Του Περικλή Χαλάτση
Αντίθετα με όλη την Ευρώπη στην Ελλάδα,τα αυτοκίνητα «Station wagon» δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουν ελπίδα να πρωταγωνιστήσουν στις πωλήσεις. Πηγαίνεις στη Γαλλία, την Ιταλία η στη Γερμανία και βλέπεις ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στις εθνικές οδούς να είναι Station Wagon. Βέβαια και στο εξωτερικό, για να είμαστε δίκαιοι, από τότε που εμφανίσθηκαν τα SUV οι οικογενειάρχες στράφηκαν προς τα εκεί. Το ίδιο μεγάλοι χώροι με τα SW, αλλά πιο ψηλά η θέση οδήγησης, άρα καλύτερη εποπτεία του δρόμου, άλλα χαρακτηριστικά άρα πιο ευχάριστα για μια οικογένεια και επιπλέον λόγω του ύψους από το έδαφος δίνει την ψευδαίσθηση και της Off Road οδήγησης.
Ας δούμε όμως την κατηγορία των SW. Ένα από τα αυτοκίνητα του Group VW που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των οικογενειαρχών είναι το Skoda Octavia Scout 2.0 TDI. Αν και έχουμε ασχοληθεί και στο παρελθόν με αυτό το οικογενειακό αυτοκίνητο, επιστρέφουμε σ αυτό γιατί είναι μια καλή πρόκληση ο συνδυασμός του SCOUT. Δυστυχώς στην Ελλάδα σταμάτησε η εισαγωγή του παρά το γεγονός ότι ήταν ιδανικό τόσο για τους εσωτερικούς του χώρους όσο και το πόρτμπαγκαζ. Κινητήρας πετρελαίου, δηλαδή πιο οικονομικό από τα άλλα με κινητήρες βενζίνης. Και φυσικά κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Δεν σταματάει πουθενά.
Το οδηγήσαμε για μια εβδομάδα. Δυστυχώς την εβδομάδα που το είχαμε στη διάθεση μας είχε λιακάδα και δεν μπορέσαμε να το δούμε πως συμπεριφέρεται στο βρεγμένο οδόστρωμα. Ωστόσο πήραμε μια καλή γεύση από επιδόσεις αλλά και τους απίθανους χώρους.
Οι διαστάσεις του Scout 2.0 TDI είναι 4.703 χλστ (μήκος), 1.829 χλστ (πλάτος) και 1.467 χλστ (ύψος). Το μεταξόνιο είναι 2.688 χλστ. Από τα νούμερα που διαβάζετε μπορείτε να καταλάβετε πόσο μεγάλο είναι και δικαιολογημένα θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα οικογενειακά αυτοκίνητα.
Οι πέντε επιβάτες θα ταξιδέψουν άνετα ιδίως αν πίσω κάθονται παιδιά. Αν όμως οι πίσω επιβάτες είναι ενήλικες καλό είναι να περιορισθούν στους δύο και αυτό γιατί το κεντρικό δάπεδο είναι υπερυψωμένο και ο μεσαίος επιβάτης θα στριμωχτεί κάπως.Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο Scout είναι ποιοτικά ενώ τόσο στο πάνω όσο και στο κάτω τμήμα του ταμπλό τα υλικά είναι μαλακά.
Το ταμπλό είναι διακοσμημένο με ξύλινη και υφασμάτινη επένδυση. Θα σας αρέσει ακόμη και ο κρυφός φωτισμός στο εσωτερικό του αυτοκινήτου που αλλάζει χρώμα και φυσικά τη διάθεση του οδηγού.
Εξωτερικά αίσθηση κάνει το μαύρο πλαστικό προστατευτικό που είναι περιμετρικά του αμαξώματος αλλά και οι αλουμινένιες ποδιές εμπρός-πίσω και ράγες οροφής. Η απόσταση από το έδαφος είναι αυξημένη κατά 15 χλστ. (συνολικά 163 χλστ,), δίνοντας καλύτερη αυτοπεποίθηση στον οδηγό όταν οδηγεί σε χωμάτινες διαδρομές. Τα ελαστικά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν της Goodyear διαστάσεων 225/45/R18.
Οδηγήσαμε ακόμη μια φορά το 4ης γενιάς , best-seller της Skoda που είναι όχι μόνο πιο ευρύχωρο αλλά έχει και υψηλότερα επίπεδα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας με νέα συστήματα υποβοήθησης και σύγχρονες δυνατότητες συνδεσιμότητας.
Στο δρόμο το αυτοκίνητο μας άρεσε τόσο για την πολύ καλή κύλιση που έχει όσο και για την ιπποδύναμη του. Κάτω από το μπροστινό καπό φιλοξενείται ο δίλιτρος τετρακύλινδρος TDI πετρελαιοκινητήρα (1.968 κ.εκ) που αποδίδει 200 ίππους (3.600-4.100 σ.α.λ.). Η εντυπωσιακή ροπή του (400 Nm (1.750-3.500 σ.α.λ.) δεν περνάει απαρατήρητη σε έναν οδηγό που θέλει να κάνει ασφαλείς προσπεράσεις. Το αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων ,διπλού συμπλέκτη με τεχνολογία “by wire”, συνεργάζεται άψογα με το γενικότερο σύνολο. Το κιβώτιο διαθέτει ακόμη επιλογή sport λειτουργίας. Η κίνηση στους τέσσερις τροχούς προσφέρει όχι μόνο άλλη σιγουριά αλλά και άλλη αίσθηση στην οδήγηση.
Τέσσερα άτομα θα ταξιδέψουν άνετα ενώ δεν πρόκειται να χαλάσουν τις καρδιές τους για το ποιος έχει μεγαλύτερη η μικρότερη αποσκευή. Στα 640 λίτρα χωράνε άνετα ακόμη και οι πιο μεγάλες βαλίτσες. Αν φυσικά οι επιβάτες είναι μόνο δύο και πέσουν τα καθίσματα ο ελεύθερος χώρος είναι 1.700 λίτρα.
Σημαντικό είναι ότι τo Scout έχει ρεζέρβα.
Στην εθνική οδό μπορεί να πηγαίνεις με 180 χιλιόμετρα και να μην το καταλαβαίνεις. Ωστόσο θα το καταλάβεις αν σε «τσιμπήσουν» τα ραντάρ που έχουν πολλαπλασιαστεί. Τόσο στην εθνική οδό όσο και στους επαρχιακούς δρόμους το αυτοκίνητο κινείται γρήγορα και με ασφάλεια. Τα πεντάλ έχουν φινίρισμα αλουμινίου.
Οι αναρτήσεις είναι μπροστά με γόνατα ΜακΦέρσον και πίσω τεσσάρων συνδέσμων. Πολύ καλά σε απόδοση είναι και τα φρένα του Scout. Μπροστά έχει αεριζόμενους δίσκους και πίσω δίσκους.
Το τιμόνι είναι υπάκουο και αντιδρά άμεσα στις εντολές του οδηγού. Είναι άψογο στην αφή, πολυλειτουργικό διάκτινο ,δερμάτινο και θερμαινόμενο. Αν και σπάνια σήμερα οι οδηγοί με αυτόματα κιβώτια χρησιμοποιούν τα paddles, στο Scout υπάρχουν.
Πολυτελές είναι το εσωτερικό με την κεντρική οθόνη αφής 10 ιντσών αλλά και την οθόνη του ψηφιακού πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών όπου προβάλλονται όλες οι πληροφορίες ενώ πολύ καλό είναι και το έγχρωμο head-up display. Τα συστήματα infotainment προέρχονται από τη νέα γενιά του Modular Infotainment Matrix του Volkswagen Group.
Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις η τελική ταχύτητα «ακουμπά» τα 230 χλμ./ώρα, η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα είναι 6,8 δευτερόλεπτα ενώ η συνδυασμένη μέση κατανάλωση είναι μόλις 5,1 λίτρα/100 χλμ και οι εκπομπές CO2 είναι 149 γρ./χλμ.
Αν ο οδηγός θελήσει να οδηγήσει σε χωματόδρομο τότε μέσα από την κεντρική οθόνη στο Driving Mode Select επιλέγει την ένδειξη off-road λειτουργία. Έτσι προσαρμόζει τις ρυθμίσεις της ανάρτησης στις συνθήκες κίνησης σε χωματόδρομους η και τραχιές επιφάνειες. Το 6ης γενιάς σύστημα τετρακίνησης με δυο ηλεκτρο-υδραυλικούς ομοαξονικούς συμπλέκτες υγρού τύπου κατανέμουν αυτόματα τη ροπή στους τέσσερις τροχούς.
Ο οδηγός ακόμη και αν είναι υπερφορτωμένος στις δύσκολες ανηφόρες δεν θα δυσκολευτεί αφού το Scout διαθέτει Hill-Descent Assist.
Στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχει το ενεργό Dynamic Chassis Control (DCC). Επίσης ο οδηγός μπορεί να βελτιώσει την πρόσφυση με το σύστημα XDS+ μέσω του Driving Mode Select και να επιλέξει την ένδειξη Normal ή Sport.
Αν θα έπρεπε να επιλέξω ανάμεσα στη δικίνητη η στην τετρακίνητη έκδοση σαφέστατα θα επέλεγα την κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Για να μπορώ να κινηθώ με μεγαλύτερη ασφάλεια όχι μόνο στο βρεγμένο οδόστρωμα αλλά και σε δρόμους με χώμα, χαλίκι η λάσπη. Δυστυχώς η έκδοση του Skoda Octavia Scout 2.0 TDI σταμάτησε να έρχεται στην Ελλάδα και δεν είναι πλέον διαθέσιμη. Αυτό έγινε την επόμενη εβδομάδα που πήραμε το αυτοκίνητο για δοκιμή.
Αντί της δίλιτρης έκδοσης η Skoda στην Ελλάδα διαθέτει την έκδοση με κίνηση στους τέσσερις τροχούς (manual) με 150 ίππους (τιμή εκκίνησης 33.500 ευρώ) και το ίδιο αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο DSG με 35.400 ευρώ. Η έκδοση με κίνηση στους δύο τροχούς ξεκινάει από 28.200 ευρώ.