Chappie

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

O ταλαντούχος Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Neill Blomkamp (District 9, Elysium) επιστρέφει με το Chappie, μια αγωνιώδη περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας με εξαιρετικό καστ και μία ιδιαίτερα πρωτότυπη, αλλά και τρυφερή, ιστορία (εμπνευσμένη από μικρού μήκους του δημιουργού με τίτλο Tetra Vaal). Στην ταινία παίζουν οι Sigourney Weaver (Alien) και Hugh Jackman (X-Men), ενώ ο σταθερός συνεργάτης του σκηνοθέτη, Sharlto Copley (District 9, Elysium), δανείζει τη φωνή του στον ομώνυμο ρόλο: το ρομπότ Chappie. Το καστ συμπληρώνουν ο Dev Patel (Slumdog Millionaire) και το τρομερό νοτιοαφρικανικό rap-rave δίδυμο των Die Antwoord (ή αλλιώς Ninja και Yolandi Visser) σε γκανγκστερικούς ρόλους.

Στο κοντινό μέλλον την πάταξη του εγκλήματος και τη διατήρηση της τάξης έχουν αναλάβει να επιβάλλουν με ωμό τρόπο αστυνομικοί-ρομπότ. Το ανθρώπινο είδος ασφυκτιά κάτω από τον ρομποτικό αυτόν κλοιό και προσπαθεί να αντιδράσει. Ένα τέτοιο ανθρωποειδές, ο Chappie, πέφτει θύμα απαγωγής και προγραμματίζεται κατά έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Γίνεται, έτσι, το πρώτο ρομπότ που έχει την ικανότητα να σκέφτεται και να νιώθει. Κάποιες δυνάμεις, όμως, θεωρούν πως ο Chappie είναι επικίνδυνος και θα κάνουν τα πάντα, για να διατηρήσουν την καθεστηκυία τάξη και να διασφαλίσουν ότι το σκεπτόμενο ρομπότ θα είναι το τελευταίο του είδους του.

Kidnapping Mr. Heineken
Μεταφρασμένος Τίτλος: Η Απαγωγή του Κου Heineken

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 1983 μια ομάδα παιδικών φίλων πραγματοποίησαν το έγκλημα του αιώνα: απήγαγαν έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, κληρονόμο της αυτοκρατορίας της μπύρας, Heineken (Άντονι Χόπκινς). Η σοκαριστική απαγωγή –υπό την απειλή όπλων, στο φως της μέρας, στο Άμστερνταμ– είχε ως αποτέλεσμα να καταβληθούν τα μεγαλύτερα λύτρα για την απαγωγή ενός ατόμου. Ήταν το τέλειο έγκλημα… μέχρι που τους έπιασαν. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία, «Η Απαγωγή του κύριου Heineken» φέρει την υπογραφή του Ντάνιελ Αλφρεντσον, σκηνοθέτη του δεύτερου και τρίτου μέρους της κριτικά αναγνωσμένης τριλογίας του Millennium («Το Κορίτσι που Έπαιζε με τη Φωτιά», «Το Κορίτσι στη Φωλιά της Σφήκας»). Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο του Πίτερ Ρ. Ντε Βρις, «The Heineken Case», ο οποίος συνυπογράφει και το σενάριο με τον Γουίλιαμ Μπρούκφιλντ. Δίπλα στον Χόπκινς πρωταγωνιστούν οι Σαμ Γουόρθινγκτον, Τζιμ Στέρτζες και Ράιαν Κουάντεν.

Tusen Ganger God Natt
Μεταφρασμένος Τίτλος: Χίλιες Φορές Καληνύχτα

H αγαπημένη στο ελληνικό κοινό, βραβευμένη με Όσκαρ και για μία ακόμη φορά εξαιρετική Juliette Binoche, είναι η Ρεμπέκα, μία από τις πιο ικανές και δημοφιλείς φωτογράφους εμπόλεμων σκηνών. Σε μια αποστολή, κι ενώ φωτογραφίζει μια γυναίκα υπεύθυνη για βομβιστική επίθεση στην Καμπούλ, τραυματίζεται επικίνδυνα. Επιστρέφοντας πίσω στο σπίτι και την οικογένειά της, άλλη μια βόμβα εκρήγνυται. Οι κόρες της και ο άντρας της Μάρκους, τον οποίο υποδύεται ο Nikolaj Coster-Waldau, ένας από τους πιο γοητευτικούς πρωταγωνιστές του «Game of Thrones» (στο ρόλο του Τζέιμι Λάνιστερ) δεν μπορούν πλέον να αντέξουν το φόβο και την αγωνία ενός ενδεχόμενου σοβαρότερου τραυματισμού της ή ακόμη και θανάτου της, σε κάποια αποστολή και της θέτουν το δίλημμα: Η Ρεμπέκα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην καριέρα και την οικογένειά της. Εκείνη ορκίζεται στον άντρα της ότι δεν θα ταξιδέψει ποτέ πια σε εμπόλεμη ζώνη, παρόλα αυτά δυσκολεύεται να ζήσει μια φυσιολογική οικογενειακή ζωή και όταν κάποια στιγμή της προσφέρεται μια δουλειά αποφασίζει να πάει να φωτογραφίσει έναν καταυλισμό προσφύγων στη Κένυα. Το πρότζεκτ θεωρείται τόσο ασφαλές που ακόμα και η κόρη της Ρεμπέκα, η Στεφ, έχει τη δυνατότητα να ταξιδέψει εκεί με τη μητέρα της…
Θα τα καταφέρουν;

The Second Best Exotic Marigold Hotel
Μεταφρασμένος Τίτλος: Εξωτικό Ξενοδοχείο Μάριγκολντ ΙΙ

Πριν τρία χρόνια γίναμε ένοικοι ενός ξενοδοχείου με τους πιο διασκεδαστικούς και αναπάντεχους ένοικους και τώρα το «Εξωτικό Ξενοδοχείο Μάριγκολντ» ανοίγει και πάλι, για μια ιστορία γεμάτη γέλιο, συγκίνηση, μουσική και χορό!

Τώρα που το Εξωτικό Ξενοδοχείο Μάριγκολντ έχει γεμίσει από τους μόνιμους ενοίκους του, οι μάνατζερ της επιχείρησης, Μίριελ (Μάγκι Σμιθ) και Σόνι (Ντεβ Πατέλ) ονειρεύονται να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και ανακαλύπτουν το ιδανικό μέρος για το Εξωτικό Ξενοδοχείο Μάριγκολντ ΙΙ.

Καθώς οι εργασίες ξεκινούν, η Έβελιν (Τζούντι Ντεντς) και ο Ντάγκλας (Μπιλ Νάι) συνεχίζουν να περνούν πολύ χρόνο μαζί, χωρίς ούτε οι ίδιοι να ξέρουν πού μπορεί να οδηγήσουν τα συχνά ραντεβού τους. Εν τω μεταξύ, ο Νόρμαν (Ρόνταλντ Πίκαπ) και η Κάρολ (Νταϊάνα Χαρντκάστλ) δοκιμάζουν την αποκλειστική σχέση, η Μάτζ (Σίλια Ίμρι) προσπαθεί να αποφασίσει ανάμεσα σε δύο μνηστήρες, και ο νεοαφιχθείς Γκάι (Ρίτσαρντ Γκιρ) βρίσκει τη μούσα του για το νέο του μυθιστόρημα στο πρόσωπο της μητέρας του Σόνι, κα. Καπούρ (Λιλέτ Ντουμπέι).

Όσο πλησιάζει ο γάμος του με τη Σουνάινα, ο Σόνι συνειδητοποιεί ότι τα πλάνα για το δεύτερο ξενοδοχείο διεκδικούν περισσότερο χρόνο απ’ όσο περίμενε. Καθώς η μεγάλη μέρα πλησιάζει, η οικογένεια και οι καλεσμένοι παρασύρονται από την ακαταμάχητη μέθη ενός ντόπιου γάμου.

Loin des Hommes
Μεταφρασμένος Τίτλος: Μακριά από τους Ανθρώπους

Η ταινία του Γάλλου Νταβίντ Ελχόφεν (David Oelhoffen) Μακριά από τους Ανθρώπους (Loin des Hommes) με πρωταγωνιστές τους Βίγκο Μόρτενσεν και τον ανερχόμενο Ρεντά Κατέμπ. Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αφήνοντας εξαιρετικές εντυπώσεις και στη συνέχεια συμμετείχε με μεγάλη επιτυχία στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, Λονδίνου και Ρότερνταμ.

Βρισκόμαστε το 1954 στην Αλγερία στην καρδιά του χειμώνα σε ένα απομονωμένο χωριό, ενώ ξεκινά ο αντιαποικιακός αγώνας ενάντια στους Γάλλους. Καθώς οι αντάρτες περικυκλώνουν την περιοχή η σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό και στο καινούριο είναι αναπόφευκτη. Ο Νταρού (Βίγκο Μόρτενσεν), ο δάσκαλος του χωριού πρέπει να συνοδεύσει τον Μοχάμεντ (Ρεντά Κατέμπ), έναν ντόπιο που κατηγορείται για φόνο, μέχρι την πόλη όπου πρόκειται να δικαστεί. Δύο άνθρωποι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους είναι αναγκασμένοι να διασχίσουν τις απέραντες πεδιάδες της ενδοχώρας. Κυνηγημένοι από τους συγγενείς του δολοφονημένου που ζητούν εκδίκηση, αλλά και από τους Γάλλους στρατιώτες, οι δύο άνδρες επαναστατούν, έρχονται αντιμέτωποι με τη θρησκευτική μισαλλοδοξία όσο και την παράλογη βία του κατακτητή, αλλά, παράλληλα, και με τα προσωπικά τους ηθικά διλήμματα.

Βασισμένη στο διήγημα του Αλμπέρ Καμί «Η Φιλοξενία» από τη συλλογή «Η Εξορία και το Βασίλειο» (εκδόσεις Ζαχαρόπουλος), η ταινία είναι πανέμορφα γυρισμένη στο μοναδικό τοπίο των ερημικών πεδιάδων της Αλγερίας από τον διευθυντή φωτογραφίας Γκιγιόμ Ντεφοντέν (Καμίλ Κλοντέλ 1915 του Μπρούνο Ντιμόν) ενώ ο σκηνοθέτης σμιλεύει την βαθιά ανθρώπινη και διαχρονικά επίκαιρη ιστορία του μέσα από την εξέλιξη της σχέσης ανάμεσα στους δύο εξαιρετικούς πρωταγωνιστές (Βίγκο Μόρτενσεν, Ρεντά Κατέμπ) που σιγά-σιγά ανακαλύπτουν ο ένας την ταυτότητα του άλλου. Την ταινία συνοδεύει η απόλυτα οργανικά δεμένη μουσική από τους Νικ Κέιβ και Γουόρεν Έλις, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι στο soundtrack συμπεριλαμβάνεται και ένα κομμάτι του δικού μας Ψαραντώνη.

Sadilishteto
Μεταφρασμένος Τίτλος: Το Πέρασμα

Με πρωταγωνιστή τον αγαπημένο ηθοποιό του Εμίρ Κουστουρίτσα, Μίκι Μανόλοβιτς (Underground, Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές, Μαύρη γάτα, άσπρος γάτος κ.ά.), και συμμετοχές στα σημαντικά βαλκανικά φεστιβάλ της Σόφιας και της Βαρσοβίας, η νέα ταινία του Βούλγαρου σκηνοθέτη Στέφαν Κομαντάρεφ μιλάει για τον Μίτιο και τον γιο του Βάσκο, οι οποίοι ζουν σε μια φτωχή περιοχή στα σύνορα Βουλγαρίας-Τουρκίας-Ελλάδας. Ο Μίτιο έχει χάσει ό, τι σημαντικό είχε στη ζωή του, τη γυναίκα του, τη δουλειά του και την εμπιστοσύνη του γιου του. Για να τον ξανακερδίσει, θα πρέπει να βρει συγχώρεση και να πληρώσει για την αμαρτία που διέπραξε 25 χρόνια πριν.

Η ιστορία λαμβάνει χώρα στις μέρες μας, σε ένα μικρό και φτωχικό χωρίο στη Βουλγαρία, που βρίσκεται στα σύνορα με την Τουρκία και την Ελλάδα. Ο 45χρονος Μίτιο ζει μαζί με τον γιο του Βάσκο, 18 ετών. Οι σχέσεις τους είναι τεταμένες μετά τον πρόσφατο θάνατο της Φράνκα, συζύγου του Μίτιο και μητέρας του Βάσκο.

Η κατάσταση ολοένα και χειροτερεύει: το γαλακτοκομείο όπου εργαζόταν ο Μίτιο 15 χρόνια τώρα, χρεοκόπησε, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στις δόσεις του δανείου που είχε πάρει μερικά χρόνια πριν για τη θεραπεία της Φράνκα. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος οι δύο άντρες να καταλήξουν άστεγοι – το σπίτι έχει μπει υποθήκη για το δάνειο. Έχοντας βρεθεί σε αδιέξοδο, ο Μίτιο δέχεται να εργαστεί για τον πρώην διοικητή του από την περίοδο που υπηρετούσε στο στρατό – με το παρατσούκλι «Ο Αρχηγός». Η δουλειά του είναι να περνάει λαθραία παράνομους μετανάστες από τη Συρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω των Βουλγαρο-Τουρκικών συνόρων. Όμως ο δρόμος αυτός περνάει μέσα από ένα μοιραίο μέρος για τον Μίτιο – τον βράχο «Η απόφαση» που βρίσκεται στα σύνορα. Εκεί, στη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας, ο Μίτιο είχε σκοτώσει ένα νεαρό ζευγάρι από την Ανατολική Γερμανία που προσπαθούσε να αποδράσει στη Δύση. Ο Μίτιο ζει με αυτή την ανάμνηση 25 χρόνια τώρα και κάθε φορά που περνάει από το σημείο με διαφορετική ομάδα μεταναστών, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δύσκολη γι’ αυτόν μια και η ενοχή αυτή τον κατατρέχει.

Όταν ο Βάσκο ανακαλύπτει το μυστικό του πατέρα του, η μεταξύ τους ένταση φουντώνει. Απελπισμένος, ο Μίτιο αναλαμβάνει μια τελευταία, επικίνδυνη αποστολή. Δεν ξέρει ότι αυτή τη φορά θα πρέπει να αντιμετωπίσει το παρελθόν του, γεγονός που θα τον οδηγήσει στην εσωτερική του γαλήνη και στην συγχώρεση από τον γιο του.

The Gunman
Μεταφρασμένος Τίτλος: The Gunman: Σε Θέση Βολής

Ένας απόστρατος των Ειδικών Δυνάμεων, που υποφέρει από μετατραυματικό στρες, προσπαθεί να ξαναβρεί τον έρωτα της ζωής του, αφού προηγουμένως ταξιδέψει από το Λονδίνο στη Βαρκελώνη, και διασχίσει την Ευρώπη για να καθαρίσει το όνομα του.

O διαπεραστικός ήχος της σφαίρας ακούγεται μέσα από την κάννη. Φύλακες ασφαλείας βγαίνουν οπλισμένοι από τα οχήματα τους. Σε ένα κοντινό ξενοδοχείο, ένας άντρας αφήνει το όπλο του και φεύγει από το δωμάτιο. Σύντομα τα δελτία ειδήσεων κατακλύζονται με την είδηση της δολοφονίας του Υπουργού Ενέργειας- είναι η αρχή του εμφύλιου και της γενοκτονίας.

Ο Τζιμ Τεριέ βοηθάει τους κατοίκους ενός αφρικανικού χωριού να έχουν πόσιμο καθαρό νερό. Ενώ σκάβει ένα πηγάδι, τρεις οπλισμένοι άντρες τον αναζητούν στο χωριό- είναι εκεί για να τον σκοτώσουν. Ταξιδεύει πρώτα στο Λονδίνο για να συναντήσει τον παλιό του φίλο Στάνλεϋ, και μαζί να ανακαλύψουν ποιοι τον επικήρυξαν. Όλα καταλήγουν στο παρελθόν του. Πριν 8 χρόνια, ο Τεριέ και οι συνεργάτες του είχαν πληρωθεί για να εκτελέσουν τον Υπουργό Ενέργειας του Κονγκό. Ως ο άνθρωπος που πάτησε τη σκάνδαλη, αναγκάστηκε ν ‘ αφήσει τη χώρα αμέσως. Επόμενη στάση Βαρκελώνη, για να αναζητήσει τον ίδιο τον άνθρωπο που τον προσέλαβε, αλλά και για να συνάντησει τυχαία ξανά τον έρωτα της ζωής του που αναγκάστηκε ν’ αφήσει πίσω.

Oppression

Δύο φοιτητές στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Αθήνα, η Μυρτώ Συμεωνίδου και ο Νίκος Πανιεράκης δημιούργησαν ένα ντοκιμαντέρ για την ελευθεροτυπία και την καταπίεση της στην Ελλάδα.

Η οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση έφερε στο φώς τις αδυναμίες και τις πρακτικές μίας ακρωτηριασμένης αγοράς των Μέσων Ενημέρωσης. Υποχρηματοδοτούμενα και υποστηριζόμενα τεχνητά, οι όμιλοι των Μέσων Ενημέρωσης υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσουν, ή ακόμη και να εξαφανιστούν τελείως. Ο τύπος, στα χέρια κάποιων πλοιοκτητών και μεγάλων επιχειρηματιών, γνωρίζει κύματα απολύσεων, οι οποίες ενισχύουν την ανασφάλεια των δημοσιογράφων. Αναγνωρίζοντας μία αύξηση και μία γενίκευση της αυτολογοκρισίας, οι επαγγελματίες των Μέσων Ενημέρωσης μαρτυρούν μία πολύ μεγάλη απαισιοδοξία για το μέλλον του επαγγέλματός τους.

Όσο η οικονομική κρίση βαθαίνει, οι παρεμβάσεις στο δημοσιογραφικό έργο αυξάνονται και οι δημοσιογράφοι καλούνται να επιλέξουν αν θα ακολουθήσουν μία κεντρική γραμμή ή αν θα τολμήσουν να τηρήσουν διαφορετική στάση.

Αυτοί που τολμούν, ρισκάρουν όχι μόνο να απολυθούν ή να διωχθούν νομικά, αλλά ακόμα και τη σωματική τους ακεραιότητα. Το Oppression παρουσιάζει μόνο μερικά από τα εκατοντάδες περιστατικά που δείχνουν ότι ένα από τα θύματα της κρίσης στην Ελλάδα είναι η ελευθεροτυπία.

Όταν όλοι ασχολούνται με τα γεγονότα της οικονομίας κανείς δεν παρατηρεί γύρω του την αλλαγή που υφίσταται η χώρα μας στον τομέα της ελεύθερης έκφρασης με κάθε μέσο ενημέρωσης.

Οι συνέπειες της κρίσης έχουν ριζοσπαστικοποιήσει ένα μέρος της κοινής γνώμης, η οποία εκφράζει θυμό και απογοήτευση σε διαδηλώσεις όπου η βία αυξάνεται. Αντιμέτωποι σε αυτά τα κοινωνικά κινήματα, σε πλαίσια που προσομοιάζουν σε ορισμένους εμφυλίους πολέμους, οι φωτογράφοι και οι εικονολήπτες λειτουργούν σε δύσκολες συνθήκες ασφάλειας. Παγιδευμένοι ανάμεσα στη βία των εξτρεμιστικών κινήσεων και την καταστολή των δυνάμεων καταπολέμησης των ταραχών, οι οποίες λίγο σέβονται την επαγγελματική τους δραστηριότητα, οι φωτορεπόρτερ πληρώνουν ένα βαρύ τίμημα για να παρέχουν στο κόσμο τις εικόνες μίας κοινωνίας που αποσυντίθεται επικίνδυνα.

Επιμέλεια: Νικόλας Αρώνης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης