Από μία εταιρία που έχει φτιάξει τα θρυλικά Fiesta και Focus (στην βενζινοκίνητη εποχή που μας αποχαιρετά σταδιακά), έχεις αναγκαστικά μεγάλες προσδοκίες και για τα δημιουργήματα της στην εξηλεκτρισμένη εποχή. Ξέρεις ότι το DNA και η τεχνογνωσία υπάρχουν, αλλά πώς περνούν στα χέρια του οδηγού στην εποχή των αθόρυβων μετακινήσεων; Για να το ανακαλύψουμε, πήραμε στα χέρια μας το Ford Explorer, στην πισωκίνητη έκδοση με τους 286 ίππους και την μπαταρία των 77kWh.

Αρχικά να πούμε πως το Explorer μπορεί να «κουβαλάει» την αμερικάνικη κληρονομιά του σε πολλά στοιχεία όμως έχει 100% ευρωπαϊκό DNA. Σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται στην Ευρώπη, και πιο συγκεκριμένα στην Κολωνία της Γερμανίας. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν είναι θηριώδες (όπως τα προτιμούν οι Αμερικανοί), αλλά έχει το τέλειο μέγεθος με μήκος στα 4.5μ. για να εξυπηρετεί τους ευρωπαίους οδηγούς στην καθημερινότητα. «Πατάει» στην δοκιμασμένη και πετυχημένη πλατφόρμα MEB της VW, η οποία είναι αρθρωτή και έχει φτιαχτεί εξ αρχής για ηλεκτρικά μοντέλα, με αποτέλεσμα να επωφελείται όλα τα πλεονεκτήματα, όπως οι μεγάλοι εσωτερικοί χώροι και το άκρως κοφτερό τιμόνι.

Σχεδιαστικά σε κερδίζει αμέσως μόλις το δεις, αρχικά χάρη στην «τσαχπινιά» της πίσω κολώνας και έπειτα με τους μπροστινούς χαρακτηριστικούς προβολείς. Μπορεί να είναι μοντέρνο και με περίτεχνες γραμμές, όμως εξαργυρώνει στο 100% το όνομα του εξερευνητή που έχει (Explorer) μιας και η απόσταση των 193χλστ. από το έδαφος επιτρέπει να βγει άνετα από την άσφαλτο και τον στρωμένο δρόμο (σε λογικά πάντα πλαίσια).

Το απίθανο άλμα που έχει κάνει η Ford στην εξηλεκτρισμένη εποχή, έρχεται και σε συνεπαίρνει αμέσως μόλις ανοίξει την καμπίνα του Explorer. Τότε αμέσως καταλαβαίνεις πως όλα είναι hi-tech, όλα είναι εκεί που πρέπει για να κάνουν τη ζωή των επιβατών πιο εύκολη αλλά και πιο ευρύχωρη. Όλο το εσωτερικό είναι στηριγμένο στο δόγμα «Πρακτικότητα και Τεχνολογία».

Ο οδηγός εύκολα θα βολευτεί στον προσωπικό του θρόνο μιας και ρυθμίζονται όλα, από το τιμόνι μέχρι και τα προσκέφαλα. Από εκεί και πέρα, το τεχνολογικό προφίλ περιλαμβάνει αρχικά μία ηχόμπαρα που παράγει συναυλιακό ήχο σε όλη τη καμπίνα, ενώ πίσω από το τιμόνι υπάρχει ψηφιακός πίνακας οργάνων. Με διαφορά όμως το μεγαλύτερο highlight είναι η μεγάλη κεντρική οθόνη 14.6 ιντσών στο κέντρο, η οποία μπορεί να κινηθεί μέχρι και 30 μοίρες και να τοποθετηθεί είτε κάθετα εντελώς είτε σε κλίση. Μέσω αυτής την οθόνης, η οποία εφοδιάζεται με το ενημερωμένο σύστημα SYNC Move οδηγός και συνοδηγός χειρίζονται το 90% των λειτουργιών του οχήματος.

Μάλιστα όταν η οθόνη είναι σε κάθετη θέση, αποκαλύπτει έναν κρυφό αποθηκευτικό χώρο (My Private Locker) ο οποίος δεν είναι ορατός όταν η οθόνη είναι τοποθετημένη σε κλίση. Και μιας και αναφερθήκαμε σε χώρους, το Mega Console ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, έχει 17λτ. χωρητικότητα και μπορεί να φιλοξενήσει από μεγάλα μπουκάλια νερού μέχρι και laptop. Φυσικά και οι επιβάτες έχουν αρκετό «αέρα» είτε κάθονται μπροστά είτε πίσω χάρη στο επίπεδο πάτωμα και την υψηλή οροφή. Ο χώρος του πορτπαγκάζ (η θύρα ανοίγει hands-free) είναι εντυπωσιακός στα 530λτ.

Το Ford Explorer διατίθεται σε δύο εξοπλιστικά πακέτα: Style και Premium. Εμείς είχαμε στα χέρια μας την δεύτερη η οποία προσφέρει όλα όσα μπορεί να χρειαστεί ένας σύγχρονος οδηγός. Από LED Matrix φώτα, σπορ δερμάτινα καθίσματα, ηχοσύστημα B&O 10 ηχείων και ambient φωτισμό μέχρι λειτουργία μασάζ στα καθίσματα, κάμερα οπισθοπορείας και σύστημα επιτήρησης τυφλών σημείων BLIS.

Ακόμα και από τα πρώτα μέτρα οδήγησης του Ford Explorer, καταλαβαίνεις ότι το DNA του είναι 100% Ford. Ένα κοφτερό τιμόνι το οποίο στέλνει αστραπιαία τις εντολές στους τροχούς, ενώ η άνεση της καμπίνας είναι εντυπωσιακή, χωρίς να έχει θυσιαστεί η οδηγική απόλαυση.  Οι κλίσεις είναι παρούσες σε απόλυτα λογικά πλαίσια ενώ εάν το… παρακάνεις, τα συστήματα ασφαλείας θα σε επαναφέρουν στον «σωστό» το δρόμο, σχεδόν ανεπαίσθητα. Σε σημείο που νομίζεις πως το κατάφερες μόνος σου. Το φρενάρισμά του είναι απαλό αλλά ασφαλές, με κύρια προφύλαξη την επιβράδυνση σε σχέση με την απόσταση του προπορευόμενου αυτοκινήτου που γίνεται αυτόματα.

Η RWD Premium έκδοση της δοκιμής, αποδίδει 286 άλογα και 545 Nm ροπής από έναν ηλεκτροκινητήρα. Τα νούμερα είναι εντυπωσιακά: 0-100 σε 6.4 δευτ. και τελική στα 180χλμ./ώρα, όμως η απόδοσης είναι ομαλή και όχι τρομακτικά απότομη. Μάλιστα αλλάζει σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το πρόγραμμα παραμετροποίησης της οδήγησης ανάμεσα στα Eco-Normal-Sport.  Η μπαταρία των 77kWh σε πραγματικές συνθήκες (και σε μεγάλο βαθμό αστικές) μας προσέφερε αυτονομία που ξεπέρασε για λίγο τα 500χλμ. Εννοείται πως το μοντέλο προσφέρει δυνατότητα ταχυφόρτισης έως και 135 kW, εμείς όμως χρησιμοποιήσαμε οικιακή φόρτιση τις νυχτερινές ώρες.

Η τιμή της συγκεκριμένης, εντυπωσιακής και υπερπλήρης έκδοσης είναι στα 51.400 ευρώ. Εάν όμως υπολογιστεί και η κρατική επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» που είναι στα 9.000 ευρώ, αλλά και η πιθανή απόσυρση παλαιού οχήματος που αποφέρει ακόμα 2.000 ευρώ έκπτωση, τότε η τιμή απόκτησης του πέφτει στα 40.000 ευρώ.