήσει ξανά τον μεγάλο του έρωτα ή να θυσιαστεί για χάρη ενός ανώτερου σκοπού, όπως είναι ο παγκόσμιος αγώνας ενάντια στη ναζιστική φρίκη, και να βοηθήσει τον Βίκτωρ και την Ίλσα να δραπετεύσουν στην Αμερική;

Τι να πει κανείς για την Casablanca, μια ταινία-μύθο, τόσο κλασική και λατρεμένη, που όλοι μας την ξέρουμε; Μια μεγάλη ερωτική ιστορία, που συνεχίζει να συγκινεί γενιές και γενιές, με ένα ονειρικό κοσμοπολίτικο φόντο: εξωτική Αφρική, διεθνείς ίντριγκες, αντιστασιακοί αλλά και αδίστακτοι vαζί, όλα μαζί σε μια υπέροχη ταινία, που έχει γίνει μια από τις πιο αγαπημένες όλων των εποχών και θεωρείται από τις κορυφαίες στιγμές της έβδομης τέχνης! Μια περίπλοκη, συναρπαστική ιστορία με έντονο πολιτικό και πατριωτικό παρασκήνιο, που περιγράφεται αριστοτεχνικά με τη λιτή αφήγηση του σκηνοθέτη Μάικλ Κερτίζ, και ένα πρωταγωνιστικό δίδυμο-φωτιά, Μπόγκαρτ-Μπέργκμαν, που η κινηματογραφική τους χημεία άναψε τη μεγάλη οθόνη με έναν έρωτα που δεν έχει σβήσει από τότε!
Ο ικανός τεχνίτης Μάικλ Κερτίζ ανέμειξε σε σωστές δόσεις το δράμα, το μελόδραμα, την κωμωδία και την ίντριγκα, δημιουργώντας ένα σφιχτοδεμένο σύνολο. Όλα τα στοιχεία στην Casablanca, το σενάριο, η ηθοποιία, η φωτογραφία, η σκηνοθεσία, η μουσική, βρίσκονται μεταξύ τους σε υπέροχη αρμονία, χωρίς κανένα να επικρατεί και να υπερτερεί του άλλου, κάτι σαν ένα κλασικό μουσικό κομμάτι, που όλα τα ισάξια κομμάτια δίνουν ένα εκπληκτικό σύνολο.

Η ταινία βασίστηκε στο θεατρικό των Μάρεϊ Μπάρνετ-Τζόαν Άλισον «Everybody comes to Rick’s». Ξεκίνησε σαν ένα συνηθισμένο φιλμ προπαγάνδας αλλά τελικά έγινε μια από τις πιο ρομαντικές ταινίες όλων των εποχών. Παρά την αρχική φήμη ότι τον πρωταγωνιστικό ρόλο θα είχε ο Ρόναλντ Ρίγκαν, ο παραγωγός της ταινίας, Χαλ Ουόλις, είχε τον Μπόγκαρτ στο μυαλό του από την πρώτη στιγμή. Επίσης, οι παραγωγοί είχαν σκεφτεί αρχικά στο ρόλο της Ίλσα, τη γαλλίδα σταρ Μισέλ Μοργκάν. Επέλεξαν όμως τελικά την Ίνγκριντ Μπέργκμαν -και αυτή ήταν μια απόφαση που δεν θα τη μετάνιωναν ποτέ, όπως απέδειξε η ιστορία!

Εκτός όμως από τις επιτυχημένες επιλογές του πρωταγωνιστικού ζευγαριού και οι υπόλοιπες επιλογές του καστ έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της ταινίας: Πράγματι, δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε κάποιον άλλο ως Γάλλο διοικητή Ρενό από τον Κλοντ Ρέινς. Όπως επίσης έξοχοι ήταν και οι Πίτερ Λόρε και Σίντνεϊ Γκρίνστριτ, που είχαν συνεργαστεί ξανά με τον Μπόγκαρτ στο Γεράκι της Μάλτας. Όλοι οι χαρακτήρες ζωντάνεψαν έξοχα σε αυτή την ταινία. Κι αυτό, γιατί το στούντιο της Ουόρνερ είχε διαθέσιμο έναν πλούτο καταξιωμένων ηθοποιών, ο οποίος είχε αυξηθεί ακόμα περισσότερο με τον πόλεμο, με πολλούς ευρωπαίοι πρόσφυγες ηθοποιούς. Ηθοποιοί που ήταν αστέρια στην Ευρώπη δέχτηκαν με χαρά μικρούς ρόλους εδώ, δίνοντας εξαιρετική υποκριτική ποιότητα στην ταινία. Έτσι, 34 περίπου εθνικότητες απαρτίζουν συνολικά τον καστ της ταινίας και μας θυμίζουν πώς ήταν η Καζαμπλάνκα την εποχή του πολέμου.

Τη μουσική της ταινίας έγραψε ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης Μαξ Στάινερ, με κορυφαία στιγμή τη «μάχη των τραγουδιών», όπου Σύμμαχοι και Γερμανοί αντιπαρατίθενται συμβολικά στο κλαμπ του Ρικ, τραγουδώντας οι μεν τη «Μασσαλιώτιδα», οι δε ένα ναζιστικό ύμνο. Και φυσικά, μια από τις κορυφαίες στιγμές της ταινίας είναι και το τραγούδι «As Time Goes By» του Χέρμαν Χάπφελντ, πάνω στο οποίο ο Στάινερ έχτισε όλο το του μουσικό θέμα, κάνοντάς το μια από τις πιο κλασικές μελωδίες στην ιστορία του σινεμά. Το τραγούδι αυτό, όχι μόνο ήταν το ερωτικό θέμα του ζευγαριού, αλλά και το κύριο συνδετικό τέχνασμα του Στάινερ για τους χαρακτήρες. Συνδέει τον Ρικ με την Ίλσα, το παρόν με το παρελθόν, το κοινό με τους χαρακτήρες.

Είναι γνωστό ότι το κείμενο διαμορφώθηκε με την συνδρομή πολλών σεναριογράφων, που έφτιαξαν αξεπέραστους διαλόγους και ένα από τα επιτυχημένα σενάρια που έγιναν ποτέ, το οποίο τιμήθηκε με Όσκαρ. Είναι επίσης γνωστό, ότι το σενάριο δουλευόταν και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ώστε να προκύψει το πιο άρτιο και εμπνευσμένο αποτέλεσμα, που να ταίριαζε ρεαλιστικά στα αδιέξοδα των ηρώων. Η ταινία χαρακτηρίζεται από την αβεβαιότητα που αποπνέουν τα πλάνα της, και ακόμα περισσότερο, από την αγωνία και την ανασφάλεια στα μάτια της Μπέργκμαν, η οποία μέχρι και την τελευταία στιγμή δεν ήξερε ποιον από τους δύο ήρωες θα ακολουθούσε τελικά η Ίλσα! Όμως, αυτή η αβεβαιότητα είναι που έδωσε τελικά τη συναρπαστική νουάρ ατμόσφαιρα που καθηλώνει τους θεατές.
Η υποδοχή της ταινίας από το κοινό υπήρξε αμέσως θερμή. Με εισπράξεις 3,7 εκατομμυρίων δολαρίων, αποτέλεσε μια από τις εμπορικότερες ταινίες του 1943. Το 1944 η Casablanca κατέκτησε 3 βραβεία Όσκαρ (διασκευασμένου σεναρίου, σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας) και ήταν υποψήφια για άλλα 5! Μεταπολεμικά, και ύστερα από το θάνατο του Μπόγκαρτ το 1957, η ταινία άρχισε να προβάλλεται ξανά σε αφιερώματα στο Κέμπριτζ της Μασαχουσέτης. Και από τότε, όσα ακολούθησαν ήταν ιστορία! Ο κόσμος ανακάλυψε ξανά αυτό το κινηματογραφικό διαμάντι και η φήμη του μεγάλωνε όλο και περισσότερο στις δεκαετίες’60 και ’70, περνώντας πια για πάντα στη σφαίρα του κλασικού, ως ένα από τα πιο αγαπημένα φιλμ που έγιναν ποτέ…

Η Casablanca κατέχει σταθερά θέση σε πολυάριθμες κινηματογραφικές λίστες ανά τον κόσμο, που αποδεικνύουν την αγάπη του κοινού και των κριτικών όλα αυτά τα χρόνια. Μερικές από τις πιο σημαντικές είναι:

«Καλύτερο σενάριο όλων των εποχών» από το Αμερικανικό Συνδικάτο Σεναριογράφων.

3η καλύτερη αμερικανική ταινία όλων των εποχών, από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, πίσω μόνο από το «Πολίτης Κέιν» και το «Ο Νονός».

6 ατάκες της βρίσκονται στις λίστα με τις κλασικότερες όλων των εποχών, στον πίνακα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου:

«Here’s looking at you, kid»-Στην καλή σου τύχη, μικρή (5η θέση)
«Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship»-Λούι, νομίζω ότι αυτή είναι η αρχή μιας υπέροχης φιλίας (20η)
«Play it, Sam. Play “As Time Goes By”» -Παίξ’ το Σαμ. Παίξε το τραγούδι “As Time Goes By” (28η)
«Round up the usual suspects»-Μαζέψτε τους συνήθεις ύποπτους (32η)
«We ‘ll always have Paris»- Θα έχουμε πάντα το Παρίσι (43η)
«Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine»-Απ’ όλα τα μπαρ σε όλες τις πόλεις του κόσμου, αυτή μπαίνει στο δικό μου (67η)


Key Largo (1948)
Μεταφρασμένος Τίτλος: Στη Βοή της Καταιγίδας

Ο απόστρατος ταγματάρχης Φρανκ ΜακΚλάουντ ταξιδεύει στις ακτές της Φλόριδα, με σκοπό να επισκεφθεί τον πατέρα και τη σύζυγο ενός στρατιώτη του, οι οποίοι διατηρούν πανσιόν σε μία από τις κοραλλιογενείς νησίδες της περιοχής. Όλα τα δωμάτια είναι κατειλημμένα από παράξενους ενοίκους. Και ενώ το δελτίο καιρού αναγγέλλει τροπική καταιγίδα, ο ΜακΚλάουντ μαθαίνει ότι οι “τουρίστες” δεν είναι παρά μέλη μιας συμμορίας που βρίσκεται εκεί για κάποια παράνομη συναλλαγή.

Ο Mάξουελ Άντερσον, έγραψε το θεατρικό έργο Key Largo και το ανέβασε με μεγάλη επιτυχία στο Broadway το 1939, όπου και παίχτηκε για 105 παραστάσεις, μέχρι το 1940. Οκτώ χρόνια μετά, ο Τζον Χιούστον το μεταφέρει στον κινηματογράφο και το καθιστά ένα από τα πιο κλασικά φιλμ του παγκόσμιου σινεμά. Στο καστ λάμπουν τα αστέρια του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, ήδη γνωστού και αναγνωρισμένου από την “Casablanca” για την ερμηνεία του στην οποία είχε προταθεί για Όσκαρ και της Λορέν Μπακόλ, η οποία με λίγους διαλόγους καταφέρνει να περάσει ένα πλήθος συναισθημάτων και συναισθηματικών εναλλαγών. Ωστόσο, την παράσταση κλέβει ο Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον στο ρόλο του Τζόνι Ρόλο, του γκάνγκστερ που κρατά ομήρους τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου και την κόρη του.

Παράλληλα, η Κλερ Τρέβορ, η οποία υποδύθηκε την αλκοολική ερωμένη του, τιμήθηκε με Οσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της. Το Key Largo είναι ένα φιλμ νουάρ με χιτσκοκικές σεκάνς, και ενδείξεις ψυχαναλυτικού δράματος, στυλ άλλωστε που χαρακτήρισε πολλές από τις ασπρόμαυρες ταινίες του Χόλιγουντ τις δεκαετίες του ’40 και του ’50. Είναι η τέταρτη και τελευταία ταινία με συμπρωταγωνιστές το ζεύγος Μπόγκαρτ και Μπακόλ, που είχαν παντρευτεί το 1945 κι έμειναν μαζί έως τον θάνατό του Μπόγκαρτ το 1957. Γυρίστηκε εξ’ ολοκλήρου σε στούντιο, ενώ οι σκηνές της τροπικής καταιγίδας έχουν προστεθεί από παλαιότερες παραγωγές της Warner Bros. Ενδεικτικό ότι την παραγωγή και την χρηματοδότηση της ιδέας, ανέλαβε για λογαριασμό της Warner Bros., ο Τζέρι Γουάλντ, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς του Χόλυγουντ.