Επιμέλεια: Νικόλας Αρώνης

«Zero Dark Thirty» (2012)

Το κυνήγι για τον Οσάμα Μπιν Λάντεν, απασχόλησε τον κόσμο και δύο αμερικανικές προεδρικές κυβερνήσεις, για περισσότερο από μία δεκαετία. Όμως, τελικά, χρειάστηκε μία μικρή, ελίτ ομάδα πρακτόρων της CIA για τον εντοπισμό του. Κάθε ενέργεια της αποστολής τους καλύφθηκε με μυστικότητα. Αν και κάποιες λεπτομέρειες δημοσιοποιήθηκαν από τότε, πολλά από τα πλέον σημαντικά στοιχεία της επιχείρησης των μυστικών υπηρεσιών-συμπεριλαμβανομένου και του βασικού ρόλου που διαδραμάτισε η ομάδα- μεταφέρονται στην οθόνη για πρώτη φορά στη συναρπαστική νέα ταινία από το βραβευμένο με Όσκαρ δίδυμο Κάθριν Μπίγκελοου και Μαρκ Μπόαλ.

Η περιγραφή τους στο ανθρωποκυνηγητό και τον εντοπισμό του Μπιν Λάντεν, παραστατική αλλά και πιστή στα γεγονότα, μεταφέρει τον θεατή στο επίκεντρο της εξουσίας και στην πρώτη γραμμή αυτής της ιστορικής αποστολής, με αποκορύφωμα στις ειδικές επιχειρήσεις της επίθεσης σε ένα μυστηριώδες οίκημα σε προάστιο του Πακιστάν.

Αυτό όμως που ξεχωρίζει το “Zero Dark Thirty” από άλλες αναφορές είναι η προετοιμασία για την επιδρομή. Το κυνήγι για τον εντοπισμό του Μπιν Λάντεν ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο εξ αρχής και δεν επέζησαν όλοι οι Αμερικανοί πράκτορες. Κάποιοι ειδικοί της υπηρεσίας πληροφοριών πίστευαν πως η αποστολή ήταν αδύνατο να έλθει σε πέρας, αλλά μια ομάδα αποφασισμένων αναλυτών και ανακριτών αψήφησε τις αντιξοότητες και τους απέδειξε ότι έκαναν λάθος. Για πρώτη φορά, ο αγώνας τους να εντοπίσουν τον Οσάμα μπιν Λάντεν, παρουσιάζεται με ενθουσιώδεις, άμεσες και αυθεντικές λεπτομέρειες.

Η αρχική, αυτόβουλη δημιουργική πρόκληση που αντιμετώπισαν η Μπίγκελοου και ο Μπόαλ για τη δημιουργία του “Zero Dark Thirty” ήταν το πώς θα αφηγηθούν αυτή την πολύπλευρη ιστορία στον περιορισμένο χρόνο μιας κινηματογραφικής ταινίας. Η ταινία περικλείει σαρωτικά γεγονότα σε βάθος σχεδόν μιας δεκαετίας, ταξιδεύοντας σε πολλές χώρες με τη συμμετοχή εκατοντάδων από ένα εκλεκτό καστ και ενός αφοσιωμένου συνεργείου, που σκοπό είχαν να απαθανατίσουν την πραγματικότητα των επίγειων επιχειρήσεων αυτής της αποστολής όσο το δυνατόν πιο αληθινά και πιο αιματηρά. Ως εκ τούτου, δεν φοβάται να καταγράψει τα ηθικά όρια -συμπεριλαμβανομένων των βασανιστηρίων- τα οποία καταρρίφθηκαν. Πρόθεση ήταν η δημιουργία μιας κινηματογραφικής δουλειάς με την πλοκή και το ανθρώπινο συναίσθημα μιας ιστορικής νουβέλας.

Το “Zero Dark Thirty” (πρόκειται περί στρατιωτικού όρου για το σκοτάδι της νύχτας, καθώς και για τα 30 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα) ώρα που η Ομάδα Seal του Ναυτικού πάτησε το πόδι της στο οίκημα, σηματοδοτεί την πιο φιλόδοξη παραγωγή της Κάθριν Μπίγκελοου μέχρι σήμερα. Ξεδιπλώνοντας όλο το οπλοστάσιο της κινηματογραφικής τέχνης, από τις ρεαλιστικές ερμηνείες ενός συνόλου που περιλαμβάνει τους: Τζέσικα Τσάστεϊν, Τζέισον Κλαρκ, Τζόελ Έντγκερτον, Τζένιφερ Ελ, Μαρκ Στρονγκ, Κάιλ Τσάντλερ και Έντγκαρντ Ραμίρεζ, σε μία καινοτόμο κινηματογραφία σε ακραίες συνθήκες χαμηλής ορατότητας, σε μια πολυεπίπεδη καλλιτεχνική διεύθυνση, κάθε πτυχή της παραγωγής απέδειξε ότι η Μπίγκελοου μπορεί να ζωντανέψει μια αληθινή ιστορία στην οθόνη.

Ο σεναριογράφος και παραγωγός Μαρκ Μπόαλ, έμπειρος δημοσιογράφος και βραβευμένος δραματουργός, ανέπτυξε τις πηγές και ανέφερε την ιστορία ώστε να μπορεί να ειπωθεί με ακρίβεια παρουσιάζοντας αμέτρητες μοναδικές προκλήσεις. Δεσμεύτηκε στις πηγές του ότι θα κατέγραφε όχι μόνο τους προσωπικούς αγώνες τους, αλλά τις λεπτομέρειες και τις επιπτώσεις αυτής της ιστορικής επιχείρησης, ενώ ταυτόχρονα προστάτευσε την ταυτότητα των συνεντευξιαζόμενων. Οι διάλογοι και οι σκηνές εμπνεύστηκαν από τις εκτεταμένες συνεντεύξεις που διεξήγαγε ο ίδιος, επιτρέποντας στον Μπόαλ να αναπαραστήσει τις αφηγήσεις εκείνων που ενεπλάκησαν στην πραγματική επιχείρηση καθώς και άλλα μέλη των στρατιωτικών και των μυστικών υπηρεσιών.

Τελικά, οι κινηματογραφιστές επιλέγουν να πουν την ιστορία μέσα από τα μάτια μιας λιγότερο γνωστής συμμέτοχης στο κυνήγι των μυστικών υπηρεσιών: της Μάγια, μιας νεαρής πράκτορα της CIA και κυνηγού, που εξειδικεύεται στον εντοπισμό και την εξόντωση τρομοκρατών. Με μια διακριτική ερμηνεία της Τσάστεϊν, ο χαρακτήρας της Μάγια, ο οποίος βασίζεται σε αληθινό πρόσωπο, έγινε το όχημα του Μπόαλ για τη δραματοποίηση ενός προσωπικού ρόλου στην ευρύτερη εικόνα. Με κάποιο τρόπο, το πορτρέτο της εξέλιξής της από την αθωότητα στη φρικαλέα αποφασιστικότητα, αντηχεί την εξέλιξη ενός έθνους που παλεύει να συνεργαστεί με την αδυσώπητη λογική της τρομοκρατίας.

Σε αντίθεση με την προηγουμένη συνεργασία των Μπίγκελοου και Μπόαλ στην ταινία “The Hurt Locker” στην οποία οι πλασματικοί χαρακτήρες ήρθαν αντιμέτωποι με τον τρομακτικό αληθινό κόσμο του Ιράκ, το “Zero Dark Thirty” είναι μοναδικό και εξαιρετικό στην προσέγγισή του. Πρόκειται για ένα αμάλγαμα ταινίας δράσης και ερευνητικής δημοσιογραφίας και δράματος, δεν πρόκειται για φαντασία ούτε για ντοκιμαντέρ, είναι ένα συναρπαστικό υβρίδιο το οποίο ακολουθεί προσεκτικά αυτό που είναι γνωστό στο κυνήγι των μυστικών υπηρεσιών, ενώ ρίχνει νέο φως στους απόκρυφους, σκοτεινούς διαδρόμους του πολέμου της τρομοκρατίας. Αναπαριστά επιδέξια τα μυστήρια του ανθρώπινου θάρρους και τις αμφισημίες μιας κατάστασης στην οποία οι συνήθεις ηθικοί κανόνες δεν υφίστανται πλέον.

Η κινηματογραφική διήγηση απετέλεσε το τέλειο μέσο για τη μεταφορά της αφήγησης. Υπερασπιζόμενος αυτό το είδος του μυθιστορήματος, η έμπνευση του Μπόαλ απετέλεσε τη Νέα Δημοσιογραφία της δεκαετίας του ’60, όταν σπουδαίοι Αμερικανοί συγγραφείς έμαθαν να εφαρμόζουν τις τεχνικές της λογοτεχνίας στην περιγραφή αληθινών γεγονότων. Με αυτή την έννοια, το “Zero Dark Thirty” αποπειράται να δώσει ώθηση στο λογοτεχνικό ρεπορτάζ, προσφέροντας στο θεατή ένα μοναδικό είδος ταινία: την ταινία ρεπορτάζ.

Στον πυρήνα της, η ταινία “Zero Dark Thirty” δίνει μια κινηματογραφική ερμηνεία σε ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα αλλά λιγότερο γνωστά γεγονότα της σύγχρονης εποχής από δύο δημιουργικούς καλλιτέχνες οι οποίοι προκαλούν τον εαυτό τους να αγγίξει τα όρια της τέχνης τους. Τα γεγονότα έχουν αναπαρασταθεί με πίστη στα γεγονότα, με γυρίσματα στο ίδιο το Πακιστάν, τοποθετώντας τον θεατή στο κέντρο της δράσης. Το αποτέλεσμα είναι μία ταινία τόσο βαθυστόχαστη και προκλητική όσο καθηλωτική και αληθινή.

Πρωταγωνιστούν: Τζέσικα Τσάστεϊν, Τζέισον Κλαρκ, Τζόελ Έντγκερτον, Τζένιφερ Ελ, Μαρκ Στρονγκ, Κάιλ Τσάντλερ και Έντγκαρ Ραμίρεζ.
Σκηνοθεσία: Κάθριν Μπίγκελοου
Σενάριο: Μαρκ Μπόαλ.

«En Kongelig Affaere» (2012)
Μεταφρασμένος Τίτλος: «Ο Έρωτας της Βασίλισσας»
Γνωστό επίσης ως: «A Royal Affair»

H ταινία «Ο Έρωτας της Βασίλισσας» (A Royal Affair) του Ελληνικής Καταγωγής Δανού σκηνοθέτη Νικολάι Αρσέλ είναι υποψήφια για το Όσκαρ 2013 Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. «Ο Έρωτας της Βασίλισσας» μια παραγωγή της Zentropa Entertainment και του Lars Von Trier, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Επίσημο Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Βερολίνου 2012, όπου και απέσπασε δύο βραβεία, του καλύτερου ηθοποιού για τον Μικέλ Μπόε Φόλσγκαρντ και του καλύτερου σεναρίου για τους σεναριογράφους Νικολάι Αρσέλ και Ράσμους Χέιστερμπεργκ. Έκτοτε, η ταινία έσπασε κάθε ρεκόρ εισιτηρίων στην Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία και Γαλλία. Πρόσφατα η ταινία απέσπασε υποψηφιότητα και για τη Χρυσή Σφαίρα στην ίδια κατηγορία, το δεύτερο πιο σημαντικό βραβείο που μπορεί να λάβει μια ταινία, μετά από τα Όσκαρ.

Μια νεαρή βασίλισσα, στη Δανία του 18ου αιώνα, παντρεμένη με έναν ψυχικά διαταραγμένο βασιλιά, ερωτεύεται κρυφά τον γιατρό της αυλής και μαζί ξεκινούν μια επανάσταση που θα αλλάξει για πάντα ένα ολόκληρο έθνος.

«Ο Έρωτας της Βασίλισσας» είναι η τέταρτη σε σειρά μεγάλου μήκους ταινία του Νικολάι Αρσέλ που συνέγραψε με τον Δανό Ράσμους Χέιστερμπεργκ, και βασίζεται σε ένα πραγματικό σκάνδαλο που συντάραξε την κοινωνία της Δανίας του 18ου αιώνα. Με εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια εποχής, που ζωντανεύουν μια ολόκληρη εποχή και με την υπογραφή του, βραβευμένου με Όσκαρ, Γκάμπριελ Γιαρντ στο σάουντρακ, η ταινία αφηγείται την πραγματική ιστορία της νεαρής βασίλισσας της Δανίας και Νορβηγίας, Καρολίν Ματίλντ (Αλίσια Βικάντερ), μια νεαρή γυναίκα που αφήνει την οικογένεια της στην Μεγάλη Βρετανία στα τέλη του 18ου αιώνα, για να παντρευτεί τον ξάδερφο της και βασιλιά, Κρίστιαν τον έβδομο της Δανίας (Μίκελ Μπόε Φόλσγκαρντ). Η Καρολίν μένει πιστή στον βασιλιά, μέχρι που γνωρίζει και ερωτεύεται τον Γερμανό γιατρό (Μαντς Μίκελσεν) που προσλαμβάνεται ως φυσικοθεραπευτής του μονάρχη και ξυπνάει μέσα της νέα άγνωστα πάθη με τις επαναστατικές του ιδέες.

Σκηνοθεσία: Νικολάι Αρσέλ
Πρωταγωνιστούν: Μαντς Μίκελσεν, Αλίσια Βικάντερ, Μίκελ Μπόε Φόλσγκαρντ , Τρίνε Ντίρχολμ, Ντέιβιντ Ντένσικ, Συρόν Μέλβιλ

«The Sessions» (2012)
Μεταφρασμένος Τίτλος: «Μαθήματα Ενηλικίωσης»
Γνωστό επίσης ως: «The Surrogate»

Στην ηλικία των 36 ετών, ο Μάρκ Ο΄Mπράιαν, ένας ποιητής που έχει μείνει τετραπληγικός λόγω πολιομυελίτιδας, αποφασίζει πως δεν θέλει πλέον να είναι παρθένος. Με τη βοήθεια του ιερέα του έρχεται σε επαφή με την Τσέριλ Κόεν-Γκριν, μια θεραπεύτρια και πρακτικό του σεξ, η οποία είναι μια συνηθισμένη γυναίκα με παιδί, σύζυγο και υποθήκη. Εμπνευσμένη από μια αληθινή ιστορία, η ταινία “The Sessions” αποτυπώνει τη συναρπαστική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ της Τσέριλ και του Μαρκ, καθώς εκείνη τον οδηγεί στο ταξίδι της ενηλικίωσης του ανδρισμού του. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρίσκουμε τον Τζον Χοκς (“Winter’s Bone”, “Martha Marcy May Marlene”), τη βραβευμένη με Όσκαρ Έλεν Χαντ (“As Good As It Gets”) και τον Γουίλιαμ Μέισι (υποψήφιο για Όσκαρ Β’ Ανδρικού ρόλου για το “Fargo”). Η ταινία έκανε το ντεμπούτο της στο φεστιβάλ του Sundance, όπου κέρδισε το βραβείο Κοινού.

«Csak a Szel» (2012)
Μεταφρασμένος Τίτλος: «Άνεμος Ψυχής»
Γνωστό επίσης ως: «Just The Wind»

Η Μάρι ζει με τον ανάπηρο πατέρα της και τα δύο της παιδιά σε μια καλύβα στο δάσος, έξω απ’ την πόλη. Ζουν φτωχικά, όπως και οι περισσότεροι Ρομά γείτονές τους. Για αιώνες, το «είδος» τους είναι πιο γνωστό με τον όρο «τσιγγάνοι». Τον τελευταίο καιρό, περισσότερο από ποτέ, είναι σε διαρκή επιφυλακή: πέντε οικογένειες στην περιοχή βρέθηκαν δολοφονημένες από πυροβόλα όπλα, μέσα στα ίδια τους τα σπίτια. Η κοινότητα των Ρομά παλεύει να συνεχίσει την απλή καθημερινότητά της, παρά την αγωνία για τα εγκλήματα ρατσιστικού μίσους. Η Μάρι προσπαθεί να φέρει βόλτα δύο δουλειές. Η έφηβη Άννα προσπαθεί να συγκεντρωθεί στα μαθήματα και στις ζωγραφιές της. Αλλά ο μικρός Ρίο είναι απασχολημένος με άλλα πράγματα. Ετοιμάζεται… (Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα).


Άνεμος Ψυχής – Csak a szél / Just The Wind… από myfilm-gr

Σκηνοθεσία: Μπενς Φλίγκαουφ
Σενάριο: Bence Fliegauf
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Zoltán Lovasi
Μοντάζ: Xavier Box
Ήχος: Tamás Beke
Μουσική: Bence Fliegauf, Tamás Beke
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Bence Fliegauf
Κοστούμια: Sosa Juristovszky
Με τους: Katalin Toldi (Mari), Gyöngyi Lendvai (Anna), Lajos Sárkány (Rio), Györgyi Toldi (παππούς)

«Laurence Anyways» (2012)
Μεταφρασμένος Τίτλος: «Λόρενς για Πάντα»

O 35χρονος Λοράνς ζει στον Καναδά την δεκαετία του ’80, είναι καθηγητής λογοτεχνίας και ζει ευτυχισμένος με την κοπέλα του, Φρεντ. Ολα κυλούν αρμονικά, μέχρι τη στιγμή που ο Λοράνς ανακοινώνει στη Φρεντ πως θέλει να ζήσει ως γυναίκα: φοράει λοιπόν ένα ταγιέρ, βάζει μεϊκ-απ και ψεύτικο στήθος, και ξεκινάει μια νέα ζωή, σε έναν κόσμο εντελώς απρόθυμο να αποδεχτεί την διαφορετικότητά του. Ο Ξαβιέ Ντολάν, το enfant terrible του παγκόσμιου σινεμά, επιστρέφει με την τρίτη του ταινία σε τρία χρόνια, αυτή τη φορά για να αναμετρηθεί χωρίς φόβο με την προβληματική του φύλου και την 80s νοσταλγία.


Λόρενς Για Πάντα – Laurence Anyways – Trailer… από thevideorama

Σκηνοθεσία / Director: Xavier Dolan
Σενάριο / Screenwriter: Xavier Dolan
Φωτογραφία / DoP: Yves Bélanger

Μουσική / Music: Noia
Μοντάζ / Editor: Xavier Dolan
Ηθοποιοί / Principal Cast: Melvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye, Monia Chokri
Καναδάς, Γαλλία / Canada, France.