Φτωχότερη είναι η πολιτιστική ζωή της Κύπρου μετά την απώλεια του Εύη Γαβριηλίδη, δηλώνει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, εκφράζοντας εκ μέρους της Κυβέρνησης και του ίδιου προσωπικά βαθύτατα συλλυπητήρια προς τους οικείους του.
Σε γραπτή του δήλωση ο κ. Αναστασιάδης αναφέρει ότι «η πολιτιστική ζωή του τόπου είναι από χθες φτωχότερη μετά την απώλεια του κορυφαίου ανθρώπου του κυπριακού θεάτρου, Εύη Γαβριηλίδη».
«Ο Εύης Γαβριηλίδης άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στα πολιτιστικά δρώμενα της Κύπρου και στην ανάπτυξη του κυπριακού θεάτρου», σημειώνει.
«Εκ μέρους της Κυβέρνησης και εμού προσωπικά εκφράζω βαθύτατα συλλυπητήρια προς τους οικείους του», καταλήγει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η κηδεία του Εύη Γαβριηλίδη τελέστηκε σήμερα στις 15:00 από τον ιερό ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης.
Βιογραφικό Εύη Γαβριηλίδη
Ο σπουδαίος Κύπριος σκηνοθέτης με την τεράστια θητεία στο σανίδι έφυγε από τη ζωή το πρωί της Τετάρτης σε ηλικία 86 ετών. Τον τελευταίο καιρό αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας και νοσηλευόταν στο Ογκολογικό Κέντρο Τράπεζας Κύπρου.
Ο Εύης Γαβριηλίδης γεννήθηκε στην Πάφο το 1929 και μεγάλωσε στη Λευκωσία. Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή του Καρόλου Κουν στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις θεατρικές του σπουδές στο Λονδίνο και στο Σικάγο και ειδικεύθηκε στην τηλεοπτική σκηνοθεσία στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι.
Αφού εργάστηκε ως ηθοποιός σε θιάσους της Αθήνας επέστρεψε στην Κύπρο, όπου το 1959 πρωτοξεκίνησε τη συνεργασία του ως σκηνοθέτης στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου.
Το 1960 κάνει την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης στην Κύπρο, σε συνεργασία με τους Ενωμένους Καλλιτέχνες. Με σκηνοθέτη τον Γαβριηλίδη, ο θίασος ανεβάζει το αντιπολεμικό δράμα του Άρθουρ Μίλλερ «Ήταν όλοι τους παιδιά μου». Η παράσταση αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις.
Το 1961 άρχισε τη συνεργασία του με τον τότε νεοϊδρυθέντα Οργανισμό Θεατρικής Αναπτύξεως Κύπρου ως μόνιμος σκηνοθέτης και ανεβάζει θεατρικά έργα του διεθνούς κλασικού ρεπερτορίου με τα οποία το κυπριακό κοινό έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή. Τη χρονιά εκείνη υπέγραψε στον ΟΘΑΚ ην πρώτη παραγωγή αρχαίου δράματος από κυπριακό επαγγελματικό θίασο: τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη.
Ίδρυσε και ηγήθηκε ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής το Θεατράκι του ΡΙΚ (1969-1971) που έγινε ο προάγγελος του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ).
Από το 1975 ο Εύης Γαβριηλίδης ανέλαβε τη διοίκηση του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, θέση την οποία κατείχε μέχρι το 1989. Παράλληλα με τα διευθυντικά του καθήκοντα, σκηνοθέτησε αρκετά θεατρικά έργα σε κλασικές κυρίως παραστάσεις στην Κύπρο και στην Ελλάδα, βάζοντας την υπογραφή του σε μερικές από τις σημαντικότερες παραγωγές στην ιστορία του κυπριακού θεάτρου αλλά και του φεστιβάλ της Επιδαύρου.
Με τον ΘΟΚ είχε στο ενεργητικό του δεκάδες παραγωγές ανάμεσα στις οποίες: «Οθέλλος», «Ο Βυσσινόκηπος», «Μιχάλης ο σφυρίχτρας», «Σχολείο για κλόουν», «Δύσκολος», «Φιλουμένα Μαρτουράνο», «Το Γατάνιν», «Ματωμένος Γάμος», «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας», «Σφήκες», «Όρνιθες», «Σαμία», «Δωδέκατη Νύχτα», «Το Γαϊτανάκι του έρωτα», «Επιτρέποντες».
Με τις δικές του ενέργειες ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου απέκτησε μία θέση στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το 1980 με την παραγωγή «Ικέτιδες» σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους.
Η θρυλική παράσταση «Σαμία» που σκηνοθέτησε για πρώτη φορά το 1993 κέρδισε επάξια τον τίτλο ως μία από τις δέκα καλύτερες παραγωγές στην ιστορία του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Με την αναβίωσή της τον Οκτώβριο του 2012 εγκαινίασε το νέο Θέατρο ΘΟΚ και ταξίδεψε και πάλι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το καλοκαίρι του 2013. Αυτή ήταν και η τελευταία του συνεργασία με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου.
Μεταξύ των διαφόρων διακρίσεων που έτυχε, τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου ΘΟΚ στην πρώτη τελετή το 2001 και με το Αριστείο Γραμμάτων, Τεχνών και Επιστημών το 2005.
Πηγή: philenews.com